Skrive til tabel med <form>
Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-09-03 20:22

Godaften :)

Har bisket med et lille skrive til tabel form:

<?php
$conn = mysql_connect("localhost", "dontdoit_dk", "******");
mysql_select_db("dontdoit_dk",$conn);

$insertSQL = "insert into mobil_links
(titel,link,navn,email,kategori,beskrivelse)
values ($titel, $link, $navn, $email, $kategori,
$beskrivelse)";
mysql_query($insertSQL);

mysql_close($conn);
?>

<form action="<?=$_SERVER['PHP_SELF']?>" method="post"><p>
Dit navn:<br /><input type="text" class="box" name="navn" value=""
maxlength="25" /><br />
Din emailadresse:<br /><input type="text" class="box" name="email" value=""
maxlength="50" /><br />
Titel:<br /><input type="text" class="box" name="titel" value=""
maxlength="50" /><br />
Kategori:<br />
<select name="kategori" class="box">
<option value='personlige'>[Personlige hjemmesider]</option>
<option value='unlock'>[Unlock hjemmesider]</option>
</select><br />
Adresse:<br /><input type="text" class="box" name"link" value""
maxlength="100" /><br />
Beskrivelse:<br />
<textarea name="beskrivelse" class="box" cols="50" rows="5" style="overflow:
auto;"></textarea><br />
<input type="submit" class="button" value="Tilføj link" />
<input type="reset" class="button" value="Slet felter" />
</form>

Mangler jeg noget?
Den reloader bare til index siden.

kan ses her: http://test.dontdoit.dk/index.php?site=links_tilfoej

På forhånd tak
--
Mvh Stig Sørensen

Gratis SMS, Java Spil, Ringetoner, Baggrunde
-- > http://Mobil.DontDoIt.dk < -- Alt Gratis!

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-09-03 20:38

Stig Sørensen wrote:

<SNIP> en masse kode

> Mangler jeg noget?
> Den reloader bare til index siden.
>
> kan ses her: http://test.dontdoit.dk/index.php?site=links_tilfoej

Yes... prøv med

$_SERVER["REQUEST_URI"] istedet for $_SERVER["PHP_SELF"] i action i
formen...

mvh
Johan

Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-09-03 20:48

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message
> Yes... prøv med
>
> $_SERVER["REQUEST_URI"] istedet for $_SERVER["PHP_SELF"] i action i
> formen...

Troede lige den var der. Den reloaded den samme side men intet kom i
tabellen.

Her er min tabel:

CREATE TABLE mobil_links (
id int(10) NOT NULL auto_increment,
hits int(10) default '0',
titel varchar(255) NOT NULL default '',
link varchar(255) NOT NULL default '',
navn varchar(40) NOT NULL default '',
email varchar(150) NOT NULL default '',
kategori varchar(60) NOT NULL default '',
beskrivelse varchar(255) NOT NULL default '',
PRIMARY KEY (id)
) TYPE=MyISAM;

Ville mene den er ok?

Men er formen ok?
Hvis jeg dog bare vidste hvorhenne fejlen befandt sig

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-09-03 21:08

Stig Sørensen wrote:
> "Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message
>
> er formen ok?
> Hvis jeg dog bare vidste hvorhenne fejlen befandt sig

Jah, det ser sådan ud... kan du ikke smide en txt eller phps fil op af
den der tilfoej_link side? Så kan jeg lige tjekke om det er php'en er er
noget galt i :)

mvh
Johan

Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-09-03 21:10

> Jah, det ser sådan ud... kan du ikke smide en txt eller phps fil op af
> den der tilfoej_link side? Så kan jeg lige tjekke om det er php'en er er
> noget galt i :)

Jo det kan du tro. Vil meget gerne have det til at virke inden morgen tidlig
nemlig - er ikke hjemme hele dagen der. :)

http://test.dontdoit.dk/links_tilfoej.txt

Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-09-03 21:22

"Stig Sørensen" <nomail@nomail.invalid> wrote in message
> http://test.dontdoit.dk/links_tilfoej.txt

Hmm.. Har lige kigget ekstra godt efter, og synes insertSQL koden ser fin
ud.
Tænkte på.. Måske et dumt spørgsmål, men ved insertSQL delen at den skal
tage $værdien ud fra formen?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-09-03 21:22

Stig Sørensen wrote:

> [...]
>

> Jo det kan du tro. Vil meget gerne have det til at virke inden morgen tidlig
> nemlig - er ikke hjemme hele dagen der. :)

Okay... Der er lidt :)

Jeg ville forslå følgende til PHP delen

<?php
if(!empty($_POST)) {
[...]
}
?>

desuden ville jeg overveje at lave $titel osv om til $_POST['titel'] ...
men er jeg lige sprunget over i eksemplet for at holde det så tæt som
muligt på det som du selv har skrevet :)

mvh
Johan

Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-09-03 21:29

> [...]
> mysql_select_db("dontdoit_dk",$conn);
> $insertSQL = "insert into mobil_links
> (titel,link,navn,email,kategori,beskrivelse) values

Suuuuuper!!
Du er simpelthen for kanon Johan! Ville mene jeg skylder dig mange bajere
efterhånden

> desuden ville jeg overveje at lave $titel osv om til $_POST['titel'] ...
> men er jeg lige sprunget over i eksemplet for at holde det så tæt som

Hvad er forskellen med $værdi til $_POST['værdi'] ?

igen, tusinde tak herfra

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-09-03 21:49

Stig Sørensen wrote:
> Suuuuuper!!
> Du er simpelthen for kanon Johan! Ville mene jeg skylder dig mange bajere
> efterhånden

Jamen, det lyder da godt :D

> Hvad er forskellen med $værdi til $_POST['værdi'] ?

Det er alt efter om man har register_globals on eller off i php
opsætningen...

Hvis den er off vil en form som er smidt afsted med "feltnavn" med
method="post" ikke ligge i $feltnavn men $_POST['feltnavn']..

Kort sagt kan man sige... der findes nogle forskellige af de her
superglobals arrays...

1. $_GET
kort sagt er det alle get variablerne. Det er dem du kan se bliver
skrevet bag filnavnet... f.eks. script.php?foo=bar&foo2=bar2 den vil så
indeholde $_GET['foo'] = bar osv...

2. $_POST
Det er POST variablerne. De steder du i de fleste tilfælde vil opleve
dem er når du submitter en form med method sat til pos.t...

3. $_COOKIE
Siger næsten sig selv... hvis du skal have fat i cookie værdier mm.. se
evt http://php.net/setcookie

4. $_REQUEST
Er den man skal bruge - hvis man har tilfælde hvor der både kan komme
post og get variablerne. Det dumme ved den er at du mister lidt
styringen med variablerne. Kort sagt indeholder den $_GET, $_POST og
$_COOKIE i en pærevælling ;)

5. $_SERVER
Varabler som er sat fra webserveren eller omkring scriptets
ekskvering... f.eks. indeholder den PHP_SELF som du briger...
REQUEST_URI osv... så selv flere via <?php phpinfo(); ?>

6. $_SESSION
Jah, til at arbejde med sessions
http://www.php.net/session

7. $_FILES
Til brug med fil upload.
http://dk2.php.net/manual/en/features.file-upload.php

8. $_ENV
Den skal du nok ikke tænke på endnu ;) Det er nogle parametre som er
fået fra systemet til scriptet...

Læs mere om de forskellige på
http://dk2.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php

Og nu vil jeg drikke videre af min dejlige kolde øl :)

mvh
Johan

Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-09-03 22:02

> [...]
>
> 8. $_ENV
> Den skal du nok ikke tænke på endnu ;) Det er nogle parametre som er

Tusind tak for det gode svar. Det er noteret så jeg (forhåbenlig) ved det
til en anden gang og lige tænker over det.

> Og nu vil jeg drikke videre af min dejlige kolde øl :)

Håber ikke du har drukket for mange endnu :)
Der er et lille problem endnu.

