/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Loppegift, er det mig der er tosset?
Fra : Troldepige
Vist : 2336 gange
500 point
Dato : 03-03-13 00:40

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg, men jeg sidder her og er totalt målløs.

Jeg har før skrevet herinde og spurgt til råds vedr. alternative loppemidler fordi min hund bliver syg af de gængse spot-on midler.
Jeg linker til tråd om dette i næste indlæg, i stedet for at skrive hele historien igen.

For godt en måned siden var min hund til dyrlæge af andre, og mere banale årsager, men p.g.a. loppeproblemer snakkede jeg med klinik-manageren om dette.
Klinik-manageren anbefalede et meget nyt produkt, som hedder "Activyl", det er receptpligtigt og udleveres hos dyrlægen, han påstod endda, at om så hunden indtog det via munden, så kunne han ikke blive syg af det.

Jeg var skeptisk, men p.g.a. det massive loppeproblem valgte jeg, at følge hans råd.

Første gang vovse fik Activyl gik det fint, set i bakspejlet mener jeg dog, at vovse var en smule rastløs om aftenen efter, at han havde fået det.
Loppeproblemet aftog hurtigt, og det var jo herligt.

Men da vovse havde fået Activyl for anden gang (skal jo gentages med en måneds mellemrum) gik det helt galt.
Først var det "bare" lidt "almindelig" opkast, og efter halvandet døgn gik det bedre, men bedringen forsvandt efter 1-2 døgn, og siden er det gået ned af bakke.

Han har været hos dyrlægen et par gange, og har fået injektioner med div. og vi har fået medicin med hjem til videre behandling.
Men det går stadig ned af bakke, stille og roligt.

Jeg bander div. fagpersonaler langt væk, fordi, når man, som mor eller hundeejer, fortæller hvordan ens barn/dyr reagerer, så mener de (fagpersonalerne) tydeligvis, at de ved bedre.

Og jeg bander mig selv langt væk fordi jeg, igen, har ladet mig overbevise af en fagpersonale, som burde vide mere om emnet end jeg selv, og derved har skadet min hund.

Jeg har lige googlet de forskellige loppemidler, som min hund har reageret på, for at se, om der skulle være en fællesnævner i f.eks. hjælpestofferne.

Det er der tilsyneladende ikke.

Men, i Activyl benytter man isopropylalkohol som hjælpemiddel.

Fra Borup Kemi har jeg fundet dette, om isopropylalkohol:
http://www.borup.info/en/Download/Sikkerhedsblade/Kemi%20Flydende/Isopropylalkohol.aspx
Se under 2.3 og 11.1 .

Er det mig der er en hysterisk kælling (dette stempel får enlige mødre jo jævnligt, når de kæmper for deres børn), når jeg mener, at det er totalt og aldeles vanvittigt, at benytte dette stof i et middel, som en hund (som ofte er et kært familiemedlem, og dyr i indkøb) skal have en gang om måneden?

I skrivende stund er jeg meget usikker på hvorvidt min hund overlever natten.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 00:44

Her er min tidligere tråd om loppemidler: http://kandu.dk/Spg159741.aspx

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 510 point
Dato : 03-03-13 01:29

Troldepige - hvor jeg dog føler med dig!

Har du overvejet en anden dyrlæge?
Et eller andet er der jo tydeligvis galt, enten fejler hunden noget andet, måske virker medicinen ikke, eller den kan ikke tåle pencillin eller loppemidlet - og nej, du er ikke en hysterisk kvinde, men et godt og kærligt menneske.

http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Summary_for_the_public/veterinary/000163/WC500102511.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-03-13 01:42

Her er en tråd med en hund, der bliver hundesyg af loppemidler
http://dindebat.dk/hunde/804943-lopper.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 01:58

Citat
Har du overvejet en anden dyrlæge?
Et eller andet er der jo tydeligvis galt, enten fejler hunden noget andet, måske virker medicinen ikke, eller den kan ikke tåle pencillin eller loppemidlet - Indsæt dit citat her

Jeg tror såmænd ikke, at der er noget galt med dyrlægen.
Som det også ses af dit link, så skulle produktet jo være helt ok.

