Nedtællings funktion
Fra : DJ_Adrian

Dato : 11-11-01 15:57

Hej alle sammen,

Jeg er lidt newbie inden for pascal-delphi genren så jeg har brug for lidt
hjælp.
Jeg vil gerne lave et såkaldt nedtælling..den skal kunne vise hvor mange
dage, minuter og sekunder der er fra dagsdato til et specifikt dato..her
drejer det sig om 15.december.2001. Jeg bruger Borland Delphi 6.0

Venlig Hilsen,
Adrian

P.S. Fjern 1 og 2 fra min email adresse så skulle den skam virke fint :)

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 11-11-01 20:11

"DJ_Adrian" <1adrian@mp3atomic.com2> wrote:

> [...]
>dage, minuter og sekunder der er fra dagsdato til et specifikt dato..her
>drejer det sig om 15.december.2001. Jeg bruger Borland Delphi 6.0

Kig lidt på TDateTime og de tilhørende rutiner:

Declaration
TDateTime: type Double;

Og som hjælpen forklarer, så er heltalsdelen antal dage og brøkdelen
angiver klokkeslettet ( 0,25 ~ 6:00 og 0,5 ~ 12:00 ).

Så find den rutine der passer bedst til at oversætte din 'til dato' til
TDateTime ( søg på 'Date and time routines' i hjælpen ) og træk Now
( dagsdato og klokkeslet ) fra, så har du et udtryk for nedtællingen.

Nu er der kun udlæsningen tilbage, antal dage er direkte heltallet
( det må vist være Trunc rutinen sammen med IntToStr rutinen, men se
iøvrigt 'Transfer routines' og 'String-handling routines (Pascal-style)' )
og timer, minutter og sekunder kan udlæses med f.eks. TimeToStr.

Jeg håber ovennævnte kan hjælpe på vej...

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>