Adgang til NAS server
Fra : SpookiePower

Dato : 25-12-07 22:16

En af mine bekendte har købt en NAS server, men har
problemer med at få adgang til den fra WAN siden.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan man sætter sådan
noget op, men han har en router, som går videre ind
i denne NAS server. Jeg ville mene at han fra sin
router, skulle forwarde videre til NAS serveren.
Men hvordan og med hvilke porte/IP adresser er
vi temmelig i tvivl om. Vi har forsøgt at lave
en forwarding fra routeren til 10.0.0.X, men
ellers er vi i tvivl om hvad vi skal gøre.

Og hvordan får man adgang fra WAN siden ?
Jeg vil men at man skal benytte hans WAN
IP adresse, men der skal vel også bruges en
port adresse for at få adgang til NAS serveren ?

Er vi på rette vej, eller er der nogle som
kan hjælpe her ?

Fra : Jesper Laursen

Dato : 25-12-07 22:40

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> IP adresse, men der skal vel også bruges en
> port adresse for at få adgang til NAS serveren ?
>
> Er vi på rette vej, eller er der nogle som

Jeg har selv en NAS til at køre (Synology). Fra LAN siden skal man blot
anvende den interne ip. Fra WAN siden skal der forwardes porte alt afhængig
af hvilke tjenester, man vil have adgang til. Eksempelvis port 21 for FTP.

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 26-12-07 09:27

> [...]
> af hvilke tjenester, man vil have adgang til. Eksempelvis port 21 for FTP.

Hvilken Synology NAS server kører du med ?.
Jeg har her DS101J

Fra : Jesper Laursen

Dato : 26-12-07 11:05

<erik_ja@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken Synology NAS server kører du med ?.
> Jeg har her DS101J

DS-106e

Fra : SpookiePower

Dato : 26-12-07 10:06

Jesper Laursen wrote:

> [...]
> af hvilke tjenester, man vil have adgang til. Eksempelvis port 21 for FTP.

Det er samme mærke det drejer sig om her.

Fra routeren skal jeg forwarde til den interne IP, som jeg
forstår din hjælp. Men er det en 10.0.0.x eller en 192.168.x.x
der er den interne adresse. det er vi i tvivl om.

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 26-12-07 10:21

SpookiePower wrote:

> Det er samme mærke det drejer sig om her.
>
> Fra routeren skal jeg forwarde til den interne IP, som jeg
> forstår din hjælp. Men er det en 10.0.0.x eller en 192.168.x.x
> der er den interne adresse. det er vi i tvivl om.

Du har jo sat IP adresser op i din router, og i samme segment skal du
have din NAS server's IP adresse. Du kan jo også vælge at køre med den
dynamisk IP på den. Du må jo vide, hvilke IP adresser din router er sat
op til

Fra : Jesper Laursen

Dato : 26-12-07 11:15

> Det er samme mærke det drejer sig om her.
>
> Fra routeren skal jeg forwarde til den interne IP, som jeg
> forstår din hjælp. Men er det en 10.0.0.x eller en 192.168.x.x
> der er den interne adresse. det er vi i tvivl om.

Min NAS har f.eks. 10.0.0.8. Når jeg så vil have tilgang til min ftp fra WAN
siden så er der lavet en port forward til 10.0.0.8 port 21.

Det samme gør sig gældende med den indbyggede photostation, hvor der er
forwardet til port 80. (Man kan også vælge en anden port)

Om den er sat op med 10.0.0.x eller 192.168.x.x kan jeg ikke svare på.

Min Linksys router delte ud i 192 området, hvilket jeg ændrede, så alle
enheder på netværket kører i 10.0.0.x området. Dette skyldes, at jeg sidder
bag en Zyxel router med tilkoblede enheder - deriblandt en Linksys router
som der ligeledes er enheder samt wireless LAN i.
På ovennævnte måde kan alle enheder se hinanden på netværket, da Zyxel'en
står for en evt. DHCP. Jeg har dog tildelt alle mine enheder ip-adresser.

Kort beskrevet:

Zyxel router(10.0.0.1) : Xbox360 (10.0.0.x)
Xbox (10.0.0.x)
Linksys router (10.0.0.2)

Linksys router: NAS (med tilkoblet USB printer)
(10.0.0.x)
2 trådløse pc'er (10.0.0.x)
1 kablet pc (10.0.0.x)
HP laserprinter. (10.0.0.x)

Linksys fungerer således blot som accespoint og er tilkoblet via LAN og ikke
WAN.

