/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Alternativt loppemiddel
Fra : Troldepige
Vist : 5389 gange
200 point
Dato : 25-12-11 13:07

Har du erfaring med et alternativt loppemiddel, så er jeg meget interesseret i dine erfaringer.

Jeg har haft min nuværende hund i 4,5 år, fra starten brugte jeg ex-spot mod lopper, men dette middel kan man ikke længere købe.
Så begyndte jeg at bruge BayVantic, men for ca. halvandet år siden blev min hund seriøst dårlig af det, dårlig mave og 41 i feber.
På dyrlægens anbefaling begyndte jeg så, at bruge Prac-tic, som er på recept.

Men sidst jeg gav ham Prac-tic i nakken blev han syg af det, dog ikke så slemt som sidste gang, denne gang ingen feber, men dårlig mave i flere dage, så han måtte til dyrlæge for behandling.

Derfor ser jeg mig nu nødsaget til, at finde noget alternativt.
Hvidløg blev prøvet efter episoden med BayVantic, ingen effekt.

I en lokal forretning, som handler med dyreartikler har jeg fået anbefalet "tic-clip", det er et vedhæng til at hænge i halsbåndet, "ladet med bioenergi, som skaber er magnetfelt rundt om kroppen, hvilket gør det vanskeligt for lopper og flåter at lokalisere dyret."
Den koster ca. 200 kr.

I et blad fra dyrefondet står der noget om et andet vedhæng.
"Flåtstopperen er udviklet og patenteret på det veterinære universitet i Madrid, og den virker ved hjælp af elektromagnetiske stråler."
Den koster 475 kr.

Jeg synes jo, at det lyder lidt "hokus-pokus", og for godt til, at være sandt, derfor kunne det være rart, at høre om andres erfaringer.
Det kunne også være interessant hvis nogen har noget videnskabeligt, at bidrage med vedr. ovenfornævnte "dimser".

Jeg prøver at finde link til begge vedhængene.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-11 13:19

Her er et link til den med elektromagnetiske stråler, til 475 kr.:
Citat
http://www.catandogs.net/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-11 13:21

Og her er et link til "tic-clip": http://www.hundeogkattefodershop.dk/shop/tic-clip-mod-taeger-582p.html

Hmm, jeg kan ikke få linket i foregående indlæg til at virke, kopier det til adresselinien eller googl på "catandog".

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-12-11 13:26

glem det hopus pokus og brug hvidløg

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-11 13:36
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-11 13:38

Teil skrev:
Citat
glem det hopus pokus og brug hvidløg

Som jeg skrev, så er hvidløg prøvet, uden effekt.

Efter at hunden havde været syg af BayVantic gav jeg ham en hvidløgspille dagligt, da dyrlægen havde ham i bedøvelse for at ordne hans tænder dansede lopperne på hans snudeskaft.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-11 13:39

Iøvrigt skal midlet også holde flåter væk da vi ofte færdes i områder hvor der er flåter.

Han har en god tyk pels, så det er ikke en løsning, at tjekke ham dagligt.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-12-11 14:00

Jeg kender ikke til disse nye alternativer, da det snart er længe siden, jeg har haft hund, men da jeg havde hund brugte jeg følgende metode:

Hunden vaskes i loppeshampoo og efterfølgende får den Frontline pour-on-vet i nakken. Sidstnævnte skal gives hver 5. uge.

Og så til det værste:
Alle steder hvor hunden kommer i huset sprøjtes med Absolut D. Jeg ved ikke om man stadig kan få det, men prøv Matas.

Se også her:

http://www.soehesten.dk/lopper-taeger-hunde.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-12-11 14:46

Hvor får han alle de lopper fra?
Kunne du ikke gøre noget ved kilden i stedet? Hvis du har andre dyr i huset, så skal de behandles samtidig. Hvis din hund har adgang til befængte legekammerater, så er det DEM du skal have en snak med. Eller deres ejere..
Jeg har haft hunde i 40 år. 7 stk. Og ingen af dem har haft lopper. Til trods for at de fine og giftige loppemidler først er opfundet mens jeg har haft de sidste 2-3 hunde.
Før da vaskede jeg en gang imellem min hund (dengang berner sennen) med en ikke særlig dyr Best Friend shampoo med eucalyptus. Lopperne kan ikke lide den lugt.

