Hey NG!
Fra : Michael Falkenberg

Dato : 12-11-01 21:18

Hey alle i kloge mennesker i NG'en!

Jeg har lige et lille nemt spørgsmål som jeg ikke helt føler jeg har lyst
til at spørge mine forældre om. Ikke fordi det er noget specielt, men ved
bare ikke helt 100% hvoradn de vil reagere. Men nok om det! =) Her kommer
det!

Mig og min kæreste vil ret gerne tjekkes, for evt. sygdomme. Det er nu mest
fordi vi gerne vil prøve at have sex uden kondom. Hun skal på p-piller efter
sin næste menstruation.
Jeg er 16, og hun er 15. Det er ikke fordi vi tror eller har mistanke til
noget som helst, men vi vil bare gerne være sikre inden vi finder på noget!
Vi kunne godt tænke os at have sex uden kondom, det er sådan set det. Eller
at kunne nusse intimt uden hele tiden at skulle passe på.

Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan foregår det hvis jeg og hun skal
tjekkes? Er det bare en aftale med lægen, en blodprøve, og så lieg vente et
par dage eller hvad?

Håber I kan hjælpe mig.

Mvh
Michael

Hyg jer!

Fra : Henning

Dato : 12-11-01 22:15

"Michael Falkenberg" <Michael.falkenberg@mail.dk> wrote in message

Hej Michael!

> [...]
Eller
> at kunne nusse intimt uden hele tiden at skulle passe på.

Er i hinandens første seksualpartnere og ikke har været sammen med
andre, er i sygdomsfrie fra starten af.

> Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan foregår det hvis jeg og hun skal
> tjekkes? Er det bare en aftale med lægen, en blodprøve, og så lieg vente
et
> par dage eller hvad?

Nogle sygdomme skal der blodprøver til at kontrollere, andre urinprøver,
andre igen skal der tages podninger med en vatpind, så det er alt efter
sygdommens art, prøver tages.

Så op til lægen og be om at få foretaget de prøver i vil have,
for at sikre hinanden mod smitte, der efter er i sikre, så længe i
er hinanden tro og ikke har omgang med andre.
Husk, når du dyrker sex med en, har du samtidig sex med alle
de partnere hun/du har haft gennem jeres aktive kærlighedsliv,
når det gælder kønssygdomme, som sagtens kan være symptom-
frie, så du eller din partner kan være rask smittebærer.

MVH
Henning

Fra : Hanne L

Dato : 12-11-01 22:50

Michael Falkenberg skrev i en meddelelse news:3bf02e9f$0$739$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Hej Michael

> Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan foregår det hvis jeg og hun skal
> tjekkes? Er det bare en aftale med lægen, en blodprøve, og så lieg vente et
> par dage eller hvad?

Jeg supplerer lige Hennings svar.

Det kommer an på, hvad det er, I vil undersøges for.
Jeg ved mest om HIV-test, fordi jeg selv bliver checket af og til.
Den kan foregå helt anonymt flere steder. Jeg foretrækker
Hvidovres infektionsmedicinske ambulatorium, hvor man kan gå
lige hen til skranken og bede om en test. De spørger nok til, om
du/I har mistanke om at være smittet og hvorfor, men er søde
og rare. Og I kan roligt stille alle de spørgsmål, I måtte have. De
giver sig god tid til at snakke, hvis man har brug for det.

Efter blodprøven/testen får du/I en rød seddel med et nummer
og kan hente svar 1 uge senere uden at have oplyst navn eller
adresse.

Der er også Bispebjerg Hospital, men der deles skranken af
flere afdelinger, hvorfor det ikke altid er personale, der er vant
til at omgås den slags tests med diskretion og anonymitet,
har jeg ladet mig fortælle.

Jeg mener også, de kan checke for chlamydia i en blodprøve.
Ellers skal man podes for det.

I kan også blive testet hos jeres læge, evt. med en henvisning til
et lægelaboratorium, men der skal de bruge jeres CPR-nummer.
Og jeg kunne forestille mig, at I, jeres alder taget i betragtning,
foretrækker anonymiteten.

> Håber I kan hjælpe mig.

Vi prøver det bedste, vi kan *S*

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : Michael Falkenberg

Dato : 12-11-01 22:50

Takker! =)

Jeg har lige snakket med min kæreste, og hun ska som sagt på p-piller, og
hun sagde, at hun var sygdoms-fri. Hun har haft en tidligere kæreste hun har
været i seng med. Men min "debut" var med hende! Vi har været sammen i lidt
over 6måneder, og har været en del igennem, så jeg stoler 100% på hende.

