Opbevaring af grøntsager og frugter
Fra : Heidi

Dato : 13-11-01 16:05

Jeg har efterhånden problemer med at have plads i
køleskabet til alle de grøntsager og frugter jeg køber, i
forsøget på at leve noget sundere.

Nu har jeg imidlertid en god stor altan, så derfor vil jeg
spørge om nogen ved, om en papkasse på altanen, evt.
foret med et gammelt tæppe eller aviser kan gøre det
ud for køleskab på denne årstid? Hvis det fryser er
spørgsmålet jo om det ikke går i kassen også - eller
om aviser eller et tæppe er nok isolering. (Jeg har en
anelse om at en flamingokasse nok er bedre, men
sådan en har jeg ikke lige i nærheden...)

Det er mest grøntsager som porrer, gulerødder,
kartofler, broccoli, peberfrugter, bladselleri, og frugter
som pærer, æbler og appelsiner det drejer sig om.

På forhånd tak for evt. gode råd...
--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Bettina Madsen

Dato : 13-11-01 21:38

>en flamingokasse nok er bedre, men
>sådan en har jeg ikke lige i nærheden...)

Ja, jeg tror en flamingo kasse vil være bedst. Spørg hos din grønthandler eller i supermarkedet, de må have en kasse. Ellers kan du
komme en masse sand i en kasse og grave grønsagerne ned, men det sviner jo lidt!

>Det er mest grøntsager som porrer, gulerødder,
>kartofler, broccoli, peberfrugter, bladselleri, og frugter
>som pærer, æbler og appelsiner det drejer sig om.

som udgangspunkt skal du opbevare de grønsager der er dyrket i kold klima, dvs. rodfrugter, løg, porrer, kål, æbler, pærer m.m. De
grønsager/frugter der kommer fra de varme lande kan ofte godt tåle køleskab temperatur, men ikke meget kølige temperaturer. Derfor
skal peberfrugter, tomater, agurker, sguash, aubergine, appelsiner, bananer, avokado m.m. ligge i enten i køleskab eller på
køkkenbordet.

mvh. Bettina

Fra : Heidi

Dato : 28-11-01 12:46

"Bettina Madsen" <bettina@cyberdude.dk> skrev i en meddelelse news:3bf184a4$0$223$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, jeg tror en flamingo kasse vil være bedst.

Nu har jeg i et par uger haft en almindelig papkasse med
låg stående på altanen, foret med aviser, og temp.
nede i kassen har, selv i 5 graders frost, vist mellem
5 og 10 graders varme - så mon ikke det er meget
passende til de fleste af grøntsagerne/frugterne?

Mvh.
Heidi