Re: Guds dom over ufreldste
Fra : Willy

Dato : 12-11-01 02:12

> Kan man i Bibelen finde skriftsteder der klart forklarer hvad der sker med
> mennesker der dør, uden at have haft en chance for at høre om vejen til
> frelse. Der dør jo hver dag millioner, som ikke har hørt noget som helst
om
> hverken GT eller NT.

Les Jak.brev 5 13 til 16 "Lider nogen i blandt eder ondt", og "En
rettferdig manns bønn har stor kraft i sin virkning".

Verdens befolkning har jo ikke altid haft samme
> mulighed, som i vores moderne tidsalder, for at høre om den "rigtige" Gud.

Har de ikke det?? Skapte ikke Gud Himmelen og Jorden i sitt bilede, og
skapte ikke han "den" for oss..?
Johannes 1.brev 2. 19 "De er gått ut fra oss, men de var ikke av oss: for
hadde de vært av oss, så var de blitt hos oss; men det skulde bli åpenbart
at ikke alle er av oss."
Jeg synes at Herren sier det klart nok her.

> Jeg synes det er svært, at affinde sig med, at millarder er gået fortabt,
> fordi der ikke er blevet missioneret i deres liv og sted.

Legger du her skylden på vår Herre??
Disipplene har vært å forkynt ordet rundt om i alle byene, les i Luk. 9 5:6
Og du kan også lese i Matt. 13 20:23 "Men den som blev sådd på
stengrunn..." Guds ord er blitt fortalt til alle mennesker her på jorden,
men ikke alle tok i mot det - derfor går mange til grunne. Jesus, Guds sønn
var jo selv nede hos oss(mennesker) og talte Ordet for at vi skulle få velge
hvilken vei vi ønsket å gå. Men Herren sier også at det er Makt i de
follende hender, vi kan be for de barn/unge/eldre som kanskje lever i
uvitenhet om at Herren må tilgi dem fordi de ikke vet hva de gjør.

Mvh

Willy

Fra : Live4Him

Dato : 13-11-01 20:58

"Willy" <janpleym@c2i.net> wrote in message
> [...]
> Og du kan også lese i Matt. 13 20:23 "Men den som blev sådd på
> stengrunn..." Guds ord er blitt fortalt til alle mennesker her på jorden,
~~~~~~~~~~~
Nej, det er ikke rigtigt. Der er stadig folkeslag og små stammer som ikke er
blevet evangeliseret. Og hvis vi tager tidsfaktoren med, så kan du ikke
påstå at evangeliet er blevet forkyndt for alle mennesker som har levet.
Jesus sagde at evangeliet skulle forkyndes for alle mennesker og så skulle
enden komme (Matt 24,14).

Spørgsmålet forbliver ; hvad med de mennesker som dør uden de har hørt
evangeliet - får de en chance efter døden, eller er de fortabte ?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-01 22:28

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet forbliver ; hvad med de mennesker som dør
> uden de har hørt evangeliet - får de en chance efter døden,
> eller er de fortabte ?

Taler Bibelen nogen steder om at nogen for en fornyet chance efter
døden? Jeg har endnu tilgode at se et sådant sted i Bibelen!

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 13-11-01 23:59

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Taler Bibelen nogen steder om at nogen for en fornyet chance efter
> døden? Jeg har endnu tilgode at se et sådant sted i Bibelen!

Så er vi enige om to ting, Brother!!!

Bibelen siger; dem der tror og bliver døbt skal blive frelst. Og jeg
siger; stakkels dem der ikke opnår det.

Erik.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-11-01 17:14

On Tue, 13 Nov 2001 22:27:51 +0100, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>Taler Bibelen nogen steder om at nogen for en fornyet chance efter
>døden? Jeg har endnu tilgode at se et sådant sted i Bibelen!

Der står da heller ikke noget om det modsatte - det er rigtigt at der
står flere steder om fornægtelse af evangeliet som medfører
fortabelse, men der udtrykkes (i hvert fald ikke i NT) noget om at
sidste chance for at komme til tro ophører ved døden. Den eneste
absolutte sidste frist som gives er Dommens Dag (som man jo ikke
kender og derfor bør behandle som var den lige om hjørnet)

2 Pet: k 3 v 9-10

Herren forhaler ikke Forjættelsen (som nogle agte det for en
Forhaling), men han er langmodig for eders Skyld, idet han ikke vil,
at nogen skal fortabes, men at alle skulle komme til Omvendelse. Men
Herrens Dag skal komme som en Tyv; på den skulle Himlene forgå med
stort Bulder, og Elementerne skulle komme i Brand og opløses, og
Jorden og alt, hvad der er på den, skal opbrændes.

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Fra : Live4Him

Dato : 15-11-01 17:28

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message

> [...]
> fortabelse, men der udtrykkes (i hvert fald ikke i NT) noget om at
> sidste chance for at komme til tro ophører ved døden.
~~~~~~~~~~~~
I lignelsen om den rige mand og lazarus får den rige mand ingen ekstra
chance for frelse efter han er død. Han får ejheller lov at sende nogen til
hans slægtninge for at advare dem. Det virker som om man enten kommer det
ene eller andet sted hen når man dør - der er ingen gråzone.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 15-11-01 17:48

