|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Speedake - Udskiftning af forreste bremsek~ Fra : Mogens
 | 
 Dato :  12-11-01 17:40
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Er det nogen der har en skitse eller en god beskrivelse af 
 hvordan man nemmest skifter bremseklodser på forbremsen ?
 Eller evt. bare en link til en side der viser hvordan.
 Jeg har aldrig prøvet at skifte dem før, så jeg er lidt i tvivl om
 hvordan man gør. Man vil jo nødig gøre noget forkert.     På forhånd tak for hjælpen
 Mvh Mogens
            
             |  |  | 
  Brian aka Hekto (13-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian aka Hekto
 | 
 Dato :  13-11-01 12:20
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.
 Fjern boltene der holder kalibberen fast. Når du så har afmonteret den, skal
 du fjerne splitterne/fjedrene der holder klodserne.
 Tryk stemplerne tilbage i kalibberen, der skal bruges lidt kræfter.
 De skulle så gerne dumpe ud, næsten af sig selv.
 Læg godt mærke til hvordan delene sidder, inden du skilder det ad, og imens
 du gør det!!!!
 Samles bare i omvendt rækkefølge! Vær omhyggelig, og spænd boltene
 ordentligt.
 Pump med bremsen, indtil klodserne er ude igen, og den bliver hård.
 Prøv bremsen ved nogle hårde opbremsninger, inden du bevæger dig ud i
 trafikken!!!
 /Brian
www.speedfight.cjb.net "Mogens" <moveng@mailme.dk> wrote in message
 news:0luvutcaqj05t4m82ra8iqb755sbbjre4j@4ax.com...
 > Hej
 >
 > Er det nogen der har en skitse eller en god beskrivelse af
 > hvordan man nemmest skifter bremseklodser på forbremsen ?
 > Eller evt. bare en link til en side der viser hvordan.
 >
 > Jeg har aldrig prøvet at skifte dem før, så jeg er lidt i tvivl om
 > hvordan man gør. Man vil jo nødig gøre noget forkert.     >
 > På forhånd tak for hjælpen
 >
 > Mvh Mogens
            
             |  |  | 
  Mogens (13-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  13-11-01 13:05
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 13 Nov 2001 12:19:42 +0100, "Brian aka Hekto" <bs@hekto.dk>
 wrote:
 >Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.
 OK, er gjort.   ( den havde jeg sådan set allerede regnet ud )      >Fjern boltene der holder kalibberen fast. 
 Skruede de to bolte ud, så hele bremsen kom løs og
 nu kun hænger fast i hydraulik slangen. Jeg håber det 
 var det du mente.     >Når du så har afmonteret den, skal du fjerne splitterne/fjedrene 
 >der holder klodserne. Tryk stemplerne tilbage i kalibberen, der 
 >skal bruges lidt kræfter. 
 >De skulle så gerne dumpe ud, næsten af sig selv.
 Jeg kunne ikke se nogen splitter eller fjedre, men da jeg 
 trykkede stemplet ind kunne jeg lirke begge bremsekloder fri.
 ( den store var slidt helt ned )
 Måske der findes flere modeller af disse bremser.   ? 
 >Læg godt mærke til hvordan delene sidder, inden du skilder det ad, 
 >og imens du gør det!!!!
 Jeps.  Om nogle timer vil det så vise sig om min hukommelse er god
 nok. Nu skal jeg lige have hentet nogen nye klodser til dyret.     Foreløbig tusind tak for hjælpen
 Mvh Mogens
            
             |  |  | 
  RpR (13-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RpR
 | 
 Dato :  13-11-01 16:24
 | 
 |  | 
 
            > Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.
 Hm, skal man virkeligt have hjulet af for at skifte klodser på den?
 På min Neo's jeg havde var det klaret på 20min hvis det er første gang man
 gør det, bagefter kan man vel "speed skifte" dem på 5min.
 --
 - RpR
 Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
 ICQ: 19284098
 "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
 --
            
             |  |  | 
   Savini (13-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Savini
 | 
 Dato :  13-11-01 20:18
 | 
 |  | 
 
            gider du så ikke komme og skifte mine bagbremse klodser og min karburator?
 Thomas
 "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
 news:3bf13af0$0$25401$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.
 >
 > Hm, skal man virkeligt have hjulet af for at skifte klodser på den?
 > På min Neo's jeg havde var det klaret på 20min hvis det er første gang man
 > gør det, bagefter kan man vel "speed skifte" dem på 5min.
 >
 > --
 >
 > - RpR
 > Moped Gallery.com - The World's biggest!
 > http://www.mopedgallery.com > FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
 > ICQ: 19284098
 > "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
 > --
 >
 >
            
             |  |  | 
    RpR (14-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RpR
 | 
 Dato :  14-11-01 16:29
 | 
 |  | 
 
