Alternativ til outlook søges ?
Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 10:40

Jeg har det problem at outlook ekspress generelt fungerer sløvt på min
efterhånden gamle maskine (pm 4400 os 8.6) Derfor ville jeg høre om der
var nogen der har erfaringer med alternativer. Programmet skal fungere
problemfrit når det sendes mail til pc og helst kunne sættes op til at
dele adresser med min palm, evt også mail men det er ikke et ultimativt
krav.

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 11:01

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> problemfrit når det sendes mail til pc og helst kunne sættes op til at
> dele adresser med min palm, evt også mail men det er ikke et ultimativt

Eudora er en fremragende og lynhurtig mail klient, den er dog ikke så
let at gå til som OE - De avancerede features er godt skjult som
X-settings eller i plug-ins. Netop Eudoras Plug-ins gør at programmet
kan enddog rigtig meget. Filtrene og søge funktionen fås ikke bedre.

Vi har endda en vaskeægte Eudora ekspert her i gruppen, som elsker at
svare på Eudora spørgsmål, når han da ikke får tæv af konen Eller er
det måske netop når der er optæk til tæsk, at han låser sig inde i
kælderen sammen med Luna og Eudora... (?) Jeg kan til tider spæde til
men er lidt rusten...

Såvidt jeg husker har Eudora også adresse-conduits, der kan synkronisere
adressebogen, jeg ved ikke om mail-conduits fås til mac i dag - de
fandtes ikke da jeg solgte dig Palm'en

Grunden til jeg skiftede fra Eudora til Entourage var, at jeg var træt
af at skulle vedligholde to adressebøger (palm desktop + eudora), den
danske stavekontrol i Entourage, samt at Word kunne "tappe" Entourages
adressebog.

Eudora kan fungere i tre modus:

*Light: gratis, undersøtter kun en konto
*Sponsored: gratis fuld version, du er dog tvunget til at kigge på et
reklame banner i 64*64 pixel
*Pro: koster penge (49$ tror jeg), fuld version uden banner.

Hent den på <http://www.qualcom.com>, du kan jo prøve den i sponsoreret
mode. Den skulle kunne importe fra OE uden problemer.

NB. Suppen arbejder fortrinligt sammen med Eudora.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 11:14

> Såvidt jeg husker har Eudora også adresse-conduits, der kan synkronisere
> adressebogen, jeg ved ikke om mail-conduits fås til mac i dag - de
> fandtes ikke da jeg solgte dig Palm'en

Det er nok også adresse conduits der er vigtigst for mig, som du selv
skriver er det sygt at arbejde med 2 adressebøger. Er der nogen der ved
om adresseconduits findes til eudora ?

Kan man have eudora liggende inde samtidig med outlook, bare for at se
hvordan det funker ?

Hvis jeg skulle blive træt af Eudora kan jeg så smide mails, adresser
etc. over i outlook ?

Er eudora til at backe up ved geninstallering af system etc, her synes
jeg virkelig oe er nem at arbejde med.

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 11:35

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Det er nok også adresse conduits der er vigtigst for mig, som du selv
> skriver er det sygt at arbejde med 2 adressebøger. Er der nogen der ved
> om adresseconduits findes til eudora ?

jeg ved der findes et par gode Apple scripts der kan synkronisere med
Palm Desktop's adressebog - det var den løsning jeg brugte. (dvs eudora
conduit var ikke nødvendigt).

Jeg ved at der også findes et trediearts produkt (jeg kan ikke huske fra
hvem), som kan synkronisere mail+ adresser med en lang række email
programmer inkl eudora, men prisen var i al fald for et år siden lidt
pebret (99$).

Jeg er 99% sikker på, at der findes et originalt Eudora adresse-conduit
(husk at Qualcom tidligere producerede en mobil telefon med Palm OS)

> Kan man have eudora liggende inde samtidig med outlook, bare for at se
> hvordan det funker ?

ja da, Kontrolpaneler->Internet->Post. skift tilbage til OE.

> Hvis jeg skulle blive træt af Eudora kan jeg så smide mails, adresser
> etc. over i outlook ?

Det mener jeg, vælg Arkiv -> Importer i OE for at se hvilke mail
klienter OE kan importere. Eudora har en væsentlig fordel, den bruger
Unix-mailbox format, som er "standarten"

> Er eudora til at backe up ved geninstallering af system etc, her synes
> jeg virkelig oe er nem at arbejde med.

ja, Eudora Appication folder (intet instaleres i systemmappen) samt din
bruger mappe (jeg mener den som standart kaldes Eudora Settings Folder).

Fra : N/A

Dato : 13-11-01 23:42

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-01 23:42

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Hvordan ville noget sådant fungere i praksis (jeg har aldrig arbejdet
> med applescript)?

Nu føler jeg mig lidt truffet af de slet skjulte antydninger der
har været her i tråden, så jeg må hellere blande mig. Jeg har ikke selv
en Palm, men i vejledningen til Eudora 5.1 står under nye egenskaber:

Eudora now includes a conduit to synchronize your Eudora address book on
your desktop computer with the address book database in your Palm OS
handheld computer. This process synchronizes your Eudora Nicknames file
with your Palm address book entries. Note. If you have multiple copies
of Eudora installed and running on your computer, you can synchronize
the Palm handheld with only one of them.

Important.
You must have version 2.6 of the Palm HotSync software installed on your
computer. Also, the Address Book Conduit will work only with Eudora 5.1
or newer.

> Har du hørt om problemer med eudora og mails til pc. Jeg spørger fordi
> jeg engang brugte et andet mail program en OE (kan ikke huske hvilket)
> og der havde nogen af mine pc bekendte problemer med attachede filer fra
> mig ? Det er vigtigt at attachede filer fungerer problemløst når de
> sendes til pc.

Man skal ikke bruge in-line attachments, men vedhæfter man filer
almindeligt, har jeg ikke været ude for problemer. Det er snarere e-mail
fra pc'er, hvor tegnsættet ikke er angivet korrekt i headerne, der kan
give problemer med æøå. Eudora bruger nemlig Mac-tegnsættet, hvis andet
ikke er angivet. Heldigvis kan man få en plug-in med translitteration
tables, så Eudora bruger ISO-tegnsættet som standard. Efter jer
installerede det, har jeg ikke haft problemer.

> Kan man have eudora liggende inde samtidig med outlook, bare for at se
> hvordan det funker ?
(...)
> Er eudora til at backe up ved geninstallering af system etc, her synes
> jeg virkelig oe er nem at arbejde med.

En stor fordel ved Eudora er, at det ikke bruger kontrolpanelet
Internet eller Internet Config på ældre systemer. Det er derfor utroligt
nemt at lave backup. Det kan naturligvis også være en ulempe, med den
lidt lukkede opbygning. Hvis man f.eks. ændrer nogle indstillinger til
Internettet, skal de ændres både i kontrolpanelet og Eudora.
Eudora har en Application folder med program, manualer, plug-ins
og den slags. Den mappe kan man lægge i sin mappe med programmer.
Dernæst har den en Eudora Folder med alle e-mail og postkasser. Denne
mappe kan man passende lægge med sine dokumenter. I gamle dage kunne
studerende have deres Eudora Folder på en diskette og så være flere om
at dele en computer med Eudora programmet. De startede så bare ved at
dobbeltklikke på Eudora Settings på deres egen diskette, og så åbnede
Eudora med deres indstillinger. Eudora har således ikke indstillinger i
Systemmappen. Det eneste, Eudora så vidt jeg ved har liggende der, er
skrifttypen Mishawaka.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jakob H K

Dato : 16-11-01 01:08

> You must have version 2.6 of the Palm HotSync software installed on your
> computer. Also, the Address Book Conduit will work only with Eudora 5.1
> or newer.

Det virker perfekt

> Man skal ikke bruge in-line attachments,

Hvad er det lige det er ?

> ikke er angivet. Heldigvis kan man få en plug-in med translitteration

Hvor finder du det/hvordan installleres dette ?

Tak for de lange besvarelser

Hygge

Jakob H K

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-01 13:42

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Det virker perfekt

Det lyder godt. Eudora er faktisk et fantastisk godt program,
når man lærer det at kende. Men det har også sine særheder, og derfor er
der mange der ikke kan lide det. Der har i tidens løb været nogle
artikler med tips og gode råd på TidBITS, hvor de er meget glade for
Eudora. Læser man dem, bliver man ganske begejstret for programmet. De
er lidt ældre nu, men så meget har Eudora heller ikke ændret sig siden
4.1. Du kan f.eks. se efter TidBITS-547 og TidBITS-550 TidBITS-488 på
<http://www.tidbits.com>, hvis du da ikke har dem liggende. Du kan også
se hos <http://www.emailman.com>, hvis den findes endnu. Der er mange
plug-ins og lignende samt henvisninger til sider på nettet med gode råd.
Den medfølgende dokumentation i PDF er heller ikke helt ringe.

> Hvad er det lige det er ?

Når du beder om at vedhædfte et dokument, kan man trykke på
insert, hvilket indsætter dokumentet direkte i e-mailens tekst. Det skal
man ikke gøre med et billede, men det er vist heller ikke meningen, har
jeg lige set i manualen. Det er kun til tekst, så det var vist mig, der
huskede forkert. Hvis du vælger Apple-double og trykker på Attach, så er
der ingen problemer for pc-brugere.

> Hvor finder du det/hvordan installleres dette ?

Der er vist en norsk hjemmeside med translitteration plug-ins,
de såkaldte EudoraTables, til mange sprog. Jeg har glemt dens adresse.
Jeg har selv den originale, der fulgte med Eudora indtil ver. 4. Jeg vil
gerne sende den til dig. Du lægger den bare i mappen Eudora Application,
hvor programmet også ligger. Når du så starter Eudora, skal du åbne en
e-mail. Så vælger du: Message - Change - Translitteration og ISO->Mac.
Vælger du den bare, så kommer der et hak ud for, og den oversættelse
gælder kun for den ene e-mail. Holder du Skift-Alt nede imens, kommer
ISO->Mac til at stå i kontur, og så gælder det for alle e-mail. Det er
det, du skal gøre. Har e-mailen de rigtige headere, bruges de, men
mangler headerne, så går Eudora nu ud fra, at der er brugt
ISO-tegnsættet, hvilket i langt de fleste tilfælde er korrekt. Ellers
gætter den på Mac, hvilket stort set aldrig er korrekt.

> Tak for de lange besvarelser

Selv tak. Jeg elsker at skrive, men faktisk er jeg lige blevet
drillet med mine lange svar på <dk.sport.cykling>. De er nok heller ikke
så litteræres, som vi er
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 15-11-01 00:50

Eudora er alternativet.
- det er så dejlig nemt
Det du nok vil undre dig over er at alle vinduer er frie på skærmen. Men
det gør de nu også i suppen.

De findes. Opdatering fra Eudora 5.0 til 5.1 var ikke andet end en anden
adressebogstruktur og et palm conduit.

Man kan kun bruge 1 adresseconduit ad gangen. Jeg skifter mellem at
bruge Palm Desktop conduit og Eudora Conduit.

> jeg ved der findes et par gode Apple scripts der kan synkronisere med
> Palm Desktop's adressebog - det var den løsning jeg brugte. (dvs eudora
> conduit var ikke nødvendigt).
HVOR ???
Jeg søger næsten hver eneste dag efter dem. Jeg prøvede at skrive sådan
noget selv, men jeg er for dårligt til script.

Jeg har en script der henter vcf cards over til Palm desktop.
Desuden har jeg engang set et script til adressebogen som ikke bare
startede Eudora men som efter at mailen blev sat i kø sørgede for at
mailens tekst bliver en vedhæftet note i adressebogen - kæft hvor smart.
Men det ville fylde min Palm III hukommelse op i 0,ingentid.

> [...]
> hvem), som kan synkronisere mail+ adresser med en lang række email
> programmer inkl eudora, men prisen var i al fald for et år siden lidt
Med Actualsoft (nu købt af palm) Mulitmail conduit skulle det kunne lade
sig gøre at sykronisere Eudora og Palm mail applikationen eller
Mulitmail til Palm.
Jeg fik det ikke til at virke. (Mac OS 9.1 mulituser)

Eudora Mac kan ikke synkronisere med Eudora Palm! Det virker kun på en
peZe.

> Jeg er 99% sikker på, at der findes et originalt Eudora adresse-conduit
> (husk at Qualcom tidligere producerede en mobil telefon med Palm OS)

Hermed 100 %

klart. Du skal bare sige i "settings" at Eudora skal lade være med at
slette mail på serveren. Så kan du senere hente dem med udkig.

> ja da, Kontrolpaneler->Internet->Post. skift tilbage til OE.

Det behøver du ikke hvis Eudora ikke sletter mails på serveren. Du kør
bare parallelt i et stykke tid. Senere når (der er ikke noget hvis) du
opdager at Eudora er dit mailprogramm kan du importere alle mails fra
udkig til Eudora.

> Det mener jeg, vælg Arkiv -> Importer i OE for at se hvilke mail
> klienter OE kan importere. Eudora har en væsentlig fordel, den bruger
> Unix-mailbox format, som er "standarten"
Det vil være alt for besværligt og kan føre til at du mister attachments
og måske får problemer med æøå mv.

Eudora har en meget stringent og konsekvent mappestruktur. programmerne
ligger 1 sted. mailfilerne ligger 1 andet sted - eller der hvor du vil
have dem. Du skal bare tage 1 backup at din Eudora Folder - Eudora
Application Folder kan være for sig selv.

> ja, Eudora Appication folder (intet instaleres i systemmappen) samt din
> bruger mappe (jeg mener den som standart kaldes Eudora Settings Folder).

Jeg arbejder med Eudora på engelsk. Der findes oversættelser (plugg-in)
på fransk, tysk, italiensk, japansk. Gamle versioner findes på også på
svensk og for at det skal være løgn finsk.

Men desværre ikke dansk.