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hans slægtninge for at advare dem. Det virker som om man enten kommer det
> ene eller andet sted hen når man dør - der er ingen gråzone.

Eller tilbage, Jesus kaldte tre tilbage, Paulus og Peter gjorde Jesus
kunsten
efter. Røveren kom i Paradiset.

Så er det ikke 4 eller 5 steder??? 1. Tilbage, 2. Forvaring. 3 Paradiset.
4. Dødsriget og 5. Nede hos Abraham. Måske 6. For hvem ved om nogle
står og diskutere med Peter, for at få låst op??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-01 18:08

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Der står da heller ikke noget om det modsatte - [ ... ]

Jo, det gør den faktisk!

Jesus sagde: "Undres ikke herover! Thi den time kommer, da alle de,
som er i gravene, skal høre hans røst, og de skal gå frem: de, som har
gjort det gode, for at opstå til liv, men de, som har øvet det onde,
for at opstå til dom", Joh. 5, 28-29.

Om sin gode ven Lazarus, som blev syg, døde og blev begravet, sagde
Jesus: "Lazarus, vor ven, er sovet ind; men jeg drager hen for at
vække ham af søvne". Da tænkte disciplene, at hvis han sov, blev han
snart frisk. Men så sagde Jesus rent ud til dem: "Lazarus er død!",
Joh. 11, 11.14.

Svaret, som Jesus giver os på vore ængstelige spørgsmål om de døde, er
altså dette: De sover. De er lagt til hvile. Dette var ikke noget nyt.
Langt tidligere skrev en inspireret forfatter: "Thi de levende ved
dog, at de skal dø, men de døde ved ingentid, og løn har de ikke mere
i vente; thi mindet om dem slettes ud. Både deres kærlighed og deres
had og deres misundelse er for længst borte, og de får ingen sinde
mere lod og del i noget af det, som sker under solen", Præd. 9, 5-6.

Og i dette vers står det endda da meget tydeligt: "For vi skal alle
fremstilles for Kristi domstol, for at enhver kan få igen for det, han
har gjort her i livet, hvad enten det er godt eller ondt", 2 Kor 5,10.

Fra : Live4Him

Dato : 15-11-01 21:40

> Svaret, som Jesus giver os på vore ængstelige spørgsmål om de døde, er
> altså dette: De sover. De er lagt til hvile.
~~~~~~~~~~
Hvad så med lignelsen om den rige mand og lazarus ? De var da begge
sprellevende, vågne, og ved deres fulde fem.

Eller Jesus der lovede den ene røver på korset : "I dag skal du være med mig
i paradis". Jesus sagde ikke : "I dag skal du sove med mig i paradis".

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-11-01 22:25

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message

> ~~~~~~~~~~
> Hvad så med lignelsen om den rige mand og lazarus ? De var da begge
> sprellevende, vågne, og ved deres fulde fem.

Læs denne: news:<9bs8u2$vdr$1@egon.worldonline.dk> Her får du svar på
hvad lignelsen om den rige mand og Lazarus fortæller os.

> Eller Jesus der lovede den ene røver på korset : "I dag skal du være
> med mig i paradis". Jesus sagde ikke : "I dag skal du sove med mig i
> paradis".

Jesus siger til røveren på korset: "Sandelig siger jeg dig i dag: du
skal være med mig i Paradis". Og dette kan du læse mere om her:

Og dette bekræftes bl.a. af at Jesus IKKE kom i Paradis den dag han
blev korsfæstet!

Og for at få en bedre forståelse af hvordan man bedst læser og tolker
lignelser vil jeg henvise til denne:

Fra : Live4Him

Dato : 16-11-01 18:17