Så siden det er min første sexuelle partner, kan jeg umuligt have nogle
sygdomme? Så vidt jeg ved har der ikke været noget i familien før!

Mvh
Michael

P.s. Det er da et fedt forum det her =) Man kan spørge om hva' som helst!

Fra : Tomas O.

Dato : 12-11-01 23:00

Michael Falkenberg skrev:

> [...]
> "debut" var med hende! Vi har været sammen i lidt over
> 6måneder, og har været en del igennem, så jeg stoler 100% på

Hvordan ved hun at hun er sygdomsfri? Man kan have nogte som er
smitsomt uden selv at have symptomerne.. hvis lægen har tjekket
hende og denne siger ok så er der fri bane

> Så siden det er min første sexuelle partner, kan jeg umuligt
> have nogle sygdomme? Så vidt jeg ved har der ikke været noget
> i familien før!

Du kan godt få nogle ting overført ved kyssen og andet roderi end
samleje Men sandsynligehden for at lige netop du har det er
nok meget meget tæt på nul

Ja! Er det ikke fedt?

--
Hilsen Tomas O. som mangler et sted at bo fra 01.01.02 1v eller
2v lejlighed, gerne fremleje i kortere tid helst i København

Fra : chokmah

Dato : 13-11-01 03:21

"Tomas O." skrev d. 12-11-01 23:00 dette indlæg :

> Hvordan ved hun at hun er sygdomsfri? Man kan have nogte som er
> smitsomt uden selv at have symptomerne.. hvis lægen har tjekket
> hende og denne siger ok så er der fri bane

Ja nu skal jeg selvføligt komme her og være lyse slukker og sige - at
hvis det værst tænkelige er at hun er hiv posiktiv - så skal man vist
leve i afholdenhed i 6 mdr før den kan tages en realitisk test .....men
efter som det nu er spørgeren der er debutanten og han er en mand - ja
så er chanserne for at få hiv fra en kvinde MEGET små hvis man har et
almindeligt samleje forståed på den måde at man som klimax føre penis i
vagina

> Du kan godt få nogle ting overført ved kyssen og andet roderi end
> samleje Men sandsynligehden for at lige netop du har det er
> nok meget meget tæt på nul

ja at han skulle ja det vil jeg nok også mene , hun KUNNE måske selvom
hun sikkert lige så sikkert ikke har en skid , jeg ville i drres stede
også leve *farligt* og bare kløve på !

MvH
Bo

http://www.kandu.dk/

Fra : Hanne L

Dato : 13-11-01 07:02

chokmah skrev i en meddelelse news:um%H7.503$Bs1.126521@news000.worldonline.dk...

Hej Bo *S*

> [...]
> så er chanserne for at få hiv fra en kvinde MEGET små hvis man har et
> almindeligt samleje forståed på den måde at man som klimax føre penis i

Hos mange vil man kunne konstatere, om de er HIV-smittede
allerede efter 14 dage. Men testen er først sikker hos alle
efter 12 uger. Det vil sige, at man ikke kan se resultatet af
det, man har foretaget sig de sidste 12 uger før, man får taget
blodprøven.

Det er rigtigt, at en mand har mindre risiko for at blive smittet
ved vaginalt samleje end en kvinde, hvilket skyldes, at kvindens
slimhindeområde er meget større i skeden end mandens er på
penis.

Kærlig hilsen
Hanne L

Fra : chokmah

Dato : 15-11-01 15:38

"Hanne L" skrev d. 13-11-01 07:02 dette indlæg :
> chokmah skrev i en meddelelse

HI Hanne :)

> [...]
> efter 12 uger. Det vil sige, at man ikke kan se resultatet af
> det, man har foretaget sig de sidste 12 uger før, man får taget

Nå så er det sta ned i min ungdom var det 6 mdr mener jeg ?

> [...]
> ved vaginalt samleje end en kvinde, hvilket skyldes, at kvindens
> slimhindeområde er meget større i skeden end mandens er på

ja man skal well nærmst have et åbent sår der bløder på sin penis før
man kan få det ?
MvH
Bo

http://www.kandu.dk/

Fra : Hanne L

Dato : 16-11-01 09:49

chokmah skrev i en meddelelse news:jlQI7.2621$Bs1.507537@news000.worldonline.dk...

Kære Bo *SSS*

> Nå så er det sta ned i min ungdom var det 6 mdr mener jeg ?

Det passer sikkert meget godt, da målemetoderne jo forbedres
hele tiden. Men det er også et spørgsmål om økonomi på den
måde at forstå, at man faktisk har en metode, der kan påvise,
hvorvidt man er smittet, meget tidligere. Den er bare for dyr til,
at man bruger den generelt.

