Speedake - Udskiftning af forreste bremsek~
Fra : Mogens

Dato : 12-11-01 17:40

Hej

Er det nogen der har en skitse eller en god beskrivelse af
hvordan man nemmest skifter bremseklodser på forbremsen ?
Eller evt. bare en link til en side der viser hvordan.

Jeg har aldrig prøvet at skifte dem før, så jeg er lidt i tvivl om
hvordan man gør. Man vil jo nødig gøre noget forkert.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Mogens

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 13-11-01 12:20

Hej!

Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.
Fjern boltene der holder kalibberen fast. Når du så har afmonteret den, skal
du fjerne splitterne/fjedrene der holder klodserne.
Tryk stemplerne tilbage i kalibberen, der skal bruges lidt kræfter.
De skulle så gerne dumpe ud, næsten af sig selv.

Læg godt mærke til hvordan delene sidder, inden du skilder det ad, og imens
du gør det!!!!

Samles bare i omvendt rækkefølge! Vær omhyggelig, og spænd boltene
ordentligt.
Pump med bremsen, indtil klodserne er ude igen, og den bliver hård.

Prøv bremsen ved nogle hårde opbremsninger, inden du bevæger dig ud i
trafikken!!!

/Brian

www.speedfight.cjb.net

Fra : Mogens

Dato : 13-11-01 13:05

On Tue, 13 Nov 2001 12:19:42 +0100, "Brian aka Hekto" <bs@hekto.dk>
wrote:

>Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.

OK, er gjort. ( den havde jeg sådan set allerede regnet ud )

>Fjern boltene der holder kalibberen fast.

Skruede de to bolte ud, så hele bremsen kom løs og
nu kun hænger fast i hydraulik slangen. Jeg håber det
var det du mente.

>Når du så har afmonteret den, skal du fjerne splitterne/fjedrene
>der holder klodserne. Tryk stemplerne tilbage i kalibberen, der
>skal bruges lidt kræfter.
>De skulle så gerne dumpe ud, næsten af sig selv.

Jeg kunne ikke se nogen splitter eller fjedre, men da jeg
trykkede stemplet ind kunne jeg lirke begge bremsekloder fri.
( den store var slidt helt ned )
Måske der findes flere modeller af disse bremser. ?

>Læg godt mærke til hvordan delene sidder, inden du skilder det ad,
>og imens du gør det!!!!

Jeps. Om nogle timer vil det så vise sig om min hukommelse er god
nok. Nu skal jeg lige have hentet nogen nye klodser til dyret.

Foreløbig tusind tak for hjælpen

Mvh Mogens

Fra : RpR

Dato : 13-11-01 16:24

> Tag hjulet af, så er det nemmest at komme til.

Hm, skal man virkeligt have hjulet af for at skifte klodser på den?
På min Neo's jeg havde var det klaret på 20min hvis det er første gang man
gør det, bagefter kan man vel "speed skifte" dem på 5min.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Savini

Dato : 13-11-01 20:18

gider du så ikke komme og skifte mine bagbremse klodser og min karburator?

Thomas

Fra : RpR

Dato : 14-11-01 16:29

> gider du så ikke komme og skifte mine bagbremse klodser og min karburator?

Kun hvis du bor tæt på mig, så skal jeg nok give en hånd med.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-11-01 15:08

> [...]
> På min Neo's jeg havde var det klaret på 20min hvis det er første gang man
> gør det, bagefter kan man vel "speed skifte" dem på 5min.

Jeg vil da også mene at det er nok bare at løsne kalibren fra forgaflen og
så lige dumpe et par nye klodser i. Det er ihvertfald ik noget problem på
Stalkeren. På Hotten var det en del vanskeligere !

/Thomas

Fra : Mogens

Dato : 14-11-01 17:24

On Wed, 14 Nov 2001 15:07:40 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<t-buus@get2net.dk> wrote:

> [...]
>så lige dumpe et par nye klodser i. Det er ihvertfald ik noget problem på
>Stalkeren. På Hotten var det en del vanskeligere !

Du har helt ret i at man kan skifte klodserne uden at tage hjulet af.
( det fandt jeg selvfølgelig først ud af bagefter )

Nu fik jeg så endelig skiftet bremseklodserne, men er det normalt
at nye klodser hyler og hviner som metal der skurrer mod hinanden ?
Jeg har selvfølgelig tjekket at de vender rigtigt.

Kan jeg evt have fået sat fjeder blikket forkert ? Det gamle hoppede
ud af sig selv da jeg skilte bremsen ad, så jeg fik ikke rigtig set
hvordan det sad.
Jeg synes heller ikke den bremser specielt godt, selv efter en kort
køretur med adskillige opbremsninger.

Nogen forslag til hvad jeg har gjort galt ?

På forhånd tak

Mogens

Fra : RpR

Dato : 14-11-01 17:25

> [...]
> køretur med adskillige opbremsninger.
>
> Nogen forslag til hvad jeg har gjort galt ?

Det lyder nu umiddelbart som om du har vendt dem forkert :/
Begge klodser er ikke smuttet om på den ene side af skiven, så det er selve
stemplet du bremser med? Se efter i en fart, sådan et stempel er DYRT! :(

Fra : Mogens

Dato : 14-11-01 18:08

On Wed, 14 Nov 2001 17:24:31 +0100, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Det lyder nu umiddelbart som om du har vendt dem forkert :/
>Begge klodser er ikke smuttet om på den ene side af skiven, så det er selve
>stemplet du bremser med? Se efter i en fart, sådan et stempel er DYRT! :(

Nej, bremseklodserne sidder på hver side af skiven som de skal
og de vender også rigtigt, altså med belægningen ind mod skiven.

Jeg vil selv gætte på at fjederblikket vender forkert på en eller
anden måde, men jeg syntes nu ikke at det kunne sidde anderledes.

Det da også irriterende når der sådan går ged i den. Jeg skiftede
ellers klodser i bagbremsen tidligere på året og det gik som smurt,
så jeg regnede egentlig med at forbremsen ville være nemmere at
skifte. Øv.

Mvh Mogens

Fra : RpR

Dato : 15-11-01 17:05

> [...]
> ellers klodser i bagbremsen tidligere på året og det gik som smurt,
> så jeg regnede egentlig med at forbremsen ville være nemmere at

Hmm, skild det ad, saml det igen og bed =)