~~~~~~~~~~
Det hjælper ikke du poster alle disse message-id's for jeg kan ikke åbne dem
når jeg klikker på dem. Det ville være bedre om du fortalte hvad det
pågældende indlæg hed samt hvornår det er postet.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-11-01 21:15

> Det hjælper ikke du poster alle disse message-id's for jeg kan
> ikke åbne dem når jeg klikker på dem. Det ville være bedre
> om du fortalte hvad det pågældende indlæg hed samt hvornår
> det er postet.

Nu kan du gå ind her og se de tre indlæg jeg henviste til:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=179212

Gå ind på punktet "Filer".

Fra : Live4Him

Dato : 18-11-01 01:17

> Gå ind på punktet "Filer".
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Ja, jeg har fundet den, men jeg synes da at du skal poste artiklen i dette
forum også, så vi kan diskutere indholdet sammen med andre.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-11-01 10:28

> [...]

> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
> Ja, jeg har fundet den, men jeg synes da at du skal
> poste artiklen i dette forum også, så vi kan diskutere

Jeg har lagt hele serien om sjælens udødelighed ind på denne
hjemmeside:
http://www.sda-net.dk/~tror/

Der kan de let hentes/læses!

"Sådan tror jeg" - http://www.sda-net.dk/~tror/

Fra : Erik Larsen

Dato : 16-11-01 16:46

> [...]
mig
> i paradis". Jesus sagde ikke : "I dag skal du sove med mig i paradis".

I Mattæus står der at røverne hånede Jesus, intet om en tur til paradiset??

I Markus står der at røverne hånede Jesus, intet om en tur til paradiset.??

I Lukas bliver den ene røver tilgiver, og kommer med i paradiset??

I Johannes skriver ikke noget, nævner kun at to andre blev korsfæstet:

DVS, kun Lukas der som den eneste af evangalisterne, der ikke var
tilstæde under korsfæstelsen, har hørt, hvad de andre ikke har hørt???

Er det ikke en bibelsk selmodsigelse som faktisk kun bruges af ikke
døbte og det fældeskirkelige Økumeniske slæng, til at påpege at dåb
ikke er nødvendigt, fordi røveren kom i paradiset uden dåb. Skønt
det endda ikke var tilfældet, Jesus opfyldte GT krag for røverens
renselse.

Erik L

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 13-11-01 23:50

"Willy" <janpleym@c2i.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> follende hender, vi kan be for de barn/unge/eldre som kanskje lever i
> uvitenhet om at Herren må tilgi dem fordi de ikke vet hva de gjør.

Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor der skal være 2 tråde med samme
overskrift. Ovenstående indlæg af Willy er svar på tråden jeg startede 10
timer før denne tråd.
Men det er måske helt almindelig her i NG.
Jeg prøvede at kopiere Willy's svar til mig over i min tråd, fordi jeg tror
det var en fejl, at Willy ville starte denne, fordi han ikke klikke "Svar
til gru.....

Nå, men ok, jeg må jo så følge med i begge tråde, for at få belyst mit spm.
mvh
Ernst

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 14-11-01 10:50

On Tue, 13 Nov 2001 23:50:17 +0100, "Ernst Pedersen"
<tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor der skal være 2 tråde med samme
>overskrift. Ovenstående indlæg af Willy er svar på tråden jeg startede 10
>timer før denne tråd.

Der var nogen som syntes der skulle være "d" i ufreldst - det starter
en ny tråd at ændre i titlen, hvis din nyhedslæser er stillet til det.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 14-11-01 12:35

> On Tue, 13 Nov 2001 23:50:17 +0100, "Ernst Pedersen"
> <tingvej@mail1.stofanet.dk> wrote:

klip.

> Der var nogen som syntes der skulle være "d" i ufreldst - det starter
> en ny tråd at ændre i titlen, hvis din nyhedslæser er stillet til det.

klip

OK Jeg troede når man klikkede svar til gru..... på et indlæg, så kom
den auto i tråden indlægget var - pyt.
mvh
Ernst