Andet multimedie
bentjuul 3670
copyright.
Fra : Claus

Dato : 12-11-01 16:25

Hej.

Er der nogen der ved om og evt. hvordan man kan sikre unikke billeder mod
kopiering fra nettet.

Claus G.

Fra : Lothario

Dato : 12-11-01 16:45

> Er der nogen der ved om og evt. hvordan man kan sikre unikke billeder mod
> kopiering fra nettet.

I JavaScript er der en funktion der gør at man ikke kan højreklikke. Men den
er ikke 100% sikker. Man kan altid tage en Print Screen. Denne kan man
vistnok undgå ved Real Media filer og mov-filer (video-klip). Men jeg ved
ikke om det er så praktisk at bruge video til enkelte billeder. Og det er
heller ikke 100% sikkert. Der findes værktøjer der kan optage det.

Men ellers kan også lave et vandmærke i billedet, hvor din hjemmeside eller
navn står.

Moe

Fra : PunisherOlsen

Dato : 12-11-01 18:35

Nej hvis de er til nettet er der ingen sikker løsning. Det bedste jeg kan
komme i tanke om er også et vandmærke af en art som flyder sammen med
baggrunden på en sådan måde at det umiddelbart ikke kan "clones" væk.

Det skal lige siges at højreklik disablers bestemt ikke er en garanti. Det
er bare et spørgsmål om at holde knappen inde og bruge space for at undgå
disse.

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 12-11-01 21:20

"Lothario" <iamnot@hippie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke om det er så praktisk at bruge video til enkelte billeder. Og det er
> heller ikke 100% sikkert. Der findes værktøjer der kan optage det.

Det er såmænd bare at gå ind i cachen og finde det. Filmklip caches mig
bekendt også. Ellers kan de ikke ses af folk, der ikke har hastighed til at
streame dem.

Jeg har selv megen fornøjelse af at studere - ikke kopiere - .css og .js
filer. De kommer jo ikke frem i "Vis kilde", men de ligger i cachen, det er
bare at søge på dem.

> Men ellers kan også lave et vandmærke i billedet, hvor din hjemmeside
eller
> navn står.

Tja - en enkelt gang jpg gør det vist af med et usynligt vandmærke - og et
synligt er der ikke meget ved.

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : PunisherOlsen

Dato : 12-11-01 23:20

>og et synligt er der ikke meget ved.

Det kommer vist an på hvor meget du værner om dit arbejde. Et lille
uskyldigt vandmærke vil ikke ødelægge billedet...men jeg bruger det heller
ikke. Holder mig til en lille sig nede i højre hjørne.

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 13-11-01 09:59

"PunisherOlsen" <PunisherOlsen@Mail1.Stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer vist an på hvor meget du værner om dit arbejde. Et lille
> uskyldigt vandmærke vil ikke ødelægge billedet...men jeg bruger det heller
> ikke. Holder mig til en lille sig nede i højre hjørne.

Ude i kanterne vil det ganske rigtigt ikke genere - til gengæld er det let
at skære fra.

Jeg tror, at man må indstille sig på, at ophavsret er utrolig svær at
håndhæve på nettet. Falder man over det stjålne billede, er det i de fleste
tilfælde næppe svært at bevise, at det er stjålet. Og har tyven været så dum
ikke at omdøbe det, kan man måske være heldig at søge sig frem til det. Men
ellers skal man vist være mere end heldig.

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : PunisherOlsen

Dato : 13-11-01 12:21

Ja, men som du selv sagde tidligere er det jo bare billeder i lavopløsning.

Forresten er det selvfølgelig korrekt at man bare kan skære en signatur fra
i et af hjørnerne, men det ødelægger jo lig'som en del af billedet, så jeg
vel nu stadig påstår at det er en god ide.
Hvis "tyven" virkelig begynder at skære i billedet, ja så kan det vist også
være ligemeget...

Fra : Thomas

Dato : 12-11-01 16:57

"Claus" <gabriel@xxxdesign-text.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om og evt. hvordan man kan sikre unikke billeder mod
> kopiering fra nettet.

Hvis de skal vises på en hjemmeside, så kan det ikke lade sig gøre.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : max

Dato : 12-11-01 20:35

"Claus" <gabriel@xxxdesign-text.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Er der nogen der ved om og evt. hvordan man kan sikre unikke billeder mod
> kopiering fra nettet.
>
> Claus G.

Hvorfor vil du det...? Er det ikke bedre at folk der har lyst til at lege
med dine billeder frit kan det og så betaler dig hvis de skal bruges
kommercielt. Det er da en effektiv måde at blive set på.. Desuden er de
billeder du oploader, sansynligvis i en meget lav opløsning, så hva er du
bange for de skal blive brugt til.. mvh max