Når nogle vil have adgang til min NAS er der således lavet en port forward i
Zyxel routeren.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-12-07 11:20

On Wed, 26 Dec 2007 10:06:03 +0100, SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

>Fra routeren skal jeg forwarde til den interne IP, som jeg
>forstår din hjælp. Men er det en 10.0.0.x eller en 192.168.x.x
>der er den interne adresse. det er vi i tvivl om.

Når du stiller den slags spørgsmål, tror jeg ikke det er klogt at åbne
NAS'en ud mod internettet. Hvis ikke du har 100 % styr på hvad der
foregår, er der al for stor risiko for at få ubudne gæster på NAS'en.

Du risikerer at NAS'en på få timer fyldes op med porno og MP3 filer.
Eller værre endnu: At alle dine personlige filer pludselig cirkulerer
frit rundt på internettet..

<mlr>

Fra : Jesper Laursen

Dato : 26-12-07 11:31

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du risikerer at NAS'en på få timer fyldes op med porno og MP3 filer.
> Eller værre endnu: At alle dine personlige filer pludselig cirkulerer

Jeg mener slet ikke, at det er muligt at have den til at stå "åben" ud mod
internettet. Mit bekendt kan den kun tilgåes gennem eksempelvis ftp.

Fra : N/A

Dato : 27-12-07 00:10

Fra : N/A

Dato : 27-12-07 00:10

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:20

Fra : info@sjoebeck.dk

Dato : 26-12-07 09:00

On 26 Dec., 11:31, "Jesper Laursen" <jesper.laur...@fjernfjernit.dk>
wrote:

> Jeg mener slet ikke, at det er muligt at have den til at stå "åben" ud mod
> internettet. Mit bekendt kan den kun tilgåes gennem eksempelvis ftp.

Hejsa

Nåeh... jeg må hellere komme ind i kampen ;) Det er mig som
SpookiePower omtaler...

Mit problem er "kort" fortalt > Jeg har en linksys router koblet på
fra væggen. hertil er koblet en NAS synology ds-207+. lokalt er der
intet problem jeg kommer fint ind på http://192.168.1.102/photo/
(photostationen) lokalt, men min familie kunne jo også godt tænke sig
at kigge med...

Hvis jeg går ind og tager www.myip.dk så får jeg en IP adresse som
jeg ikke kan pinge? Er det ikke lidt underligt?

Fra : erik_ja@mail.tele.dk

Dato : 26-12-07 17:20

info@sjoebeck.dk wrote:

> Hvis jeg går ind og tager www.myip.dk så får jeg en IP adresse som
> jeg ikke kan pinge? Er det ikke lidt underligt?

Din router er helt sikker sat til ikke at kunne pinges.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 26-12-07 20:07

wrote:
> [...]

Hvis jeg går ind og tager www.myip.dk så får jeg en IP adresse som
jeg ikke kan pinge? Er det ikke lidt underligt?

Mig bekendt bruger Photostation port 80 (Kan også sættes til noget andet).
Du skal blot lave en port forward til 192.168.1.102 på port 80 i din router.

Din familie skal så taste http://"din-globale-ip"/photo

Dette burde absolut virke.

Fra : N/A

Dato : 26-12-07 17:20

Fra : info@sjoebeck.dk

Dato : 26-12-07 09:30

On 26 Dec., 17:20, erik...@mail.tele.dk wrote:

> Din router er helt sikker sat til ikke at kunne pinges.

Jeg følgende opsætning, men har også prøvet at slå firewall fra (uden
held) :( ...

Firewall Protection : [x] Enable Disable

[ ] Block Anonymous Internet Requests
[x] Filter Multicast
[ ] Filter Internet NAT Redirection
[x] Filter IDENT(Port 113)

Fra : info@sjoebeck.dk

Dato : 26-12-07 12:39

On 26 Dec., 20:06, "Jesper Laursen" <jesper.laur...@fjernfjernit.dk>
wrote:
> [...]
>
> Din familie skal så taste http://"din-globale-ip"/photo
>
> Dette burde absolut virke.- Skjul tekst i anførselstegn -

Når jeg prøver at sætte den til port:80 får jeg at vide at det er
standardportnummeret til http og derfor kan jeg ikke benytte det, men
jeg har sat den til port:8000 og det virker lokalt + den skriver...

--------------------------------------
En automatisk opbygningsservice til dig, så du nemt kan have online-
album.
Klik på følgende link for at gennemgå dine billeder.
http://192.168.1.102/photo/
http://192.168.1.102:8000/photo/
--------------------------------------

nu kan jeg både komme ind på http://10.1.206.173:8000/photo og
http://192.168.1.102:8000/photo/ meeeen det er jo stadig kun lokalt!

