sikkert spurgt om før : Tabeller i CSS ?
Fra : Thomas H.

Dato : 11-11-01 12:54

1.

Hvordan forhindrer jeg, at to tabeller (eller bokse) der ligger ved siden
af hinanden, ikke lægger sig oppe over hinanden hvis man laver sit
browservindue mindre horisontalt ?

2.

Hvordan laves en lidt mere avanceret talbel i CSS?
Altså en tabel med f.eks 6 rækker hen ad, og 30 ned?
Det synes jeg ikke jeg kan finde nogle steder

Mvh
Thomas H.

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 11-11-01 14:40

Thomas H. skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan laves en lidt mere avanceret talbel i CSS?
> Altså en tabel med f.eks 6 rækker hen ad, og 30 ned?
> Det synes jeg ikke jeg kan finde nogle steder

Ikke for at være en ordkløver: Man laver ikke en tabel i CSS, men formatere
den med CSS.

Du kan læse alt om CSS-formatering af tabeller her:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html

--
knæk og bræk
Morten @ E-bronx

Fra : Thomas H.

Dato : 11-11-01 16:39

"Morten Abildgaard" <none@all.ok> skrev i en meddelelse

> Ikke for at være en ordkløver: Man laver ikke en tabel i CSS, men
formatere
> den med CSS.

Ok så!
osv... der skal til..

> Du kan læse alt om CSS-formatering af tabeller her:
> http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html

puuuuuuha !!!....jeg giver næsten op på forhånd
Men tak

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 11-11-01 17:28

Thomas H. skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

Ahaa.
Hvis det er billeder du har i cellerne, kan du jo bare have en enkelt celle
med 6 billeder i hver række.
Og selv om det er tekst du har i cellerne, og du har 30 rækker/rows/<tr> med
6 kolonner/celler/<td> i hver, så lægger de sig altså ikke ind over
hinanden.
Hvis du har 2 tabeller ved siden af hinanden og dit problem er at de lægger
sig ind over hinanden, så kan du jo bare smide de 2 tabeller ind i en
"hoved"-tabel.
som standard bliver vist inline og <div> som et boks-element.
Under alle omstændigheder ville et link til siden være en stor hjælp.

Fra : Thomas H.

Dato : 11-11-01 22:38

> [...]
> som standard bliver vist inline og <div> som et boks-element.
> Under alle omstændigheder ville et link til siden være en stor hjælp.

Tjaa, jeg er i gang med, at konvertere min ALT for grafiktunge og gamle
'frontpage'made
hjemmeside, til et helt nyt og let css design.
Jeg har lavet de lette sider, men nu skal jeg til de lidt mere svære (for
mig) og især dem
med tabeller give mig grå hår:
www.thhe.dk/Biler.htm
www.thhe.dk/Prøvekørsler.html den bliver jeg nok nødt til, at putte ind
i en masse tabeller?

Nogle gode idéer ?

Thomas

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 12-11-01 00:01

"Thomas H." <thhe@sol.dk> skrev i en meddelelse

> www.thhe.dk/Biler.htm

Galleriet med billeder kan sagtens laves med CSS. Prøv at tage en kigger på:

http://www.alistapart.com/stories/practicalcss/

> www.thhe.dk/Prøvekørsler.html den bliver jeg nok nødt til, at putte
ind
> i en masse tabeller?

Tja, i hvert fald én tabel til at listen den "inderste" information. De
omkringliggende bokse kan sagtens klares med CSS (altså en masse DIVs med en
tabel aller inderst)

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-01 01:00

Andreas Haugstrup <usenet@solitude.dk> skrev

> Tja, i hvert fald én tabel til at listen den "inderste" information. De
> omkringliggende bokse kan sagtens klares med CSS (altså en masse
> DIVs med en tabel aller inderst)

Ikke nødvendigvis. Jeg har lige lavet det helt uden tabeller
http://www.vebel.net/test/th/thomas.htm

Til Thomas: Undgå danske karakterer på serveren.

--
Allan

Fra : Thomas H.

Dato : 12-11-01 13:20

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis. Jeg har lige lavet det helt uden tabeller
> på http://www.vebel.net/test/th/thomas.htm

Se DET DER, det kalder jeg sgu hjælp
Den er gemt, og skal lige lures af...
Men grunden til at jeg ville have det i små
tabeller var, at jeg undrede mig over hvorfor
den lige pludselig accepterer alle de mellemrum, uden
at skrive 1000 gange "&nbsp;"

....for pokker det er da ret smart det du har lavet
Jeg takker..

I øvrigt, man 'må' vel godt lave en ny *.css til en side
hvis den nu skiller sig meget ud fra de andre, ikke?

> Til Thomas: Undgå danske karakterer på serveren.

Ja jeg ved det, det er en tanketorsk jeg aldrig har fået rettet.

Thomas

Fra : Thomas H.

Dato : 12-11-01 15:24

> den lige pludselig accepterer alle de mellemrum, uden
> at skrive 1000 gange "&nbsp;"

Svarer lige mig selv: ahaaaa, <pre>

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-01 00:12

Thomas H. <thhe@sol.dk> skrev

> Se DET DER, det kalder jeg sgu hjælp

Tak! Det tog faktisk kun 10 minutter

> ...for pokker det er da ret smart det du har lavet

Sådan er det med css.

> I øvrigt, man 'må' vel godt lave en ny *.css til en side
> hvis den nu skiller sig meget ud fra de andre, ikke?

Du kan kan have en css-fil for hver side hvis du ønsker
det. For nemheds skyld har jeg bare brugt en <style>
direkte i filen - og den kan du jo bare lade stå, hvis det
ikke skal bruges andre steder.

> Ja jeg ved det, det er en tanketorsk jeg aldrig har fået
> rettet.

Det er utroligt at du har fået lov til at uploade det - min
server går helt amok hvis jeg prøver

--
Allan

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-01 20:02

> Tak! Det tog faktisk kun 10 minutter

Ok, jeg har siddet og luret, jeg kendte ikke <pre> kommandoen,
det er jo den der gør det så let
Dog forstår jeg ikke helt, hvorfor du har brugt den der "prehl" i stedet
for bare en <b> eller <strong> ?

> Du kan kan have en css-fil for hver side hvis du ønsker
> det. For nemheds skyld har jeg bare brugt en <style>
> direkte i filen - og den kan du jo bare lade stå, hvis det
> ikke skal bruges andre steder.

Ja det er også smart nok, så var det jo lidt lettere for mig,
at se hvordan det var kavet

> Det er utroligt at du har fået lov til at uploade det - min
> server går helt amok hvis jeg prøver

Tjaa, men jeg tror jeg får det ændret med det samme...tak for det

Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-11-01 22:40

Tue, 13 Nov 2001 20:02:00 +0100, skrev "Thomas H."
<thhe@sol.dk>:

>Dog forstår jeg ikke helt, hvorfor du har brugt den der "prehl" i stedet
>for bare en <b> eller <strong> ?

Prehl er en class, der er brugt til at lave understregningen.

<b> eller <strong> er gammeldags og bør ikke bruges (og slet ikke
når man bruger css).
Det er i css defineret at at <pre> skal stå med fed skrift.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 13-11-01 23:14

> <b> eller <strong> er gammeldags og bør ikke bruges (og slet ikke
> når man bruger css).

Nej, <b> er gammeldags og udgået af HTML standarden (så vidt jeg husker) du
skal istedet bruge <strong> når du vil have en stærk fremhævning (ligesom du
skal bruge <em> til normale fremhævninger). Så kan du bestemme hvordan de
skal se ud vha. css.

strong {
font-weight:bold;
}
em {
font-style:italic;
}

Hvis du bare skal bruge en fed tekst er det span du skal have fat i. <span
class="fed">fed tekst</span>

span.fed {
font-weight:bold;
}

Det gælder om at separere stil (design, layout) og inhold. Det gøres ved at
bruge de rigtige tags på de rigtige tidspunkter (H1-6 for overskrifter, em
til fremhævelse etc). Så brug <strong> når du vil lave en stærk fremhævelse
og span når du bare vil have fed tekst. Det er korrekt HTML og bestemt ikke
gammeldags!
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 12-11-01 20:20

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke nødvendigvis. Jeg har lige lavet det helt uden tabeller
> på http://www.vebel.net/test/th/thomas.htm

Tja, jeg mente ikke at det ikke kunne gøres, men når nu tabellerne er der så
kan man da ligeså bruge dem til det de er lavet til (netop fremstilling at
data på denne måde)
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-01 00:18

Andreas Haugstrup <usenet@solitude.dk> skrev

> Tja, jeg mente ikke at det ikke kunne gøres, men når nu tabellerne
> er der så kan man da ligeså bruge dem til det de er lavet til (netop
> fremstilling at data på denne måde)

Det ville også være oplagt at bruge en tabel, men i dette tilfælde
er det lavet med <pre> og det fungerer jo glimrende

--
Allan

Fra : Thomas H.

Dato : 12-11-01 13:10

"Andreas Haugstrup" <usenet@solitude.dk> skrev i en meddelelse

> Galleriet med billeder kan sagtens laves med CSS. Prøv at tage en kigger
på:

> http://www.alistapart.com/stories/practicalcss/

Ok, jeg kigger på det, og vender tilbage når jeg kommer
i gang igen

> [...]
>
> Tja, i hvert fald én tabel til at listen den "inderste" information. De
> omkringliggende bokse kan sagtens klares med CSS (altså en masse DIVs med

Jeg prøver

Thomas