            > gider du så ikke komme og skifte mine bagbremse klodser og min karburator?
 Kun hvis du bor tæt på mig, så skal jeg nok give en hånd med.
 --
 - RpR
 Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
 ICQ: 19284098
 "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
 --
            
             |  |  | 
   Thomas Buus Andersen (14-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Buus Andersen
 | 
 Dato :  14-11-01 15:08
 | 
 |  | 
 "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
 news:3bf13af0$0$25401$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.
 >
 > Hm, skal man virkeligt have hjulet af for at skifte klodser på den?
 > På min Neo's jeg havde var det klaret på 20min hvis det er første gang man
 > gør det, bagefter kan man vel "speed skifte" dem på 5min.
 Jeg vil da også mene at det er nok bare at løsne kalibren fra forgaflen og
 så lige dumpe et par nye klodser i. Det er ihvertfald ik noget problem på
 Stalkeren. På Hotten var det en del vanskeligere !
 /Thomas
 >
 > --
 >
 > - RpR
 > Moped Gallery.com - The World's biggest!
 > http://www.mopedgallery.com > FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
 > ICQ: 19284098
 > "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
 > --
 >
 >
            
             |  |  | 
    Mogens (14-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  14-11-01 17:24
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 14 Nov 2001 15:07:40 +0100, "Thomas Buus Andersen"
 <t-buus@get2net.dk> wrote:
 >
 >Jeg vil da også mene at det er nok bare at løsne kalibren fra forgaflen og
 >så lige dumpe et par nye klodser i. Det er ihvertfald ik noget problem på
 >Stalkeren. På Hotten var det en del vanskeligere !
 >
 Hej
 Du har helt ret i at man kan skifte klodserne uden at tage hjulet af.
 ( det fandt jeg selvfølgelig først ud af bagefter )      Nu fik jeg så endelig skiftet bremseklodserne, men er det normalt
 at nye klodser hyler og hviner som metal der skurrer mod hinanden ?
 Jeg har selvfølgelig tjekket at de vender rigtigt.     Kan jeg evt have fået sat fjeder blikket forkert ? Det gamle hoppede
 ud af sig selv da jeg skilte bremsen ad, så jeg fik ikke rigtig set 
 hvordan det sad.  
 Jeg synes heller ikke den bremser specielt godt, selv efter en kort
 køretur med adskillige opbremsninger.
 Nogen forslag til hvad jeg har gjort galt ?
 På forhånd tak
 Mogens
            
             |  |  | 
     RpR (14-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RpR
 | 
 Dato :  14-11-01 17:25
 | 
 |  | 
 
            > Nu fik jeg så endelig skiftet bremseklodserne, men er det normalt
 > at nye klodser hyler og hviner som metal der skurrer mod hinanden ?
 > Jeg har selvfølgelig tjekket at de vender rigtigt.     >
 > Kan jeg evt have fået sat fjeder blikket forkert ? Det gamle hoppede
 > ud af sig selv da jeg skilte bremsen ad, så jeg fik ikke rigtig set
 > hvordan det sad.
 > Jeg synes heller ikke den bremser specielt godt, selv efter en kort
 > køretur med adskillige opbremsninger.
 >
 > Nogen forslag til hvad jeg har gjort galt ?
 Det lyder nu umiddelbart som om du har vendt dem forkert :/
 Begge klodser er ikke smuttet om på den ene side af skiven, så det er selve
 stemplet du bremser med? Se efter i en fart, sådan et stempel er DYRT! :(
 --
 - RpR
 Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
 ICQ: 19284098
 "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
 --
            
             |  |  | 
      Mogens (14-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens
 | 
 Dato :  14-11-01 18:08
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 14 Nov 2001 17:24:31 +0100, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
 wrote:
 >
 >Det lyder nu umiddelbart som om du har vendt dem forkert :/
 >Begge klodser er ikke smuttet om på den ene side af skiven, så det er selve
 >stemplet du bremser med? Se efter i en fart, sådan et stempel er DYRT! :(
 >
 Nej, bremseklodserne sidder på hver side af skiven som de skal
 og de vender også rigtigt, altså med belægningen ind mod skiven.
 Jeg vil selv gætte på at fjederblikket vender forkert på en eller
 anden måde, men jeg syntes nu ikke at det kunne sidde anderledes.
 Det da også irriterende når der sådan går ged i den. Jeg skiftede
 ellers klodser i bagbremsen tidligere på året og det gik som smurt, 
 så jeg regnede egentlig med at forbremsen ville være nemmere at
 skifte. Øv.      Mvh Mogens
            
             |  |  | 
       RpR (15-11-2001) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : RpR
 | 
 Dato :  15-11-01 17:05
 | 
 |  | 
 
            > Nej, bremseklodserne sidder på hver side af skiven som de skal
 > og de vender også rigtigt, altså med belægningen ind mod skiven.
 >
 > Jeg vil selv gætte på at fjederblikket vender forkert på en eller
 > anden måde, men jeg syntes nu ikke at det kunne sidde anderledes.
 >
 > Det da også irriterende når der sådan går ged i den. Jeg skiftede
 > ellers klodser i bagbremsen tidligere på året og det gik som smurt,
 > så jeg regnede egentlig med at forbremsen ville være nemmere at
 > skifte. Øv.      Hmm, skild det ad, saml det igen og bed =)
 --
 - RpR
 Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
 ICQ: 19284098
 "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
 --
            
             |  |  | 
 |  |