Spurgte i html gruppen, troede man kunne med noget javascript eller ligende
(skulle nok i clientside, men hovsa), fik at vide at det kan gøres i ASP, og
så tænkte jeg lige på dig :)

Denne linje fra formen:

Adresse:<br /><input type="text" class="box" name="link" value="http://"
maxlength="200" /> * Der <strong>skal</strong> være http:// foran.. />

Hvis folk ikke sætter
http:// ind foran bliver linket: www.side.dk og så kan
den ikke finde siden af en eller anden grund når man trykker på linket.
derfor har jeg en midlertidlig løsning med noget tekst om at der skal
http:// foran som du kan se.

Det ser dog dumt ud og nogle kommer sikkert til at slette http://.
Jeg kunne også selv sætte http:// ind hver gang ved 'hent fra tabel'. echo
"http:// ".$row[6]."" feks.
Men hvis folk så selv sætter http:// ind bliver linket:
http://http://www.side.dk og det duer jo heller ikke.

Kan man lave en lille function a la et eller andet?
Man kunne vel lave en function der tjekkede om der var http:// foran eller
ligende, eller sikkert mange andre løsninger.

Ville bare høre hvis du lige ud fra luften kunne det.
Det er ikke noget der haster da teksten Der <strong>skal</strong> være
http:// foran - nok skal fungere i et stykke tid

Håber du forstår.
Igen mange tak Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-09-03 22:12

Stig Sørensen wrote:

> [...]
>
> Ville bare høre hvis du lige ud fra luften kunne det.
> Det er ikke noget der haster da teksten Der <strong>skal</strong> være

Well.. den simple ville være noget ala:

function convLink($link) {
if(substr($link,0,7)!='http://') {
$link = 'http://'.$link;
}
return $link;
}

Det vil dog ikke løse det hele... hvis du skriver http;// (altså
stavefejl i stedet for) så bliver linket stadig forkert..

Eventuelt kunne det sammenkobles med et javascript:

<script type="text/javascript">
function submitForm() {
var link = document.forms[0].link.value
if(link.substr(0,7)!='http://') {
alert("Du har indtastet forkert link!");
}
else {
document.forms[0].submit();
}
}
</script>

Din SUBMIT knappe laver du så om til en type="button" og tilføjer
onclick="submitForm()"

:)
Og nej, er skam ikke beruset :D Tror nærmere det er fare for at falde i
søvn pt :D

mvh
Johan

Fra : Stig Sørensen

Dato : 27-09-03 22:21

> Well.. den simple ville være noget ala:
>
> function convLink($link) {
> if(substr($link,0,7)!='http://') {
> $link = 'http://'.$link;
> }
> return $link;
> }

Den brugte jeg så ikke :)

> [...]
> var link = document.forms[0].link.value
> if(link.substr(0,7)!='http://') {
> alert("Du har indtastet forkert link!");

Igen, denne gang på smukt Fransk: Supér..!

> Din SUBMIT knappe laver du så om til en type="button" og tilføjer
> onclick="submitForm()"

Du er simpelthen Super :)

> :)
> Og nej, er skam ikke beruset :D Tror nærmere det er fare for at falde i
> søvn pt :D

Kan jeg da godt forstå når jeg kun komme med så nemme problemer til dig
Må finde på nogle der er langt sværer næste ugen *G*

Vil også i seng skal ud på en lang køretur i morgen nemlig :)

Igen, og jeg kan vidst ikke skrive det nok; Tusind tusind tak Johan.
Sov godt og få så noget søvn til næste uge :)

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-09-03 22:32

Stig Sørensen wrote:
> Igen, denne gang på smukt Fransk: Supér..!

Mind mig ikke om mine fransktimer :D Det er ikke lige min stærke side ;)

> Kan jeg da godt forstå når jeg kun komme med så nemme problemer til dig
> Må finde på nogle der er langt sværer næste ugen *G*

Naah, bare en kombination af at gå sent i seng og stå tidlig op :D Det
er ikke det man bliver mest frisk af :)

> Vil også i seng skal ud på en lang køretur i morgen nemlig :)
>
> Igen, og jeg kan vidst ikke skrive det nok; Tusind tusind tak Johan.
> Sov godt og få så noget søvn til næste uge :)

Det var så lidt... jeg vil også over og stene lidt TV nu hvor jeg ikke
har flere øl tilbage :D

;)

mvh
Johan