CBR's er kvalli - men hvor kvalli ?
Fra : Carsten

Dato : 13-11-01 11:57

Jeg har fået øje på en CBR 1000 ægte 1998 model, men
som desværre har gået 50tkm. Er det reelt et problem ?
Hvad vil en nyere motor incl. montering koste i cirka-penge ?

Er jeg "nervøs" over ingenting ???

Carsten
CBR 600 F2 '94 (som foresten også har gået 53tkm)

Fra : Søren Jim

Dato : 13-11-01 12:14

"Carsten" <> wrote in message >
> Jeg har fået øje på en CBR 1000 ægte 1998 model, men
> som desværre har gået 50tkm. Er det reelt et problem ?
> Hvad vil en nyere motor incl. montering koste i cirka-penge ?
> Er jeg "nervøs" over ingenting ???

Hej Carsten
Jeg tror ikke du skal være et spor nervøs, jeg har nu brugt de sidste 3 Mdr
på at prøve at sætte mig ind i hvad der er værd at vide om CBR1000, og alt
hvad jeg har kunne finde udaf var disse ting:

Dual Breaking er noget skidt på nyer modeller (men hvis den har kørt 50k er
det sikkert ok)
Knastkæde strammeren (Skal sikkert udskiftes.....)
ellers er det bare at køre derudaf,,,eller som min lokale
Mc Pusher "Go You ahead buy the Fucking Thing, Sure she´s just broken inn"
Med andre ord som manden siger en CBR med 50k er kun kørt til...

"Carsten" <> wrote in message > Hvad vil en nyere motor incl. montering
koste i cirka-penge ?

Herover i Belfast kan man godt købe noget CBR1000 sc24-motor til omkring
4-6000 kr og man kan købe en hel mc til "reservedele2 for Ca. 15-30k kr.
Jeg ved ikke hvad montering vil koste men de er sikkert hunde dyrt
og det er ikke supersvært at skifte en motor selv......

Håber du kan bruge dette

Mvh
Søren Jim (HondaCBR1000F + Bruneblade =hånd i gips)

Fra : albert

Dato : 13-11-01 13:48

> [...]
> Jeg ved ikke hvad montering vil koste men de er sikkert hunde dyrt
> og det er ikke supersvært at skifte en motor selv......

Til det kan jeg kun indskyde : Motoren vejer 80kg, og den er ikke sjov at
stå med selv, så til selve udskiftningen er tre mand godt (en til at holde i
hver side + en til at balancere den ud)
Ellers kan jeg kun give ret - det tager lang tid, men er egentligt ganske
lige til....

mvh Albert

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-01 14:32

> Til det kan jeg kun indskyde : Motoren vejer 80kg, og den er ikke sjov at
> stå med selv, så til selve udskiftningen er tre mand godt (en til at holde
> hver side + en til at balancere den ud)

Man kan jo også tage den smarte løsning

Selv med mine tynde arme og et smadret knæ, kunne jeg da egenhændigt montere
motoren i min zx9. Tricket er at man hænger stellet op i en giraf eller
talje. Så stiller man motoren op på en stol, det passer lige med, at
støtterne til udstødningen kan hvile på kanten af ryglænet. Så sænker man
ganske simpelt stellet ned over motoren. Helt uden bøvl og moslen kan
motoren placeres korrekt og boltene spændes i. Når det er gjort hæver man
stellet igen og fjerner stolen.

> Ellers kan jeg kun give ret - det tager lang tid, men er egentligt ganske
> lige til....

Jeg kan samle 9'eren fra motoren står på gulvet til cyklen kører på under 3
timer. Men ok nu har jeg jo også prøvet det et par gange

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Michael K.S.

Dato : 13-11-01 14:43

On Tue, 13 Nov 2001 14:32:23 +0100, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

> Tricket er at man hænger stellet op i en giraf ...

Problemet er bare at der aldrig er en giraf i nærheden når man skal
bruge en

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-11-01 14:46

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
<im82vt04ds3n6p2c7b6ea8h3el3ogeks5p@4ax.com>...

> Problemet er bare at der aldrig er en giraf i nærheden når man skal
> bruge en

*LOL*

Det kommer da vist an på garagen...

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-01 14:47

> Problemet er bare at der aldrig er en giraf i nærheden når man skal
> bruge en

Det kommer an på hvor man leder , det er et større problem at få den til
at stå stille i 3 timer.

Mads Lund
Ninja9RT, flodhest

Fra : Kasper

Dato : 13-11-01 13:59

"Carsten" skrev d. 13-11-01 11:57 dette indlæg :
> Jeg har fået øje på en CBR 1000 ægte 1998 model, men
> som desværre har gået 50tkm. Er det reelt et problem ?
> Hvad vil en nyere motor incl. montering koste i cirka-penge ?
>
> Er jeg "nervøs" over ingenting ???

Det betyder mere, hvordan kilometerne er kørt - man kan ødelægge hvad
som helst på kort tid (ja selv en CBR, hvis den bliver kørt til med
12.000 rpm og pint i kold tilstand osv.)

Det eneste du reelt kan gøre er, at spørge efter servicehæftet, og bede
sælgeren beskrive hvordan cyklen har været brugt - og selv undersøge
den, danne dig et indtryk - stoler du på sælgeren eller ej?
kilometerantallet tyder jo ikke på korte ture..

Hvis cyklen er pæn og velholdt, kan du sikkert se frem til mange
problemfri kilometer i den motor. Kilometerantallet skal dog naturligvis
afspejles i prisen.

Og det med knastkædestrammeren var kun på sc24 (eller var det sc21?? -
husker jeg ikke lige), men glem alt om det på en årgang 98.

Mvh,

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Jim

Dato : 13-11-01 14:02

Hejsa
Fandt lige denne mail

jeg har både haft SC21 samt SC24.
24´eren blev købt da den var på "tilbud" til kr. 140.000,-
end noget anden pris....
Nå men 24´eren har DCBS (Dual Combined Brake System):
fodbremsen virker således på den bageste- samt den ene forreste skive
samtidig. Systemet er fantastisk velafstemt og vil med garanti resultere
i kortere standselængde for langt de fleste.
Bagfælgen er 5,5" hvor de andre to er udstyret med 5".
Motoren har en svaghed med bl.a. knaskædestrammer. Efter et år og 17000km,
var 24´eren begyndt at rasle fælt.
21´eren begyndte efter 40000 km at springe ud af 5´te gear.
Begge cykler har dog givet mig utroligt mange fornøjelige timer.
Go´ fornøjelse
John

Fra : Armand

Dato : 14-11-01 00:15

Søren Jim <fsgbooking@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> Nå men 24´eren har DCBS (Dual Combined Brake System):
> fodbremsen virker således på den bageste- samt den ene forreste skive

Jeg tror faktisk at DCBS er så komplekst, som at det virker på begge
skiver; men kun på ét par af caliberens fire (fire af seks?) stempler,
imens at
forbremsen benytter de resterende!

Som det er beskrevet med den ene for-skive hhv. bagskiven, svarer det
til Moto Guzzi's "integral"-system!

> Systemet er fantastisk velafstemt og vil med garanti resultere
> i kortere standselængde for langt de fleste.

Jeg mindes at have overhørt/læst, at efter at Honda har lanceret en
opdatering, viser det sig at det gamle system egentlig ikke er så godt
som ellers besunget :-/

--
Armand.

Fra : Kasper

Dato : 14-11-01 10:17

"Armand" skrev d. 14-11-01 00:15 dette indlæg :

> [...]
>
> Jeg tror faktisk at DCBS er så komplekst, som at det virker på begge
> skiver; men kun på ét par af caliberens fire (fire af seks?) stempler,

Forbremsen alene påvirker to af tre stempler i begge sider foran (4 i
alt).

Bagbremsen alene påvirker to af tre stempler bagpå, og et stempl af tre
i begge sider foran (4 i alt).

Herudover er den venstre af de forreste kalibre ophængt i et beslag som
kan påvirke en tredie bremsecylinder, når cyklen kører (kalibren kan
bevæge sig "opad", som følge af skivens rotation/friktionen mod
bremseklodsen og kalibren, og trykker således på bremsecylinderen) -
denne tredie bremsecylinder påvirker kun et af tre stemper bagpå (1
ialt).

Herodover er der også indbygget et forsinkelseskredsløb, som regulerer
trykfordelingen for/bag rent tids/trykmæssigt på en måde, som jeg ikke
lige kan huske...

Forbremsen påvirker altså kun bagbremsen, som følge af cyklens
bevægelse, og det er således også muligt at lave en burnouts og stoppies
på en DCBS ( i modsætning til hvad mange tror).

Systemet virker i øvrigt fortrinligt..selvom det er forbedret undervejs.

Kasper
Super Blackbird (med DCBS, men uden burnouts og stoppies)

http://www.kandu.dk/

Fra : Armand

Dato : 17-11-01 17:30

Kasper <Kasper.news@kandu.dk> skrev i en
> [...]
> bevægelse, og det er således også muligt at lave en burnouts og
> stoppies på en DCBS ( i modsætning til hvad mange tror).

Det er min erfaring at en stoppie foregår med en mere "langs-strakt"
model, og derved også med større sikkerhed, hvis man slæber på
bagbremsen også!

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 14-11-01 11:55

Nogle gode svar hist og pist, men...
Jeg kunne godt tænkte mig at omformulere mit spørgsmål
til noget mere præcist...

Findes der nogen af jer derude som ejer en CBR 1000,
der har gået (meget) mere end 50 tkm. og hvad har i
i givet fald haft af problemer / udskiftninger i området
50-80 tkm. ?

Takker,

Carsten

Fra : Peter J

Dato : 14-11-01 21:24

Carsten <carjak@wanadoo.dk> skrev i en
> [...]
> der har gået (meget) mere end 50 tkm. og hvad har i
> i givet fald haft af problemer / udskiftninger i området

Hej Carsten

Jeg har også en CBR 1000 F, dog er der en SC21 fra 89, men model 88.
Den har lige rundet 50k km og er begyndt at "springe" ud af 2. gear når den
presses hårdt ! Den er også begyndt at glide lidt i koblingen, men den er
heldigvis ikke så dyrt at udskifte (ca. 1k kr).

MVH Peter
CBR 1000 F
GSX 400 F

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 16-11-01 09:02

har en fra 1994 , som er lige ved at runde de 65kkm

af udskiftnig har jeg haft bagdæmper(3000 kr den gamle kunne sikkert godt
have gået længere hvis touring er sagen, men den var ved at blive blød, og
rebound var iret fast den kan desværre ikke renoveres), nye
friktionsplader(700kr), knastkædestrammeren(800kr), forgaffelfjedre(800) (de
gamle kunne man sikkert godt leve med hvis man kun kørte ligeud :) alle
lejer i i hjul.(50 kr stk).

Lasse
CBR1000f (indtil næste lørdag )