hjælp til id. af stueplante
Fra : Sofie

Dato : 12-11-01 13:55

Hej.

Jeg er kommet i besiddelse af en plante, som kan være giftig.

Bladene er nærmest hjerteformede.
I midten er der en lyslilla, asymmetrisk, takket streg.
Dernæst er der et stort mørklilla område og sidst en grøn kant.
Stænglerne er grønne.
Den kræver ret meget vand og vokser flittigt.

Hvis der sidder nogen derude der ved om denne plante er giftig
sætter jeg stor pris på at få det at vide.

Mvh.
Sofie.

Fra : LLC

Dato : 13-11-01 11:31

"Sofie" <villerup@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message news:<3befc7c7$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Hvis der sidder nogen derude der ved om denne plante er giftig
> sætter jeg stor pris på at få det at vide.

Hej
Det lyder meget som en Paletblad - de kan have flere farvetegninger,
og en af dem er som du beskriver.
Jeg har aldrig hørt om at den skulle være giftig, tror det ikke, men
VED det godt nok ikke med sikkerhed.
Måske kunne du begynde med at tjekke om det faktisk ER sådan en du har
- der ligger nogle billeder af den på www.blomsterguiden.dk (søg på
Paletblad)...
mvh Lene

Fra : Sofie

Dato : 13-11-01 11:48

Hejsa.

Tusind tak for responsen.
Det var en paletblad.

Mvh.
Sofie

Fra : LLC

Dato : 13-11-01 12:03

> [...]
>
> Hvis der sidder nogen derude der ved om denne plante er giftig
> sætter jeg stor pris på at få det at vide.

Hej igen
(har lige postet ét svar på dette spørgsmål)
Her får du lige en henvisning til en side, godt nok på tysk, med info
om Paletblads giftighed eller ugiftighed:
http://www.meb.uni-bonn.de/giftzentrale/buntnessel.html
mvh Lene