Men min nuværende hund får Advocate (recept) dryppet i nakken mod hjerteorm. Det tager også lopper.

Man skal være opmærksom på, at de fleste "dryp-i-nakken-produkter" ikke er 100% effektive, hvis man har en hund, der er glad for vand. Egentlig svømning er forbudt. Og selvfølgelig også brusebade. Og hunden skal heller ikke soppe/pjaske for meget.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-12-11 16:07
Kommentar
Fra : gummijens

Dato : 25-12-11 16:39

du må ikke bruge midler der også fjerner flåter, der er mange hunde der ikke tåler dette

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-12-11 16:58

Er du nu sikker på den har lopper,
hunde klør sig også hvis de får for meget protein, altså her nok overvejende kød...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-12-11 17:28

svendgiversen, hvis dyrlægen har haft øjenkontakt med lopperne under tandrensningen, så ER det nok lopper..

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 25-12-11 17:59

Hej Troldepige.

Jeg håber, at det er blevet meldt til Lægemiddelstyrelsen, at din hund blev overfølsom overfor Bayvantic - ligesom min hund og mange andre.

Jeg er gået over til Pet Gourmet hvidløgsdråber, og de har virket fint indtil nu.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-11 21:40

Hmmm, flere af jer anbefaler div. gíftige loppemidler, eller lovpriser det loppegift i selv bruger.

Problemet er, at min hund nu er blevet syg af 2 forskellige loppegifte, første gang var han seriøst dårlig, han havde 41 i feber, men insisterede på selv, at gå hen til dr. dyr. Det tog en halv time, at gå derhen, en tur som plejer at tage 10 minutter.

Jeg tør ikke eksperimentere med flere giftstoffer, jeg er jo ikke ude på, at tage livet af hunden.
Ellers kunne det gøres mere humant.

Birgitta, jeg bor i byen og lufter min hund på gade og vej, i byens park, ved en å i udkanten af byen, han har et stort revir.
Og det betyder jo, at hvis der for nylig er gået en hund med lopper forbi en busk ell.l., så er der en risiko for, at en af lopperne er hoppet af, og så hopper på min hund når den går forbi.

De kan også komme fra de hunde vi møder, min hund er aldrig løs (det er han for meget hanhund til), men der bliver da jævnligt snust til både den ene og den anden ende af andre hunde.

Jeg har selv haft hund før div. gifte til, at dryppe i nakken kom frem, dengang brugte jeg 2 forskellige slags spray, til hjemmet.
Den ene slog de levende lopper ihjel, den anden indeholdt methopren og gjorde så loppeæggene ikke kunne klækkes.
Den med methopren sprayede jeg med en gang om måneden, forlod lejligheden i en times tid, gik hjem og luftede ud.
Hunden kunne selvfølgelig risikere, at have nogle få levende lopper, men idet æggene ikke kunne blive til noget kunne problemet aldrig blive så voldsomt.
Men methopren må ikke længere sælges i DK, så det skal hentes i Sverige eller Tyskland.
Men det virker ikke mod flåter.

Svendgiversen, ham jeg har nu er en meget afslappet hund, han klør sig ikke selvom han er befængt med lopper.
Hans forgænger derimod, han rendte rundt langs panelerne og lignede en, der havde fået tæsk bare han havde et par stykker.

Min hund har ikke lopper nu (vil jeg påstå), men det er ved at være en måned siden han sidst fik Practic dryppet i nakken, så jeg skal se at få fundet en anden løsning.

Dyrlægebesøget, hvor lopperne dansede på snudeskaftet, ligger ca. halvandet år tilbage, på det tidspunkt hvade jeg givet ham en hvidløgspille dagligt i en periode.

jøjø, nej det har jeg ikke, men det vil jeg da kigge på.
Virker Pet Gourmet hvidløægsdråberne også mod flåter ?
Jeg mener forresten, at jeg har læst noget om, at hunde ikke kan tåle hvidløg, måske det har noget med mængden at gøre.
Jeg må se om jeg kan finde noget om det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-12-11 22:11

I denne tråd skriver Birgitta om problemerne med hvidløg: http://www.kandu.dk/Spg46888.aspx

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 25-12-11 23:46

Man skal være forsigtig med hvidløg, og ikke overdosere.