> ja man skal well nærmst have et åbent sår der bløder på sin penis før
> man kan få det ?

Virus skal ind i blodbanen for at smitte, så ja.

Kærlig hilsen
Hanne L

Fra : Sott

Dato : 12-11-01 23:02

Hej Michael :0)

"Michael Falkenberg" <Michael.falkenberg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> P.s. Det er da et fedt forum det her =) Man kan spørge om hva' som helst!

Ja, jeg må lige kommentere :0)

Du har ret - det er alletiders forum det her.
Og hvor er det herligt at du sådan er sprunget ud
i at bruge det, spørger og giver udtryk for din
begejstring - jeg bliver simpelthen så glad.

Tusinde hilsner
Søs

FUT: news:dk.snak.snik

Fra : Hanne L

Dato : 12-11-01 23:10

Michael Falkenberg skrev i en meddelelse news:3bf04435$0$226$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Hej igen Michael *S*

> Takker! =)

Ja, vi svarer jo, fordi vi interesserer os for emnet *S*.

> [...]
> over 6måneder, og har været en del igennem, så jeg stoler 100% på hende.

At du er sygdomsfri, er der vist ingen tvivl om.
Og det er dejligt, at du stoler på hende.
Men hun kan kun være helt sikker, hvis hun og hendes tidligere
kæreste kun dyrkede sikker sex. Og her tænker jeg ikke på
HIV, som man efterhånden er rimeligt sikker på ikke smitter
ved oralsex. Jeg tænker på chlamydia, herpes og gonorrhoe,
hvor de to sidste kan smitte både i kønsdele og hals.

> Så siden det er min første sexuelle partner, kan jeg umuligt have nogle
> sygdomme? Så vidt jeg ved har der ikke været noget i familien før!

Selvom der havde været kønssygdomme i din familie, smitter
de ikke bare videre til dig. Visse kønssygdomme kan overføres
til barnet ved fødslen, men så havde du vist haft symptomer for
mange år siden.
Jeg tror, men er ikke helt sikker på, at syfilis kan overføres ad
blodbanen fra mor til barn og gemme sig i mange år, men den
er så sjælden, at det er nærmest utænkeligt.

Det er godt at tænke sig om, som I gør, men der er ingen
grund til at frygte det værst tænkelige altid. Så længe man
tager sine forholdsregler med kondom og overvejer grundigt,
hvem man dyrker oralsex med, er man godt beskyttet.

> P.s. Det er da et fedt forum det her =) Man kan spørge om hva' som helst!

Det kan man da *S*, og der er som regel nogen, som gerne
vil svare.
Men man er ligeså velkommen til at starte tråde omkring emner,
der er relevante for gruppen, hvis der er noget, man er nysgerrig
efter at høre andres mening om.

Venlig hilsen
Hanne L

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 13-11-01 15:42

"Hanne L" <maanelys@mail.dk> wrote in message
> Michael Falkenberg skrev i en meddelelse
> ved oralsex. Jeg tænker på chlamydia, herpes og gonorrhoe,
> hvor de to sidste kan smitte både i kønsdele og hals.

Min X-kæreste havde faktisk en "Chlamydia styrke 10 infektion" (sagde lægen)
i lungerne mens vi var sammen, så det er vist dem alle som ikke kun er
kønssygdomme mere...

Fra : Henning

Dato : 13-11-01 22:01

"*DrømmeFyren*" <VarmeSoeges@hotmail.com> wrote in message
> [...]
lægen)
> i lungerne mens vi var sammen, så det er vist dem alle som ikke kun er

Det kaldes kønssygdomme alligevel, da der oftest
smittes ved kønslig omgang mellem 2 personer,
her under også almindelige kys

MVH
Henning

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 15-11-01 13:17

"Henning" <h2m@madsen.mail.dk> wrote in message

> lægen)
>
> Det kaldes kønssygdomme alligevel, da der oftest
> smittes ved kønslig omgang mellem 2 personer,
> her under også almindelige kys

Nu var sagen jo så bare sådan at jeg IKKE havde denne infektion...
I de 14 dage hun var syg, fik jeg slået endeligt 100% fast at jeg ALDRIG
nogensinde vil betale en prostitueret for sex:

Da hende læge havde sagt det kunne smitte ved kys, måtte vi undgå at kysse i
de 14 dage, men da vi kun havde været sammen ca. 5 måneder, kunne vi jo ikke
BÅDE undvære kys OG sex, så vi dyrkede sex uden at kysse, og DAMN det var
sgu kedeligt.. Ville næsten hellere undvære... Vil i hvert tilfælde ALDRIG
betale for at dyrke sex med en jeg så ikke engang kan kysse.. *LOOOOOL*

Fra : Henning

Dato : 13-11-01 21:57

> Jeg tror, men er ikke helt sikker på, at syfilis kan overføres ad
> blodbanen fra mor til barn og gemme sig i mange år, men den
> er så sjælden, at det er nærmest utænkeligt.