Penicillin kan min hund godt tåle, men jeg tror han er mere sart end de fleste hunde.

Jeg har fuld respekt for, at fagpersoner stiller sig tvivlende overfor en mor/hundeejer, som påstår, at hendes barn/hund fejler dit eller dat, eller ikke tåler dit eller dag, men de kunne vel for pokker da lade tvivlen komme mor'en til gode.
Det kunne jo være, at de stod over for en mor/hundeejer, som var supergod til, at "læse" sit barn/hund.

Tak for dine pæne ord.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 02:00

Citat
Her er en tråd med en hund, der bliver hundesyg af loppemidler
http://dindebat.dk/hunde/804943-lopper.html

Den kender jeg godt, for det er mig, der er Entrelac på jubii debatten.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 03-03-13 02:12

giver du din hund loppemoddler forebyggende ???????????
min forige schæffer hund blev 14 år og fik aldrig forebyggende loppe midler og hasvde kun lopper 1 gang i sit liv som han så blev behandlet for, min nuværende schæfer hund vil heller ikke få forebyggende loppemidler hvorfor give gift vis det ikke er nødvendigt.
hilsen fox

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-13 02:12

Puha, håber ikke det er nyrerne der er ved at stå af, det ikke sjovt det der, jeg ville søge andre græsgange for det kan abosult ikke være tilrådeligt at fortsætte der.

Jeg vil nok tage, hvis den kan tåle det, et bad på den og få renset huden ud for kemikalier
med eks. http://www.bygholm-dyr.dk/butikken/shampoo-til-hund-og-kat/

du kender sikkert dette råd, men en gentagelse kan aldrig skade http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1027/sprog=1/grp=3/menu=11/

Et rum du er sikker på er loppefrit ville jeg nok sætte hunden i, indtil resten er rengjort overalt i flere uger, det er nu der skal sætte ind imens det stadig er køligt udenfor, for der skal køles ned i rummene efter de er blevet sprøjtet og støvsuget. Luft godt og brug ultra violet lys om natten for at se hvor dit problem ligger, for det er ikke bare på hunden, det er også dens omgivelser den er gal med.

Noget der er så ufatteligt, jeg har selv været turen igennem for mange år siden og fandt på den måde ud af hvor jeg ikke havde været så omhyggelig, men det hjalp med lyset til at finde frem til årstedet hvor der var liv af lopper.
Har nu ingen problem med de hunde og katte jeg har, for jeg tager det i opløbet, gerne med en vask først og dernæst hvad jeg kan få hos min dyrlæge.
Håber den bliver frisk igen, er ked på dine vegne over at det er gået så galt.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-13 02:19

Og lopper kun mine hunde med midler hvis et er nødvendigt, aldrig hver måned, kan være dypt overreagerende. Og usundt for dyret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 02:29

Citat
giver du din hund loppemoddler forebyggende ???????????

Det gjorde jeg engang.

Men ham jeg har nu er åbenbart meget sart, og derfor har der været lange perioder hvor jeg kun har brugt løsninger, som nogle kalder "langhårede", altså helt ugiftige metoder.

Men vi var rendt ind i en seriøs omgang lopper, og derfor var min plan, at behandle i 3 mdr. for at komme alle lopperne til livs.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 03-03-13 02:35

vis det var mig ville jeg måske istedet for at behandle hunden når den nu ikke riktig kan tåle det så sprøjte hjemmet med gift istedet, de lopper som sider på hunden vil med tiden dø bla ex ved at de hopper over i en sprøjtet sofa el lign eller ved at bide dig, lopper dør nemlig ved meneskebid det kan de ikke overleve
hilsen fox

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 02:42

Citat
Puha, håber ikke det er nyrerne der er ved at stå af, det ikke sjovt det der,

Jeg er seriøst bange for, at det er sket.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 02:44

Godnat.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-03-13 02:46

så prøver jeg da bare nogle andre link

http://www.hunde-forum.dk/debat/31951-loppemiddel-uden-gift.html
http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1792575.ece

Lige nu drejer det sig om, at få din hund på benene, find en anden dyrlæge, - det skader aldrig, tværtimod.

