Kan man sortere inden skrivning til MySQL ~
Fra : Heidi og Lars

Dato : 23-01-07 10:41

Hej Alle.
Jeg har lavet en gæstebog på min hjemmeside, hvor jeg ved hjælp af
nedenstående lader folk skrive i gæstebogen. mit problem er at der er
enkelte botter der slipper igennem alligevel. Jeg vil gerne lave sådan at et
indlæg bliver sorteret fra hvis variablen $besked indeholder "<a href", da
alle spambeskeder indeholder den streng. Kan det lade sig gøre og i så fald
hvordan? Håber det er en let lille ting der skal skrives ind i koden
nedenfor...

På forhånd tak...
Lars

-----Kode-----
<?php
session_start();

/*
* Det næste bruger et lille script med at skulle skrive en
* kode efter et tilfældigt genereret billede
*/

if ($_SESSION['verify'] == strtoupper($_POST['auth'])) {
echo " ";
} else {
exit("Wrong antispam code");
}

require("./gbog-ting/mysql-funktioner.php");
require("./gbog-ting/indstillinger.php");

if(is_array($HTTP_POST_VARS)) {
$navn = $HTTP_POST_VARS['navn'];
$epost = $HTTP_POST_VARS['epost'];
$besked = $HTTP_POST_VARS['besked'];
} elseif (is_array($_POST)) {
$navn = $_POST['navn'];
$epost = $_POST['epost'];
$besked = $_POST['besked'];
}

function gbog_fejl($fejl) {

$generel_tekst = "<p>Please go back and change it.</p>";

$fejlmelding = "<ul>";

for($i=0;$i<count($fejl);$i++) {
$fejlmelding .= "<li>". $fejl[$i];
}

$fejlmelding .= "</ul>";

echo "Didn't quite like your input:" . $fejlmelding . $generel_tekst ;
exit;

}

function skriv_i_gbog($navn, $epost, $besked) {

$ip = getenv('REMOTE_ADDR');

$sql = "insert into gaestebog(navn,epost,besked,ip,tid)
values('$navn','$epost','$besked','$ip',now())";

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
sql_spoerg($sql);
luk_forbindelse();
}

/*
* Det næste for igen for at sikre mod tilfældige bots
*/

if(!ereg("Comments here", $comment)) {

exit(0);
}

if(!ereg("[A-z0-9]+", $navn)) {

$fejl[] = "You didn't write your name";

}

if(!ereg("[A-z0-9]+", $besked)) {

$fejl[] = "You didn't write any comment";

}

if(count($fejl) > 0) {
gbog_fejl($fejl);
}

skriv_i_gbog(addslashes($navn),addslashes($epost),addslashes($besked));

----Kode Slut----

Fra : Dennis Munding

Dato : 23-01-07 11:02

Hej Lars!
"Heidi og Lars" <koch@galnet.DANSK> skrev i en meddelelse
> [...]
> fald hvordan? Håber det er en let lille ting der skal skrives ind i koden

Du kan prøve at indsætte flg. efter dit tjek af verificerings-koden:

if(strpos($_POST['besked'],'<a href=') !== false ||
strpos($_POST['besked'],'http://') !== false) {
exit("No html-tags allowed!");
} else {

Det tjekker både om der er lavet link-tags, og om der er skrevet http:// -
det sidste har jeg med, da jeg selv prøvede at nøjes med blokering af
link-tags uden held. Spammerne begyndte bare at skrive alle links som ren
tekst...

Selv har jeg dog valgt at kombinere det med MySQL, så alle der har forsøgt
at benytte enten link-tags eller at skrive http:// i et indlæg automatisk
bliver blokeret fremover!

Det har indtil videre fungeret fint på mine 2 private hjemmesider...

> if ($_SESSION['verify'] == strtoupper($_POST['auth'])) {
> echo " ";
> } else {
> exit("Wrong antispam code");
> }

Altså her! Så det ser således ud:

[...]

// Resten af din kode her...

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Heidi og Lars

Dato : 23-01-07 11:05

> Du kan prøve at indsætte flg. efter dit tjek af verificerings-koden:
>
> if(strpos($_POST['besked'],'<a href=') !== false ||
> [...]

Takker... det vil jeg også lige prøve at lege med :)

Fra : Heidi og Lars

Dato : 23-01-07 11:03

Har løst problemet ved at bruge:
if (preg_match("/href/i", $besked)) {