erstatte mellem 2 tegn
Fra : Dude

Dato : 18-12-07 12:04

Jeg vil gerne lave en funktion, så jeg i en streng kan udskifte f.eks.
[link:www.test.dk] og [mailto:test@test.dk] - med <a href= OSV

Jeg forestiller mig at det kunne være noget med at løbe hele strengen
igennem og lede efter [ - og så erstatte hele den efter følgende streng,
frem til ]

- Er det mon metoden?

Nogen der har lavet noget tilsvarende? - Eller andre ideer?

Mvh
John

Fra : David Trasbo

Dato : 18-12-07 15:25

Dude skrev:

> Jeg vil gerne lave en funktion, så jeg i en streng kan udskifte f.eks.
> [link:www.test.dk] og [mailto:test@test.dk] - med <a href= OSV

Sandsynligvis til noget CMS?

> Jeg forestiller mig at det kunne være noget med at løbe hele strengen
> igennem og lede efter [ - og så erstatte hele den efter følgende streng,
> frem til ]
>
> - Er det mon metoden?

Tja, det lyder besværligt.

> Nogen der har lavet noget tilsvarende? - Eller andre ideer?

Jeg ville foreslå, at du brugte følgende syntaks:

[link:mailto:someone@someplace.com]

Men jeg ville bruge PHP's preg_replace-funktion:
http://dk.php.net/manual/da/function.preg-replace.php

I den funktion kan du _eksempelvis_ sætte variables $pattern til:

/\[link\:(.+)\]/

og så $replacement til:

$subject sætter du så til din streng. Husk at escape "-tegn i $replacement.
Ellers får du en syntaksfejl.

--
David Trasbo.
http://lki.dk - Luk Kunderne Ind.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-12-07 16:04

On Tue, 18 Dec 2007 15:25:00 +0100, "David Trasbo"
<davidtrasbo@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>og så $replacement til:

>$subject sætter du så til din streng. Husk at escape "-tegn i $replacement.

Jeg tror, jeg valgfrit ville matche http:// foran. I praksis vil mange
blot tilføje fx www.dr.dk som link og ikke http://www.dr.dk , hvilket
så blot vil give en lokal reference.

Jeg ville evt. rette match til:
/\[link\(?:http:\/\/)?(.+)\]/

(det tillader så ikke ftp-links - og lægger heller ikke op til at man
skal bruge mailtoyntaks, hvilket jeg dog heller ikke anbefaler
ellers)

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : David Trasbo

Dato : 19-12-07 18:27

Peter Brodersen skrev:

<klip>

> Jeg tror, jeg valgfrit ville matche http:// foran. I praksis vil mange
> blot tilføje fx www.dr.dk som link og ikke http://www.dr.dk , hvilket
> så blot vil give en lokal reference.

Korrekt.

Men hvorfor har du flyttet kolonet ind sammen med "http://"?

> (det tillader så ikke ftp-links - og lægger heller ikke op til at man
> skal bruge mailtoyntaks, hvilket jeg dog heller ikke anbefaler
> ellers)

Jeg er helt enig. Jeg bruger heller ikke selv mailto-links, da det slet ikke
er sikkert, at der er opsat en mailkonto på pc'en.

--
David Trasbo.
http://lki.dk - Luk Kunderne Ind.

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 19:11

On Wed, 19 Dec 2007 18:27:24 +0100, David Trasbo wrote:

> Jeg er helt enig. Jeg bruger heller ikke selv mailto-links, da det slet ikke
> er sikkert, at der er opsat en mailkonto på pc'en.

Men det er da noget af det mest irriterende at skulle kopiere
mailadresser over, når man ellers bare kan nøjes med at klik eller et
tastetryk.

--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-12-07 19:27

"David Trasbo" <davidtrasbo@gmail.com>

> Jeg er helt enig. Jeg bruger heller ikke selv mailto-links, da det slet
> ikke er sikkert, at der er opsat en mailkonto på pc'en.

Det gør jeg heller ikke, men det skyldes mere spammerne, og at jeg går ud
fra, at brugerne anno 2007 af samme grund aldrig kunne drømme om at skrive
en mailadresse offentligt uden at "maskere" den på én eller anden måde.

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 19:50

On Wed, 19 Dec 2007 19:27:22 +0100, Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> en mailadresse offentligt uden at "maskere" den på én eller anden måde.

Har du hørt om spamfiltre?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-12-07 20:03

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev

> Har du hørt om spamfiltre?

De fjerner ikke spam. De smider bare spammen ned i en særlig mappe.

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 20:32

On Wed, 19 Dec 2007 20:02:54 +0100, Philip Nunnegaard wrote:

> De fjerner ikke spam. De smider bare spammen ned i en særlig mappe.

Nemlig, for mig er virkningen den samme, da filtreringen sker inden de
når til min PC. Og så er det faktisk heller ikke værre med spam. Den
mail adresse jeg har brugt de sidste mange år har været brugt på usenet
og er at finde på mange hjemmesider. Jeg har ca. 4-500 mails liggende i
spamfilteret konstant og det sletter efter 30 dage.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-12-07 20:49

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Nemlig, for mig er virkningen den samme,

Jeg synes nu stadig, at det er pisse generende, at det skal tage ½-1 minut
blot at tjekke mail, når jeg har tændt for computeren, når det kunne tage
under 10 sekunder.