Din hund skal ikke være så syg, at du ikke ved om den overlever!

Er den ikke stadig i live? Du får da vist ikke sovet!

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-13 02:53

Uh ha hvor er det trist.
Håber krydser finger for at du kan nå det, hvis du har råd ville jeg ringe nattevagten for dyrlæger i dit område.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 03:29

Citat
Lige nu drejer det sig om, at få din hund på benene, find en anden dyrlæge, - det skader aldrig, tværtimod.

Jeg tror desværre det er for sent, for vovses vedkommende.
Han har ikke tisset siden lørdag morgen kl. 7.20, og alt det væske jeg har givet ham hele aftenen (meget lidt af gangen, med en halv times mellemrum) og vistnok lidt til, kom op i en stor skylle kl. 2.25.

Jeg bor i en by af pæn mellemstørrelse, her er 2 klinikker i selve byen, den jeg bruger nu og så en, som jeg afskrev for flere år siden.
Derudover er der klinikker på landet, og dem har jeg faktisk mest tiltro til, men jeg har ikke bil, så det er møg besværligt. Det er prøvet.

Men, jeg kom i tanker om, at en dyrlæge, som jeg benyttede for flere år siden, også lidt ude på landet, han har været stoppet, og solgte klinikken, vistnok p.g.a. stress, men han er startet op igen, men klinik for små dyr, og som udkørende dyrlæge.
Ham har jeg altid været tilfreds med, både til hund og marsvin, så jeg har sendt ham en mail med bøn om hjælp, i håb om, at han kan komme og aflive vovse i morgen. Hvis det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 03:31

Citat
Du får da vist ikke sovet!

Det har du jo nok ret i.

Men jeg håber, at vovse finder ro, så vi kan få sovet lidt.
Sidste nat blev det heller ikke til ret meget søvn, vel ca. 2-3 timer, med et kvarter af gangen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 03:44

Det jeg allermest bebrejder min dyrlæge er, at hun skrev mig en vejledning m.h.t. den medicin jeg skulle give ham, for at undgå misforståelser omkring mængder, tidspunkter o.l., nederst har hun skrevet, at jeg, hvis jeg får brug for dyrlæge i weekenden, kan ringe til Xxxxxx dyreklinik, i en by lidt langt herfra, og spørge, om de vil forsøge, at få fat i hende eller hendes kollega.

Dem ringede jeg til da jeg havde sat kartofler i ovnen til aftensmad, problemet er bare, at de ikke har nogen kontaktoplysninger på nogen af dem.

Og på de gule siden er hverken dyrlægen, eller hendes mand, at finde.
Jeg fandt hende på facebook og sendte hende en besked. Men det skulle fa***** ikke være nødvendigt, når hun selv har givet udtryk for, at ville hjælpe.

Så nu kan jeg vist ikke gøre andet end at vente og se, om en af dem ringer, eller om vovse klarer det selv.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-03-13 03:47

Åh, det gør mig så ondt,
ved slet ikke hvad jeg skal skrive, kender alt for godt til din smerte, og ja, det er besværligt ikke at have bil. Og hvor henvender man sig lige, når tingene brænder på?
Godt at du har mailet til dyrlægen, - ønskeligt om han snart ser mails.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 03:55

Hvor ville jeg dog ønske, at jeg havde en flaske æter, eller 2, så svag som han er ville det være en simpel sag, at befri ham for hans lidelser.

