KeyPress
Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 12-11-01 14:03

Hvordan checker jeg på om Shift eller Ctrl er holdt nede mens jeg dobbelt
klikker på en form, det må være noget med Key, men den bliver jo ikke
"sendt" med i dblClick proceduren, jeg kan ik lige helt greje det.

Ulrik Vadstrup

Fra : Thomas Due

Dato : 12-11-01 19:25

Du skal bruge KeyDown eventen, og der gør du så noget i stil med :

var
FCtrl,
FShift,
FAlt : Boolean;

procedure TForm1.KeyDown(Sender : TObject; ..... ; Shift : TShift);
// Jeg kan ikke huske alle parameterne i hovedet, beklager
begin
FCtrl := ssCtrl in Shift;
FShift := ssShift in Shift;
FAlt := ssAlt in Shift;
end;

Denne event kan du så også sætte KeyUp til at pege, da de er ens. Dermed
sikre du at det bliver registreret når du SLIPPER igen.

Mvh
Thomas

Fra : Claus Nielsen

Dato : 12-11-01 19:38

>Hvordan checker jeg på om Shift eller Ctrl er holdt nede mens jeg dobbelt
>klikker på en form, det må være noget med Key, men den bliver jo ikke
>"sendt" med i dblClick proceduren, jeg kan ik lige helt greje det.

Hmm, du kan løse det på denne måde: Jeg har kombineret to af formens
events: OnDblClick og OnMouseDown.

procedure TForm1.FormDblClick(Sender: TObject);
begin
// Ved dobbeltklik "enabler" jeg den anden event
// Den er nemlig ikke sat som default, da ellers også et-klik fanges
OnMouseDown := FormMouseDown;
end;

procedure TForm1.FormMouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
// Start med at disable event'en igen...
OnMouseDown := nil;

// Hvis man holder Shift nede, så...
if ssShift in Shift then
ShowMessage('Shift');

// Hvis man holder Ctrl nede, så...
if ssCtrl in Shift then
ShowMessage('Ctrl');
end;

Håber det kan klare dit problem?

Mvh, Claus Nielsen
--
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Asger Grunnet

Dato : 12-11-01 19:49

> [...]
> klikker på en form, det må være noget med Key, men den bliver jo ikke
> "sendt" med i dblClick proceduren, jeg kan ik lige helt greje det.

Det nemmeste er at bruge GetKeyState (fra unit Windows) :

if (GetKeyState(VK_CONTROL) and $8000) <> 0 then begin
ShowMessage('Ctrl');
end;

Asger.