Støbning af gulv
Fra : Gert

Dato : 13-11-01 17:50

Hejsa
jeg er gået i gang med at Renovere mit køkken, og i et gammelt hus (fra1887)
griber det jo om sig, det gamle gulv var lagt direkte på jord, og sømmet på
nogle lægter der var undersænket i jorden, og det har jo varet alletiders
løbe gang for div. gnavere .
nu er jeg så i gang med at grave ud så der kan blive støbt et nyt gnaver
frit gulv

min plan er at putte 200mm støbebats i gulvet og forstærke det med armering,
men mit spørgsmål er som følger, Bør jeg lave et "klap" lag under
isoleringen,(og i så fald hvor tykt bør det være??) eller kan jeg putte dem
direkte på jord og støbe oven på dem.
er der nogle her der har et par gode råd til hvordan det skal gøres ???

Med Venlig Hilsen

Gert Ringholm Møller

http://www.gert.r.m.bornholmer.dk

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 13-11-01 17:58

Du skal altid sørge for et kapilærbrydende (vandstoppende) lag. Hvis du
lægger bats direkte på jorden vil de suge fugt/vand op i konstruktionen
ovenover. Læg f.eks. et lag på 15 cm lecanødder under batsene.

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 19:45

"Ole Kristiansen" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal altid sørge for et kapilærbrydende (vandstoppende) lag. Hvis du
> lægger bats direkte på jorden vil de suge fugt/vand op i konstruktionen
> ovenover. Læg f.eks. et lag på 15 cm lecanødder under batsene.

Ville en damp/fugt spære ikke også i denne situation være værd at nævne ?.
Eller bruges dette ikke ved gulv men kun ved vægge ??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 16-11-01 19:42

Ups, den glemte jeg.
Da jeg selv lavede gulv fik jeg af "eksperterne" at vide at i gulve er det
ikke en dampspærre, men en fugtspærre - og dermed skal den ligge nederst
(under det hele). Det er for at fugten fra undergrunden ikke skal kunne
stige op i gulvkonstruktionen.

Et godt fif iøvrigt: hvis man lægge trægulv, så sørg for at der er 3-5 cm
luft fra undersiden af trægulvet og ned til isoleringen. Læg et stykke
masónite mellem fodlister og væg før de sømmes/skrues fast. På den måde
bliver der mulighed for at varmen kan cirkulere en smule under trægulvet =
altid varme fødder

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-11-01 21:45

> [...]
> ikke en dampspærre, men en fugtspærre - og dermed skal den ligge nederst
> (under det hele). Det er for at fugten fra undergrunden ikke skal kunne

OK, takker for svaret . Jeg blander altid forskellen på damp og fugt
spærre sammen. Du ved bønder kalder alt en skovl ). Men i bund og grund
er det vel altid den "kolde" side der skal en damp/fugt spærre på ikke oder
wass ??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 17-11-01 04:17

Finn Jensen wrote:

> [...]
> er det vel altid den "kolde" side der skal en damp/fugt spærre på ikke oder

Nope, altid den varme side!!
Den skal forhindre at varm og fugtig luft siver ud i konstruktionen og
kondenserer.
Og det gælder også gulve. Når http://www.thermisol.dk/ ellers kommer til
at virke igen, burde du kunne finde nogle arbejdsbeskrivelser, der viser
_dampspærre_ _over_ deres gulvisoleringsplader.

Hvad menes i øvrigt med en fugtspærre her?

Hvis der er et kapillarbrydende lag (leca eller sten) under Rockwool'en
skulle det da være nok.

--Johan

Fra : Finn Jensen

Dato : 17-11-01 07:16

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at virke igen, burde du kunne finde nogle arbejdsbeskrivelser, der viser
> _dampspærre_ _over_ deres gulvisoleringsplader.

Ja selvfølgelig

> Hvad menes i øvrigt med en fugtspærre her?

Ehmm...blander det jo sammen . Fik en gang at vide at da jeg skulle
isolerer en trægarage at jeg skulle sætte vindpap yderst, så isolering og så
indervæg, men garagen er jo heller ikke opvarmet.

Omvendt fik jeg at vide da jeg skulle isoleret et gammelt bryggers i et hus
at jeg skulle sætte isoleringen yderst og så plastfolie og så indervæggen og
dette bryggers var opvarmet.

