Links i php
Fra : Sofie

Dato : 25-06-03 20:38

Når jeg lave en else-if funktion i php kan jeg ikke få mine links
til at virke.

<?php

$hjemmeside = $_REQUEST["hjemmeside"];

if($hjemmeside == "http://") {
echo "";
} else {
echo "Hjemmeside: <a href="$hjemmeside">$hjemmeside"</a>
}

?>

Hvad har jeg gjort forkert og hvorfor virker det ikke?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 25-06-03 20:54

Sofie <sovfi@yahoo.dk> writes:

> Når jeg lave en else-if funktion i php kan jeg ikke få mine links
> til at virke.

Det har ikke noget med din if-then-else konstruktion at gøre.

> [...]
> echo "";
> } else {
> echo "Hjemmeside: <a href="$hjemmeside">$hjemmeside"</a>

Hvad prøver du at gøre her? Din sammenligning i linie 3 giver kun
true, hvis hele $hjemmeside indeholder præcis "http://" - det er vel
ikke det du ønsker?

Parameteren til echo er en streng. Her skal du bruge:

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-03 01:19

On 25 Jun 2003 21:54:29 +0200, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> wrote:

>Hvad prøver du at gøre her? Din sammenligning i linie 3 giver kun
>true, hvis hele $hjemmeside indeholder præcis "http://" - det er vel
>ikke det du ønsker?

Det giver vel god mening i forhold til at have fx et inputfelt med
http:// forudfyldt. Hvis man blot lader det stå uberørt, skal der ikke
efterfølgende vises et link.

(jeg går ud fra at echo blot er for eksemplets skyld)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 26-06-03 17:54

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> [...]
> efterfølgende vises et link.
>
> (jeg går ud fra at echo blot er for eksemplets skyld)

I så fald ville:

- Jacob Atzen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 26-06-03 18:05

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> writes:

> [...]

Det var vist ikke lige det jeg ville sige. Jeg prøver igen:

I så fald ville:

if($hjemmeside != "http://") {
}

Være betydelig mere gennemskueligt.

- Jacob Atzen

Fra : Sofie

Dato : 29-06-03 00:48

> Det var vist ikke lige det jeg ville sige. Jeg prøver igen:

> [...]

Jah okay.. jeg er ikke så god til php...
Men uanset mo jeg skriver:

if($hjemmeside == "http://") {
echo "";
else {
}

eller:

if($hjemmeside != "http://") {
}

eller:

if($hjemmeside == "http://") {
echo "";
else {
}

Så kan jeg ikke få det til at virke så der kommer et link til hjemmesiden..
hvad gør jeg forkert?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-06-03 07:59

Sofie wrote:

> [...]
> }
>
> Så kan jeg ikke få det til at virke så der kommer et link til hjemmesiden..

Det er et godt spørgsmål - jeg kan ikke se nogen problemer i de to
nederste (mit første svar forklarer hvad der er galt i den øverste).

Du har stadig

$hjemmeside = $_REQUEST["hjemmeside"];

med ovenfor, ikke?

Du kan eventuelt se om ikke du får det ud hvis du - bare som test nu her
- sætter

$hjemmeside = "www.testside.dk";

ind lige ovenover.

Har du andet php på siden som virker? (dvs: kan det være der det går
galt, med problemer som):

Har du kaldt filen for .php (eller hvad din udbyder nu synes at filer
skal hedde for at den afvikler php)?

har du "åbnet" php mode med fx <?php og lukket med ?> før og efter koden

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Sofie

Dato : 01-07-03 20:57

> Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Det er et godt spørgsmål - jeg kan ikke se nogen problemer i de to
> nederste (mit første svar forklarer hvad der er galt i den øverste).

Mange tak for hjælpen!! Det virker nu!

Mvh. Sofie

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-03 21:14

/* Bemærk at den kun 'fanger' hvis det er _identisk med de 7 tegn http:// */

> echo "";
> } else {
> echo "Hjemmeside: <a href="$hjemmeside">$hjemmeside"</a>
> }

Du har fået en løsning på det egentlige problem af Jacob Atzen, men da
jeg var gået igang med at skrive den her mail inden jeg tog opvasken
, vil jeg lige gøre mit forslag til løsning af problemet færdigt:

En streng som defineres med " i enderne må kun indeholde " hvis de
escapes sådan som Jacob A viste dig.
Alternativt kan du bruge ' til at definere strengen, så får du godt nok
ikke afviklet variabler i den del af strengen, men så kan du bare sætte
den sammen. Styrken er at det bliver en smule mere tydeligt hvad og hvor
der er variabler, især i nogle editors som ikke er helt hårde til det
med at syntaksfarve variabler i strenge.

Det vil så blive til:
echo 'Hjemmeside: <a href="'.$hjemmeside.'">'.$hjemmeside.'</a>

Bemærk at jeg afslutter den første streng efter a href, og sætter den
sammen med variablen med et punktum. Efter variablen sættes der endnu en
stump på osv.

'fysiske' linieskift i denne type streng bliver synlige i koden der
printes ud, i modsætning til strenge der er defineret med ", hvor du til
gengæld kan sætte et linieskift ind med \n.

Jeg håber det kan bruges

mvh

Jesper Brunholm