> Jeg har ca. 4-500 mails liggende i spamfilteret konstant og det sletter
> efter 30 dage.

Det er stadig spild af plads.
Men 500 på 30 dage...
Det vil altså sige, at du modtager under 20 spammails om dagen. Så kan jeg
lidt bedre forstå din afslappede holdning til det.
Hos mig tikker de ind i en lind strøm konstant. (ca. 100 om dagen).
Har jeg været væk fra min computer i bare et par dage, tager det sin tid,
når jeg åbner mit mailprogram.

Og siden jeg skrev det sidste indlæg i denne tråd er det kommet yderligere 5
spammails ind.
Det er straffen for den uforsigtige omgang, jeg havde med min mailadresse
indtil for ca. 5 år siden.

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 20:59

On Wed, 19 Dec 2007 20:48:50 +0100, Philip Nunnegaard wrote:

> Hos mig tikker de ind i en lind strøm konstant. (ca. 100 om dagen).
> Har jeg været væk fra min computer i bare et par dage, tager det sin tid,
> når jeg åbner mit mailprogram.

Må jeg anbefale dig at kigge på gmail.com og lade din mail filtrere
igennem der?
Så slipper du for overhoveet at opdage det meste af al spam, det bliver
ude i cyberspace. Der er sluppet en eneste spammail igennem i den sidste
uge, resten har jeg ikke set, hørt eller ventet på.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-12-07 21:08

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Må jeg anbefale dig at kigge på gmail.com og lade din mail filtrere
> igennem der?

Jeg er ikke så meget til webmail.
Foretrækker at køre det via POP3.

Det skal lige siges, at den adresse, jeg har hos TDC ikke modtager spam
(formentligt er deres spamfilter lige så effektivt som Gmail).
Det er kun min mailadresse på det ene af mine domæner, og som desværre også
er den adresse, de fleste kender.
Måske fordi udbyderne af webhoteller ikke har så effektive spamfiltre som
f.eks. TDC og Gmail?

Fra : Leonard

Dato : 19-12-07 21:18

On Wed, 19 Dec 2007 21:07:38 +0100, Philip Nunnegaard wrote:

> Jeg er ikke så meget til webmail.
> Foretrækker at køre det via POP3

Det gør jeg også og derfor sender jeg det bare igennem gmail, der har
mulighed for at hente med pop3.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-07 20:51

Philip Nunnegaard skrev:

> De fjerner ikke spam. De smider bare spammen ned i en særlig mappe.

Der kan indstilles til det brugeren vil have.

Jeg bruger ikke antispam, og jeg offentliggør lystigt min adresse
på nettet. Jeg får noget der ligner 1 stk spam hver fjortende
dag..

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 20-12-07 14:22

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der kan indstilles til det brugeren vil have.
>
> Jeg bruger ikke antispam, og jeg offentliggør lystigt min adresse
> på nettet. Jeg får noget der ligner 1 stk spam hver fjortende
> dag..

Hvordan det?

--
David Trasbo.
Deltag i Valid Blog Project:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-07 15:26

David Trasbo skrev:

> Hvordan det?

Jeg lader "nospam" indgå i mailadressen. Det er det primære.
Derudover udskifter jeg adressen hvis der kommer for meget spam,
men det er nu over et år siden jeg skiftede sidst.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-12-07 18:35

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk>

> Jeg lader "nospam" indgå i mailadressen.

Det var sådan set også min pointe med, at der vel ikke er nogle, der anno
2007 skriver deres email offentligt uden at maskere den.
At jeg så ikke var klar over, at nospam stadig virkede, er så en anden sag.

Eller du har måske brugt det trick med at lade nospam indgå i din *rigtige*
mailadresse, så spamrobotterne går fejl, når de *fjerner* dette?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-07 23:02

Philip Nunnegaard skrev:

> Eller du har måske brugt det trick med at lade nospam indgå i din *rigtige*
> mailadresse, så spamrobotterne går fejl, når de *fjerner* dette?

Ja. Jeg har altid skrevet med en gyldig afsenderadresse, og det
har jeg i sinde at fortsætte med.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-12-07 20:08

>Men hvorfor har du flyttet kolonet ind sammen med "http://"?

Tænker du på ?: i starten? Det gør at indholdet af de parenteser ikke
bliver captured, og dermed vil (.+) stadigvæk blive gemt i $1

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : David Trasbo

Dato : 20-12-07 14:26

Peter Brodersen skrev:

> Tænker du på ?: i starten? Det gør at indholdet af de parenteser ikke
> bliver captured, og dermed vil (.+) stadigvæk blive gemt i $1

Nej, jeg tænker på, hvorfor du ikke har skrevet:
/\[link\:\(?http:\/\/)?(.+)\]/

Eller noget lignende. Altså flytter kolonet ud af parentesen.

Men jeg ved ikke lige, hvad den backslash laver foran parantesen: [link\:\
<- ...]

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-12-07 15:11

On Thu, 20 Dec 2007 14:25:48 +0100, "David Trasbo"
<davidtrasbo@gmail.com> wrote:

>Nej, jeg tænker på, hvorfor du ikke har skrevet:
>
>Eller noget lignende. Altså flytter kolonet ud af parentesen.

Ahja, det var slet og ret en forglemmelse. Godt spottet

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet