Bærende skillevæg?
Fra : Erik Vestergaard

Dato : 11-11-01 13:35

Hej
Jeg vil gerne rage en væg ned mellem 2 små værelser, og ville være gld for
lidt "handyman-råd". Væggen er af 10 cm tyk letbetonelement, tror jeg.
Gulvet beton og der er trælisteloft.

Kan en sådan væg have nogen bærende funktion, når den går på tværs af
gitterspærene?
Hvordan er sådan een hæftet til gulv og loft?
Er der noget man skal passe på, når der hverken er strøm,radiatorer elller
andre linieføringer i den?
Skal man fjerne hele væggen, eller lade en kant sidde hele vejen rundt?
Forslag til værktøj/maskiner.

På forhånd tak
Mvh Erik

Fra : fam.Jensen

Dato : 11-11-01 20:33

Hej Erik Hvis den går på tvers af spærene er den bærende, hvis åbenning ikke
er over 3m kan du spende en 4*4" tømmer over oppe fra loftet.
Nej den er ikke hæftet til loftet eller gulv den er sat oven på 10 cm
murerpap , skær den ned med en gasbeton sav eller en makitasav tror nok det
stavet sådan .
Du kan lade 20-25cm af muren blive i ver ende det skader da ikke ,det er
osse med til at stabiliser murerne hilsen Jensen

Fra : S. B.

Dato : 12-11-01 16:03

Den behøver nødvendigvis ikke at være bærende. Det kan du se på din
spærkonstruktion (for det meste)
Hvis spærene er ens hele huset igennem, og det kun er på et kort stykke den
væg stå, skulle der være en chance for at den ikke bære nogt.
Men jeg ville under alle omstændigheder lade en fagmand kigge på det først.

Søren

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 17-11-01 03:51

Erik Vestergaard wrote:

> [...]
> Gulvet beton og der er trælisteloft.
>
> Kan en sådan væg have nogen bærende funktion, når den går på tværs af

Hvis den er eneste væg ud mod en bred gavl kunne den vel også have en
vind-afstivende funktion. Men som S.B. skriver, så få en fagmand til at
kigge på det.

--Johan