Og den eneste våbenføre person jeg kender bor i Canada, øv altså.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-13 08:23

Hvordan går det er i kommet gennen natten er hunden der stadig.
Du kunne få hjælp til transport af Falck dyretransport til dyrlæge
tænker behovet stadig er der.

noget jeg havde gavn af var en hjemmeopskrift på elektrolytter
?Hjemmelavet: ½ teske (2,5 ml) bordsalt, 3 spiseskeer (45 ml) sukker i en liter kogt vand
koges/ køles ned gives i små portioner for genopretning af mave/tarm balancen.
Ganske uskadeligt bliver også brugt til mennesker og andre dyr der er dehydreret.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-13 08:28

En god førstehjælp til alle
For at yde en god "førstehjælp" kan man fjerne foderet i et døgn og give følgende:
- Kog 1 liter vand og tilsæt derefter 1 spsk. sukker (gerne druesukker) + 1 tsk. salt og lad hunden drikke ad libitum. Væsken må ALDRIG blandes med mælken, idet mælken herved fortyndes og derfor ikke koagulerer, som igen vil forværre diarréen og medvirke til endnu større væske- og elektrolyttab.
- Giv eventuelt Paraghurt, Idoform, Biomax, Bene-bac el.lign., der indeholder mælkesyrebakterierne Lacktobacillus acidofilus og Laktobacillus laktus m.fl. Disse produkter må aldrig gives samtidig med antibiotika, men tidligst 2 timer efter.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-13 08:32

De er begge gode, jeg starter langsomt og går op i vægt og mængde, hvis der kan ses et resultat.

Krydser for at hunden vil være med endnu.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 08:51

bevi 54, jeg ved dine gode råd er velmente, jeg kender dem allerede, men det er flere dage siden, at disse kunne være aktuelle.

Og desuden fik jeg oplyst af en anden dyrlæge igår, at når mavesækken er irriteret må der ikke gives salt, da dette kan give brækfornemmelser, salt gives som brækmiddel.

Så i sådanne situationer må vandet kun tilføjes sukker, og det blev vovses vand hele aftenen i går.

Nej, vovse klarede ikke natten, han drog sit sidste suk kl. 8.30.

Og jeg kender godt til muligheden med Falck, jeg kender dog ikke prisen, når man ikke har abonnement.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 03-03-13 09:44

Ja det henter ikke din søde tilbage, så sørgeligt, kondolerer hvad andet er der at sige, tænker du lukker og slukker for i dag mange tanker til dig og din himmelhund.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-03-13 09:59

Kære Troldepige, jeg ser først din tråd nu.... hvor gør det mig ondt, at du har mistet din elskede hund/barn.

Nu er det totalt ligegyldigt med flere råd fra os på kandu, men du skal vide vi tænker på dig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 11:23

Citat
Nu er det totalt ligegyldigt med flere råd fra os på kandu, men du skal vide vi tænker på dig.

Nu var det heller ikke så meget for at få et godt råd.
Skånekosten kender jeg jo til hudløshed og jeg tror, at jeg efterhånden har læst alt hvad der er værd, at læse om loppemidler, både de gængse og de mere alternative.

Det var mere det, at jeg blev noget målløs da jeg læste, at hjælpestoffet i Activyl er isopropylalkohol.

Og så det faktum, at mange fagpersoner sætter spørgsmålstegn ved mødres/hundeejeres observationer.

Citat
Men, i Activyl benytter man isopropylalkohol som hjælpemiddel. [Yaaark]

Fra Borup Kemi har jeg fundet dette, om isopropylalkohol:
http://www.borup.info/en/Download/Sikkerhedsblade/Kemi%20Flydende/Isopropylalkohol.aspx
Se under 2.3 og 11.1 .

Er det mig der er en hysterisk kælling (dette stempel får enlige mødre jo jævnligt, når de kæmper for deres børn), når jeg mener, at det er totalt og aldeles vanvittigt, at benytte dette stof i et middel, som en hund (som ofte er et kært familiemedlem, og dyr i indkøb) skal have en gang om måneden?

Der står jo:
"2.3. Andre farer
Produktet indeholder organisk opløsningsmiddel. Gentagen eksponering af organiske opløsningsmidler kan give skader på nervesystemet og indre organer som fx lever, nyrer."

Jamen hallo, det anbefales jo, at man behandler hunden hver 4 uge, ergo er der tale om "gentagen eksponering".

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 03-03-13 12:08

når vores hunde havde lopper fik di hvidløg det skal snydes i hunden da di ikke kan lide hvidløg meni en klst leverpostej gik det

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 12:15

Citat
når vores hunde havde lopper fik di hvidløg det skal snydes i hunden da di ikke kan lide hvidløg meni en klst leverpostej gik det

Af den tråd jeg linkede til fremgår det, at hvidløg er prøvet, med et voldsomt loppeangreb til følge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-03-13 12:22

Jo, jeg synes også det lyder voldsomt at der er ispropylalkohol i, når det er ætsende, men måske det bruges som konservering??

Det jeg mener med at komme med råd, var nu mere hvis du kunne have fået hjælp til dine spørgsmål, så havde de måske kunne svare dig her, men nu er det jo for sent

http://www.dyrehospitalet.ku.dk/

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 03-03-13 14:13

Hej Troldepige det gør mig utrolig ondt at høre om din hund, en forfærdelig historie, men godt du har skrevet om det, så andre hunde kan undgå samme skæbne.
Jeg ved det er en ringe trøst, og jeg vil ønske dig alt godt i fremtiden.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-03-13 17:07

Kære Troldepige,
jeg ser først dit spørgsmål nu. Jeg føler med dig. Hvor er det trist at du skulle miste din dejlige hund på denne måde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 19:20

Citat
Det jeg mener med at komme med råd, var nu mere hvis du kunne have fået hjælp til dine spørgsmål, så havde de måske kunne svare dig her, men nu er det jo for sent [Ked af det]

Du skal have tak for din betænksomhed.
Jeg har været i kontakt med egen dyrlæge så sent som fredag eftermiddag, og lørdag først på aftenen var jeg i kontakt med dyrehospitalet, i håb om, at de kunne skabe kontakt til dyrlægen (min tanke var, at vi måske kunne have mødtes på klinikken for en aflivning), og den dyrlæge var også behjælpelig med gode råd, men det var jo alt for sent.

Citat
Kære Troldepige,
jeg ser først dit spørgsmål nu. Jeg føler med dig. Hvor er det trist at du skulle miste din dejlige hund på denne måde. [Ked af det]

Tak.

Citat
Hej Troldepige det gør mig utrolig ondt at høre om din hund, en forfærdelig historie, men godt du har skrevet om det, så andre hunde kan undgå samme skæbne.

Det var jo sådan set også det der var min hensigt.

Da han reagerede på BayVantic var han seriøst dårlig, 41 i feber, men kom sig rimeligt hurtigt da først behandling blev sat i gang.
Da han reagerede på Practic blev han dårlig, men ingenting i forhold til BayVantic.

Men med Activyl har det været helt anderledes.
Dels var reaktionen umiddelbart mere diffus, reaktionen kom først halvandet døgn efter påføring (med BayVantic og Practic gik der ca. 24 timer) og dels så han ud til, at være frisk igen halvandet døgn efter første opkast.
Skulle han have været reddet skulle det nok have været noget med drop allerede ved første opkastning, og da så han jo slet ikke så dårlig ud.

Min advarsel til andre må være, at man skal aldrig vælge Activyl i første omgang.
For har man et dyr, der er lidt sart (og det ved man jo ikke til at begynde med), så kan Activyl være den sikre død, hvorimod dyret kan have en god chance for, at komme sig ovenpå de andre midler.

Jeg vil lade være med, at lukke tråden, netop for, at den skal kunne læses af alle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-03-13 19:23

ps.... husk at lukke tråden lige før den er tre mdr. gammel, ellers bliver den annulleret af kandu, og så kan ingen få "glæde" af den

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-03-13 19:33

Citat
ps.... husk at lukke tråden lige før den er tre mdr. gammel, ellers bliver den annulleret af kandu, og så kan ingen få "glæde" af den

Åååh, mange tak for oplysningen.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 04-03-13 14:46

Jeg er så trist så trist på dine vegne Troldepige.Håber ikke jeg træder for meget i det du har været igennem.Du har været ved dyrlæge et par gange hvad havde de at sige til hele forløbet og om Activyl i det hele taget.Vi andre med hund vil jo helst undgå det forløb som du har været igennem.
Med stor medfølelse,selv om det ikke hjælper så meget.
Mange Hilsner Sigfrid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-13 21:12

Jamen, der skulle ikke være noget galt med Activyl, det er gennemtestet og alting, ligesom alle de andre loppemidler.

Min hund har åbenbart været meget sart hvad disse ting angår, og man kan da heller ikke vide, om hunden har haft et medfødt problem med et eller flere af sine organer, det ved man jo sjældent før der viser sig et problem.

Iflg. dyrlægen er det oftest BayVantic de oplever en reaktion på.

Mit råd må være, at hvis din hund én gang har udvist en eller anden reaktion på et loppemiddel (for min hunds vedkommende var det første lille tegn = rastløshed), så lad være med nogensinde, at påføre din hund nogen form for gift igen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lidt opfølgning:
I morges da jeg var på vej ud af døren, for at køre ned til dyrlægen med vovse, så ringede dyrlægen, hun havde lige set den besked jeg havde sendt via fjæs.
Hun var meget uforstående overfor, at dyrlægen på dyrehospitalet havde sagt, at de ikke havde kontaktoplysninger på dyrlægen eller hendes kollega, for hun vidste med sikkerhed, at flere af deres dyrlæger gik rundt med numre i deres telefoner på både hende og hendes kollega.
De har tidligere benyttet samme fremgangsmåde.
Hun ville tage den med dyrehospitalet, for at undgå noget lignende fremover.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-13 21:19

Hvis jeg skulle finde på, at anskaffe mig en anden hund på et eller andet tidspunkt, så vil jeg prøve, om det er til at anskaffe en spray som denne, med methopren: http://www.anthons.dk/shop/aerosol-utoejsspray-400-5358p.html

For mange år siden kunne sådanne produkter købes i danske supermarkeder, markedsført af danske firmaer.
Flere steder er jeg blevet oplyst, at de er forbudt i Danmark, da de er miljøskadelige, men når jeg f.eks. googler: "methopren+forbudt", så dukker der ikke noget op om dette.

Så jeg har lidt svært ved, at finde hoved og hale i det.

Fordelen ved disse produkter er, at man kan nøjes med, at behandle omgivelserne, og de virker i op til 6 mdr.

Som de fleste jo nok ved, så er det ikke de levende lopper på hunden, som er det største problem.
Det største problem er, at lopperne lægger en masse æg.
Og det vil sige, at hvis man får gjort så disse æg ikke kan blive til noget (med methopren), så er man nået rigtig langt.

Dette gælder selvfølgelig ikke hvis hunden har loppeallergi.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-13 21:43

Da vi fik vores første hund (og inden vi fik børn) brugte vi vaponastrip, de kan vist ikke købes i DK længere - måske de kan i landbosforretninger til standbrug? Aldrig har jo haft noget så effektivt, hunden havde aldrig lopper og der fandtes heller ikke en edderkop i hytten. Dengang tænkte man ikke så meget over om det var giftigt, mere om det var effektivt.

http://www.google.dk/#hl=da&output=search&sclient=psy-ab&q=vaponastrip&oq=vaponastrip&gs_l=hp.12...1029.3883.0.6078.11.11.0.0.0.0.111.881.10j1.11.0...0.0...1c.1.5.psy-ab.KKg7z18JcQQ&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.43148975,d.Yms&fp=be7e9ee93643517f&biw=1600&bih=775

Ps at der kan være fejl hos dyrlægen undre mig ikke, jeg har lige oplevet en syg person ikke kunne komme til lægevagten fordi der ikke var nogen læge!!!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-13 21:57

Jeg kender godt Vapona strip, de blev også kaldt "staldbrikker".

Ja, de var ekstremt effektive, har også selv brugt dem for mange år siden.

For mange år siden gik min daværende kæreste og jeg ind på et lokalt værtshus, vi satte os med vores drikkevarer og jeg undrede mig lidt over, at kæresten sad og kiggede sig lidt underligt rundt, også op i loftet.
Men pludselig sagde han: "der er den, jeg tænkte det nok".
Han fik simpelthen hovedpine når han kom ind i et rum med sådan en Vapona Strip, og det var sådan en, der hang mellem nogle lameller i loftet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-03-13 00:22
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-13 07:03

Desværre Katekismus

Som du ved er jeg meget stor tilhænger af alternative/naturlige metoder, men hvis først man har fået lopper, så tror jeg desværre man er nødt til, at tage andre midler i brug.

Jeg ønsker et produkt, der indeholder methopren, og jeg mener også at have mødt noget tidligere, så det dukker jo nok op igen.

Der er et produkt fra Trinol (derudover har det et nummer), som kan være et godt bud, selvom det ikke indeholder methopren, men det vides ikke, om div. tekstiler kan tåle det. Og det må jo være et must, at kunne spraye f.eks. gulvtæpper.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-13 07:36

I går faldt jeg over en interessant en, vedr. alternativ forebyggelse af loppeangreb:

http://www.petfoodnord.dk/a4-lopper-nyttig-viden-om-lopper/

"For hundeejere er det derudover også muligt at anvende et ravhalsbånd. Ravhalsbåndet fungerer efter sigende ved, at der opbygges let statisk elektricitet, der får lopperne til at holde sig væk. Effekten vokser over tid, hvorfor hunden vil blive mere og mere immun over for loppeangreb. Af samme grund bør halsbåndet ikke tages af, da det forringer den langsigtede effekt."

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 05-03-13 08:58

Jo vaponastrip kan købes på nettet ved [B]hpreptiels.dk[/B]

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 05-03-13 09:13

Der køber jeg selv - da jeg holder slanger, og de fik Blodmider, og her pakkede jeg en sådan vaponastrip ud af alt og klippede den i små stykker, kom dem i små plastik bokse hvor jeg borede huller, og så en i hvert terarrie, på 3 dage var alle blodmider gået til deres respektive jagtmarker.

Jeg har også brugt dem i hel tilstand og hængt op i huset hvis min hund havde lopper, og efter 3 dage var lopperne døde, behandlingen blev så gentaget efter ca. 10 dage og problemet var løst for denne gang.

Bliver "osten" / vaponastrip så pakket lufttæt ind, kan den gemmes i et par måneder og så bruges igen.

Der har været advaret (og derfor kan de ikke købes i DK) mod at bruge vaponastrip i beboede hjem, men der er noget overdrevet, og for at bruge vaponastrip på beskrevene måde, er det meget begrænset hvad der hænger i luften efter en udluftning.

Håber det kan hjælpe nogen af med loppe problemer. www.hpreptiels.dk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-13 12:47

Citat
Jo vaponastrip kan købes på nettet ved [B]hpreptiels.dk[/B]
Indsæt dit citat her

Jeg har rettet dit link så det virker.
Tak for oplysningen, den kan være ganske relevant, både i forhold til lopper, men også i forb. med de kryb jeg kæmper med i især en af mine potteplanter.

http://www.hpreptiles.dk/

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 05-03-13 15:56

Hej Troldepige.
Du efterlyste noget loppespray sidste år,fik du fat i noget af det og om, hvordan virkede det så?
Der jeg går ind nu er det udsolgt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-13 18:19

Citat
Hej Troldepige.
Du efterlyste noget loppespray sidste år,fik du fat i noget af det og om, hvordan virkede det så?
Der jeg går ind nu er det udsolgt.

Ja, det var en spray med methopren, man skulle ikke gå rundt og spray hele huset, men bare trykke en dims ned og sætte flasken centralt og så forlade hjemmet i 1 eller 2 timer (husker det ikke).