Ordbogen kan lave de røde streger som man kender fra mindstblød. Der
findes dog ikke nogen dansk ordbog (endnu).
Eudora understøtter dog den gode gamle Mac teknologi "Word services".
Den er simpelthen GENIAL. Du henter Excalibur fra
http://www.eg.bucknell.edu/~excalibr/excalibur.html
og vupti har du mulighed at lave stavekontrol på dansk, catalansk,
haitian, italiensk og jeg skal komme efter dig. Det er nogle Latex folk
der står bag Excalibur - utroligt at de kunne finde ud af lave noget,
der kan bruges af folk der ikke har en doktor i Fysik.

Alt i alt er jeg meget glad for Eudora.

hilsen
Sebastian

Fra : tom dissing

Dato : 15-11-01 00:54

Der er bare lige det problem med Eudora at det ikke læser HTML.. Særligt
godt !?
Er man rigtigt heldig, er det muligt at åbne HTML mail i Eudora, der er
ulæselig !?
Tom

On 15/11/01 0:49, in article
1f2w0j3.1odcmk3vizyd2N%sebalo_nounderscore_@worldonline.dk, "Sebastian Loeck

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 15-11-01 01:17

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Der er bare lige det problem med Eudora at det ikke læser HTML.. Særligt
> godt !?
Siden Eudora 4 understøtter Eudora html både aktiv og passiv.
Få du mails i html? Jeg brokker mig hver gang jeg få sådan noget pjæt.
html hører ikke hjemme i Epost og usenet. Det er simpelthen ikke
standard og er møjbesværligt at læse.

> Er man rigtigt heldig, er det muligt at åbne HTML mail i Eudora, der er
> ulæselig !?
Jeg har aldrig haft det problem. Ok. apples newsletter ser ikke helt så
fint ud.

hilsen
Sebastian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-01 01:39

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Der er bare lige det problem med Eudora at det ikke læser HTML.. Særligt
> godt !?

jo, du kan vælge mellem at bruge Eudoras egen fortolker eller bruge IE's
fortolker (uden at åbne Eudora), dvs samme fortolker som OE og
Entourage.

> Er man rigtigt heldig, er det muligt at åbne HTML mail i Eudora, der er
> ulæselig !?

Hvor længe siden er det du har brugt Eudora Tom? Indtil versiom 4.1
eller nogget i den stil havde Euidora problemer med html, da den fortrak
at bruge rtf som next's mail.app og den gamle exchange klient fra win95.

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 15-11-01 01:17

Jeg glemte lige at fortælle at jeg også har et script der under sender
din mail via makedoc og simpleinstall som palm doc fil på din Palm -
ikke det værste man kan få, når mulitmail ikke virker.

Sikkerheden er også i top
Eudora understøtter siden 5.1 også SSL. Men selvfølgelig findes der også
en PGP plugg-in.

Slut med reklamen

hilsen
Sebastian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-01 01:38

Sebastian Loeck

Sebastian Løck <sebalo_nounderscore_@worldonline.dk> wrote:

> Man kan kun bruge 1 adresseconduit ad gangen. Jeg skifter mellem at
> bruge Palm Desktop conduit og Eudora Conduit.

lige netop grunden til at jeg brugte et applescript til at synkronisere
de to adressebøger på mac'en

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-01 01:38

Sebastian Loeck

Sebastian Løck <sebalo_nounderscore_@worldonline.dk> wrote:

> HVOR ???
> Jeg søger næsten hver eneste dag efter dem. Jeg prøvede at skrive sådan
> noget selv, men jeg er for dårligt til script.

Det kan jeg ikke længere huske, men ved lejlighed skal jeg nok kigge
efter. Det er muligt jeg har det liggende på en gammel backup

Fra : Thorfinn

Dato : 15-11-01 10:54

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote :
> Det kan jeg ikke længere huske, men ved lejlighed skal jeg nok kigge
> efter. Det er muligt jeg har det liggende på en gammel backup

Hvis/Når du finder den vil jeg gerne bede dig om at poste og maile
den. Jeg vil oven i købet være så frækt at love en lille belønning.

hilsen
Sebastian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-01 11:28

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Hvis/Når du finder den vil jeg gerne bede dig om at poste og maile
> den. Jeg vil oven i købet være så frækt at love en lille belønning.

jeg vil ikke love noget, men jeg kigger efter

Min manglede ordenssans og selvdeciplin er grunden til at jeg er nød til
at bruge en elektronisk kalender

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-01 02:34

Sebastian Loeck

Sebastian Løck <sebalo_nounderscore_@worldonline.dk> wrote:

> Ordbogen kan lave de røde streger som man kender fra mindstblød. Der
> findes dog ikke nogen dansk ordbog (endnu).

Det har nu været nævnt her i gruppen, at et firma der laver
ordbøger, har en dansk ordbog, der faktisk kan bruges i Eudora. Jeg har
glemt navnet, der ikke var noget kendt, og ordbogen kostede penge. Det
var vist $29 eller noget i den stil.

> [...]
> der står bag Excalibur - utroligt at de kunne finde ud af lave noget,
> der kan bruges af folk der ikke har en doktor i Fysik.

Jeg bruger også Excalibur. Det er rigtigt smart. Det findes også
i en dansk udgave der han hentes hos Mothsoft. URL'en dertil røg
desværre i svinget med en del andre småting i sidste uge.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 15-11-01 12:11

> Jeg bruger også Excalibur. Det er rigtigt smart. Det findes også
> i en dansk udgave der han hentes hos Mothsoft. URL'en dertil røg
> desværre i svinget med en del andre småting i sidste uge.

her følger... 8¬)
--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Jakob H K

Dato : 16-11-01 01:08

> Jeg bruger også Excalibur.

Det har jeg hentet nu. HVordan skal det sættes op for at virke med
eudora ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-01 13:42

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Det har jeg hentet nu. HVordan skal det sættes op for at virke med
> eudora ?

I Eudora skal du bare gå ind i Edit-menuen og vælge "Add Word
Service...". Så får Excalibur æble-7. Hvis du har dansk ordbog i
Excalibur, så har du dansk stavekontrol med æble-7, mens æble-6 vælger
Eudoras indbyggede stavekontrol på engelsk.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jakob H K

Dato : 18-11-01 23:07

> Excalibur, så har du dansk stavekontrol med æble-7, mens æble-6 vælger
> Eudoras indbyggede stavekontrol på engelsk.

Så godt så langt Men når jeg nu skriver en mail og ønsker den stave
checket på dansk vælger jeg æble-7 og excalibur starter, men intet
checkes . Kan du ikke forklare mig hvordan jeg bruger excalibur i
detaljer ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-11-01 10:27

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> checket på dansk vælger jeg æble-7 og excalibur starter, men intet
> checkes . Kan du ikke forklare mig hvordan jeg bruger excalibur i

Jeg vil næsten tro, at de er fordi, du ikke har valgt en ordbog.
Har du i det hele taget downloadet en? I menuen Ordbog står de valgte
ordbøger i kursiv, hvis jeg husker ret. Jeg har desværre ikke tidtil at
skrive lige nu. Den Medfølgende manual er i LaTex-format, og ellers er
manualen et link til en on-line manual, hvilket vel er godt nok, hvis du
har flat-rate på din Internetforbindelse. Ellers kan du hente en manual
i PDF-format på:
<ftp://ftp.eg.bucknell.edu//pub/mac/Excalibur-manual.pdf.sit.hqx>
Jeg har desværre ikke en manual selv lige nu, da jeg lige har
måtte reformatere min harddisk. Enkelte småting er derfor gået tabt.
Prøv at aktivere de relevante ordbøger, og vend tilbage, hvis
det stadig ikke virker. Du skal også oprette en ordbog til de ord, du
selv tilføjer.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jakob H K

Dato : 19-11-01 22:36

> Jeg vil næsten tro, at de er fordi, du ikke har valgt en ordbog.
> Har du i det hele taget downloadet en?

Ja jeg har hentet ordbogen. Det jeg gjorde forkert var at jeg ikke havde
markeret teksten inden jeg trykkede æble-7 . Nu virker det.

Ved du om det er muligt at få exalibur til at checke dokumentet medens
man skriver, eller kan man kun checke ved at markere et afsnit ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Terje Kleverud

Dato : 19-11-01 23:21

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Det jeg gjorde forkert var at jeg ikke havde
> markeret teksten inden jeg trykkede æble-7 . Nu virker det.

...?? Det skal ikke være nødvendig å markere teksten først, Excalibur
skal kontrollere dokumentet uten videre.
Ønsker du derimot kun å kontrollere _en del_ av dokumentet kan man
markere denne, Excalibur skjekker da kun den markerte tekst.

Har du valgt og markert ordbok/ordbøker i Dictionary?
Kryss også av for 'Do nothing' i Preferenses->Startup.

--
Terje K Du bør gjøre det så enkelt som mulig
... men heller ikke enklere.

(A. Einstein)

Fra : Jakob H K

Dato : 20-11-01 09:29

> [...]
> Ønsker du derimot kun å kontrollere _en del_ av dokumentet kan man
> markere denne, Excalibur skjekker da kun den markerte tekst.

Jeg har lige prøvet igen og nu virker det faktisk uden at markere
teksten . Derimod havde jeg ikke mulighed for at addere ord til
ordbogen, hvordan kan det være? "add" knappen var lysegrå og inaktiv.

Hygge

Jakob H K

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-01 13:41

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Jeg har lige prøvet igen og nu virker det faktisk uden at markere
> teksten . Derimod havde jeg ikke mulighed for at addere ord til
> ordbogen, hvordan kan det være? "add" knappen var lysegrå og inaktiv.

Du skal oprette en ordbog til dig selv, og de ord, du tilføjer,
bliver lagt i denne ordbog. Du kan f.eks. kalde den Jakobes ordbog. Den
skal ligge i samme mappe som Excalibur, eller også skal der være en
henvisning til den i Excaliburs mappe. Ellers kan Excalibur ikke finde
den automatisk ved start. Orbøger kan aktiveres i menuen Ordbog. De
aktive ordbøger er markeret med et hak.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jakob H K

Dato : 20-11-01 17:27

> den automatisk ved start. Ordbøger kan aktiveres i menuen Ordbog. De
> aktive ordbøger er markeret med et hak.

Tak, det vil jeg eksperimentere med ved lejlighed

Hygge

Jakob H K

Fra : Thorfinn

Dato : 20-11-01 10:57

ingen@mail.dk (Jakob H K) wrote:

> Ved du om det er muligt at få exalibur til at checke dokumentet medens
> man skriver, eller kan man kun checke ved at markere et afsnit ?

Nej en løbende stavekontrol som mindstblød produkter tilbyder kan
Excalibur desværre ikke tilbyde.

hilsen
Sebastian

Fra : Jakob H K

Dato : 20-11-01 12:06

Det går sgu nok uden .

Nu skal Eudora så bare tage springet og kombinere mailprogrammet med en
fed palm kombatibel planner, og tilføje mailsync der spiller med æ,ø og
å så er vil jeg være tilfreds

Hygge

Jakob H K

Hygge

jakob H K

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 21-11-01 21:52

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Det går sgu nok uden .
>
> Nu skal Eudora så bare tage springet og kombinere mailprogrammet med en
> fed palm kombatibel planner, og tilføje mailsync der spiller med æ,ø og
> å så er vil jeg være tilfreds

Vil det sige at Mulitmail virker hos dig, bortset fra æ, ø og å ?
For resten, har du Eudora til Palm ? En Palm III med 2 MB har nok lige
lovlig hukommelse nok, men hvis du er interesseret i at leje, ved du nu
at det findes.

Jeg bare skuffet af Mulitmail.

hilsen
Sebastian
- med RagTime CD i brevkassen -

Fra : Jakob H K

Dato : 21-11-01 23:01

Sebastian Loeck <sebalo@worldonline.dk> wrote:

> Vil det sige at Mulitmail virker hos dig, bortset fra æ, ø og å ?

Husker jeg rigtigt når jeg nu tror at multimail er en mailconduit til OE
? Jeg har prøvet en mailconduit til OE men jeg droppede det igen da jeg
netop ikke kunne få å,æ og ø til at fungere.

HVordan er det med eudora til palm, kan den så synce mail med desktop
eudora til mac, og kommer de famøse tre bogstaver med over ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 22-11-01 00:11

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Husker jeg rigtigt når jeg nu tror at multimail er en mailconduit til OE
> ?
nej Multimail understøtter både OE, Claris Email og Eudora, hvis den
altså virker.

> Jeg har prøvet en mailconduit til OE men jeg droppede det igen da jeg
> netop ikke kunne få å,æ og ø til at fungere.
Jeg fik den slet ikke til at virke.
intet - ingenting . Men måske får du den til at due. Som sagt har jeg en
licens liggende, som jeg gerne vil komme af med.

Jeg bruger MacOS 9.1 i mulituser mode og min Eudora Folder er ikke i
Applications Folder. Ingen af dem er System Folder.

Jeg læste at det kun virker hvis Eudora er i System folder. Straks lagde
jeg en alias i System folder, men det hjalp ikke og nu gider jeg ikke
mere.

> HVordan er det med eudora til palm, kan den så synce mail med desktop
> eudora til mac, og kommer de famøse tre bogstaver med over ?
Måske den dag Eudora tager sig sammen at skrive en conduit.
Eudora til Palm er en email client og web browser. - den er gratis og
kører på PalmOS.

Til PeZe fås en conduit, der syncer Eudora mail på Palm med Eudora mail
på PeZe i paid mode.

Eudora udvikler stadigvæk. Ligesom myPalm (Palms Web kalender) udvikler
en conduit til mac. Vi venter, hvad skal vi ellers gøre.

Jeg bruger Eudora -2- palm doc script - den virker, jeg kan tage mine
mails med og bruger memo-pad som mail-koncept. Jeg postede det omtalte
Applescript tidligere. Mail til mig hvis du ikke fangede den.

hilsen
Sebastian

Fra : Jakob H K

Dato : 22-11-01 12:41

Sebastian Loeck <sebalo@worldonline.dk> wrote:

> Jeg fik den slet ikke til at virke.
> intet - ingenting . Men måske får du den til at due. Som sagt har jeg en
> licens liggende, som jeg gerne vil komme af med.

Jeg gider ikke bruge det når der er ged i de famøse tre bogstaver

Hygge

Jakob H K

Fra : Jakob H K

Dato : 15-11-01 23:56

> Jeg er 99% sikker på, at der findes et originalt Eudora adresse-conduit
> (husk at Qualcom tidligere producerede en mobil telefon med Palm OS)

Der er faktisk en conduit med til eudora 5.1. Jeg tester den så snart
det er muligt

Hygge

Jakob h K

Fra : Jakob H K

Dato : 16-11-01 00:48

> Der er faktisk en conduit med til eudora 5.1.

Og det ser ud til at virke perfekt. Jeg havde problemer med at importere
fra OE5. Derimod fungerede det perfekt at hente adresser ind fra palmen,
fedest.....

Nu mangler jeg bare et plugin/conduit så eudora kan smide posten over i
palmen, nogen ideer ?

Hygge

Jakob H K

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 16-11-01 23:00

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
ja det sagde jeg - og det bedste er den virker....

> Nu mangler jeg bare et plugin/conduit så eudora kan smide posten over i
> palmen, nogen ideer ?
Multimail conduit til Mac.
Inden du køber prøv demo'en. Jeg fik den ikke til at køre. Hvis du få
demoen til at køre kender jeg en PeZe bruger der har en MacConduit
liggende han gerne vil komme af med. I givet fald mail til mig.

Har du for resten "Palm Extas" ?
Palm Extras er en masse demoer og freeware (expenses mv.) af Palm
Programmer og Conduits. Den har været på de tidlige CDer men forsvand da
IIIx kom. Der er heller ikke nogen link på Palms hjemmeside men den
ligger stadig på deres ftp.

ftp://ftp.3com.com/PUB/palm/custsupp/extras.hqx

Du får_
Actual Software, MultiMail Conduit Demo

* Shana Corporation, Informed Filler
Expenses conduit

* Dataviz, Documents To Go Demo
* Applescripts
* Faster Hotsync
* IrDA
* USB

Desuden er Simple Install og Make doc en MUST.

http://www.pluto.dti.ne.jp/~yoz/PilotSoft-e.html

Hvis du har begge to installeret kan du også lave dine mails fra Eudora
til Palm- doc og læse dem i din doc viewer (sådan en har du vel
installeret)

du bruger bare vedlagte script:

hilsen
Sebastian

(* ConvertToFileName
** by David Cortright <david_cortright@claris.com>
** theString: a string to be changed into a valid filename
** returns string that is a valid file name (no colons and less than 32
characters long)
*)
on ConvertToFileName(thestring)
repeat
set colonOffset to offset of ":" in thestring
set stringLength to length of thestring

if colonOffset = 0 then
exit repeat
else if colonOffset = 1 then
set thestring to (characters 2 thru stringLength
of thestring) as string
else if colonOffset = stringLength then
set thestring to (characters 1 thru
(stringLength - 1) of thestring) as string
else
set thestring to (characters 1 thru (colonOffset
- 1) of thestring) & ¬
(characters (colonOffset + 1) thru
stringLength of thestring) as string
end if
end repeat

if stringLength > 27 then set thestring to (characters 1 thru 27
of thestring) as string
return thestring
end ConvertToFileName

tell application "Finder" to if not (exists folder "Print to .PRC temp
f" of folder (path to system folder)) ¬
then make new folder at folder (path to system folder) with
properties {name:"Print to .PRC temp f"}

tell application "Eudora"
set nominefile to the field "subject" of message 0
set quante to the number of words of nominefile
set tid to AppleScript's text item delimiters
set the AppleScript's text item delimiters to " "
set nominefile to the words 2 thru quante of nominefile as
string
set the AppleScript's text item delimiters to tid

set nominefile to ConvertToFileName(nominefile) of me

set ThePath to (path to system folder) & "Print to .PRC temp f:"
& nominefile as string

copy field "subject" of message 0 to argo
copy field "date" of message 0 to dada
copy field "to" of message 0 to achi
copy field "from" of message 0 to chi
copy field "" of message 0 to corpo

end tell

set impact to (open for access file ThePath with write permission)

set pizzone to argo & "
" & dada & "
" & chi & "
" & achi & "
" & corpo & "
"
write pizzone to impact
close access impact

tell application "MakeDocDD(PPC)"
open file ThePath
end tell

set ThePathPRC to ThePath & ".PRC"
tell application "Finder" to move file ThePath to the trash
tell application "Finder" to move file ThePathPRC to the trash

Fra : Terje Kleverud

Dato : 14-11-01 21:58

> Filtrene og søge funktionen fås ikke bedre.

Jeg synes også Eudoras søkefunksjon endelig har blitt bra. Det som
imidlertid er litt merkelig er at søkemotoren ikke takler æ, ø eller å i
søke-begrepet.

Fra : Jakob H K

Dato : 15-11-01 23:46

> Eudora er en fremragende og lynhurtig mail klient,

Nu har jeg lagt eudora 5.1 og er gået igang med at eksperimenterer. Da
jeg importerede adressebogen fra OE5 er alle de danske specialtegn
blevet erstattet af en streg. Desuden er alle mellemrum erstattet af _
hvorfor/kan dette undgås ?

Kan man ikke atache en fil ved at trække/slippe den til mailen ?

Når jeg skal vælge encoding så hverken mac eller pc har problemer er det
så ikke apple double der skal vælges ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Jakob H K

Dato : 16-11-01 00:48

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Kan man ikke atache en fil ved at trække/slippe den til mailen ?

Det kan man så godt fandt jeg ud af

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 02:39

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> jeg importerede adressebogen fra OE5 er alle de danske specialtegn
> blevet erstattet af en streg. Desuden er alle mellemrum erstattet af _

Du skal bruge en plug-in "eudora tables", jeg kan ikke på stående for
huske hvad den hedder, men der er sikkert en her i gruppen der er venlig
at sende den til dig - Eudora har desværre ikke valgt at lade den følge
med version 5.x
Jeg mener at hvis man holder "alt" nede mens man vælger tegnsættet, vil
det blive valgt som standart tegnsæt.

> Kan man ikke atache en fil ved at trække/slippe den til mailen ?

det mener jeg

> Når jeg skal vælge encoding så hverken mac eller pc har problemer er det
> så ikke apple double der skal vælges ?

jo

Fra : Terje Kleverud

Dato : 16-11-01 10:52

> Jeg mener at hvis man holder "alt" nede mens man vælger tegnsættet, vil
> det blive valgt som standart tegnsæt.

Du må kopiere tillegget EudoraTables til mappen Eudora Stuff. Deretter
skal du ha en inn- eller utgående mail åpen når du går til
Message->Change->Transliteration->'ISO->Mac' samtidig som "shift" holdes
nede. 'ISO->Mac' skal da fremstå i 'Outline-style' Denne innstillingen
blir da gjeldende henholdsvis inn- eller utgående mail, ettersom hva du
hadde åpent når du gjorde valget.
For å fjerne innstillingen gjentar du samme prosedyre.

Si i fra om du vil ha EudoraTables.

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 16-11-01 23:00

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> jeg importerede adressebogen fra OE5 er alle de danske specialtegn
> blevet erstattet af en streg. Desuden er alle mellemrum erstattet af _

Der findes en meget nemmere end tables og alt det der.
Jeg går ud fra at alle dine adresser er i din Palm.
du lægger Eudora Adress conduit i din conduit folder i din palm folder
og fjerner det gamle Adress conduit (Palm eller OE).
Du indstiller Adress Conduit i conduit manager til at handheld
overskriver Macintosh - og vupti er alle adresser i Eudora uden mærklige
tegn. ( "vupti" kan vare nogle minutter hvis du som jeg har ca. 1500
adresser i palm)

> Kan man ikke atache en fil ved at trække/slippe den til mailen ?
ja
billeder og andet quicktime vil dog lægges in-line og mailen bliver en
html mail. Hvis du setter settings til at eudora skal spørge dig om der
skal sendes html mail kan du vælge "plain text" og din QuickTime/billede
ligger som attachment.

Eudora ESP (Eudora Shared Protocol) er et fantastisk stykke software for
at holde en arbejdsgruppe ajour. I stedet for at de enkelte medlemmer
selv skal holde styr på hvilket dokument nu er den nyeste version sørger
ESP for det. Det hele er nemt. På din maskine ligger en mappe med de
aktuelle dokumenter - ESP sørger for at det er de aktuelle. Det minder
lidt om Lotus Workspace uden at koste det hvide ud af øjne og fungerer
med både Mac og PeZe.

BTW: Jeg synes at eudora har en af de bedste manualer i klassisk facon
(leveres som pdf). Til gengæld er online hjælp lidt tyndt.

hilsen
Sebastian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-01 23:38

Sebastian Loeck

Sebastian Løck <sebalo_nounderscore_@worldonline.dk> wrote:

> BTW: Jeg synes at eudora har en af de bedste manualer i klassisk facon
> (leveres som pdf). Til gengæld er online hjælp lidt tyndt.

Til gengæld er det et af de eneste programmer der har ordentlige
hjælpebobler. Prøv at slå dem til. Det er desværre som om, de ikke
længere bruger dem så meget. De virker ikke til flere af de funktioner,
der er kommet i nyere udgaver af Eudora. Eudora har også traditionelt
haft nogle sjove dialoger o.l. Knappen, der viser alle headere, hedder
f.eks. "Blah, blah, blah". Det er også ved at forsvinde lidt og findes
mest på de gamle funktioner og knapper, der også var på de tidligste
udgaver.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : dean

Dato : 13-11-01 13:09

> [...]
> problemfrit når det sendes mail til pc og helst kunne sættes op til at
> dele adresser med min palm, evt også mail men det er ikke et

Jeg synes at tidens lækreste mailprogram er Entourage fra Microsoft. Det
understøtter alle de ting du nævner og kører hurtigt. Adressebogen
findes ikke bedre. Import af adressebøger og meddelelser kører
smertefrit. Det er en del af Office 2001 pakken, jeg ved ikke om det
fåes selvstændigt.

Mvh
Thomas

http://www.kandu.dk/

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 13:20

dean <dean.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg synes at tidens lækreste mailprogram er Entourage fra Microsoft.

Det har du sikkert ret i, men når Outlook ekspress sløver min maskine
tør jeg slet ikke tænke på hvad der ville ske med entourage..

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 19:16

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Det har du sikkert ret i, men når Outlook ekspress sløver min maskine
> tør jeg slet ikke tænke på hvad der ville ske med entourage..

det vil være nogenlunde det samme.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-11-01 15:10

ingen@mail.dk (Jakob H K) writes:

> [...]
> skal fungere problemfrit når det sendes mail til pc og helst kunne
> sættes op til at dele adresser med min palm, evt også mail men det

Jeg legede en overgang med "PowerMail" (når jeg en sjældent gang var
offline og havde lyst til at læse nunkevis at post i et tog eller
lignende), og det efterlod et godt indtryk: Hurtigt og nydeligt, og
det lykkedes ikke at slå det ihjel under almindelig brug. Jeg har ikke
prøvet at volde det med flere tusinde mails og mapper og filtre og
sager; ej heller bruger jeg det til dagligt - men jeg tror det er et
kig værd. Læs mere og hent en demo her:

http://www.ctmdev.com/

Og "ja", det er helt gnidningsfrit når du udveksler post med
vedhæftede filer til dine Windows-venner.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Jesper

Dato : 13-11-01 15:41

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> problemfrit når det sendes mail til pc og helst kunne sættes op til at
> dele adresser med min palm, evt også mail men det er ikke et ultimativt

Nu kører Outlook Express ikke så forfærdeligt hurtigt på en 200 MHz
603e. Men du kan få den til at køre mindre sløvt ved at slå VM fra og
slette de gamle mails og attachments og herefter genopbygge databasen,
det gøres ved at holde ALT nede under start af OE.
--
Jesper.

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 18:08

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Men du kan få den til at køre mindre sløvt ved at slå VM fra og
> slette de gamle mails og attachments og herefter genopbygge databasen,
> det gøres ved at holde ALT nede under start af OE.

VM er slået fra og jeg har kun mail liggende en måned tilbage, der er
vel omkring 50-100 stykker, det er vel ikke så meget, men alligevel er
den ved at sløves

Hygge

Jakob H K

Fra : Jesper

Dato : 13-11-01 18:45

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> VM er slået fra og jeg har kun mail liggende en måned tilbage, der er
> vel omkring 50-100 stykker, det er vel ikke så meget, men alligevel er
> den ved at sløves

Næh..4400 er godt nok en sløv slæde!
--
Jesper.

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 20:00

> Næh..4400 er godt nok en sløv slæde!

Gu er det så, den hænger mig sgu også ud af halsen, men jeg har ikke
lige midlerne til en ny Det andet alternativ tør jeg slet ikke
omtale i denne gruppe

Hygge

Jakob H K

Fra : Jesper

Dato : 13-11-01 20:01

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Gu er det så, den hænger mig sgu også ud af halsen, men jeg har ikke
> lige midlerne til en ny Det andet alternativ tør jeg slet ikke
> omtale i denne gruppe

Faktisk kan man få opgraderingskort til 4400!
--
Jesper.

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 20:32

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Faktisk kan man få opgraderingskort til 4400!

så er det sgu nok ligeså billigt at købe en 1000 mHz pc ( ups så
lukkede jeg sgu katten ud af sækken

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 20:42

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> så er det sgu nok ligeså billigt at købe en 1000 mHz pc ( ups så
> lukkede jeg sgu katten ud af sækken

et opgraderings kort til en hvilken som helst mac er det galde vanvid -
man kan får en nyere brugt mac der er hurtigere med bedre faceliteter
for det samme som opgraderingen koster, eller en ny PC hvis man er til
den slags.

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 21:25

> hvis man er til den slags

Egentlig ikke, men den satans økonomi.........

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-01 22:24

In article <1f2tw1j.qvpy5h1w93953N%spam@reippuert.dk>,
> [...]

> man kan får en nyere brugt mac der er hurtigere med bedre faceliteter
> for det samme som opgraderingen koster, eller en ny PC hvis man er til

Stik mig lige en 400MHz G3'er med video ind og ud for 2000kr.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 23:04

> Stik mig lige en 400MHz G3'er med video ind og ud for 2000kr.

mener du et 400Mhz kort til en 4400? eller en 8500? Den har stadig har
en 40MHz bus, ATA-2 eller endnu værre: fast SCSI-2, langsom og ikke
kompatibel PCI 2.0 bus, bruger langsom og vandvittig dyr DRAM, kan ikke
køre MacOS X, håbløs langsom grafikchip, ingen USB, ingen 3D
acceleration, 100Mbit ethernet? U name it...

En 400MHz CPU får den ikke til at blive hurtigere end en iMac eller en
G3. sælg hellere 4400/8500'eren for 1000-1500kr og køb en G3 eller en
iMac for de 3000-3500kr.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-01 23:36

In article <1f2u1ho.1rsvrf61u1g5yoN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> mener du et 400Mhz kort til en 4400? eller en 8500?

Det er nu en 7600, men op i numsen med det.

> Den har stadig har en 40MHz bus,

50MHz

> ATA-2 eller endnu værre: fast SCSI-2, langsom og ikke
> kompatibel PCI 2.0 bus, bruger langsom og vandvittig dyr DRAM,

Der er rigeligt RAM i den til mit brug (180Mb), og den har UW SCSI.

> kan ikke køre MacOS X,

Joda.

> håbløs langsom grafikchip, ingen USB, ingen 3D
> acceleration, 100Mbit ethernet? U name it...

Intet af det er noget jeg har behov for.

> En 400MHz CPU får den ikke til at blive hurtigere end en iMac eller en
> G3. sælg hellere 4400/8500'eren for 1000-1500kr og køb en G3 eller en
> iMac for de 3000-3500kr.

En ægte G3'er (grå) får jeg ikke for de penge, og det bliver heller ikke
voldsomt meget hurtigere af det.

En iMac er udelukket (har dog en i forvejen), da skærmen er for lille.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 00:04

> 50MHz

stadig langsom

> Der er rigeligt RAM i den til mit brug (180Mb), og den har UW SCSI.

Stadig langsom RAM, skal du bruge mere koster det $$$. UW-SCSI kort er
godt, men diske er dyre.

> Joda.

u-understøttet. Ekstern SCSI bus, serielle porte, grafik acceleration,
og diskette drev er ikke understøttet og bliver det heller ikke. UW-SCSI
kortet tvivler jeg på er understøttet. mac OS X bør have mere end 180MB
og det kommer til at koste en formue.
Mac OS X på en 4400 er slet ikke muligt.

> Intet af det er noget jeg har behov for.

fair nok - jeg kan forstille mig at du har overtaget en pensioneret
maskine og har adgang til billigt/gratis legacy udstyr fra din
arbejdsplads.
Hvis man ikke har legacy udstyr og skal købe det på normal vis, kan det
ikke svare sig at opgradere en PCI mac (og slet ikke en Nubus)

> En ægte G3'er (grå) får jeg ikke for de penge, og det bliver heller ikke
> voldsomt meget hurtigere af det.

ok, for 4000kr kan du sagtens få en Beige. for 5000 en B&W. Jeg har set
233 handlet for 3000 kr i løbet af den sidste måned.

> En iMac er udelukket (har dog en i forvejen), da skærmen er for lille.

enig. 15" ville kunne gå an hvis den havde et skarpere billede i
1024*768

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 00:46

In article <1f2u4o2.77f3zt1dlslvN%spam@reippuert.dk>,

> stadig langsom

Jada, men tilstrækkelig.

> Stadig langsom RAM, skal du bruge mere koster det $$$. UW-SCSI kort er
> godt, men diske er dyre.

Maskinen har det RAM og den HD den skal bruge. Skal jeg have større HD,
kan de findes billigt brugt.

> [...]
> og diskette drev er ikke understøttet og bliver det heller ikke. UW-SCSI
> kortet tvivler jeg på er understøttet. mac OS X bør have mere end 180MB

Jeg tvivler på at jeg kommer til at køre OS X på den, jeg ville bare
lige sige at din udtalelse ikke var helt korrekt

> Mac OS X på en 4400 er slet ikke muligt.

Næh, men X kører den nu.

> fair nok - jeg kan forstille mig at du har overtaget en pensioneret
> maskine og har adgang til billigt/gratis legacy udstyr fra din
> arbejdsplads.

Jeg overtog en død maskine med det udstyr, der er i den nu (180Mb RAM,
10 Gb HD og UW-kortet) for en slik. Den var nu kun skindød...

> Hvis man ikke har legacy udstyr og skal købe det på normal vis, kan det
> ikke svare sig at opgradere en PCI mac (og slet ikke en Nubus)

Har man en 8x00 eller en 7x00 (x>1), med rigeligt RAM og HD, så er de
2000 kr sgu godt givet ud.

> ok, for 4000kr kan du sagtens få en Beige. for 5000 en B&W. Jeg har set
> 233 handlet for 3000 kr i løbet af den sidste måned.

En Beige er bare ikke meget hurtigere, end en opgraderet af de tidligere
nævnte maskiner. Den har fordelen af ATA og PC 1XX RAM, men har man det
der skal til i forvejen, er det uden betydning.

> enig. 15" ville kunne gå an hvis den havde et skarpere billede i
> 1024*768

15" kan på ingen måde gå, når man sidder med CAD.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 01:21

> Jada, men tilstrækkelig.

til nogen formål, ikke til alle

> Maskinen har det RAM og den HD den skal bruge. Skal jeg have større HD,
> kan de findes billigt brugt.

billig 40GB SCSI disk, billig 128MB klods ?

> Jeg tvivler på at jeg kommer til at køre OS X på den, jeg ville bare
> lige sige at din udtalelse ikke var helt korrekt

i know, men for ikke-nørder er det ikke en mulighed. Jeg vil mene at en
opgraderet PCI mac er for langsom til mac OS X. Den vil være langt bedre
tjent med Mac OS 9.x

> Næh, men X kører den nu.

En 4400 er helt fin som privat Linux server. Det kan lade sig gøre på
486'er med 8MB ram (+20 til X)

> Jeg overtog en død maskine med det udstyr, der er i den nu (180Mb RAM,
> 10 Gb HD og UW-kortet) for en slik. Den var nu kun skindød...

Det tænkte jeg nok, havde du selv "bedøvet" den ? eller var der en
kontormus som klarede opgaven uden din indblanding?

> Har man en 8x00 eller en 7x00 (x>1), med rigeligt RAM og HD, så er de
> 2000 kr sgu godt givet ud.

Det er jeg ikke enig i. Du skal i så fald have et Radius Thunder IV GX
grafikkort og en 8100. 7100 har kun 5MB/sek SCSI. Nubus og PDS
grafikkort og arkitektur er notorisk langsomt i forhold til PCI.

> En Beige er bare ikke meget hurtigere, end en opgraderet af de tidligere
> nævnte maskiner. Den har fordelen af ATA og PC 1XX RAM, men har man det
> der skal til i forvejen, er det uden betydning.

netop ATA-3 og 66MHz SDRAM er af stor betydning både hvad angår ydelse
og pris på fremtidige opgraderinger af HD, CD og RAM.

> 15" kan på ingen måde gå, når man sidder med CAD.

ok, er det maskinmester du læser til?

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 01:58

In article <1f2u7ts.5xhnkb1v5i54N%spam@reippuert.dk>,

> til nogen formål, ikke til alle

Rigtigt nok, men det kan man jo også sige om en dual 800MHz G4

> billig 40GB SCSI disk, billig 128MB klods ?

Billig og SDRAM hører ikke just til i samme sætning, det var derfor jeg
nøjedes med at skrive HD. Jeg har plads til små 30 harddiske, set skulle
nok kunne få mig op på 40Gb (og 140dB)

> i know, men for ikke-nørder er det ikke en mulighed. Jeg vil mene at en
> opgraderet PCI mac er for langsom til mac OS X. Den vil være langt bedre
> tjent med Mac OS 9.x

Jeg holder mig også til OS 9 til jeg får råd til noget seriøst. Hvad det
bliver kommer lidt an på fremtiden.

> En 4400 er helt fin som privat Linux server.

Nemmerlig.

> Det kan lade sig gøre på
> 486'er med 8MB ram (+20 til X)

Man kan sågar få en distro, der kører fra en diskette.

> Det tænkte jeg nok, havde du selv "bedøvet" den ? eller var der en
> kontormus som klarede opgaven uden din indblanding?

Nah, det var en bekendts bekendte der klarede det helt selv. Sådan noget
RAM har det bedst af at være trykket helt i bund

> Det er jeg ikke enig i. Du skal i så fald have et Radius Thunder IV GX
> grafikkort og en 8100. 7100 har kun 5MB/sek SCSI. Nubus og PDS
> grafikkort og arkitektur er notorisk langsomt i forhold til PCI.

Uhm, x>1 => 2,3,4,5,6,7,8,9

> netop ATA-3 og 66MHz SDRAM er af stor betydning både hvad angår ydelse
> og pris på fremtidige opgraderinger af HD, CD og RAM.

En beige G3 føles ikke hurtigere end min G3-opgraderede 7600.
Opgraderinger ser jeg bort fra, da regnestykket ellers bliver for
uholdbart.

> ok, er det maskinmester du læser til?

En tand højere, maskiningeniør.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 02:08

> Man kan sågar få en distro, der kører fra en diskette.

med webserver og firewall...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-01 05:02

Hej Morten

> stadig langsom

> Stadig langsom RAM, skal du bruge mere koster det $$$. UW-SCSI kort er
> godt, men diske er dyre.

Tja, Morten, på min beige G3 sidder der en ATA-66 kontroller. Benchmark siger
14,2mb/sec. transfer ved multi-files, 16,9mb/sec. ved single file transfer på
en Barracuda 30gb 330630A/1mb cache, samt 12,8mb/sec / 14,0mb/sec på en
Fireball 4300A (5400rpm) 1mb cache.

Begge mine PM 7600/120 med Ultra-SCSI2 siger 17,9mb/sec. ved single file og
14,9mb/sec. ved multi-file transfer på hhv. en Fireball 4300S (1,2gb) +
Barracuda 34520, mens den siger 20,7mb/sec / 17,8mb/sec. på en Seagate
Barracuda 34572 med 8 læsehoveder. Cachen på alle 3 diske er 512kb. - Så dine
tal holder ikke.

> u-understøttet. Ekstern SCSI bus, serielle porte, grafik acceleration,
> og diskette drev er ikke understøttet og bliver det heller ikke.

Nå? - da kender jeg da ellers nogle stykker, der kører X med fuld
understøttelse med G3/400 Crecendo kort og tillige i netværk.

> UW-SCSI kortet tvivler jeg på er understøttet.

Kommer da så sandelig an på kortets type.

> mac OS X bør have mere end 180MB
> og det kommer til at koste en formue.

Næ, det gør det såmænd ikke længere. Standard DRAM 168-pins DIMM er faldet
noget så gevaldig i pris. I går fik jeg et tilbud på 64mb til 580kr. + moms,
hvor det blot for 2 mdr. siden kostede 1280kr. + moms. (Kingston RAM)

> Mac OS X på en 4400 er slet ikke muligt.

Da kender jeg da ellers 2, der kører X på deres 4400 uden opg. kort, men de
siger, det kører ualmindelig langsom, og der skal intet til, før den går ned.
- Hvordan, de har installeret det, har de ikke sagt noget om, - måske har de
brugt 'InstallAnywhere'?.

> [...]
> Hvis man ikke har legacy udstyr og skal købe det på normal vis, kan det
> ikke svare sig at opgradere en PCI mac (og slet ikke en Nubus)

Du kan nu vx. få USB kort til series 7xxx, 8xxx og 9xxx til 290kr. + moms
(set i Tyskland)

> ok, for 4000kr kan du sagtens få en Beige. for 5000 en B&W. Jeg har set
> 233 handlet for 3000 kr i løbet af den sidste måned.

Ja, men den var minsandten også 'skrabt' helt i bund! - intet ekstra af nogen
slags, - (hvis det er den, der var på dk.marked).

> enig. 15" ville kunne gå an hvis den havde et skarpere billede i
> 1024*768.

Ja, de burde lave iMac'en med 17" skærm også. Så kunne selv jeg finde på at
købe en sådan.... - Og min fornemmelse siger også, at det kommer.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 08:59

> [...]
> en Barracuda 30gb 330630A/1mb cache, samt 12,8mb/sec / 14,0mb/sec på en

Hvilket ATA PCI-kort har du sat i ? De tal du angver skulle være mulige
på den indbyggede ATA-3 bus (uden U-DMA understøttelse)

Diskene burde kunne yde betydeligt mere på et ATA66 PCI-kort. 2.5" eren
i min iBook kan jo matche de tal...

> [...]
> Barracuda 34572 med 8 læsehoveder. Cachen på alle 3 diske er 512kb. - Så dine

Nu har jeg _ikke_ skrevet at et "Ultra-SCSI2" er langsom - jeg har skrev
at SCSI diske er dyre. Jeg ved faktisk slet ikke hvad "Ultra-SCSI2"
dækker over.
Jeg har skrevet, at den indbyggede Fast SCSI-2 controler i en 7600 er
langsom; max 10 MB/sek, uanset hvilken disk du sætter i. Langsommere end
de 16.8 MB/sek ATA-3 kontroleren i en Beige G3 kan klare, og betydeligt
langsommere end de 33MB/Sek og 66MB/Sek som controlerne i B&W og G4
(AGP) kan klare.

NB. hvad mener du med "Ultra-SCSI2" ? Er det det vi andre kalder for
U2-SCSI (LVD), eller er det SCSI-2, eller Ultra-SCSI (det samme som
SCSI-3) Er det wide, fast eller narrow?

> Nå? - da kender jeg da ellers nogle stykker, der kører X med fuld
> understøttelse med G3/400 Crecendo kort og tillige i netværk.

Hvor har jeg skrevet at en 7600 ikke kan køre i "netværk" under mac OS
X? Det er rent faktsik den eneste eksterne port, ud over ADB porten som
kan bruges.

Hvor har jeg skrevet man ikke kan køre Mac OS X med et opgraderings
kort?

> Kommer da så sandelig an på kortets type.

Og hvilken Mac det sidder i.

I øvrigt findes der pt. kun drivere til ét UW-SCSI kort: Apples eget OEM
kort fra de Beige G3'ere. Ingen af Adaptecs UW-SCSI kort kan bruges.

<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&
OS_Filter=MacOSX&search=SCSI>

> [...]
> hvor det blot for 2 mdr. siden kostede 1280kr. + moms. (Kingston RAM)

Hmm, 512mb Kingston SDRAM koster 712kr ex. moms hos Nem. dvs. 1.7 kr/mb.
Leder du på edbpriser, kan du med 512mb klodser komme ned på 97øre for
no-name eller 107 øre for Apacer eller Kingston.

Den "billige" DRAM du lige har købt koster 11 kr/mb. - ca 10 gange så
meget som SDRAM.

> [...]
> - Hvordan, de har installeret det, har de ikke sagt noget om, - måske har de

sorry, 7200, 4400, 6400 og 6500 kan ikke køre Mac OS X 10.xx

<http://www.sonnettech.com/downloads/osx_upgrade_sw.html>

<http://eshop.macsales.com/OSXCenter/framework.cfm?page=Instructions.htm
l>

Disse computere kan køre Mac OS X, men er ikke understøttet af Apple
eller Apples instalationsprogram. Mac OS X Server (aka Rapsody) kan
installeres med Apples Installations program.

Power Macintosh: 7300, 7500, 7600, 8500, 8515, 8600, 9500, 9515, 9600
Workgroup Server: 7350, 8550, 9650
Daystar: Genesis and Millennium series
Mactell: XB-Pro
Power Computing: PowerTower Pro, PowerWave
UMAX: J700, S900 (hed vist Pulsar i Europa)

Det er muligt, at det også kan lade sig gøre på 3400 og den originale PB
G3 - jeg er dog ikke sikker.

> Du kan nu vx. få USB kort til series 7xxx, 8xxx og 9xxx til 290kr. + moms
> (set i Tyskland)

Lad os holde os til priser i Danmark, men mindre du vil inddrage
brugtpriser på G3'ere solgt på ebay eller macup i Tyskland.
Et USB kort betyder en merudgift på yderligere 350kr - det er alle disse
småbeløb der er skruen uden ende, og de betyder at det ikke kan svare
sig at opgradere CPU'en.

> Ja, men den var minsandten også 'skrabt' helt i bund! - intet ekstra af nogen
> slags, - (hvis det er den, der var på dk.marked).

Helt i bund? HD'en er større end den der sidder i en 7600 eller 4400 og
for 110kr kan du sætte en 128Mb klods i, for 270kr en 256MB klods.

Jeg har også set Beige handlet til 2200kr og 2500kr i Den Blå Avis -
Let's face it, det er hvad en Beige er værd i dag.

> Ja, de burde lave iMac'en med 17" skærm også. Så kunne selv jeg finde på at
> købe en sådan.... - Og min fornemmelse siger også, at det kommer.

så var den kommet på markedet, problemet er at 17" fylder så meget at
den ville blive et monster. Tro mig Aple mangler desperat en afløser for
iMac'en, primært pga af skærmen. Jeg tror Jobs venter til Apple kan
komme en 15" TFT i og holde prisen på 999$

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-01 16:44

Hej Morten

> Hvilket ATA PCI-kort har du sat i ? De tal du angver skulle være mulige
> på den indbyggede ATA-3 bus (uden U-DMA understøttelse)

Jeg véd faktisk ikke hvilken kontroller, der sidder ud over at det er en ATA66.
Jeg havde de første måneder jeg havde den her G3 så mange problemer med den, aå
alt er skiftet undtaget strømforsyning og diskettedrev. Jeg véd maskinen har både
været i Holland og Irland, men hvor ellers den har været véd ikke engang
forhandleren, hvor jeg købte den...-) - Så det er ikke et ekstra kort, der er
monteret i den.

> Diskene burde kunne yde betydeligt mere på et ATA66 PCI-kort. 2.5" eren
> i min iBook kan jo matche de tal...

Det er en gennemsnitsmåling foretaget med FWB HDT. Jeg har ikke prøvet at sætte
den til max. ydelse i målingen, - det vil højst sandsynlig give større tal.

Selvfølgelig vil din iBook yde mere. - Den er nyere og langt hurtigere

> [...]
>
> NB. hvad mener du med "Ultra-SCSI2" ? Er det det vi andre kalder for
> U2-SCSI (LVD), eller er det SCSI-2, eller Ultra-SCSI (det samme som

Undskyld, det er min fejl, der skulle ikke være et '2'-tal efter, så det er
formentlig det samme som SCSI-3 eller U2-SCSI. (jeg skal nok have fat i et par
ekstra øjene for at se, hvad der står på kontrolleren). Jeg kan kun sige, at begge
maskiner må være ombyggetde, de har begge været brugt på grafiske virksomheder. De
er ihvertfald væsentlig hurtigere end de oprindelige data fra Apples dataspecs. Og
i mindst den ene af dem er det muligt at køre både 68pins og 50 pins tilslutning.
Den ST34572 disk, der sidder i den ene er 68pins stik.

> [...]
> kan bruges.
>
> Hvor har jeg skrevet man ikke kan køre Mac OS X med et opgraderings

Det jeg skrev, er _fuld_ understøttelse, dvs. både SCSI port og diskettedrev! og
_tillige_ betyder, at de derudover bruges i netværk.... SUK! læs dog det jeg
skriver....

> [...]
>
> I øvrigt findes der pt. kun drivere til ét UW-SCSI kort: Apples eget OEM
> kort fra de Beige G3'ere. Ingen af Adaptecs UW-SCSI kort kan bruges.

- Så har flere af dem, jeg kender, hacket de drivere, de har til deres 39160 kort.
De kører ihvertfald med fuld SCSI support i X...

> [...]
> no-name eller 107 øre for Apacer eller Kingston.
>
> Den "billige" DRAM du lige har købt koster 11 kr/mb. - ca 10 gange så

- Men stadig en gevaldig prisfald i forhold til blot for 2 mdr. siden. - Og så er
der jo nok en del, der har fyldt deres gamle PM'er op med RAM, og som nu kan
udnytte det.

> [...]
> UMAX: J700, S900 (hed vist Pulsar i Europa)
>
> Det er muligt, at det også kan lade sig gøre på 3400 og den originale PB

Jeg ville nødig prøve at installere X på en 7200 - selv på 120mhz udg. og selv med
Crecendos nye upgrade card til den -). Til gengæld er der en af dem jeg kender,
der har opg. en StarMax med et G4/466 kort og som kører X. Han siger faktisk, at
den er blevet mere stabil, end den var før med OS Z-9.1...

> [...]
> Et USB kort betyder en merudgift på yderligere 350kr - det er alle disse
> småbeløb der er skruen uden ende, og de betyder at det ikke kan svare

Prøv lige at tænke på, Morten, hvis nu der er én, der fx. har en PM 9600/300 med
et upg. kort til en G4/500 og med de max. 1536mb RAM i en sådan fætter? - For ham
vil fx. en udgift til både USB og FireWire kunne holdes inden for 25-3000kr.. Og
den maskine vil være væsentlig hurtigere end de fleste 'gamle' G3 og G4'ere.

- Og hvad vil en brugt G3/G4, der kan yde det samme koste? - udover, at der kun er
plads til 1024mb RAM?

> Helt i bund? HD'en er større end den der sidder i en 7600 eller 4400 og
> for 110kr kan du sætte en 128Mb klods i, for 270kr en 256MB klods.

PM 7600 kunne leveres i flere udg. med forskellige str. på diske som std. - Den
jeg i sin tid havde kig på havde 64mb RAM + 6,3gb Quantum HD. - Men jeg syntes at
godt 27.000kr. + moms var mere end jeg ville ofre, - så jeg 'nøjedes' med en 7200
til 17.000kr. -)(-

> Jeg har også set Beige handlet til 2200kr og 2500kr i Den Blå Avis -
> Let's face it, det er hvad en Beige er værd i dag.

- Det har jeg også! - og jeg har også forespurgt på mindst én af dem, - og når man
gik 'sælgeren' på klingen, var de ikke engang det værd, - så virkede diskettedrev
ikke, - så ikke CD drev,- og der er vist også noget galt med harddisken, den vil
ikke starte osv...-)(-.

> så var den kommet på markedet, problemet er at 17" fylder så meget at
> den ville blive et monster.

Den vil da ikke fylde mere end en 17" StudioDisplay... - måske et par cm højere.
CD drev kunne fx. fo sættes sidevendt.

> Tro mig Aple mangler desperat en afløser for
> iMac'en, primært pga af skærmen. Jeg tror Jobs venter til Apple kan
> komme en 15" TFT i og holde prisen på 999$

Så tror jeg nærmere, de venter til de kan putte en 17" i istedet for. Men det
gælder først og fremmest om at få kvaliteten på LCD skærmene gjort bedre. De skal
helt ned i en opl., der svarer til 0,17p, og med en fuld viewing angle på min.
160g, for at de kan hamle op med de ganske alm. 17" skærme. Teknikken er dér, men
de produkter, der kommer ud af det, er hamrende dyre - ca. 100.000kr. for en 15"!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 01:27

In article <3BF3E289.80EC5297@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> kunne holdes inden for 25-3000kr.. Og den maskine vil være væsentlig
> hurtigere end de fleste 'gamle' G3 og G4'ere.

Den vil ikke være hurtigere end en eneste ægte G4'er.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 02:39

> [...]
> været véd ikke engang forhandleren, hvor jeg købte den...-) - Så det er
> ikke et ekstra kort, der er monteret i den.

Så er det jo endnu en vrøvle historie du har forsøgt at binde os på
ærmet: der sidder _ikke_ en ATA66 controler på bundkortet, men en
handicappet ATA-3, der max kan flytte 16.8 MB/sek.

> Det er en gennemsnitsmåling foretaget med FWB HDT. Jeg har ikke prøvet at
> sætte den til max. ydelse i målingen, - det vil højst sandsynlig give
> større tal.

det vil de ikke, bussen kan ikke flytte mere end, 16,8MB/sek.

> Undskyld, det er min fejl, der skulle ikke være et '2'-tal efter, så det
> er formentlig det samme som SCSI-3 eller U2-SCSI. (jeg skal nok have fat i
> et par ekstra øjene for at se, hvad der står på kontrolleren).

Nøjs med at svare på om der sidder et SCSI PCI-kort i den, hvis ikke er
du endnu en gang fuld af løgn.

Hvis der også her er tale om den indbyggede kontroler kan jeg fortælle
dig at G3'eren har en SCSI-2, der ikke kan flytte mere end 5MB/sek. Dine
7600'ere har en intern fast SCSI-2 bus der den klyte 10MB/sek, den
eksterne kan flytte 5MB/sek.

> Det jeg skrev, er _fuld_ understøttelse, dvs. både SCSI port og
> diskettedrev!

Jeg tvivler stærkt på at de har fået diskettedrevet til at virke når
dette ikke er understøttet i MACH kernen og Apple ikke har
offentliggjort nogen kerne udvidelser til apple's diskettedrev
controler.

> og _tillige_ betyder, at de derudover bruges i netværk.... SUK! læs dog
> det jeg skriver....

Jeg har læst det, og det giver ingen mening i relation, til det jeg
skriver. Du kunne lige så vel have konstateret at solen skinner.

> - Så har flere af dem, jeg kender, hacket de drivere, de har til deres
> 39160 kort. De kører ihvertfald med fuld SCSI support i X...

endnu en gang har du ikke styr på hvad du skriver: 39160 er ikke et
UW-SCSI kort.

> - Men stadig en gevaldig prisfald i forhold til blot for 2 mdr. siden. -
> Og så er der jo nok en del, der har fyldt deres gamle PM'er op med RAM, og
> som nu kan udnytte det.

ja tåber.

> Jeg ville nødig prøve at installere X på en 7200 - selv på 120mhz udg. og
> selv med Crecendos nye upgrade card til den -).

Det kan du alligevel ikke få til at køre af to årsager: bundkortet som
ikke kan køre Mac OS X og CPU'en. Mac OS X kan ikke køre på 601.

> Til gengæld er der en af dem jeg kender, der har opg. en StarMax med et
> G4/466 kort og som kører X. Han siger faktisk, at den er blevet mere
> stabil, end den var før med OS Z-9.1...

Det er et udsagn jeg vil tvivle på er korrekt. Med forbehold for
udsagnets korekthed vil jeg have lov til at tilføje: Ja gu' kører Mac OS
X mere stabilt end 9.21, det er der intet nyt i.

fra <http://www.sonnettech.com/news/macosx_update.html> :

"Crescendo/L2 G3 in Power Macintosh/Performa® 4400, 5400, 6400, 5500,
6360, 6400, 6500, 7220, Twentieth Anniversary Macintosh, PowerBase,
StarMax 3000, 4000, 5000, 5500; Crescendo/7200 G3/G4 in Power Macintosh
7200, 8200
It is likely that Sonnet will be able to support Mac OS X with the
Crescendo/L2 and Crescendo/7200, although Mac OS X is not currently
compatible with these products. Although every effort is being made to
resolve Mac OS X compatibility issues, no specific assumptions should be
made regarding future Mac OS X compatibility with these platforms.
Sonnet will release software to support Mac OS X on these systems as it
becomes available. (Note: Mac OS X does not support internal floppy
drives."

> [...]
> 9600/300 med et upg. kort til en G4/500 og med de max. 1536mb RAM i en
> sådan fætter? - For ham vil fx. en udgift til både USB og FireWire kunne

Med mindre han skal bruge sin 9600 til et dyrt Media100, Avid system
eller andet i den prisklasse, der ikke kan køre på en nyere mac, vil
selv en udgift på 1000 for USB eller FW ikke være foruftigt.

Desuden er der ret stor sansynlighde for at der ikke vil være en ledig
PCI-slot til FW/USB kortet.

> Og den maskine vil være væsentlig hurtigere end de fleste 'gamle' G3 og
> G4'ere.

Nej. den vil være frygteligt plaget af flaskehals problemer på SCSI bus,
bundkort, hukommelse og PCI bus - i sammenligning med enhver G4 samt B&W
(400MHz)

> - Og hvad vil en brugt G3/G4, der kan yde det samme koste? - udover, at
> der kun er plads til 1024mb RAM?

Den vil koste mindre end hvad fjolser som dig vil betale for de 12stk
128MB ram-klodser.

> PM 7600 kunne leveres i flere udg. med forskellige str. på diske som std.
> - Den jeg i sin tid havde kig på havde 64mb RAM + 6,3gb Quantum HD.

Vrøvl, Du har ikke kunnet købe en 7600 med en standart monteret 6.3GB
disk!

> [...]
> virkede diskettedrev ikke, - så ikke CD drev,- og der er vist også noget
> galt med harddisken, den vil ikke starte osv...-)(-.

....du er altid god for en histore, som sædvnlig ikke noget der kan
bekræftiges.

> Den vil da ikke fylde mere end en 17" StudioDisplay... - måske et par cm
> højere. CD drev kunne fx. fo sættes sidevendt.

stadig for stor, ellers havde Apple gjort det forfor et år siden.

> [...]
> skærme. Teknikken er dér, men de produkter, der kommer ud af det, er
> hamrende dyre - ca. 100.000kr. for en 15"!

Vrøvl, en 15" TFT mage til Apples egen vil være i rigelig god kvalitet.
Jeg ved ikke hvad du mener med 0.17p (og gider heller ikke høre det),
men Apple's 17" TFT skærm har en "viewing angle på 160g"

Over and out... Jeg gider ikke svare dig mere i denne tråd. Hvis du til
en afveksling skulle finde på at komme med endnu et indlæg fuld af
fantasifulde påfund vil jeg forholde mig tavs - du får ret og jeg får
fred.

og så er der det sædvanlige irritations moment over at du skider højt og
flot på net etiketten og denne gruppes utallige opfordringer om at
nedsætte din linielængde og undlade at bruge QP.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-01 03:07

Hej Morten

Det er muligt, du ikke gider svare, - men så lad mig kun sige dette. - Du aner
ikke en døjt om, hvad det drejer sig om, og hvordan mine computere er
konfigurerede, - hverken hvad hardware eller software angår!

- Og hvor må det være dejligt for dig at have én, du bare kan hælde din galde
(eller skulle det være gylle) ud over. Jeg håber, du føler dig bedre tilpas
bagefter. (-

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 16-11-01 18:54

> [...]
> ikke en døjt om, hvad det drejer sig om, og hvordan mine computere er
> konfigurerede, - hverken hvad hardware eller software angår!

Det gør du jo heller ikke selv, så I må være på samme niveau.

> - Og hvor må det være dejligt for dig at have én, du bare kan hælde din galde
> (eller skulle det være gylle) ud over.

Det er normalt gylle man hælder på en dertil indrettet spreder.

Lær quote teknik.
Linielængde.
Signaturlængde.
QP.
Og at det ikke er tilladt at lyve.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Jakob H K

Dato : 14-11-01 10:15

> og der skal intet til, før den går ned.

Tror du ikke det er det han mener, hvad hjælper det så at køre X.

Hygge

jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-01 16:56

Hej Jakob

Hm måske... - men jeg opfattede det, som om han mente, det ikke var
muligt at køre X overhovedet på en alm. 4400.

Jakob H K wrote:

> [...]

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : N/A

Dato : 15-11-01 20:12

Fra : Peter Kiil

Dato : 15-11-01 20:12

in article 3BF3E289.80EC5297@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 15/11/01 16:43:

> [...]
> forhandleren, hvor jeg købte den...-) - Så det er ikke et ekstra kort, der er

Så spiller violinen igen hva? Jeg gider ikke engang skrive hvad du er fuld
af! Der er _aldrig_ blevet skiftet nogen dele på dit bundkort! Det er hele
bundkortet eller ingenting! Alt andet er løgn!

> [...]
>
> Selvfølgelig vil din iBook yde mere. - Den er nyere og langt hurtigere

Ja og din har ikke ATA66!

> _tillige_ betyder, at de derudover bruges i netværk.... SUK! læs dog det jeg
> skriver....

WOW! Netværk!

> - Så har flere af dem, jeg kender, hacket de drivere, de har til deres 39160
> kort.
> De kører ihvertfald med fuld SCSI support i X...

Sikkert...... Det passer jo godt ind i din historie.

> [...]
> den er blevet mere stabil, end den var før med OS Z-9.1...

Sikkert...... Det passer jo godt ind i din historie.

Du er fuldstændig gal! Det er utroligt at du kan forsætte i det uendelige
med påstande og løgnehistorier - jeg fatter det ikke! Det ville være et
friskt pust hvis du kunne indrømme dine fejl! Og ring bare til min chef og
piv igen! Gamle ynkelige mand!

--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Jakob H K

Dato : 14-11-01 00:25

> Det er nu en 7600, men op i numsen med det.

kortet eller 7600'en tihi..

> 50MHz

Det er altid rart at der er nogen der vil forsvare min computer

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 00:49

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> kortet eller 7600'en tihi..

Med tanke på indstikkorts normale skarpe kanter og ujævne overflade,
tror jeg at jeg ville fortrække en hel 7600'er - med mindre det er
Martins numse der er målet.

> Det er altid rart at der er nogen der vil forsvare min computer

når du nu ikke sel vil, er der jo nogen som skal.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 01:04

In article <1f2u74r.1wt9hh91fldlb5N%spam@reippuert.dk>,

> Med tanke på indstikkorts normale skarpe kanter og ujævne overflade,
> tror jeg at jeg ville fortrække en hel 7600'er - med mindre det er
> Martins numse der er målet.

Hvad er det lige du vil med min numse, og hvor skal vi ikke mødes?

> når du nu ikke sel vil, er der jo nogen som skal.

Jamen det var jo min egen computer, jeg forsvarede. 7600'eren får en
hurtigere bus af opgraderingskortet, jeg ved ikke om det samme gør sig
gældende for 4400'eren (som har en 40MHz bus).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 01:29

> Jamen det var jo min egen computer, jeg forsvarede. 7600'eren får en
> hurtigere bus af opgraderingskortet, jeg ved ikke om det samme gør sig
> gældende for 4400'eren (som har en 40MHz bus)

det gør den ikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-01 03:48

Hej Morten

Det er da vist en sandhed med visse modifikationer.... Man kan få G3
opgraderingskort helt ned fra omkring 1800kr. og G4 fra omkring 2500 på
www.otherworldcomputing.com.

Og hvor vil du få en PC 800-1000mhz til den pris? eller en brugt G3/400 /
G4/400-450?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 07:23

> Det er da vist en sandhed med visse modifikationer.... Man kan få G3
> opgraderingskort helt ned fra omkring 1800kr. og G4 fra omkring 2500 på
> www.otherworldcomputing.com.

Ikke i Danmark.

Læg dertil 6% told (eller er det 12% ?), 25% moms, 37$ i porto samt
FedEx's gebyr for at ordne dine toldpapire. Danske banks nuværende
salgskurs er 8.55kr for en dollar.

Det billigste G4 kort jeg kan finde til en PCI-mac koster 225$, der er
kun 90 dages garanti på kortet.
<http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=3232&Item=MBJCG44001024>

Det billigste 400Mhz G3 kort til en PCI-mac, jeg kan finde koster 149$,
kortet har kun 512kb cache.
<http://eshop.macsales.com/Catalog_Item.cfm?ID=2907&Item=STIPPCG3-400-51
2>

dvs. henholdsvis 2968kr og 2107kr forudsat tolden kun er 6%, priserne er
eksklusiv gebyret Fedex tager for at ordne toldpapirene - Jeg har aldrig
fået tilsendt noget med fedex, men DHL tog omkring 300kr, da jeg for et
par år siden købte et videokort i USA til 99$.

Her hjemme tager Macxpress 5000kr for et tilsvarende 400MHz G4 kort og
2872kr for det samme G3 kort.

> Og hvor vil du få en PC 800-1000mhz til den pris?

hvorfor sammenligner du med en 800-1000GHz? Sammenlign med en 600Mhz
Athlon eller P3, tak. Selv en 300Mhz P2 har AGP, SDRAM, USB og U-DMA.

3000kr for en ny Duron 750Mhz med med 1 års garanti på hele computeren
(kan udvides til 3år). 128MB, 20GB ATA-5, AGP (64MB), 48xCD, 2xUSB,
seriel+paralleport, mus tastatur, lydkkort og 10/100Mbit ethernet.
<http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=1549&ID=4>

For 4700kr kan du få en Athlon XP1700+
<http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=1863&ID=4>

For 4600kr kan du få Celeron 1100 med 256MB, 40GB og 52xCD.
<http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=2039&ID=4>

Forstil dig brugtpriserne... en PC har mistet halvdelen af sin værdi i
løbet af 6 måneder.

Selv Duron'en sparker røven ud af den G4 opgraderede 7600 i enhver
tænkelig operation, inkl Preimiere og Photoshop.
XP1700+ render i cirkler om den, og gør det i øvrigt også om den ægte
G4. Jeg tvivler på at en ny 733 quicksilver kan følge med i andet end
photoshop og MPEG kodning.

> eller en brugt G3/400 / G4/400-450? eller en brugt G3/400 /G4/400-450?

Tja, der var en her i gruppen, der købte en brugt 400MHz G4 (AGP) for
6500kr. Det er en realistisk pris.
MacXpress tager 5000kr for en G4 opgradering og en 7600 kan sælges for
knapt 1500kr, så passer pengene.
Til mange opgaver vil den ægte G4 være mindst 2x så hurtig (en del
opgaver kan slet ikke klares). Der ud over sparer man sig for besvær med
gammel hardware, dyr ram, dyr hd, og kompatibilitets problemer med
moderne software.

Beige G3 sælges for ca 3000kr.
Jeg vil skyde på at en B&W koster 4-5000kr (den har desuden 100MHz bus,
Firewire, U-DMA, 100Mbit ethernet, 128bit grafik og USB)

MacXpress tager ca 2900kr for en G4 opgradering, sælg din 7600 for 1500,
så skulle der være penge til en B&W. Forbeholdene for G4 opgraderingen
er også gældene i forhold til en B&W.

Kan man nøjes med en iMac, er opgraderingen en endnu dårligere
foretning. En 233 har i snart et år kunnet fås for 2500, så man har råd
til at beholde 7600'eren som sekundær computer,
Eller man kan sælge både 7600 og skærm, for istedet at købe en imac med
AGP og Firewire

Siden du sammenligner medus priser bør du iøvrigt også gøre det med de
brute Mac'er. En brugt beige G3 fås for 200$ i USA.

Generelt _er_ CPU opgradering af en mac en dårlig forretning.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 07:44

In article <1f2uj6n.1whzevhblpl4iN%spam@reippuert.dk>,

Kig på www.3g.dk i stedet for.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 09:04

> Kig på www.3g.dk i stedet for.

ok, henholdsvis 2100kr og 3700kr

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 10:44

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 10:44

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 10:44

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 10:44

> Du har ikke rodet med dongler, kan jeg høre.....

nej, jeg har ikke haft fornøjelsen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 11:34

In article <1f2y803.g7agvz6qlna9N%spam@reippuert.dk>,

> nej, jeg har ikke haft fornøjelsen.

Donglen til Quark insisterer på at sidde i den ene (eller den anden)
port direkte i G4'eren - det gør kortlæseren til digitalkameraet også.
Det er så et problem at finde et ledigt hul til tastaturet....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 12:09

> Donglen til Quark insisterer på at sidde i den ene (eller den anden)
> port direkte i G4'eren - det gør kortlæseren til digitalkameraet også.
> Det er så et problem at finde et ledigt hul til tastaturet....

Det kan man vel ikke klandre USB for? Det er derimod Quarks valg af
dongle.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 12:42

In article <1f2yrye.1fq551t1i75eazN%spam@reippuert.dk>,

> Det kan man vel ikke klandre USB for? Det er derimod Quarks valg af
> dongle.

Dongler skulle forbydes, men mine erfaringer med USB, er nu ikke at det
fungerer "udemærket" - jeg har forbandet det længere væk, end nogen
anden tilslutningsform.

Bare det at USB åbenbart ikke er velegnet til at starte en computer op
med, er nok til at diskvalificiere det i mine øjne.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 13:13

> Bare det at USB åbenbart ikke er velegnet til at starte en computer op
> med, er nok til at diskvalificiere det i mine øjne.

ja, men man skal jo ikke starte den op med mus, tastatur, scanner,
digitalkamara, printer, webcam, MP3 afspiller, ISDN osv... Sammenlignet
med hamrende dyrt ADB og SCSI serielt udstyr synes jeg USB er en er en
befrielse.

Til diske, brændere, sørre scannere osv er der jo firewire.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 13:24

In article <1f2yuys.14oj2ithj84b5N%spam@reippuert.dk>,

> [...]
> digitalkamara, printer, webcam, MP3 afspiller, ISDN osv... Sammenlignet
> med hamrende dyrt ADB og SCSI serielt udstyr synes jeg USB er en er en

Hvorfor skal man ikke starte den op med tstaturet? Det er sguda noget af
det mest geniale ved Mac'en.

Prisen har jeg ikke noget at udsætte på.

> Til diske, brændere, sørre scannere osv er der jo firewire.

Helt enig.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 13:32

> Hvorfor skal man ikke starte den op med tstaturet?

jeg misforstod dig... troede du snakkede om at boote (kan du li' min
stave teknik ?)

> Det er sguda noget af det mest geniale ved Mac'en.

Ja. men man kan tænde tænde via tastauret (går i al fald fint her), når
der er hvile strøm på maskinen - Og det er der vist på de fleste USB
mac'er så snart de er tilsluttet en strømkilde.
ADB havde direkte forbindelse til strømforsyningen, men jeg kan ikke se
at det skulle være et problem for brugen af USB på Apples maskiner.

At Apple har valgt at fjerne start knappen fra de det "ny" pro tastatur
har jo intet med USB at gøre.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 20:04

In article <1f2yvxq.5qsnzx180n47N%spam@reippuert.dk>,

> jeg misforstod dig... troede du snakkede om at boote (kan du li' min
> stave teknik ?)

Jeg skal snart have renset mit tastatur - der er lidt mange brødkrummer
i det.

> [...]
> at det skulle være et problem for brugen af USB på Apples maskiner.
>
> At Apple har valgt at fjerne start knappen fra de det "ny" pro tastatur

Det var ellers den forklaring jeg hørte, dvs at USB ikke var velegnet
til formålet.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 21:57

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-11-01 21:57

in article newsspam3-29FC4A.21365116112001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 16/11/01 21:36:

> Får i så en masse små iMac'er?

Hvorfor kommer det svar ikke bag på mig
--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 23:38

In article <B81B3C47.EE49%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Hvorfor kommer det svar ikke bag på mig

Det ved jeg sørme ikke.....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 20:18

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-11-01 20:18

in article newsspam3-5C253D.20040716112001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 16/11/01 20:04:

> Det var ellers den forklaring jeg hørte, dvs at USB ikke var velegnet
> til formålet.

Vi har 30 G4'ere der gør det dagligt uden problemer. Jeg tror mest det er et
design spørgsmål. Apple vil gerne have folk til at tænde deres mac ved at
bruge kanppen på deres fine fladskærm. Har man ikke sådan en må man bøje
sig.
--
/peter

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 21:37

In article <B81B24DF.EE37%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> [...]

> Jeg tror mest det er et design spørgsmål. Apple vil gerne have folk
> til at tænde deres mac ved at bruge kanppen på deres fine fladskærm.

Studiodisplayet kan nu også bruges.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-01 15:54

Hej Morten

> ja, men man skal jo ikke starte den op med mus, tastatur, scanner,
> digitalkamara, printer, webcam, MP3 afspiller, ISDN osv...

Hvad hulen skal man så? - Sætte diverse mus, tastaturer, ISDN, printere
osv. til bagedfter, at man har startet ????????? - Tænk dig nu lige om!

> Sammenlignet med hamrende dyrt ADB og SCSI serielt udstyr
> synes jeg USB er en er en befrielse.

En ADB mus kan fås til 98kr.! - Et ADB tastatur fra 198kr.

> Til diske, brændere, sørre scannere osv er der jo firewire.

Hvor mange tror du egentlig vil gå hen og skifte deres måske næsten nye
scanner og andet eksternt USB-udstyr ud til en FireWire model, der koster
1000-1500kr. mere end det, de har givet for USB-versionen? - bare for at få
en mere stabil forbindelse.... Jeg kender, som Martin, lfere, der bander
USB langt ned i det sorteste ...., fordi det aldrig virker, som det skal!

En af mine kunder har en Epson OfficeScan 1640SU med auto-feeder, og den
_vil_ ikke virke under nogen omstændigheder, hvis den fx. ikke er tændt
_før_ computeren. Den sidder endda alene på en USB port. - Og selv da vil
den kun bruge Epsons eget QuickScan software, - hverken OmniPage Pro eller
Textbridge Pro vil den kendes ved, og det selvom det er nyeste versioner af
programmerne. - For dem er det endda livsvigtigt (i bogstaveligste
forstand), at scanneren virker, som den skal, når de har brug for den. -
Især når der skal scannes direkte til mail, der skal sendes i løbet af
minutter for måske at redde menneskeliv, så hjælper det altså ikke, at de
først skal bruge flere timer på, at få den til at køre! - Operationen
lykkedes, - men patienten døde!!!(-

NB. Det _er_ lykkedes for mig at få den til at virke nogenlunde, men godt
er det ikke!

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 16-11-01 18:54

> Hvad hulen skal man så? - Sætte diverse mus, tastaturer, ISDN, printere
> osv. til bagedfter, at man har startet ????????? - Tænk dig nu lige om!

Fantastisk evne til ikke at forstå en flyvende af hvad der skrives.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 22:56

> Hvad hulen skal man så? - Sætte diverse mus, tastaturer, ISDN, printere
> osv. til bagedfter, at man har startet ????????? - Tænk dig nu lige om!

man skal i al fald ikke boote fra dem...

> En ADB mus kan fås til 98kr.!-

hvor mange knapper? Er den optisk? Kan den hot-plugges? kan den købes i
enhver PC eller radiobutik?

> Et ADB tastatur fra 198kr.

kavaliteten? Kan det hot-plugges? kan den købes i enhver PC eller
radiobutik?

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 23:42

In article <1f2zm0n.3pdnmzdjqqzkN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> kavaliteten?

Nå der var mit a - tyveknægt!

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-11-01 00:32

> Nå der var mit a - tyveknægt!

PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-11-01 00:59

In article <1f2zpws.1vap2rbi5w8auN%spam@reippuert.dk>,
> [...]

> PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK
> PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK PISK

Skal jeg nu til at regne igen?

Ok, 42*AV

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Magnus Rohde

Dato : 17-11-01 01:16

d. 16/11/01 23:42 skrev Martin Edlich på newsspam3@mail.edlich.dk i artiklen
newsspam3-2369F6.23420316112001@test.edlich.dk:

> Nå der var mit a - tyveknægt!

hmm.. jeg troede bare at han ventede på kavaleriet

Magnus

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 17:27

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-11-01 17:27

in article 3BF52887.557EBF23@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 16/11/01 15:54:

> For dem er det endda livsvigtigt (i bogstaveligste
> forstand), at scanneren virker, som den skal, når de har brug for den.

Så skulle de måske få en anden leverandør.

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-01 16:47

Hej Peter

De havde den, inden jeg overtog jobbet som admin. for dem. - Og jeg kan
love dig for, at jeg _aldrig_ havde valgt en Epson til dem!

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 17:52

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-11-01 17:52

in article 3BF534FF.C6614011@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 16/11/01 16:47:

> Hej Peter
>
> De havde den, inden jeg overtog jobbet som admin. for dem. - Og jeg kan
> love dig for, at jeg _aldrig_ havde valgt en Epson til dem!

Ja så kan man vel ikke klandre dig for det, selvom det virkede oplagt.

Er Brabrand en anden tidszone end resten af DK?
--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-01 15:25

Hej Morten

Selvfølgelig kan man det! - USB-porten kan simpelthen ikke levere kapacitet
nok til at trække donglen, når der er andre USB-enheder på.

Og desuden er dongler ikke det eneste problem. Mange scannere kræver det
samme. - For blot at nævne et par stykker - Agfa Snapscan USB modeller og
Epson OfficeScan 1640fSU og 1240U, samt Epson PerfectionScan 1xxx
modellerne. Visse digicams har det samme problem, bla. nogle af Epsons og
Fujis modeller kræver en USB port helt for sig selv.

iMate har det samme problem, hvis du bruger nogle bestemte keyboards (Apple
Design II, MacAlly Pro ADB) og mus (Apple std. og Apple II) sammen med
MouseTrapper. Iomega zip 250USB, LaCie EasyFloppy osv.osv.....

Fra : N/A

Dato : 16-11-01 17:35

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-11-01 17:35

in article 3BF52197.6C26EA5E@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 16/11/01 15:24:

> Selvfølgelig kan man det! - USB-porten kan simpelthen ikke levere kapacitet
> nok til at trække donglen, når der er andre USB-enheder på.

Det var da lidt underligt. Jeg har da masser af kunder med USB dongler, som
virker fint sammen med uendeligt mange andre USB dimser.

> [...]
> modellerne. Visse digicams har det samme problem, bla. nogle af Epsons og
> Fujis modeller kræver en USB port helt for sig selv.

Hvor er dokumentationen for dette? Jeg oplever overhovedet ikke de problemer
du beskriver. Men det er sikkert fordi du arbejder/befinder dig på et helt
andet (og mere professionelt) niveau end jeg.

> iMate har det samme problem, hvis du bruger nogle bestemte keyboards (Apple
> Design II, MacAlly Pro ADB) og mus (Apple std. og Apple II) sammen med
> MouseTrapper.

Mousetrapper? Nu er du jo helt ude i hampen! Hvor meget strøm er det lige en
mousetrapper bruger? Og hvordan sætter man den til en iMate? Jeg glæder mig
til at se din forklaring!

<http://www.mousetrapper.dk/teknik.htm>

Mousetrapper! LOL!

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Jakob H K

Dato : 14-11-01 10:16

> PC 800-1000mhz

Du får mig ikke til at tro at min 4400 ville nærme sig en 1000 mHz pc i
ydelse, ved hjælp af et opgraderingskort.

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-01 17:03

Hej Jakob

Hvorfor ikke? - med det rigtige kort, vil du få en gf hastighed, der
ligger over en tilsvarende am. PC'er. Mhz har altså ikke den voldsomme
betydning, som PC-folket vil give den.

Hvis du kan smide op til 4gf gennem en opg. 4400 til en 400mhz G4, hvor en
alm. PC på 800-1000mhz kører med en gf på 3,9gf, så vil din 4400 da være
væsentlig hurtigere.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-11-01 18:12

In article <3BF3E6FB.C6459A13@mail1.stofanet.dk>,

> Hvis du kan smide op til 4gf gennem en opg. 4400 til en 400mhz G4, hvor en
> alm. PC på 800-1000mhz kører med en gf på 3,9gf, så vil din 4400 da være
> væsentlig hurtigere.

Til hvad?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 15-11-01 17:51

> Til hvad?

Ligemeget, men på tilpas naive personer virker Apples reklamer perfekt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-11-01 19:13

In article <1f2xfv2.zs83l1q4oy0wN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Ligemeget, men på tilpas naive personer virker Apples reklamer perfekt.

Så må de være naive hos AMD

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Magnus Rohde

Dato : 15-11-01 18:55

d. 15/11/01 18:11 skrev Martin Edlich på newsspam3@mail.edlich.dk i artiklen
newsspam3-A2F8B8.18114215112001@test.edlich.dk:

> Til hvad?

Til SETI@home! er det ikke det man opgraderer sin maskine for? ;)

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-01 22:52

Hej Martin

Til stort set alt, der kræver megen processorkraft. - Og her er langt de fleste
- om ikke alle - spil undtaget. - Men tag fx. grafik, video, regneark,
databaser, osv..

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-11-01 01:18

In article <3BF43912.424FDFCD@mail1.stofanet.dk>,

> Til stort set alt, der kræver megen processorkraft. - Og her er langt de
> fleste
> - om ikke alle - spil undtaget. - Men tag fx. grafik, video, regneark,
> databaser, osv..

Video kommer til at lide noget så grundigt under den langsomme
systembus, HD og grafikkort. Databaseopslag er særdeles afhængig af
læsehastigheden til HD'en.

Spil kræver forresten også en del processorkraft.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 01:44

> Til stort set alt, der kræver megen processorkraft. - Og her er langt de
> fleste - om ikke alle - spil undtaget. - Men tag fx. grafik, video,
> regneark,

forkert (igen).

Til behandling af store datamængder som video vil systembus'en i en
opgraderet PCI-mac være en frygtelig hemsko. SCSI-bussen er så langsom
at det ikke kan lade sig gøre at redigere fuldskærms video i realtime.

Til databaseopslag vil SCSI bussen være en hemsko, mht til regnekraft er
der ingen nuværende databaser benytter G4'erens vectorenhed.

Til grafik behandling, vil både systembus, SCSI-bus og grafikort (samt
PCI-bus i tilfælde af man tilføjer et grafikkort) være en alvorlig
hemsko.

Mht til regneark er det ingen hemlighed at Excel er lang bedre optimeret
til x86 end til PPC - desuden benytter Excel slet ikke G4 processorens
vector enhed.

Når ikke vectorenheden benyttes kan jeg love dig for at G4'eren bliver
ganske ordinær - og her betyder MHz en hel del. Uden Altivec vil en
750MHz Duron være en del hurtigere end en 400MHz G4.

Fra : Jakob H K

Dato : 15-11-01 21:52

> Hvis du kan smide op til 4gf gennem en opg. 4400 til en 400mhz G4, hvor en
> alm. PC på 800-1000mhz kører med en gf på 3,9gf, så vil din 4400 da være
> væsentlig hurtigere.

Der skal nok mere til at overbevise mig om at det vil være noget der
bare minder om økonomisk klogt at opgradere den.

Jeg tvivler på hastigheden og så er der jo bare så uendelig mange ting
det ikke hjælper på med en sådan opgradering, ram priser, tilslutnings
muligheder etc.

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-11-01 02:39

> Hvorfor ikke? - med det rigtige kort, vil du få en gf hastighed, der
> ligger over en tilsvarende am. PC'er.

Nej

> Mhz har altså ikke den voldsomme betydning, som PC-folket vil give den.

MHz betyder noget, men MHz er ikke et eneste der betyder noget.

