Hurtig voksende gran
Fra : kskov

Dato : 11-11-01 21:59

hej
Jeg skal have lavet et højt bælte af grantræer, som skal skjule noget
industribyggeri. Hvilken type gran/fyr træer vokser hurtigst op i 10-15 m.
højde ?

hilsen
Karsten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-11-01 22:23

kskov skriver:

> hej
> Jeg skal have lavet et højt bælte af grantræer, som skal skjule noget
> industribyggeri. Hvilken type gran/fyr træer vokser hurtigst op i 10-15 m.
> højde ?

Er du klar over hvor høje den slags bliver. Du kommer til et leve i
mørket!

Fra : kskov

Dato : 11-11-01 22:25

Hej
ja, men træerne skal placeres i stor afstand til huset. De skal skjule en
tank fra et kraftvarmeværk, som ligger placeret midt inde i beboet område.

mvh
Karsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-11-01 23:18

On Sun, 11 Nov 2001 21:58:45 +0100, "kskov" <kskov@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg skal have lavet et højt bælte af grantræer, som skal skjule noget
>industribyggeri. Hvilken type gran/fyr træer vokser hurtigst op i 10-15 m.
>højde ?

Sitkagran kan gro meget hurtigt, især hvis de har vand nok i
vækstperioden. Til gengæld er de ikke særligt pæne...

Nordmansgran er også ret hurtigtvoksende, men der findes en ædelgran
som jeg desværre kun kan det latinske navn på, nemlig Abies grandis,
som også vokser meget stærkt. Hurtigere end nordmansgran, som den
ligner en del. Men jeg er ikke lige klar over om Abies grandis er en
som er nem at få fat i.

Almindelig skovfyr kan også gro pænt hurtigt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Emil

Dato : 12-11-01 22:06

On Sun, 11 Nov 2001, Mads Lie Jensen wrote:

>Almindelig skovfyr kan også gro pænt hurtigt.

Hvad med serbisk gran (søjlegran)? Mine er plantet i dobbeltrække
og er meget hurtigt blevet meget høje og tætte (læhegn).

Jeg aner dog ikke noget om gro-hastigheden i forhold til de andre
du nævner.

m.v.h. Emil

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-01 22:15

On Mon, 12 Nov 2001 22:06:29 +0100, Emil <emilsen@image.dk> wrote:

> [...]
>og er meget hurtigt blevet meget høje og tætte (læhegn).
>
>Jeg aner dog ikke noget om gro-hastigheden i forhold til de andre

Du har ret i at den gror pænt hurtigt. Ikke helt så hurtigt som
sitkagran f.eks. men den har da en pæn hastighed.
Men det er så som så med at dække og skjule noget... det er meget
begrænset hvad der kan skjule sig bag en søjlegran.

Men ellers er det da et meget flot træ, især hvis man planter en
gruppe med 3 stk.

http://www.gartneriet.dk

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 12-11-01 23:43

I artiklen <q3utut0i11rqemhh0rldajrsllodu328n9@4ax.com>,
skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>:
> [...]

10 - 15 meter vil tage ca. 15 - 20 år.

> Sitkagran kan gro meget hurtigt, især hvis de har vand nok i
> vækstperioden. Til gengæld er de ikke særligt pæne...

Sitka har det med at få lus ligesom alle andre picea arter, men hvis
de står frit (vindudsat) er problemet mindre, og så bliver de pæne
nok. Til gengæld er de suveræne, når det gælder stormfasthed. Her på
ejendommen var det kun sitkagran og hvidgran, der blev stående i
november 1981.

> Nordmansgran er også ret hurtigtvoksende, men der findes en ædelgran
> som jeg desværre kun kan det latinske navn på, nemlig Abies grandis,
> som også vokser meget stærkt.

Grandis kaldes også kæmpeædelgran.

> Hurtigere end nordmansgran, som den ligner en del. Men jeg er ikke
> lige klar over om Abies grandis er en som er nem at få fat i.

Nemt nok, de er i alle plantekataloger, bl.a. Hedeselskabets.
Abies Nobilis er næsten lige så hurtigvoksende som Grandis og tåler
vinden bedre end Abies Nordmanniana.

> Almindelig skovfyr kan også gro pænt hurtigt.

Men den får svamp efter 7 - 10 år og taber derefter hurtigt de fleste
nåle. Østrigsk fyr og især Contorta fyr, der begge er langsomme
startere klarer sig bedre mod svampeangreb.

Mit bud vil være
1. Sitka (proveniens Queen Charlotte Island)
2. Grandis (dansk)
3. Nobilis (dansk)
4. Søjlegran (proveniensen Slovenja, hvis den kan findes, ellers
tysk, de er tættere og bredere end danske)
5. Nordmannsgran (tyrkisk proveniens, f.eks Savsat Papart hvis den
skal være hurtigvoksende).

--
Helge.

Fra : kskov

Dato : 13-11-01 23:47

Tak for hjælpen til alle som svarede.

hilsen
Karsten Skov

Fra : Finn

Dato : 14-11-01 06:00

> [...]
> som også vokser meget stærkt. Hurtigere end nordmansgran, som den
> ligner en del. Men jeg er ikke lige klar over om Abies grandis er en

Abies grandis hedder på dansk Kæmpegran.

Mvh. Finn

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-11-01 21:08

kskov skriver:

> hej
> Jeg skal have lavet et højt bælte af grantræer, som skal skjule noget
> industribyggeri. Hvilken type gran/fyr træer vokser hurtigst op i 10-15 m.
> højde ?

Østrisk fyr er rethurtig og pæn hvis den får plads.

Var det ikke muligt at beplante beholdren med vedben?

Rødgran kan også gro hurtigt og leve længe hvis det får plads.

Sådan set er det fugtigheden i jorden som er problemet.

sitkagran kræver meget fugthed(ikke vådt) og fyr tåler tørt sand.