Passivhus ventilation 2
Fra : darkwingd
Vist : 573 gange
500 point
Dato : 09-02-12 14:07

Dette er skrevet i forlængelse af min tidligere tråd "Passivhus ventilation" http://kandu.dk/Spg156908.aspx

Jeg satser, som nævnt tidligere, på at anvende stjernekoblet ventilation.
Alle rør føres på den varme side af dampspærren.
For at mindske indbygningshøjden i det nedsænkede loft flyttes alle lyddæmpere til teknikrummet, der er placeret centralt i huset.
Aggregat bliver formentligt et Genvex energy 2 med bypass.
Fra anlæggets indblæs/udsug monteres en SLU 200 1200 lyddæmper, derefter grenes ud til hver kanal.
Hver kanal monteres med en 600mm lyddæmper, før røret forlader teknikrummet.

Jeg forestiller mig at jeg sælger en smule dæmpning ved at lyddæmperen monteres i teknikrummet fremfor lige over ventilen.
1) Er det korrekt forstået og er dette i så fald noget der bør gøre mig nervøs?

Jeg regner med at montere en ekstern filterboks (f.eks. systemair FFR250) med F7 posefilter før friskluftindtaget på genvex og afmontere det indbyggede F7 panelfilter i genvex'en.
Dette for at få et lavere tryktab henover filteret, og dermed mindre strømforbrug.
2) Lyder dette fornuftigt?
3) Vil der evt. også være fornuft i at lave samme øvelse med udblæsningsfilteret? Altså at montere en ekstern filterboks med posefilter fremfor det indbyggede panelfilter (F4).

Normalt vis anbefales det at fjerne dørtrinet for at sikre luftcirkulation mellem rummene.
Dette er jeg dog ikke interesseret i pga. støjgener.
Jeg påtænker derfor enten at lave ind- og ud-ventiler i samme rum eller at lave passive trykudligningsventiler, som forbinder forskellige rum igennem behørige lyddæmpere.
Jeg hælder til ind- og ud-ventiler i samme rum, da jeg har svært ved at finde plads til lyddæmperne ifbm. trykudligningsventilerne.
4) Er der noget jeg skal være opmærksom på i denne forbindelse?
5) Ville jeg evt. være bedre tjent med anvendelse af overtryksventiler som f.eks. Lindab OLC?

Emfanget monteres med selvstændigt aftræk, lyddæmper, kanalventilator og motorspjæld som forklaret i den tidligere tråd.
Dog har jeg ikke plads til et ø160mm rør i det nedsænkede loft.
6) Findes der en fordelerboks som f.eks. Lindab VBVU med ø160mm ind og 2 eller 3 x ø125mm ud, således at jeg kan trække 2 eller 3 parallelle ø125 rør fra teknikrum til emfang?

Fra : steen69

Dato : 10-02-12 09:50

at etablere et velfungerende ventilations anlæg er ikke for gør det selv folket overhovedet på nogen måde - du køber dig totalt fattig af alle mulige komponemter i en strid strøm - en god gammel lære regel er at alt der medfører en luftstrøm over 7 m sekund giver lyd fra sig- og så kan du købe nok så mange spjæld- lyddæmper osv.. resultat er noget crap - korrekt valgte kanal + rør i forhold til volume og tryktab giver det bedste resultat- og koster langt mindre -

find dig en proff ventilationsmand og det bliver billigere for dig i den sidste ende-

blot mit råd

Fra : darkwingd

Dato : 19-02-12 12:24

Jeg er da interesseret i at høre hvor du mener jeg køber mig "totalt fattig".
Når tiden kommer har jeg bestemt tænkt mig at kontakte et firma til dimensionering og indregulering.
Foreløbigt er dette dog kun strø tanker, som jeg ønsker et uvildigt svar på for at komme videre med min planlægning.
Selve byggeriet ligger fortsat et par år ude i fremtiden.

Du har følgende muligheder