> Hvis du kan smide op til 4gf gennem en opg. 4400 til en 400mhz G4, hvor en
> alm. PC på 800-1000mhz kører med en gf på 3,9gf, så vil din 4400 da være
> væsentlig hurtigere.

Nej den vil ej, den vil være betydeligt langsommere, både pga af CPU'en
og 4400'erens aldrende arkitektur.

Data vil hele tiden stå og vente på 40MHz bussen og den håbløst
langsomme DRAM. Til grafisk arbejde og spil, vil data vente på PCI
bussen og det håbløse grafikkort. ATA-2 bussen er også en flaskehals,
omend ikke så stor som SCSI bussen i en 7600.

Desuden er det kun i få opereationer at vectorenheden benyttes, og uden
denne er en 400MHz G4'eren ret ordinær sammenlignet med en 800-1000MHz
x86, uanset om det drejer sig om en P3, Celeron, Duron, Athlon eller
Thunderbird.

Mht. til dine opgivelser af G4'erens "såkaldte" Gigaflop, kan jeg
henvise til at Aple opgiver 2*800 PPC 7450 til at kunne levere 11.9 Gf.
Divider med 4 og forklar mig hvordan en en 400MHz PPC7400 (med halvt så
mange vector enheder som PPC7450) kan mache 3.9 Gf (aner ikke om tallet
er korrekt)

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-01 22:03

In article <1f2ttys.12qizcemecg60N%ingen@mail.dk>,
ingen@mail.dk (Jakob H K) wrote:

> Gu er det så, den hænger mig sgu også ud af halsen,

Hvad synes du den er for langsom til?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper

Dato : 13-11-01 22:13

> Hvad synes du den er for langsom til?

Bevares, den er da hurtigere end min første computer, LCII

Men helt ærligt: Har du prøvet at afvikle tunge Java sider på en 4400
eller en computer af tilsvarende hastighed?
--
Jesper.

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-01 22:30

In article <1f2u0ap.2j3df3bc6njyN%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper) wrote:

> Bevares, den er da hurtigere end min første computer, LCII

Og betragteligt hurtigere end den Plus jeg startede min karriere på

> Men helt ærligt: Har du prøvet at afvikle tunge Java sider på en 4400
> eller en computer af tilsvarende hastighed?

Næh, jeg har heller ikke prøvet det på en hurtigere computer.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 22:44

> Hvad synes du den er for langsom til?

Outlook Ekspress. (Her er jeg muligvis lidt hysterisk)

Et stabilt nyere styresystem (MEGET væsentligt, den største anke jeg
har)

Surfe på nettet, herunder loadning af sider, afvikling af flash, java
etc. (ret væsentligt for mig)

office 2001 inkl. enturage (ikke så væsentligt)

Nyere udgave af photoshop

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-11-01 23:10

In article <1f2u1hv.an9hl1n411qyN%ingen@mail.dk>,
ingen@mail.dk (Jakob H K) wrote:

> Outlook Ekspress. (Her er jeg muligvis lidt hysterisk)

Hvorfor skal det netop være det program?

> Et stabilt nyere styresystem (MEGET væsentligt, den største anke jeg
> har)

Jeg kørte 9.1 på min - det fungerede helt fint. Min 4400 leger med
dæmoner nu....

> Surfe på nettet, herunder loadning af sider, afvikling af flash, java
> etc. (ret væsentligt for mig)

Flash har jeg ikke haft problemer med. Sider med dmeget Java er sjældent
interessante.

> office 2001 inkl. enturage (ikke så væsentligt)

Office 2001 kører uden problemer.

> Nyere udgave af photoshop

Kan også fungere, men filtre kræver tålmodighed.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 00:04

> Flash har jeg ikke haft problemer med. Sider med dmeget Java er sjældent
> interessante.

<www.trekkies.dk> en meget vigtig web-site der benytter begge dele. Long
live MacOS 10.1 & IE 5.1

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 00:33

In article <1f2u4kc.17r3isb11mzej8N%spam@reippuert.dk>,

> <www.trekkies.dk> en meget vigtig web-site der benytter begge dele.

Lige netop det eksempel får mig nok til at stå fast på min udtalelse.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 01:22

> Lige netop det eksempel får mig nok til at stå fast på min udtalelse.

kan du få den til at virke i Mac OS 9 uden at IE går ned? Det har jeg
aldrig kunnet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 01:48

In article <1f2u8y4.15z9ju9v0rgq7N%spam@reippuert.dk>,

> kan du få den til at virke i Mac OS 9 uden at IE går ned? Det har jeg
> aldrig kunnet.

Hvor skulle den gå ned henne?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 02:08

> Hvor skulle den gå ned henne?

når jeg bruger menu'erne.

det samme gælder eks. ekstra-bladets hjemme side, den besøges dog kun
når de har cykel historier.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 02:14

In article <1f2ub52.tvofhuvh360wN%spam@reippuert.dk>,

> når jeg bruger menu'erne.

Det gør den ikke her, de fungerer dog dårligt. Man skal slippe musen for
at få menuen frem, men den bliver ikke hængende (menuen altså).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 02:50

> Det gør den ikke her, de fungerer dog dårligt. Man skal slippe musen for
> at få menuen frem, men den bliver ikke hængende (menuen altså).

jep og når man har klikket i en halv time med skiftende resultater, uden
at ramme de ønskede undermenuer fryser IE & MRJ kombinationen

i 10.1 fungerer, det til min store fornøjelse, som det skal

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 07:29

In article <1f2ud4b.1yrk6fjkf51a8N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> jep og når man har klikket i en halv time med skiftende resultater, uden
> at ramme de ønskede undermenuer fryser IE & MRJ kombinationen

Så længe gider jeg ikke at prøve.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 14-11-01 00:17

> Hvorfor skal det netop være det program?

Det skal det så heller ikke, hvis jeg kan få et andet mail program til
at spille med min palm, derfor denne tråd

> Jeg kørte 9.1 på min - det fungerede helt fint. Min 4400 leger med
> dæmoner nu....

Hvilke dæmoner !!! Jeg har også 9.1 på en anden partition, men jeg
synes det bliver for sløvt. Jeg er nok lidt utålmodig når jeg sidder ved
maskinen, men med 9.1 går der lidt ekstra tid hver gang vinduer åbner,
lister laves, infoer tages etc. Til sidst irreterede det mig. Det kan da
godt være at jeg prøver 9.1 igen for det med at 8.6 bomber minimum en
gang om dagen bliver man hurtigt træt af.

> Flash har jeg ikke haft problemer med. Sider med dmeget Java er sjældent
> interessante.

Her er det nok hovedsagelig netbank. Det virker lidt sløvt..

> Office 2001 kører uden problemer.

Jeg er godt klar over at det kan køre, det er hastigheden der er min
anke. Jeg kan ikke rigtig klare når bogstaverne slæber efter
indtastningen og det at slette et bogstav tager en uendelighed (der i
virkeligheden nok er 0.5 sek men nok til at irreterer min arbejdsproces)

> Kan også fungere, men filtre kræver tålmodighed.

Det er måske det der er problemet

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 00:52

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Hvilke dæmoner !!!

http dæmon
ftp dæmon
smb dæmon
log dæmon
netatalk dæmon
osv.

Er der en klokke der ringer? det burde der være med bagrund i de
computer eksperimenter og indkøb du har fortaget digi løbet af
efteråret.

Fra : Jakob H K

Dato : 14-11-01 10:16

> Er der en klokke der ringer? det burde der være med bagrund i de
> computer eksperimenter og indkøb du har fortaget digi løbet af
> efteråret.

Arrrggghhh noget linux noget eller hvad, jeg må jo med skam bekende at
jeg gik kold over installations vanskeligheder og aldrig rigtigt kom
igang igen

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-11-01 00:55

In article <1f2u5q3.1el05ctz973wyN%ingen@mail.dk>,
ingen@mail.dk (Jakob H K) wrote:

> Det skal det så heller ikke, hvis jeg kan få et andet mail program til
> at spille med min palm, derfor denne tråd

Øjda, skal man nu også kigge på subject?

Kom lidt sent ind i tråden....

Skal programmet være gratis?

> Hvilke dæmoner !!!

Bind, httpd, ftpd osv.

> [...]
> godt være at jeg prøver 9.1 igen for det med at 8.6 bomber minimum en
> gang om dagen bliver man hurtigt træt af.

Prøv at holde dig til 9.0.4. Du kan få systemet ned på ca 14 Mb, og
undgår man baggrundsbilleder, åbner vinduerne også prompte.

> Her er det nok hovedsagelig netbank. Det virker lidt sløvt..

De kører vel ikke Flash?

> [...]
> indtastningen og det at slette et bogstav tager en uendelighed (der i
> virkeligheden nok er 0.5 sek men nok til at irreterer min arbejdsproces)

Hmm, nu skriver jeg ikke lynhurtigt (rimeligt stærkt går det nu
alligevel) - Word kunne sagtens følge med mit tempo

> Det er måske det der er problemet

4400'eren har aldrig været tiltænkt opgaver som PhotoShop-filtre.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 14-11-01 18:45

in article 1f2u5q3.1el05ctz973wyN%ingen@mail.dk, Jakob H K at ingen@mail.dk
wrote on 14/11/01 0:17:

>Til sidst irreterede det mig. Det kan da
> godt være at jeg prøver 9.1 igen for det med at 8.6 bomber minimum en
> gang om dagen bliver man hurtigt træt af.

Hej Jakob

Har du prøvet at rydde op i dine udvidelser. Installerer du tit diverse
sharewareprogrammer. Det kan godt betale sig af og til at rydde op i begge
dele......jeg kender dig jo )

Laters

Per

Fra : Jakob H K

Dato : 14-11-01 19:00

> [...]
> sharewareprogrammer. Det kan godt betale sig af og til at rydde op i begge

Hej med dig Per

Det underlige er at systemet er helt barberet for underlige sharevare
ting etc. Der er en del programmer men intet "mærkeligt". Jeg har lige
lagt systemet ind for en uge siden. Programmerne har jeg liggende på en
seperat partition, dem er der ikke blevet rørt ved.

Hygge

Jakob

Fra : Peter Gersmann

Dato : 13-11-01 22:42

In article <1f2t466.1j1p97crgrshsN%ingen@mail.dk>, ingen@mail.dk (Jakob
H K) wrote:

> [...]
> problemfrit når det sendes mail til pc og helst kunne sættes op til at
> dele adresser med min palm, evt også mail men det er ikke et ultimativt

Hold alt nede når du starter Outlook, vælg No og derefter Yes.
Genopbygningen tager et stykke tid, men gør programmet hurtigere.

Ellers er det væk med virtuel hukommelse og mere ægte RAM.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Jakob H K

Dato : 13-11-01 22:48

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Ellers er det væk med virtuel hukommelse og mere ægte RAM.

Jeg har bare på fornemmelsen at mit os 8.6 bliver mere ustabilt (hvis
det ellers er muligt) hvis vm er slået fra.

Mere ægte ram er fuldstændig udelukket da min pm 4400 bruger ram fra
helv... og det er ikke billigt. Jeg købte en brugt 64 mb klodt til en
tusse og det var vist en ok pris.

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-01 02:53

Hej Jakob

Et par alternativer....
claris Emailer Lite 1.1v3 er særdeles hurtig, men den har et par problemer
med Y2K. Dette kan dog afhjælpes med en lille file-plugin. Jeg mener endda
at huske, at den ligger på både System 7.5.x og 7.6.1 CD'en.

Claris Emailer 2.0v3, (hvis du kan finde den). Har samme Y2K problem som
Lite 1.1, men det kan afhjælpes med samme plug.

CE QuickMail Pro, - er som navnet antyder et rigtigt pro-program med mange
features. QMP er også velegnet til brug med netværk.

Nisus Email 1.5.1 er særdeles hurtig og kan arbejde med mange profiler på
én gang, og den kan også importere de fleste typer adressebøger. Men hvis
Palms adressebøger er i Palms helt eget format,k så kan den ikke gøre det
(endnu). 14-dages fullworking demo kan hentes på www.nisus.com. NE's
filtreringssystem er 100% configurerbar af bruger.

MailSmith er let at bruge, men den har tendenser til at crashe på både OS
8.6 og 9.x, hvis den ikke får meeeget RAM tildelt.

Pegasus 2.2.1 (kun 68k ver.) kører som lyn og torden på en PPC Mac, og så
er den særdeles enkel at bruge, men den har ikke de store muligheder for
import af adressebøger.

Alle ovennævnte kan findes på www.versiontracker.com.

Skal jeg selv anbefale, hvilke(n), jeg synes bedst om, så er det helt
afgjort Nisus Email og QuickMail Pro. Det er dem, der er lettest at gå
til.

mvh. Erik Richard

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 15-11-01 01:03

> Pegasus 2.2.1 (kun 68k ver.) kører som lyn og torden på en PPC Mac, og så
> er den særdeles enkel at bruge, men den har ikke de store muligheder for
> import af adressebøger.
Pegasus var et fint program. Pegasus er født på DOS til novell netvare.
Og jeg synes at det stadig kan mærkes i version 2. Windows versionen 3
var ret vellykket - der kom aldrig en version 3 til Mac.
Med nedgangen af Novell Netware og Communicators fremvinden mistede
David Harris desværre sine mange trofaste bruger.

> Skal jeg selv anbefale, hvilke(n), jeg synes bedst om, så er det helt
> afgjort Nisus Email og QuickMail Pro. Det er dem, der er lettest at gå
> til.

Nemmest at går til er IMO Eudora 3. Det er simpelthen arbejdshesten og
vil køre lynhurtigt på en 4400.
Jeg synes meget om Eudoras mange muligheder og søgefunktioner, autosvar
mv. Jeg prøvede Nisus en gang, men der følte jeg mig ikke helt tilpas.
Men sådan havde jeg det også med Writeren. Jeg beklager Erik.

Der findes kun Palm conduits til Eudora, OE, og microsofts nye jeg
ik-kan-husk-hvad-hedder

hilsen
Sebastian