Minimumsmål for gæstetoilet? Og spabad i b~
Fra : Mona

Dato : 12-11-01 23:25

Hejsa.

Vi overvejer at lave et nyt gæstetoilet. (Har ikke noget p.t.)

Er der nogen her, som ved hvor stort indermålene minimum skal
være i sådan et rum, eller som kan fortælle hvor vi kan se noget
om det? (Til toilet + håndvask)

Hvis vi har plads, vil jeg gerne have en bruseplads. Hvad med
pladsen til sådan én?

Og så overvejer vi at lave et spabad i det store badeværelse, men
jeg kan høre allerede nu, at vi taler om at lave regler for hvor
tit vi må bade i det, og så synes jeg faktisk at det er lidt
omsonst at får et spa på 140 x 140, hvis det bliver for dyrt at
bruge.

I stedet overvejer jeg så sådan et spa, som fylder det samme som
et almindeligt badekar, og som derfor er billigere i både vand,
strøm og varme. Så kan jeg forhåbentlig få mere glæde af det.
(105 ltr.)

Er der nogen her som har erfaringer med spa, enten det ene eller
det andet?

Er der noget vi skal huske at tage højde for, undersøge eller
overveje?

Mange hilsner fra

Mona

Fra : petersen_michael

Dato : 13-11-01 17:25

Mona skrev i meddelelsen
<3bf04d62$0$262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>om det? (Til toilet + håndvask)

>Hvis vi har plads, vil jeg gerne have en bruseplads. Hvad med

se her http://www.clh.dk/br95/doc4.html#autoindex74
men det omhandler vidst kun offentlige bygninger, og handicap
venlige indretninger.
SVJV er der ingen regler for private boliger, well, da jeg byggede
badeværelelse i 1998, blev jeg ikke oplyst om nogen regler..

> [...]
>tit vi må bade i det, og så synes jeg faktisk at det er lidt
>omsonst at får et spa på 140 x 140, hvis det bliver for dyrt at

hvem vil lave regler for benyttelsen ?

jeg har selv et hjørne spa. på 140 * 140
og det er IMHO en af de bedre investeringer jeg har gjort
synes også det er meget hyggeligt, at benytte det sammen med fruen

hvis man ikke har lyst til at være to i badet på engang, er der ingen
mening i at investerer i et hjørne spa.
men ellers bliver et alm. rektangulært hurtigt for lille..

> [...]
>(105 ltr.)

>Er der nogen her som har erfaringer med spa, enten det ene eller

tjae, hverken min el, varme, eller vandregning er steget efter at jeg
fik
spa bad i 1998

>Er der noget vi skal huske at tage højde for, undersøge eller
>overveje?

prisen..

der er meget stor spredning, et 140 * 140 spa.
kan findes fra ca 16K,- -> 35K,-

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-11-01 19:52

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3bf1497c$0$25367$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Mona skrev i meddelelsen
> <3bf04d62$0$262$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> prisen..
>
> der er meget stor spredning, et 140 * 140 spa.
> kan findes fra ca 16K,- -> 35K,-

Bare HUSK at lave det korrekt . Min fader er syn & skøns mand og har rigtig
mange sager hvor især spa er opsat forkert. Dette bliver en _meget_ dyr
fornøjelse for sælger.

Ang. spa er der nogle regler der skal følges men jeg kender dem ikke men ved
min fader tit snakker om at disse regler ikke er blevet fulgt af "Gør Det
Selv" folk. Bl.a. er der noget med afløbet som skal have korrekt størrelse
afhensyn til aflednings evnen. SVJH er denne 50 mm. men de allerfleste
gulvriste er kun 35 mm, så mange "Gør Det Selv" folk laver en
bøsning/indsnævring fra 50 mm til 35 mm. men så kan vandet ikke løbe
ordentlig væk og dette er ulovligt at lave på denne måde. I stedet skal hele
gulvristen op og erstattes af en ny med 50 mm tilslutning.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Mona

Dato : 14-11-01 08:15

petersen_michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
skrev i en news:3bf1497c$0$25367$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> [...]
byggede
> badeværelelse i 1998, blev jeg ikke oplyst om nogen regler..

Hmm, de mål er beregnet til kørestolsbrugere, og det er ikke
(endnu da) aktuelt hos os.

Det er ikke lovmæssige krav jeg søger, men tommelfingerregler for
hvor stort rummet skal være for at få plads til de forskellige
ting. Det er nemlig et helt nyt rum vi skal lave, men jeg ved
ikke hvor meget plads der skal afsættes... (Helst så lidt som
muligt!)

> hvem vil lave regler for benyttelsen ?

Min kæreste og jeg selv! (Af økonomiske og miljømæssige
grunde...)

> [...]
> men ellers bliver et alm. rektangulært hurtigt for lille..

> tjae, hverken min el, varme, eller vandregning er steget efter

Det lyder nu overraskende godt... Har I gjort noget særligt?

Fra : petersen_michael

Dato : 14-11-01 16:45

Mona skrev i meddelelsen
<3bf21b24$0$25383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>ting. Det er nemlig et helt nyt rum vi skal lave, men jeg ved
>ikke hvor meget plads der skal afsættes... (Helst så lidt som

et WC, hvor man har plads til at sidde, napper ca 70cm i breden
og 120cm i længden

Håndvask 60 cm i breden, 70cm plads foran vasken

så hvis man vil nøjes kan et gæste toilet, fx. bygges på 120 * 120cm

du spurgte også ang. bruse kabine de er typisk 85-90cm på hver led
der skal IMHO være ca 70cm foran kabinen, så der er plads til at stige
ind.

>Det lyder nu overraskende godt... Har I gjort noget særligt?

ikke for at spare, hvis det er hvad du mener..