Jeg synes, det er let at overholde doseringen med hvidløgsdråber - een dråbe for hver 10 kg pr dag.

Har ikke haft problemer med hverken lopper eller flåter.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-11 13:58

Det kan være fint at give hvidløgsdråber eller piller. Eller tørret hvidløg for den sags skyld. Men der skal stå på pakningen hvor meget produktet indeholder af de skadelige stoffer, N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO). Ellers kan man ikke selv beregne, hvornår man giver for meget.

Dansk Kennelklub skriver om hvidløg:
http://www.hunden.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/?ID=398

Det er ikke nok, at der står en dosis pr. dag hvis ikke der står noget om hvor meget den dosis indeholder af de giftige stoffer. De færreste producenter interesserer sig for lige netop de stoffer, -nok fordi det er svært at pille dem ud af produktet. Og det er absolut også svært at analysere hvor meget af de giftige stoffer, der findes i produktet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-11 14:13

Troldepige, tak for linket.

I den gamle tråd kan jeg se, at jeg dengang havde succes med at give Silke B1-vitamin mod flåter. Det var i 2004, og nok på det tidspunkt, hvor jeg var allermest desperat på grund af flåter.

---B-vitamin har ry for at skræmme myg væk, så måske virker det også mod lopper? Som sagt har vi aldrig været plaget af lopper, så jeg ved ikke, om det vil hjælpe. Men det er da et forsøg værd.

Hvis din hund ikke svømmer i åen, så er det absolut en god løsning at prøve den der helt uskadelige loppeshampoo fra Best Friend. De har (haft?) den i flere supermarkeder. Det skal være den shampoo med eucalyptus. Jeg nævner også den shampoo i den gamle tråd.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-11 21:46

Birgitta skrev:
Citat
---B-vitamin har ry for at skræmme myg væk, så måske virker det også mod lopper? Som sagt har vi aldrig været plaget af lopper, så jeg ved ikke, om det vil hjælpe. Men det er da et forsøg værd.

Ja, det ved jeg, for min datter har tit været plaget af myggestik, i 2010 var det rigtig slemt, så her i 2011 fik jeg hende overtalt til, at tage et tilskud af B-vitamin (en fra LIVOL med 7 forskellige B-vitaminer i), og hun har kun haft nogle ganske få myggestik i år.

Via Googl har jeg også læst om geraniumolie, som skulle virke mod lopper på hunde.

Og for mange år siden påstod min mor, at lopperne ikke kunne lide lugten af pebermynte, så da hun skulle passe min lille dværgpinscher dryppede hun pebermynteolie på hunden inden de gik ud, hunden så ud som om, at den ikke brød sig om, at lugte som et bismarksbolsche.

Jeg har jo sådan set besluttet mig for, at prøve et af de her vedhæng med enten bioenergi eller elektromagnetisme.
Jeg kan læse mig til, at nogen har gode erfaringer med dem og nogen ikke, og producenterne skriver også, at de ikke virker på alle, men dog på de fleste.

Jeg synes det er genialt hvis det virker, og billigt er det jo også, i forhold til de fleste andre ting.
Og så er man fri for, at skulle huske, at give hunden f.eks. hvidløg hver dag.

Jeg havde bare håbet på, at nogen af jer havde gjort nogle erfaringer med nogle af produkterne, der er jo ingen grund til, at opfinde den dybe tallerken.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 26-12-11 23:54

Vil lige gøre opmærksom på, at den udmærkede hundeshampoo, som Birgitta anbefaler, fåes til en billig penge i Bilka:

Best Friend CLEAN med Eucalyptus.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-12-11 00:40

DERRISIC prøv at gå ind på Google og læs om det. Jeg fik det i sin tid af min dyrlæge, og brugt det
gennem 30 år både på hund og kat, det er et ufarligt middel undtagen for lopperne, meget effektivt.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-01-12 09:57

Godt nytår til alle !

