Tekst der ønskes vist sidst på siden - eft~
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 18:52

Hej

På min side byggeri.kaihoj.dk har jeg noget tekst som jeg ønsker vist til
sidst på siden - det er en reklame for menuen som er nødvendigt for at man
må bruge menuen gratis - hvordan placerer jeg det nederst på alle mine sider
?

Mvh

Dan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-06 01:26

Dan wrote:
> Hej
>
> På min side byggeri.kaihoj.dk har jeg noget tekst som jeg ønsker vist
> til sidst på siden - det er en reklame for menuen som er nødvendigt
> for at man må bruge menuen gratis

Det er en menu i ren javascript. Det kan ikke anbefales. I dit sted ville
jeg omgående skrotte den og i stedet lave en menu i en liste. Så slipper du
også for at skulle indsætte den reklamelinje.

Din side ser i øvrigt højest mislykket ud i både IE og FF ved både 800×600px
og 1024×768px.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-06 15:24

> [...]
> også for at skulle indsætte den reklamelinje.
>
> Din side ser i øvrigt højest mislykket ud i både IE og FF ved både

Så skulle den se bedre ud i ff og ie i de mindre opløsninger. Årsagen til at
jeg valgte Milonic menuen er at den er let at sætte op - og at det er en
vigtig parameter for mig lige nu - jeg har lavet reklamen mindre - så den
ikke stå i vejen for selve teksten. Hvis der er nogen der ved hvordan man
sikre sig at det placeres nederst på siden er jeg dog statig interesseret i
at høre om det.

Mvh

Dan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-06 23:28

Dan wrote:

> Så skulle den se bedre ud i ff og ie i de mindre opløsninger.

Det ændrer bare ikke på, at det er en skidt ide at bruge en menu baseret
alene på javascript. Søgemaskinerne kan ikke indeksere dine sider, når der
ikke er en reel menu lavet i html.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 17:43

..

> Det ændrer bare ikke på, at det er en skidt ide at bruge en menu baseret
> alene på javascript. Søgemaskinerne kan ikke indeksere dine sider, når der
> ikke er en reel menu lavet i html.

Det forstår jeg ikke, google kan da fint finde mine sider. Jeg troede det
problem var løst ved at fjener frames ?

Mvh

Dan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-06 21:34

Dan wrote:

> Det forstår jeg ikke, google kan da fint finde mine sider. Jeg troede
> det problem var løst ved at fjener frames ?

Hvis google har links til dine undersider, må det skyldes at andre har lavet
links til dem et eller andet sted. Googlebot læser ikke javascript og kan
derfor ikke den vej finde dine undersider.

Folk, der besøger din side med en browser, der enten ikke forstår eller har
fået blokeret javascript, kommer også til en side uden navigationsmulighed.

Jeg vil i stedet anbefale dig at bruge en javascript-understøttet html-menu.
Så er du helgarderet. Du kan f.eks. kigge på denne:

http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 18-04-06 20:19

Erik Ginnerskov wrote:
> Hvis google har links til dine undersider, må det skyldes at andre
> har lavet links til dem et eller andet sted. Googlebot læser ikke
> javascript og kan derfor ikke den vej finde dine undersider.

Det er jeg ikke helt sikker på er korrekt. Jeg er flere steder faldet over
referencer til at links indlejret i JS bliver indekseret, jeg er endnu ikke
faldet over nogen der kan dokumentere det, men derfor behøver det ikke være
forkert.

Jeg er nok lidt optimistisk / pessimistisk, men jeg forventer at alle
søgemaskiner vil forsøge at analysere alle filer også JS.

En ting har jeg lært af at studere tilgængelighed gennem et år, stol aldrig
på de fast forankrede sandheder.

En sandhed der repeteres på i tusindvis af websteder er, at hvis koden
validerer er det tilgængeligt Og det er IKKE sandt.

Hvorfor skulle sandheder om søgemaskiner være mere sande. Hvis selv ekperter
tager fejl ved tilgængelighed som alle kan afprøve, hvorfor skulle ekperter
i søgemaskiner ikke også tage fejl?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer http://www.webtilgængelighed.dk (på
dansk) = http://www.webaccessibility.dk (in english) Last: revision:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-06 21:34

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det er jeg ikke helt sikker på er korrekt. Jeg er flere steder
> faldet over referencer til at links indlejret i JS bliver
> indekseret,

Jeg tror du har ret - men har heller ikke dokumentation for det.
Det kunne dog være en oplagt ting at undersøge.

> Jeg er nok lidt optimistisk / pessimistisk, men jeg forventer
> at alle søgemaskiner vil forsøge at analysere alle filer også
> JS.

En mulig start kunne være at kigge efter tildelinger til location
eller href - samt at scanne efter "http://".

Men uanset at en søgemaskine godt kan tænkes at behandle et
javascript, er det stadig en god ide at gå ud fra at den ikke kan
(og dermed sørge for at have normale links til alle sider). Der vil
formentlig være masser af faldgruber mht. indeksering af
javascript-kode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-04-06 20:55

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> (og dermed sørge for at have normale links til alle sider). Der vil
> formentlig være masser af faldgruber mht. indeksering af

Men man bør nok holde op med at betragte links i javascript som "skjulte".
Hvis nogen for et år eller to siden havde spurgt mig, ville jeg have sagt at
det ikke er muligt og det er nok en farlig holdning at have. Vi tror, vi ved
hvordan verden ser ud, men vi tester det ikke og når vi ikke tester det, så
fejler vi ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg