Billedupload i mySQL database
Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 08-07-03 13:46

Hej derude,

Jeg er igang med at lave et slags "nyhedssystem" i php, hvor man
skal kunne tilføje en overskrift, en tekst og et billede (og
intet andet), som bliver lagt op i en mySQL-database. På en anden
side skal man så kunne alle de indlæg og billeder der er blevet
tilføjet.
Så vidt jeg har kunnet forstå ved at kigge mig lidt omkring på
nettet, så er det ikke så smart at smide hele billeder op i
databasen. Derimod skulle det være bedre kun at putte navnet på
billedet i databasen, samtidig med at selve billedet bliver
uploadet til en mappe på serveren. På siden hvor man skal læse
indlæggene skal må så linke til mappen med billedet, og finde
billednavnet via databasen.

Det jeg har svært ved, er at det inputfelt af typen 'file' på
tilføj-siden jo både skal uploade billedet til en mappe SAMTIDIG
med at navnet på billedet bliver lagt i databasen. Og hvordan
"isolerer" man i øvrigt billednavnet, så det kun er dét der
bliver lagt op?
Hvis der er nogle derude der ved det, må de meget gerne hjælpe
mig. Jeg har efterhånden stødt hovedet mod muren.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jæsparr

Dato : 08-07-03 14:03

Christoffer Kjeldgaard wrote:
> [...]
> Hvis der er nogle derude der ved det, må de meget gerne hjælpe
> mig. Jeg har efterhånden stødt hovedet mod muren.

Det er slet ikke noget problem at have billeder i en database. Se selv:
http://delfs.dk/articles/danish/Filer_i_mysql.html

--
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
Jesper S Nielsen - http://query.dk - looney at 0x960 dot net

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 08-07-03 14:46

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 08-07-03 17:10

> jæsparr wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Det er slet ikke noget problem at have billeder i en database. Se selv:
> http://delfs.dk/articles/danish/Filer_i_mysql.html

Hovsa, der kom jo slet ikke noget med i det sidste indlæg. Nå, vi prøver bare
igen så:

Jeg har kigget lidt på den artikel og har efterprøvet det der står, men til
stor ærgelse virker den ikke. Jeg går ud fra der er to sider: Den hvor man
uploader billederne (filer_i_mysql.php) og den side hvor man kan se billederne
(filer.php). Eller har jeg misforstået noget her?
Når man kører upload-siden sender den ganske vidst nogle oplysninger til
databasen, men den glemmer desværre oplysningen file_code, og siden hvor man
kan se billederne viser således ikke andet end fejlmeddelelsen "404 - file not
found!". Man får et par Warnings på uploadsiden, hvorefter den fortsætter og
fortæller, at filen er blevet sendt til databasen:

Warning: open_basedir restriction in effect. File is in wrong directory in
filer_i_mysql.php on line 22

Warning: fopen("/usr/tmp/phpGdgk4z", "r") - Operation not permitted in
filer_i_mysql.php on line 22

Warning: Supplied argument is not a valid File-Handle resource in
filer_i_mysql.php on line 22
Your file is saved i the mysql-table 'files'

I dette tilfælde er linje 22 følgende:

$file_code = addslashes(fread(fopen($form_data, "r"), filesize($form_data)));

Hvad er det der går galt her? For bortset fra denne ene linje lader det til at
scriptet kører fint, og det var jo også lige det jeg skulle bruge.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-07-03 14:12

Christoffer Kjeldgaard <christoffer@result.dk> wrote in

> Hvis der er nogle derude der ved det, må de meget gerne hjælpe
> mig. Jeg har efterhånden stødt hovedet mod muren.

$HTTP_POST_FILES['userfile']['name']

Den variabel indeholder navnet på filen der er blevet gemt.

Det forudsætter din form der sender filen ser ud som dette:

<FORM ENCTYPE="multipart/form-data" ACTION="imageupload.php" METHOD="POST">
Vælg billedet der skal uploades: <INPUT TYPE="file" NAME="userfile">
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Upload">
</FORM>

imageupload.php indeholder så følgende:
/* START */
$path = "e:/www_root/up_images/"; //fuld sti til upload
$max_size = 2000000; //max størrelse i bytes

//først et tjek af filens størrelse
if ($HTTP_POST_FILES['userfile']['size'] > $max_size) {
echo "Filen er for stor - reducer billedets størrelse og prøv
igen<br>\n";
exit;
}

//Derefter tjekker jeg om filen er en mime-type der må uploades.
if (($HTTP_POST_FILES['userfile']['type'] == "image/gif") ||
($HTTP_POST_FILES['userfile']['type'] == "image/pjpeg") ||
($HTTP_POST_FILES['userfile']['type'] == "image/jpeg")) {

//Hvis det er den rigtige type, så kopierer jeg filen til upload
$res = copy($HTTP_POST_FILES['userfile']['tmp_name'],
$path.$HTTP_POST_FILES['userfile']['name']);

if (!$res) {
echo "Billedet kunne ikke gemmes!<br>\n";
exit;
} else {
       //Her kan du afvikle den kode der skal opdatere din
       //database, og eventuelt udskrive lidt "success" info.

echo "Billedet er nu tilgængeligt på serveren på adressen: <a
href=\"/images/".$HTTP_POST_FILES['userfile']['name']."\">http://".$_SERVER
['SERVER_NAME']."/up_images/".$HTTP_POST_FILES['userfile']['name']."</a><br
>\n";

}
}

/* SLUT */

Ovenstående er noget simplificeret, og der er flere tjek man kan lave, men
det burde give dig en idé om hvad der skal til.

Mvh.
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-07-03 14:14

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> echo "Billedet er nu tilgængeligt på serveren på adressen:

Her skal der selvfølgelig stå /up_images/ for at linket virker.

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-07-03 14:24

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> $HTTP_POST_FILES['userfile']['name']

Ovenstående er taget fra et gammelt script jeg havde - hvis det skal være
helt efter bogen, skal du slette HTTP_POST fra alle variable ved navne
HTTP_POST_FILES sådan at de kun hedder $_FILES - men det virker nu stadig
fint i PHP 4.3.2 :)

Flemming

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 08-07-03 15:11

Okay, jeg har afprøvet det du har skrevet, men der bliver meldt fejl allerede
inden vi når til "det sjove". Der hvor du tjekker om det er filer der må
uploades, meldes der tilbage med en parse-error:

Parse error: parse error in imageupload.php on line 16

Og linje 16 er her den linje der hedder:

($HTTP_POST_FILES['userfile']['type'] == "image/pjpeg")

Jeg har også forsøgt at udskifte $HTTP_POST_FILES med $_FILES som du skrev,
men det meldte blot samme resultat.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-07-03 08:34

Christoffer Kjeldgaard <sjamser@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Jeg har også forsøgt at udskifte $HTTP_POST_FILES med $_FILES som du
> skrev, men det meldte blot samme resultat.

Jeg tror parsefejlen skyldes at den kode jeg postede her i gruppen blev
wrappet. Så hvis du stadig vil teste det, så prøv og fjern linebreak efter

if (($HTTP_POST_FILES['userfile']['type'] == "image/gif") ||
og efter ($HTTP_POST_FILES['userfile']['type'] == "image/pjpeg") ||

Sådan at du får én lang linje der begynder med "if (" og slutter med ") {"

Så burde der ikke være parsefejl. Jeg kører selv med koden lige pt. på en
Windowsmaskine med apache og PHP 4.3.2 og det virker fint her.

Flemming

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 08-07-03 19:48

Flemming Joensson wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> $HTTP_POST_FILES['userfile']['name']
>
> Den variabel indeholder navnet på filen der er blevet gemt.

Okay, nu virker det faktisk - sådan næsten da. Jeg brugte godt nok ikke den
php-kode som du skrev, men jeg lavede lidt om på koden fra Webcafé's artikel
om filupload, og nu virker det upåklageligt. Og du havde jo ret Flemming. Man
skulle bare bruge den ene variabel, og så gemte den filnavnet. Jeg vil gerne
sige dig mange tusind tak. Nu virkermit newssystem og jeg kan komme videre med
udviklingen af det website jeg var igang med.

Mange, mange tak,

Christoffer Kjeldgaard

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-07-03 08:35

Christoffer Kjeldgaard <christoffer@sappy.dk> wrote in

> [...]
> gemte den filnavnet. Jeg vil gerne sige dig mange tusind tak. Nu
> virkermit newssystem og jeg kan komme videre med udviklingen af det

Det var så lidt, glad for at kunne hjælpe.

Flemming

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 08-07-03 14:14

> [...]
> med at navnet på billedet bliver lagt i databasen. Og hvordan
> "isolerer" man i øvrigt billednavnet, så det kun er dét der

http://dk.php.net/features.file-upload

kig på $_FILES arrayet, det indeholder de oplysninger der skal bruges,
husk at flytte den uploadede fil et eller andet sted hen med
http://dk.php.net/move_uploaded_file
og gem den nye sti.

--
Mvh. Nezar Nielsen