Lad nu de hunde være i fred for diverse loppemidler der stort set er virkningsløse ! Når man taler om gift til at spraye i nakken på eller vedhæng til halsbånd, som afgiver en gift der smyger sig til kroppen, skal man være klar over, at hundene bliver forgiftede !! Det stads der bruges løber i blodbanerne og ingen skal fortælle mig, at det er sundt !! Diverse citrus og eucalyptos-dufte er harmløse, men husk på hvor fin og sart en hundesnude er ! Hvad vi mennesker opfatter som "stærke" dufte, er ganske forfærdelige for en hund - så vær opmærksom på det !
Gør jer i stedet for den ulejlighed at holde hundekurve/tæpper/gulvsprækker rene og søg efter voksne lopper og æg fra lopperne - det er nemlig dér lopperne lever og formerer sig, og ikke på hundene - de bliver kun brugt som "spisekammer". Man kan evt. puste lidt Absolut-D på stederne, men brug det kun hver 2.-3. måned og i sparsomme mængder.
Det siges, at enhver hund med lidt respekt for sig selv, har lopper - så lev med det og brug den sunde fornuft
Flåter kan og bør fjernes når man kommer hjem fra den daglige tur - der kan gå sport i at "gå på jagt" efter disse snyltere, som jo i ekstreme tilfælde kan føre alvorlige sygdomme med sig - men også her skal man bruge sin sunde fornuft !
Hvis ikke man "tåler" lidt utøj hos ens kæledyr, bør man i stedet samle på f.eks. frimærker eller lign.
God fornøjelse.

ØV4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-01-12 12:50

Øjenvidnet4, jeg undrer mig over dit indlæg, for det viser tydeligt, at du ikke har læst mine indlæg.

De vedhæng til halsbåndet indeholder netop ikke gift.

Jeg kan sagtens følge din tankegang m.h.t. at tackle et evt. problem med lopper, sådan har jeg selv gjort med min første hund, men hun var altså også en meget korthåret dværgpinscher.

Nu har jeg en schipperke, som har en meget tæt pels, med underuld, han er en genbrugshund og jeg ved ikke helt hvad en tidligere ejer har gjort, eller forsømt at gøre, men fakta er, at man kan ikke få lov, at tjekke ham efter for lopper og flåter.
Hvis man gør det alligevel, så får man en kraftig advarsel, som bliver fulgt af et hak i fingrene hvis man ikke tager advarslen til efterretning.

På den baggrund er jeg nået dertil, at jeg vil prøve et af de vedhæng til halsbåndet, uanset hor "hokus-pokus" det lyder.
For mig er hovedsagen, at det ikke er giftigt.

Hvis disse vedhæng ikke har nogen effekt vil jeg prøve dråberne med hvidløg.
Sidste mulighed vil være, at tage til Sverige og købe den loppespray, som indeholder methopren, der gør, at loppe-æggene ikke klækkes, og så spraye hele hytten en gang om måneden.

Problemer vil så være, at han ikke er beskyttet mod flåter, men der er jeg nået til, at kommer det så vidt, at han bliver smittet med noget farligt, så må det blive en aflivning.

Det vigtigste for mig, i forhold til at have hund er, at den har det godt så længe den er her, og så må jeg tage den tunge beslutning når jeg mener, at det er tid.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-01-12 13:12

Sikke noget fantastisk vrøvl at mene at hunde bør have lopper. Mine schæferhunde gennem 15 år
har aldrig haft en eneste loppe.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-01-12 13:18

kogalejy, mange hunde kan sagtens have lopepr uden, at man på nogen måde kan se det.

Jeg vil hellere sige, at "det er ingen skam, at have lopper, men det er en skam, ikke at gøre noget ved dem".

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-01-12 20:12

Kogalejy.

Din påstand om, at dine hunde aldrig har haft lopper, passer simpelthen ikke - det er ønsketænkning !
At du aldrig har observeret nogle er en helt anden sag.

Troldepige.
Du skrev bl.a.:

"ladet med bioenergi, som skaber er magnetfelt rundt om kroppen, hvilket gør det vanskeligt for lopper og flåter at lokalisere dyret."

Spar de penge - det er noget sludder og vrøvl, som er "opfundet" af smarte personer som ser hurtige penge hos hundeejere!

Du har aldeles ædle motiver m.h.t. gift, som du jo har haft dårlige erfaringer med. Efter min mening er der kun én farbar vej ud af problemet, nemlig rengøring/vask af tæpper hvor hunden opholder sig - det gælder evt. også i møbler hvis de benyttes til hyggestunder !!
Når man har støvsuget, er det en god idé at lade et lille pust gift efterfølge i slangen - så bliver evt. lopper slået ihjel i støvsugerposen.
Dit problem med at kunne "håndtere" din hund, uden den knurrer/snapper/bider dig er derimod mere alvorligt end dine lopper/flåter ! Det problem skal du derimod få gjort noget ved, evt. med hjælp fra en hundekyndig person.