Gravide kvinder får taget blodprøver, der analyseres,
der undersøges blandt andet for syfilis, en såkaldt WR prøve
(Wassermanns reaktion) Få minutter efter en fødsel, dryppes
barnets øjne med lapis, det er for at forhindre blindhed, så
fremt barnet er smittet med syfelis, denne procedure er
lovbefalet og kan ikke undgås, selv om moderen ikke er
smittet med syfelis.
Syfelis er en bakteriel sygdom og kan behandles med
antibiotika, symptomerne er sår, der forsvinder og dukker
op igen efter nogle år, hvis sygdommwen ikke er blevet opdaget
og behandlet i mellemtiden, disse nye sår forsvinder også af
sig selv igen, i tredie fase, kan sygdommen ikke længere
behandles, men slår sig på hjernen, hvor nogle såm mikroskopiske
orm bgynder at mæske sig med hjernecellerne og æde dem op
langsomt. Jeg har passet nogle stykker af disse parlytikere
som de kaldes på det trin af sygdommen, det tager 20- 25 år
at udvikle en paralytika, så sammen med HIV/AIDS, er
syfilis de værste kønssygdomme at få og derfor skal man
ikke spøge med sit sexliv og altid bruge kondom ved
sex med nye partnere, og eengangs knald.
Flere af de andre kønssygdomme kan føre til sterilitet/barnløshed

MVH
Henning

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 13-11-01 15:40

"Michael Falkenberg" <Michael.falkenberg@mail.dk> wrote in message
> Så siden det er min første sexuelle partner, kan jeg umuligt have nogle
> sygdomme? Så vidt jeg ved har der ikke været noget i familien før!

Du kan ikke være 100% på noget som helst...

- Hvis du fx har fået blod på hospitalet, er der en minimal risiko for
HIV-inficefret blot (eller der var for nogle år siden)...
- Din kæreste kan have brugt noget ind i forholdet fra en tidligere kæreste
- Herbes kan rent faktisk smitte fra et forkølelsessår i udbrud til "rigtig"
Herbes på kønsdelene
- Og så skulle det ikke undre mig om der rent faktisk er mulighed for at
redde sig et eller andet på et off. toilet.. Det er der jo så mange der
påstår.. *LOL*

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 13-11-01 15:37

> [...]
> Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan foregår det hvis jeg og hun skal
> tjekkes? Er det bare en aftale med lægen, en blodprøve, og så lieg vente

Det kommer an på hvilke tests der skal laves.. HIV er en blodprove, men
gonnore er podning...

Det letteste og mest anonyme (hvis I bor i KBH-området) er at I tager forbi
Bispebjerg Hospital, Klinikken for Hud- og Kønssygdomme (jeg mener den
ligger på Tværvej 3 bygning 4, eller også er det Tværvej 4 bygning 3), en
dag i har tid.. Mandag til torsdag er der åben til 18:30 og fredag vistnok
kun til kl. 17

Jeres egne læger vil ikke høre om dette besøg, og de har svar på 3 eller 4
dage.. Hos jeres egen læge er ventetiden typisk 10 dage.

I kan selvfølgelig også gå op til egen læge, men personligt mener jeg ikke
at min egen læge skal vide noget om mit sexliv, så derfor bruger jeg
Bispebjerg..

Fra : Michael Falkenberg

Dato : 14-11-01 19:39

Hej igen!

Jeg siger 1000. tak for alle jeres svar. Men er lidt usikker på
konklusionen. Vil det sige at godt kan have sex uden gummi, når hun er
kommet på p-piller? Eller ska jeg også tjekkes? Hendes læge sagde hun var
sygdoms-fri da hun fik "lov" til at få p-piller.

Mvh
Michael

Fra : Tomas O.

Dato : 14-11-01 23:06

Michael Falkenberg skrev:

> [...]
> gummi, når hun er kommet på p-piller? Eller ska jeg også
> tjekkes? Hendes læge sagde hun var sygdoms-fri da hun fik

Jeps dit heldige asen. Go for it

Fra : Michael Falkenberg

Dato : 15-11-01 21:41

Nice =) Takker!