Tak for hjælpen
Fra : otn

Dato : 11-11-01 16:49

Tak for hjælpen til alle med harddisk der ikke ville mounte. Hvad der
præcist hjalp - ved jeg ikke - men nu mounter den igen. Under arbejdet
opdagede jeg, at det ikke var muligt for mig at lave en sikkerhedskopi
af min system 9.1 cd, der kunne starte computeren op. Hverken Toast
4.1.2 eller 5.02 klarede opgaven - hvorfor mon?
Jeg kunne godt tænke mig at lave en cd, hvor jeg installerer min. system
og diverse disktools, hvordan gør jeg "smartest" det?
Kan en harddisk med interface IDE100 umiddelbart bruges i en beige G3? -
eller skal der én eller anden slags "datacabelconverter" til?
Og nu vi er ved det. Maxtor eller Seagate - pro et contra. Jeg overvejer
at købe én på 40G - specifikationert og pris er stort set ens.

Som altid håber jeg på hjælp fra denne fremragende gruppe.

Ole

Fra : Jens Lykkebo

Dato : 11-11-01 12:34

On 11/11/01 16:49, in article 1f2pevz.p50d091cd8by2N%otn@stofanet.dk, "otn"
<otn@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig at lave en cd, hvor jeg installerer min. system
> og diverse disktools, hvordan gør jeg "smartest" det?

Da du har Toast, så gå ind under Toast Help og se under Making a Bootable CD

Hilsen Jens.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-01 01:30

Hej Ole

otn wrote:

> [...]
> af min system 9.1 cd, der kunne starte computeren op. Hverken Toast
> 4.1.2 eller 5.02 klarede opgaven - hvorfor mon?

Du skal blot indsætte system CD'en i drevet og trække den til toast ikonet,
så vil toast åbne. Klik på knappen 'Data' og afkryds feltet 'Make
Bootable'. Klik OK til de to næste dialoger. Derefter klikker du på knappen
'Write disc...', indsætter et medie og venter til der kommer en ny dialog
op. Her klikker du på 'Write CD'.

> Jeg kunne godt tænke mig at lave en cd, hvor jeg installerer min. system
> og diverse disktools, hvordan gør jeg "smartest" det?

Åbn Toast 4.1.x og gå til Utilities -> Create Temporary partition. Vælg
str. fx. 700mb, giv den navn og klik OK. Afslut Toast _uden_ at slette den
midlertidige disk, når Toast spørger dig. Du har nu en ikon på dit
skrivebord, der repræsenterer den midlertidige disk.

Kopier nu din systemmappe og mappen 'Applications (Mac OS 9)' over på den
midlertidige ikon. Kopier også de værktøjer, du vil have med på CD'en, -
Norton, DiskWarrior, FileBuddy osv. over på ikonet.

Du skal blot være opmærksom på, at nogle af de nyere installers automatisk
vil anbringe et program, der installeres i mappen Applications (Mac OS 9),
og hvis det er fx. MS Office, ja så fylder den enormt meget. Derfor bør du
lave en ekstra mappe, hvor du trækker de ting fra Applications (Mac OS 9)
over i, inden du kopierer det til den midlertidige disk. Når du så er
færdig med at kopiere over på den midlertidige disk, lægger du blot det
hele tilbage i mappen Applications (Mac OS 9) igen.

Træk derefter ikonet for den midlertidige disk over på Toast ikonet og klik
igen på 'Data' og afkryds 'Make Bootable', og igen klik OK til de næste to
dialoger. - Klik på 'Write disc...', - Indsæt et medie og vent. - Klik på
'Write Disc' og der vil gå ca. 17 min for en 4x CD-R, - så har du en
identisk kopi, der ovenikøbet er bootable.

> Kan en harddisk med interface IDE100 umiddelbart bruges i en beige G3? -
> eller skal der én eller anden slags "datacabelconverter" til?

Ja, du kan umiddelbart montere en ATA100 HD i en beige G3 med både ATA 33
og ATA 66 kontroller, og nej, der skal ikke bruges nogen former for
konvertere eller andet for at montere den.

> Og nu vi er ved det. Maxtor eller Seagate - pro et contra. Jeg overvejer
> at købe én på 40G - specifikationert og pris er stort set ens.

Du bør helt klart vælge Seagate disken. Den har en langt højere stabilitet
end Maxtor. Er det en Barracuda model? - Hvis så, - så kan jeg sige, at det
er en af de diske, der har færrest fejl overhovedet, og du får en lynhurtig
disk selv i en gl. beige G3. Jeg har selv en Barracuda 30gb i min egen
G3/233DT, og den er næsten lige så hurtig som den Ultra SCSI Fireball
34572, jeg har siddende i en anden computer med en fast SCSI-bus.

En væsentlig grund til, at du skal foretrække Seagate fremfor Maxtor er, at
der på det seneste er dukket flere Maxtor DiamondMax op med alvorlige fejl
både mht. bad blocks og med motorer, der løber varme - og simpelthen
brænder af! - Og hvis du endelig vil have Maxtor, så skal du vælge en af de
nye Maxtor Atlas IV. Denne model er nemlig produceret af Quantum for Maxtor
og af en langt højere kvalitet, men jo så også en del dyrere.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : otn

Dato : 13-11-01 02:12

Hej
Tak til Jens og Erik for hjælpen. Jeg har nu en sikkerhedskopi af min
system cd - som jeg kan boote fra :0)
Et stk. Seagate barracuda 40G bestilt.

Ole