Forvirret ??...følg med i næste afsnit )

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 17-11-01 12:48

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse news:HhnJ7.591$B4.121939@news000.worldonline.dk...

> [...]
> dette bryggers var opvarmet.
>
> Forvirret ??...følg med i næste afsnit )

Vindpap og dampspærre/fugtspærre er ikke det samme. Det er fornuftigt at
sætte vindpap (eller anden vindafdækning) op yderst, men den må ikke være
damptæt. Vindafdækning reducerer luftcirkulation i isoleringen og gør den
dermed mere effektiv.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : claus

Dato : 13-11-01 19:59

Gert skrev i meddelelsen
<3bf14f5f$0$223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>min plan er at putte 200mm støbebats i gulvet og forstærke det med
armering,

Hvad med at lave et svømmende gulv?

Se evt her : http://www.thermisol.dk/

Her skal du grave ud,( måske dampspærre, ved ikke) lægge stabil, stampe
det og rette af i grus. Ingen våd beton. Derefter thermisolplader, 16
cm, og derefter gulvspån. Så slutgulv som det passer dig. Du kan
ovenikøbet lægge varme i det.

Hilsen Claus.

Fra : Gert

Dato : 13-11-01 20:56

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det og rette af i grus. Ingen våd beton. Derefter thermisolplader, 16
> cm, og derefter gulvspån. Så slutgulv som det passer dig. Du kan

Hej Claus

hm ja iden er ik så tosset, og i et nyere hus er det sikkert
men der er flere ting der taler i mod i mit tilfælde. det primære er nok at
jeg i forvejen har støbebats og armering :c)
men ud over det så, går jeg efter at få lukket helt af i gulvet så mus og
rotter ikke kan komme ind den vej, huset jeg har er en gammel landejendom
fra 1887 med lerklinet væge med noget som engang var bindingsværk (står til
en udskiftning, bare ikke lige nu), som ikke reagere særlig pænt på en
pladevibrator (taler af erfaring), og fundamentet er ikke støbt som man
ellers kunne håbe, men bygget op i granit sten/plader (ja jeg bor jo på
Bornholm . det vil sige jeg skal ha noget meget stærkt på indersiden når
nu jeg graver og efter for at det ikke skal skride.

Fra : claus

Dato : 13-11-01 21:32

Gert skrev i meddelelsen
> [...]

armering,
>men mit spørgsmål er som følger, Bør jeg lave et "klap" lag under

Såvidt jeg ved skal du have et klaplag, 10 cm, derefter støbebats og
derefter dampspærre. Men tag det med et gran salt og prøv at sende den
over i dk.bolig. Der er der nogle kloge hoveder i den slags spørgsmål.

hilsen Claus.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-11-01 22:02

> [...]
dem
> direkte på jord og støbe oven på dem.
> er der nogle her der har et par gode råd til hvordan det skal gøres ???

Du skal have et kapillarbrydende lag under isoleringen. Anvender du
styropor, så er det i sig selv Kapillarbrydende, men jeg er noget i tvivl om
hvorvidt støbebats er det samme - hvad med at spørge hos Rockwool? Du
behøver i øvrigt ikke mere end 100 mm - varme stiger opad. Vi har armering i
vores beton, men det er vist mest fordi vi har lagt varmeslanger i. Du skal
også huske at lægge plastik langs væggene, så fugten ikke trækker den vej op
i gulvet. Vores hus er fra 1863 med samme slag fundament som dit, så jeg vil
tro at det er samme procedure - vi fik vores lavet af en murer, og han burde
vel vide hvad han gør.

Mvh Maria

Fra : claus

Dato : 13-11-01 22:31

Gert skrev i meddelelsen
<3bf14f5f$0$223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hejsa
>jeg er gået i gang med at Renovere mit køkken,

Nå, jeg har fundet lidt her:

http://godtbegyndt.tv2.dk/brevkasse/index.php3?emneid=6&id=423

http://www.dendek.dk/diskuss/list.asp?subjectID=7

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page14.html

Hilsen Claus.

Fra : Gert

Dato : 14-11-01 00:34

hejsa
tak for alle de gode råd, nu tør jeg gå lidt vidre

under min søgen på oplysninger stødte jeg på en rigtig go side til gør det
selv folket
den er som følger :
http://www.lav-det-selv.dk