Men den havde overhovedet ingen effekt på lopperne.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 06-03-13 08:18

Tak for oplysningen.
Venlig Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-03-13 20:31

En opdatering herfra.

Når først man er vant til, at have hund, så er det altså ikke nemt, at være uden gø-dyr.

P.g.a. rygproblemer skal jeg helst ud at gå en god tur med jævne mellemrum, gerne hver dag, og jeg må jo indrømme, at det ikke altid bliver til så meget når vejret er kedeligt, når der ikke er en hund, der skal luftes.

Og ungerne savnede seriøst en hund, at komme hjem til, og til at vække dem om morgenen.

Så nu er Bianca flyttet ind.

Bianca er en dværgpinscher-hvalp på 10 uger.

I løbet af de næste dage bestiller jeg nogle rav-perler, så jeg kan lave hende et lille halsbånd, i et forsøg på, at undgå lopper m.m.

"For hundeejere er det derudover også muligt at anvende et ravhalsbånd. Ravhalsbåndet fungerer efter sigende ved, at der opbygges let statisk elektricitet, der får lopperne til at holde sig væk. Effekten vokser over tid, hvorfor hunden vil blive mere og mere immun over for loppeangreb. Af samme grund bør halsbåndet ikke tages af, da det forringer den langsigtede effekt.

Kilde: dogtopics.com
"
http://www.petfoodnord.dk/a4-lopper-nyttig-viden-om-lopper/

Eftersom hunden ikke kan tage skade af det, så er det da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 25-03-13 10:07

Tillykke med den lille ny,dejligt med sådan et lille kræ.Jeg håber det går godt med dit forsøg med ravhalsbånd,men vi har jo før haft en snak om loppehalsbånd til kat dem kan man også få til små hunde de virke 6-8 måneder,de er på recept.Vi har det på katten lige nu,men der er jo ikke så mange lopper nu.Men bare for at oplyse at det kan fås.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 25-03-13 10:27

Isopropylalkohol er noget jeg bruger til at rense min DVD afspiller med og kunne ikke drømme om at hælde det på min hund.

Jeg bruger det til at rense video hovederne med.

Blot som en oplysning om hvad det måske nok er beregnet til.
nej du er ikke hysterisk.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-13 10:27

sigfrid, nu husker jeg ikke præcis hvilken slags loppehalsbånd du henviser til, men efter det vi har været igennem er jeg nok blevet "lettere" hysterisk hvad angår giftige loppemidler på min hund.

En dværgpinscher her jo den fordel (i forhold til loppebekæmpelse), at den ikke har ret meget pels. D.v.s. lopperne er nemmere at få øje på, og så kan jeg bruge en kæmme-kam.
Skulle vi få en større invasion af lopper, så vil jeg benytte en "stald-brik", medmindre jeg kan finde en spray i stil med den gammeldags med methopren. Så jeg behandler omgivelserne i stedet for hunden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-13 10:34

Klatterup, jeg har brugt isopropylalkohol til at rense blækpatroner med.
Og havde jeg dog bare læst indlægssedlen først, så havde jeg jo reageret, og aldrig brugt det på min hund.

Højere oppe i tråden har jeg linket til et fakta-blad om isopropylalkohol, fra Borup kemi, hvoraf det fremgår, at gentagen eksponering kan påvirke lever og nyrer.
Og med loppemidlerne lægges der jo op til, at man benytter det én gang om måneden, altså gentagen eksponering.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 25-03-13 15:56

Hej igen hvor finder du staldbrikker henne?
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-03-13 20:23

Citat
Hej igen hvor finder du staldbrikker henne?

Her, nederst på siden: http://www.hpreptiles.dk/antiblodmide-produkter

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 26-03-13 07:57

Tak for det.
Venligst Sigfrid.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 05-04-13 14:10

Tak for svaret katekismus.

Der kan jo nok ikke gives et svar på mit "spørgsmål", men jeg syntes, at du skulle have pointene.