Mac OS X: Users på egen partition?
Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-11-01 22:26

Jeg har fundet et par links til at lægger Users i OS X på sin egen
partition.

Er der nogen af jer, der har prøvet det? Problemer af nogen art? Eller
bare smertefrit

Se fx denne her
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010619195610633>

Det ser jo tilforladeligt ud, men der lige et par brokkehoveder.

Thomas Tvegaard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-11-01 22:49

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Jeg har fundet et par links til at lægger Users i OS X på sin egen
> partition.
>
> Er der nogen af jer, der har prøvet det? Problemer af nogen art? Eller
> bare smertefrit

Jeg havde min Users liggende på en anden HD. Alt virkede som det skulle
undtagen oprettelse og sletning af brugere. Det var før 10.1, så måske
det virker bedre i dag.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 23:22

> [...]

> partition.
>
> Er der nogen af jer, der har prøvet det? Problemer af nogen art? Eller

det er helt smertefrit, hvis du gør det ved at redigere den enkelte
brugers "home" manuelt i netinfo, husk at logge ud med det samme og log
ind igen hvis du redigerer dit login. Data fra den oprindelieg
brugermappe kan derefter flyttes over.

NB. husk /Volumes/navn_på partitionen/Users/navn_på_bruger.

Jeg havde et problem da jeg forøgte at bruge roden af partitionen som
min bruger mappe: min desktopmappe dukkede fint nok op, men første gang
jeg klikkede på et emne forsvandt alle emner i desktopmappen. også hvis
forsøgte fra finder.

Jeg har stadig User mappen på min X partition, og det er stadig der nye
brugere oprettes med kontrolpanelet "Users".
Det betyder at hvis jeg fjerner partitionen (anden disk) med min egen
bruger mappe (ligger på en anden disk), oprettes der en ny ved login.
Hvis "Users" er et sybolic-link, der ikke peger på noget kan jeg
forstille mig at det kan give problemer.

Jeg har også lagt mine programmer på den anden disk: /Volumes/navn_på
partitionen/Users/morten/Applications, så dukker de op i services
menu'en.

- Dvs at hvis jeg får lavet ged i min X installation, kan jeg på under
en halv time genetablere min computer:

slet mac OS X partition
Installer Mac OS X
Indstile netværk og oprette bruger
Indstallere Developer Tools
Rediger brugerprofil til at pege på min gamle home mappe
Indstallere FreeX86 (med fink)

Så er jeg tilbage med alle programmer og indstillinger på en frisk
indstallation

Når et program indstallerer system komponeneter (eks. QT codecs),
flytter jeg dem altid fra /Library/ til ~/morten/Library. Det betyder
dog at de kun er tilgængelige for "morten" og ikke er globalt
tilgængelige.

Selv mit Classic miljø ligger (fint) i min Users mappe.

Det eneste jeg ud over "Developer Tools" indtstallerer på min Mac OS X
partition er "FreeX86" som fink lægger i /usr/X11R6. Resten af mine unix
programmer ligger i /Volumes/navn_på partitionen/sw

> Se fx denne her
> <http://www.macosxhints.com/article.php?story=20010619195610633>
>
> Det ser jo tilforladeligt ud, men der lige et par brokkehoveder.

den har jeg tilgængæld ikke prøvet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-11-01 10:38

On 11/11/01 23:21, in article 1f2qc06.1bciux61inlm4pN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> brugers "home" manuelt i netinfo, husk at logge ud med det samme og log
> ind igen hvis du redigerer dit login. Data fra den oprindelieg

Lyder godt, takker.

> Jeg har også lagt mine programmer på den anden disk: /Volumes/navn_på
> partitionen/Users/morten/Applications, så dukker de op i services
> menu'en.

Bruger du også NetInfo her?

> - Dvs at hvis jeg får lavet ged i min X installation, kan jeg på under
> en halv time genetablere min computer:

Lyder som en rigtig god idé

> Selv mit Classic miljø ligger (fint) i min Users mappe.

Mener du at din OS 9.x installation ligger der?

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 11:40

> Bruger du også NetInfo her?

Nej, Services leder efter programmer i følgende stier:

/Applications
~/Applications
/Developer/Applications
/Network/Applications

> Lyder som en rigtig god idé

Ja fejlfinding i Mac OS X, er ikke som i gammeldags Mac OS, hvor man
kunne genetablere filer fra en backup eller tomme viewer med drag and
drop.

> Mener du at din OS 9.x installation ligger der?

Ja, dejligt nemt - disken kan flyttes over i enhver mac med Mac OS X
installeret, med mine programmer, mit classic miljø og alle mine
indstllinger - det er bare at oprette en bruger og redigere stien til
home mappen i Netinf

Til at boote i Mac OS 9 (jeg har faktsik kun gjort det én gang, siden
jeg indstallerede 10.1) har jeg også en partition med med Mac OS 9

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-11-01 12:40

On 12/11/01 11:39, in article 1f2r9td.13nycqdia20qoN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nej, Services leder efter programmer i følgende stier:

> [...]

Vil det sige, at man uden videre kan oprette en Applications mappe "i
hjemmet" og flytte sine programmer derover?

Du har ikke oplevet programmer som forventer at ligge i /Applications?

> [...]
> installeret, med mine programmer, mit classic miljø og alle mine
> indstllinger - det er bare at oprette en bruger og redigere stien til

Jeg ved godt, hvad jeg skal lave i aften

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-01 21:03

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Vil det sige, at man uden videre kan oprette en Applications mappe "i
> hjemmet" og flytte sine programmer derover?

ja

> Du har ikke oplevet programmer som forventer at ligge i /Applications?

nej

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-11-01 21:25

> ja

> nej

Jeg er i fuld gang. Tak for svarene.

Thomas Tvegaard

Fra : Michael Holm

Dato : 12-11-01 18:15

> - Dvs at hvis jeg får lavet ged i min X installation, kan jeg på under
> en halv time genetablere min computer:

efter en hyggelig første dag på kurset, kan jeg meddele at vore lærer
også anbefalede det af samme grund !
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com