ØV4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-01-12 20:54

Øjenvidnet4 skrev:
Citat
Spar de penge - det er noget sludder og vrøvl, som er "opfundet" af smarte personer som ser hurtige penge hos hundeejere!

Jeg forstår så udmærket dine tanker, sådan havde jeg det i flere år m.h.t. Bach's Blomstermedicin, som er homøopatisk, det var lige en tand for hokus-pokus til mig.
Men ved en fejl fik jeg købt noget af det, og når nu det var betalt kunne jeg jo lige så godt prøve det, og jeg blev meget overrasket, positivt.
Siden har jeg brugt blomstermedicinen til rigtig mange situationer, men godt resultat.

Den med, at rengøre sig ud af problemet tror jeg ikke rigtigt på, f.eks. har jeg et par reoler hvor der er nogle få centimeter luft under, det kunne blive et rent mekke for lopper, og især deres æg.

Da jeg var barn, før div. giftige loppemidler kom frem, havde vi en glathåret hund, min mor kæmmede den og fangede lopperne. Vi havde ikke væg-til-væg-tæpper, kun et tæppe under sofabordet og så et langt stykke tæppe gennem køkkenet.
Til trods for, at min mor støvsugede jævnligt endte hun med, at finde ud af, at tæppet i køkkenet var fyldt med loppe-æg, og så røg tæppet ud.

M.h.t. at puste gift ind i støvsugerslangen, så vil dette højst slå de levende lopper ihjel, æggene vil ikke påvirkes af det, og det er æggene der er/bliver det største problem.

M.h.t. min hunds adfærd er vi nået meget langt.
Jeg er ikke i tvivl om, at han har haft det meget svært med at blive flyttet, for 2. gang, han var godt et år da jeg overtog ham for 4,5 år siden.
I starten bed han uden at advare, nu kan jeg gå rigtig langt før jeg kan fornemme, at hans advarsler vil ende med et hak.
Han er ikke aggressiv, det er mit helt klare indtryk, at han, i nogle situationer, bliver usikker/utryg og så kan et angreb være det bedste forsvar.

På alle andre måder er han en både rar, hyggelige, kærlig og meget sjov hund, og vigtigst af alt, han har aldrig bidt efter mine børn, derfor har jeg turdet at fortsætte med ham.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-03-12 17:17

Hej Troldepige.

Nu er der jo snart gået en rum tid, siden vi har hørt om du har fået løst dine loppeproblemer, samt dine øvrige problemer med hundens adfærd ?
Det kunne være interessant, hvis du evt. kunne dele dine erfaringer med andre !

ØV4

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-03-12 17:35

Selvfølgelig må i få en opfølgning.

Jeg købte en tic-clip i januar, og satte den i vovse's halsbånd.

Jeg er i tvivl om den virker.
Nogle gange har jeg en fornemmelse af, at han har et par lopper, men det er svært at vurdere, for selvom han har mange lopper, så "lopper" han sig ikke ret meget.

Det er min tanke, at jeg vil tage et lyst lagen eller dynebetræk og spraye det med vand, og så vil jeg strigle vovse ovenpå det, så jeg kan se, om der kommer nogle sorte prikker, som bliver røde når de blive våde.

Men det er jeg altså ikke nået til endnu.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-08-12 22:43

Opfølgning.

Jeg placerede vovse på et lyst dynebetræk og striglede ham mens han stod der, bagefter var der ingen spor tegn på lopper.

I april var han hos dyrlægen for at få renset tænder, jeg spurgte så dyrlægen, om ikke de lige kunne kigge efter, om der skulle være nogen lopper, når nu de alligevel havde ham bedøvet.
Og dyrlægen meldte tilbage, at de havde ikke kunnet se nogen lopper.

Han har af og til haft en flåt, som jeg har fået lov at fjerne efter en del overtalelse og en frikadelle.

Jeg har mødt andre hunde med en Tic-clip i halsbåndet, ejerne har fortalt, at deres hund ikke længere har lopper og, at de flåter de finder på deres hund er døde og indtørrede.

På min hund virker den så "kun" mod lopperne.