Fra : Mona

Dato : 14-11-01 17:31

petersen_michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk>
skrev i en news:3bf29174$0$251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> [...]
led
> der skal IMHO være ca 70cm foran kabinen, så der er plads til

Ja, det er lige netop sådan noget jeg har brug for. Tusinde tak
for hjælpen.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Søren Solhøj

Dato : 14-11-01 08:44

"Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her, som ved hvor stort indermålene minimum skal
> være i sådan et rum, eller som kan fortælle hvor vi kan se noget
> om det? (Til toilet + håndvask)

Tja det bestemmer man jo selv. Jeg har engang været i et lille byhus, hvor
badeværelset var 90 * 90 cm. Der var udadgående dør Men ellers, hvis
det skal være så lille som muligt, så 1 m2 til toilet og håndvask og 1 m2
til
brus vel passende. Men pas nu på, det er altså kedeligt, at have for lidt
plads
sådanne steder.

Søren Solhøj

Fra : Mona

Dato : 14-11-01 14:31

Søren Solhøj <Soeren@fjerndette.Solhoej.dk> skrev i en

> [...]
håndvask og 1 m2
> til
> brus vel passende. Men pas nu på, det er altså kedeligt, at

Hej Søren.

Ja, du har selvfølgelig ret i et det er kedeligt, hvis man er
nødt til at bakke ind efter at have trukket bukserne ned...

Ved du om der er hjemmesider, hvor jeg kan se indretningsforslag
incl. mål på rummene?

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Søren Solhøj

Dato : 14-11-01 16:37

> [...]
> nødt til at bakke ind efter at have trukket bukserne ned...
>
> Ved du om der er hjemmesider, hvor jeg kan se indretningsforslag

Jeg kender den ikke men du kan se
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/13/231191-13/teksten.htm

Jeg fik den frem ved at bruge http://www.google.com/
søgeord toilet + indretning + mål

Søren Solhøj

Fra : Mona

Dato : 14-11-01 17:32

> "Mona" <mismo@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Den ser spændende og brugbar ud. Tusinde tak for hjælpen.

Mange hilsener fra

Mona

Fra : Finn Jensen

Dato : 14-11-01 18:49

"Søren Solhøj" <Soeren@fjerndette.Solhoej.dk> skrev i en meddelelse
> badeværelset var 90 * 90 cm. Der var udadgående dør Men ellers, hvis
> det skal være så lille som muligt, så 1 m2 til toilet og håndvask og 1 m2
> til

Lidt ligesom det toilet jeg en gang så. Der tog man bukserne af udenfor og
bakkede ind )))

> brus vel passende. Men pas nu på, det er altså kedeligt, at have for lidt
> plads
> sådanne steder.

Jeg læste faktisk på en hjemmeside om en mand som havde indbygget et
arkvarium ude på badeværelset, så når han sad på tønden kunne han samtidig
kigge på sine fisk

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Søren Solhøj

Dato : 14-11-01 18:34

> [...]

> Er der nogen her, som ved hvor stort indermålene minimum skal
> være i sådan et rum, eller som kan fortælle hvor vi kan se noget

Hmm på den side jeg gav dig før;
http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/13/231191-13/teksten.htm
står der "Normalt kræver bygningsreglementet f.eks. 110 cm friplads foran
håndvask, toilet og bad, men i ældre ejendomme kan opnås dispensation
herfor." Så det kan være at I lige skal gå en tur på kommunen for at få de
regler der gælder. Det ville jo være ærgerligt at skulle rive det ned igen
ved f.x salg, fordi det ikke er godkendt. Jeg mener også man skal
meddele BBR, hvis man laver et nyt badeværelse

Men der er mange flere oplysninger på denne side
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-regl

Nu når jeg har kigget lidt, så er der jo en masse regler der skal
følges og overholdes. ;-((

Søren Solhøj

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 17-11-01 03:39

"Søren Solhøj" wrote:

> [...]
> ved f.x salg, fordi det ikke er godkendt. Jeg mener også man skal
> meddele BBR, hvis man laver et nyt badeværelse

Jeg mener også, at man skal have en tilladelse fra kommunen, hvis man
laver et nyt badeværelse/toilet. Det er noget med væsentlige ændringer
og ny anvendelse af et rum svjh. Hvis man laver ændringer i et
eksisterende badeværelse (eller køkken for den sags skyld) mener jeg
ikke man behøver tilladelse. Men det koster ikke noget at spørge hos
kommunen.

Krav om minste-afstande kan der nok dispenseres fra. Men hvis det er på
en etage, der i øvrigt er kørestolsvenlig var det måske en ide at lave
toilettet, så en kørestol kan vende der. Svjv har kørestole været
medbestemmende for målkravene i de seneste bygningsreglementer.

--Johan

Fra : Bjerg

Dato : 14-11-01 23:44

Hej Mona. Du kan sikkert finde minimumsmål i bygnings reglementet for
småhuse ( det hedder det faktisk) på by og boligministeriets hjemmeside:
www.bm.dk . Klik lovgivning, klik Gældende love, klik Byggeri og her finder
du reglementerne i .pdf-format. ( de kan også lånes på biblioteket). Hilsen
Lene

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 17-11-01 03:28

Bjerg wrote:

> [...]
> du reglementerne i .pdf-format. ( de kan også lånes på biblioteket). Hilsen

Tusind tak for det link.
Jeg har faktisk med jævne mellemrum savnet Bygningsreglementet online.
Den direkte link (hvor jeg nu har lagt et bogmærke) er for øvrigt
http://www.bm.dk/lovgivning/Retsinformation/byggelovny.asp

--Johan