kursus i morgen
Fra : Michael Holm

Dato : 11-11-01 22:34

er der andre der ved lige så lidt som mig så de har fået lov at
komme på kursus de næste dage, i OS X, jævnfør:
http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=5967

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 23:27

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> er der andre der ved lige så lidt som mig så de har fået lov at
> komme på kursus de næste dage, i OS X, jævnfør:
> http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=5967

9 kilo kroner!

Din arbejdsgiver må være glad for dig, det er ikke så kompliceret, i al
fald ikke det der genemgås på kurset... men det er måske let købt at
udtale sig om, når man har fundet ud af det?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 11-11-01 23:38

> [...]
> fald ikke det der genemgås på kurset... men det er måske let købt at
> udtale sig om, når man har fundet ud af det?

mange penge, håber man mder nogle søde mennesker

Det kører jo over 3 dage, så jeg håber man når dybere ned end når jeg
bare leger selv, har ikke den fjerneste anelse hvad niveauet bliver, men
det virker som om de fleste kan være med

1 Installation og opsætning af Mac OS X
2 Installation af software i Mac OS X og Classic
3 Det fundamentale i Mac OS X
4 Det fundamentale i Unix
5 Mac OS Xs mappestruktur
6 Konfiguration af flerbrugerdelen
7 Problemløsning i Mac OS X
8 Elementære Unix Crash Survival Skills
9 Almindelige fejl og kendte problemer

1,2,3,5 og 9 syntes jeg kører ok, men specielt unix vil jeg gerne lærer
mere om. Måske kunne man bruge pengene på en bedre måde, men jeg glæder
mig,
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Peter Gersmann

Dato : 12-11-01 04:57

In article <1f2qeca.r9kr5s14oqcjyN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Din arbejdsgiver må være glad for dig, det er ikke så kompliceret, i al
> fald ikke det der genemgås på kurset... men det er måske let købt at
> udtale sig om, når man har fundet ud af det?

Well - så fortæl lige om best practice indenfor konfiguration af Mac OS
X i flerbruger miljøer som bruges af henholdsvis grafiske brugere og
skoler.

Et er 1 maskine at forstå - noget andet er 100 at konvertere, for din
tid koster 0,- - men hvis 100 maskiner er nede, så... og derfor giver
kurset god mening. I øvrigt er det en OK pris.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-01 07:22

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Well - så fortæl lige om best practice indenfor konfiguration af Mac OS
> X i flerbruger miljøer som bruges af henholdsvis grafiske brugere og
> skoler.

Såvidt jeg kan se, er det _ikke_ lige det kurset drejer sig om, Peter.

multiple users, ikke multiple machines... Kurset er i Mac OS X, ikke i
serveren, og jeg tvivler på at kurset når ud i netinfo databasen, LDAP
osv. eller rekonfigurering af de services der kræver "håndarbejde". Det
er et udvidet introduktions kursus.

sammenlign disse to kurser, hvis du er i tvivl:

<http://www.lai.nl/apple/FMPro?-DB=training2.fp5&-lay=web&-error=error.h
tml&-Format=training.html&training+code=apsuposx&-Find>

<http://www.lai.nl/apple/FMPro?-DB=training2.fp5&-lay=web&-error=error.h
tml&-Format=training.html&training+code=aposxsRV&-Find>

Kurset vil primært fortælle om hvor store forskelene på mac OS X og
gammeldavs mac OS er. - hvad man ikke længere kan pga af UNIX.

> Et er 1 maskine at forstå - noget andet er 100 at konvertere, for din
> tid koster 0,- - men hvis 100 maskiner er nede, så... og derfor giver
> kurset god mening.

Hvis du vil have det skal jeg gerne skrive, hvad de enkelte emner
formegenlig kommer til at omhandle - Det er temmligt bassalt og ikke nok
til at kunne kalde sig for kvalificeret supporter af Mac OS X (eller
andre *nix'er)

Kurset er fint til den øvede bruger, der har været vant til at kunne
klare sin egen Mac (som de fleste i detteee forum). Han skal dog ikke
regne med at han kan fixe alt i Mac OS X, efter dette kursus uden at ty
til reinstallation. Han kan dog lære hvad han ikke må gøre, hvis han vil
undgå den store stygge CD. Det er måske ikke så ringe, men den viden kan
man på egen hånd tilegne sig ved at læse en bog - der er skrevet flere
bøger om mac OS X på dette nivau.

> I øvrigt er det en OK pris.

Jeg ved godt hvad kurser koster (og synes de er frygteligt dyre) - Men
det er mange penge for et tre dages kursus, i et indhold som de fleste
edb kyndige brugere kan tilegne sig ved at læse en håndbog.

Problemet er vel i bund og grund at Apples dokumentation til MacOS X er
meget ringe - Der er "man" siderne og stort set intet andet, problemet
er blot, at det for den ikke unix kyndige bruger er stort set umligt at
vide hvad de skal stille op med dem. Hvilket program skal jeg bruge til
dit og dat?

find lige ud af hvilken FTP server Apple bruger, hvordan du rekonfigurer
den etc... hvordan konfigurerer du Apache? (ok, Apache dokumentationen
ligger som html, men det er stort set det eneste.)