Fra : Jesper Laursen

Dato : 26-12-07 21:09

--------------------------------------
[...]

Du har "oprettet" et delt drev for photo, formoder jeg??

Prøv at oprette additional port - evt. port 81. Har du også husket at lave
en port forward i din router? Du vil altid kunne tilgå NAS'en indefra selvom
du ikke forwarder.

Fra : N/A

Dato : 27-12-07 00:10

Fra : info@sjoebeck.dk

Dato : 26-12-07 13:25

On 26 Dec., 21:08, "Jesper Laursen" <jesper.laur...@fjernfjernit.dk>
wrote:
> [...]
> en port forward i din router? Du vil altid kunne tilgå NAS'en indefra selvom

nej, jeg har ikke oprettet "et delt drev". /photo ligger i et subdir
på synology harddisken som der står beskrevet i manualen at det skal.

nu har jeg oprettet en "additional port" som port 81, men det var det
jeg havde gjort med 8000 før!

så prøver jeg igen ... http://80.72.*.*:81/photo og ingenting sker :(

- jeg er ved at opgive :( surt show!!!

Fra : Jesper Laursen

Dato : 26-12-07 21:47

nu har jeg oprettet en "additional port" som port 81, men det var det
jeg havde gjort med 8000 før!

så prøver jeg igen ... http://80.72.*.*:81/photo og ingenting sker :(

- jeg er ved at opgive :( surt show!!!

Du kan altså ikke tilgå din photostation indefra med din globale ip. Du er
nødt til at finde een, der kan teste for dig.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 26-12-07 21:49

så prøver jeg igen ... http://80.72.*.*:81/photo og ingenting sker :(

Du skal få en til at skrive http://80.72.x.x/photo og blot udelade 81.
Ellers skal du ihvertfald ikke skrive .81 med :81.

Jeg behøver ikke skrive noget for at tilgå min.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 27-12-07 00:10

info@sjoebeck.dk wrote:

> [...]
> på synology harddisken som der står beskrevet i manualen at det skal.
>
> nu har jeg oprettet en "additional port" som port 81, men det var det

På mange routere er det ikke muligt at ramme ens egen, globale ip
adresse (på nogle kan det aktiveres).
Så som andre skriver, få en anden til at prøve, evt. kan du selv gøre
det fra din arbejdsplads.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : info@sjoebeck.dk

Dato : 26-12-07 16:59

On 27 Dec., 00:09, Jesper Hartoft <ne...@hartoftUD.net> wrote:

> [...]
> Jesper \
> København
>
> Fjern UD fra min mail ved direkte svar- Skjul tekst i anførselstegn -

Jeg har via min mac book på det groveste udnyttet et ulåst netværk og
der igennem prøvet http://min_ip:81/photo, men forgæves!

nåeh... jeg har skrevet en email til Jesper H & L i håb om at de vil
hjælpe mig, men nu knækker mine tændstikker under øjenlågene snart
såeeeh.. > godnat!

P.S. Jeg skal nok komme tilbage med løsningen ;)

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-12-07 05:31

info@sjoebeck.dk wrote:

> men nu knækker mine tændstikker under øjenlågene snart

Så er det tid til at bruge femkroner med hul i.

Stig Johansen

Fra : info@sjoebeck.dk

Dato : 27-12-07 04:29

On 27 Dec., 00:58, i...@sjoebeck.dk wrote:

> [...]
> såeeeh.. > godnat!
>
> P.S. Jeg skal nok komme tilbage med løsningen ;)- Skjul tekst i anførselstegn -

en masse andre fra vores bolignet :( så er det måske derfor jeg har
lidt svært ved at komme igennem...

Nu har jeg bestilt en fast IP - det koster så 250,- i oprettelse og
20-25 kr. pr. måned - jeg vender tilbage om en uges tid og fortæller
om resultatet!

Fra : info@sjoebeck.dk

Dato : 28-12-07 08:34

On 27 Dec., 12:29, i...@sjoebeck.dk wrote:

> [...]
> 20-25 kr. pr. måned - jeg vender tilbage om en uges tid og fortæller
> om resultatet!- Skjul tekst i anførselstegn -

Nu har jeg fået en "global-IP" som det så flot hedder og det virker :)
SUPER DUPER OG TAK FOR HJÆLPEN!!!! til alle som har været inde og
kommentere problemet :)

Med venlig hilsen

Dennis