Hvad er mest varmebesparende???
Fra : Annette

Dato : 11-11-01 12:00

Jeg bor i hus med oliefyr. Hvad er mest varmebesparende: at lade
radiatorerne stå på den samme temperatur døgnet rundt eller at skrue
lidt/meget ned for varmen om natten??

Jeg håber der er en der ved det præcist.

På forhånd tak

Annette

Fra : Calle

Dato : 11-11-01 12:11

Hej

det er mest varmebesparende at skrue lidt ned.
Dog ikke så meget at der kommer kondens
normalt siger man at man max må sænke med 3grader, for at det kan gå an.
Men hvorfor ikke købe en af de nye RA-Plus termostater fra Danfoss, de kan
programeres hvornår de skal tænde og slukke.
Kan fås for 248.- ved Harald Nyborg
Her er et likt til beskrivelsen af dem:
DATABLAD: http://www.danfoss.dk/pdf/vd51p101.pdf
INSTRUKTION:http://www.danfoss.dk/pdf/RA+.pdf

--
Automatikmekaniker
Calle

Fra : Giro

Dato : 11-11-01 22:15

Hvad er mest varmebesparende: at lade
> radiatorerne stå på den samme temperatur døgnet rundt eller at skrue
> lidt/meget ned for varmen om natten??
>
> Jeg håber der er en der ved det præcist.

Det er klart billigere at skrue ned - uanset om det er om natten eller om
dagen.

Tabet ( udstrålingen ) af den tilførte varme til omgivelserne er større, jo
større temperaturforskellen er. Så jo mindre temperaturforskellen er ( altså
jo mere, du har skruet ned for varmen ) jo mindre bliver tabet.

Der cirkulerer en del uforståelig overtro om at "det koster mere at varme op
igen end at holde temperaturen konstant" , men det er ren ammestuesnak -
ingen med blot en lille smule indsigt vil kunne forsvare den slags.

Så skru ned, når du ikke har brug for varmen !

Mvh

Bo K

Fra : Mogens

Dato : 12-11-01 20:51

On Sun, 11 Nov 2001 22:14:37 +0100, "Giro" <isl42271@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>ingen med blot en lille smule indsigt vil kunne forsvare den slags.
>
>Så skru ned, når du ikke har brug for varmen !

Argumentationen er teoretisk helt korrekt, men efter min opfattelse
overvurderer mange gevinsten i energibesparelse med bøvlet og generne
ved ikke at holde en konstant temperatur. Energien sidder jo
overvejende i vægge/gulve/inventar, og kun i ringe grad i luften, så
man sænker/hæver derved temperaturen i vægge m.m. Er det ikke
tænkeligt at denne sænke/hæve-proces indvirker på materialerne i eks.
væggene på en negativ måde ? Elller det forhold at varmeanlægget kører
på højtryk når natsænkingen slås fra og står slukket i nogle timer
hvor den slås til - forlænger/forkorter det effektivtet/levetid på
fyret?

I et relativt moderne og velisoleret hus er det efter min opfattelse
nonsens at natsænke med fodkolde gulve til følge. Vi har samme varme i
alle rum døgnet rundt (21-22 grader), og opvarmer vores 175 m2 5 år
gamle etplans parcelhus med naturgas for 7.500 kr/år. Jeg nægter at
tro at natsænking ville skære mange øre af dette.

Mogens Lunde

Fra : Annette

Dato : 11-11-01 22:46

Tak skal I have....!!!!!

Annette

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-11-01 19:25

Annette <a.lau@ofir.dk> skrev i en news:9sllo2$2sr4$1@news.cybercity.dk...
> Jeg bor i hus med oliefyr. Hvad er mest varmebesparende: at lade
> radiatorerne stå på den samme temperatur døgnet rundt eller at skrue
> lidt/meget ned for varmen om natten??

Det er ret enkelt fysisk princip - man skal erstatte den varmeenergi, der
forsvinder til omgivelserne. Og den afhænger direkte af temperaturforskellen
mellem ude og inde. Der spares ca. 4% for hver grad rumtemperaturen
nedsættes. [ (25 grC - 24 gr C) *100 / 25 gr C = 4% ]
Nedsættelse af rumtemperaturen i de perioder, hvor man ikke
opholder sig i lokalet - aften og nat - vil derfor altid medføre
mindre varmetab og besparelser på regnskabet.
Det gøres let ved et døgnur, hvor man kan lukke af for omløbet i
systemet - så slipper man for at skrue ned for radiatorer - eller for helt
at lukke for oliefyret.

Per A. Hansen