Konstruktion af udstødning.
Fra : Bjarne Petersen

Dato : 10-11-01 21:16

Hej

Jeg skal have bygget en komplet udstødning til en Husaberg 500 motor.
I den forbindelse kunne jeg godt bruge lidt tips / links til hvorledes det
gøres, her tænkes især på dimensionering af anlægget.

Da det jo er en 1 cyl. motor, bør det vel være rimeligt simpelt, da der ikke
er flere cylindre som skal afstemmes i forhold til hinanden.

Iøjeblikket er motoren forsynet med to separate udstødsrør, det er faktisk
bare to rør der ender i hver sin dæmper (et perforeret rør med uld omkring
! ).

Planen er så at de to rør skal samles i en collector og derefter gå til en
fælles lyddæmper.
Vil det være nok at sikre at lysningen i røret efter collectoren og
lyddæmperen er det samme som de to afgangsrør fra topstykket tilsammen. ?

Nu jeg er igang, er der så nogen som ligger inde med erfaring , links,
tuningstips m.v. omkring en Husaberg 500 motor (årg. 2000).

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

(ps, det kan godt være at ovennævnte er lidt OT, da motoren sidder i en
crosskart, men den kommer jo fra en mc)

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-11-01 11:27

"Bjarne Petersen" <bep@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vil det være nok at sikre at lysningen i røret efter collectoren og
> lyddæmperen er det samme som de to afgangsrør fra topstykket tilsammen. ?

Det vil jeg tro.
Jeg har haft et større antal Honda XL600 og XR600 (og 500), og de
forskellige årgange skifter lystigt mellem to rør hele vejen hen til
lydpotten, og en collector der samler rørene lige ved topstykket, og det
mener jeg at huske at Husaberg også gør (altså skifter mellem de to metoder
afh. af årgang).

Jeg har ikke selv erfaring med Berg, men flere af mine nære venner har haft
dem, så jeg har lagt øre til mange bandeord. Det er en god motor med en
lækker motorkarakteristik og et voldsomt træk, men flere af mine venner har
nok været lidt uheldige med deres.
Pt. har min klubkammerat Ole en 500 fra '97 som har kørt meget, meget lidt,
for den har defekt tænding så den er stort set umulig at starte. Det problem
blev løst af for 3000 kr ny tænding, men den holdt kun til (knap) 1 løb, så
døde den også.

Rittig

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 11-11-01 20:40

> [...]
problem
> blev løst af for 3000 kr ny tænding, men den holdt kun til (knap) 1 løb,

Hej Claus
Jeg har normalt også holdt mig til produkter fra det opgående sols land ,
men det er desværre lidt svært at få fat på 500 ccm motorer, der er faktisk
kun Husaberg som har kunne levere indtil videre.
Tændingsproblemer på husaberg er vist ikke helt unormalt, det er ihvertefald
beskrevet på en del hjemmesider, løsningen er noget køling til svinghjulet
bl.a.
Kender du noget til holdbarheden af forskellige dele i motoren, her tænkes
på normalt slid og ikke havarier.
Hvor mange timer kan man forvente at stempel, ventiler, plejstang,
plejstangslejer og hovedlejer holder?
Hvis man følger instruktionsbogen, skal der kun skiftet olie / filter på
motoren med jævne mellemrum de første 100 timer. Ved 100 timer skal
plejstangslejer skiftes.
Det hænger ikke rigtigt sammen med hvad folk som bruger dem i crosskarts har
af erfaringer.
Ved du hvad ydelsen / moment er på en husaberg 500 motor, samt max.
omdrejninger?
Har du iøvrigt nogen erfaring med om forskellige udstødninger ændre
motorkarateristikken meget?
Hvad med benzin, kan man bruger 95 oktan og "oktanboost" eller skal man køre
halvdelen af landet rundt for at finde en tank som har 98 oktan.

Hilsen Bjarne
PS var du ikke med i offroad klubben omkring 1989-90, jeg syntes at kunne
huske dit navn fra dengang.
Det var godt nok nogle gode arrangementer man deltog i, havde man dog bare
kunne køre på baghjulet så man kunne være kommet med i "onroad
fraktionen"
Istedet blev man "nød" til at køre diverse jordveje tynde i selskab med
nogle offrødder som var noget mere hardcore end en selv, jeg savner sgu min
offroader en gang imellem-:)

Fra : Søren L Hansen

Dato : 11-11-01 21:29

> Tændingsproblemer på husaberg er vist ikke helt unormalt, det er
ihvertefald
> beskrevet på en del hjemmesider, løsningen er noget køling til svinghjulet
> bl.a.

Hov det lyder interessant, hvor finder du det? Sagen er at jeg deler
værksted med Ole og hans HissaHussa500, og derfor må høre jeremiaderne.
Sjovt så fandt vi ud af at tændingsdimsenoterne var ens på den og Mikkels
Aprilia, hardwaren er stort set ens.
Og en bedre lyddæmper vil også være interessant, når den en sjælden gang kan
starte kan jeg høre den oppe i stuen når han starter den tre etager nede!!!

> Hilsen Bjarne
> PS var du ikke med i offroad klubben omkring 1989-90, jeg syntes at kunne
> huske dit navn fra dengang.

Uha uha, uden Rittig, ingen offroadklub, slet ikke her i Aalborg...
Søren

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 12-11-01 08:28

"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> starte kan jeg høre den oppe i stuen når han starter den tre etager

Hej Søren
På linket http://www.husaberg.web-page.net/ under tech solution er der
skrevet lidt om ekstra køling af tændingen, "finishen" kunne dog muligvis
godt gøres lidt bedere.
M.h.t. til lyddæmpning så mener jeg at ingen motorsport uden lyd!, det er
bare trist at de fleste naboer til motorsports anlæg ikke er af samme
mening

Hilsen Bjarne

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-11-01 22:13

"Bjarne Petersen" <bep@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Claus
> Jeg har normalt også holdt mig til produkter fra det opgående sols land
,

Æhh, nå? Det har jeg så IKKE. Jeg har ganske vist overvejende haft japanere,
men de fedeste cykler jeg har kørt på, har ikke været japanske.

> men det er desværre lidt svært at få fat på 500 ccm motorer, der er
faktisk
> kun Husaberg som har kunne levere indtil videre.

Ja, det tror jeg gerne. Men man kunne jo afsøge nogle tyske ophuggere? Jeg
havde held til at få en XR600 motor der havde kørt 1000km, og som så ud som
ny til 8.000 kr. Den kan du selvfølgelig ikke bruge, den er for tung og for
svag, men kunne du nu finde en Husky eller Yamaha eller sådan noget...?

> Kender du noget til holdbarheden af forskellige dele i motoren, her tænkes
> på normalt slid og ikke havarier.

Nej, ikke rigtig. De, der kører eller har kørt Berg af mine venner, siger
sliddet er ligesom på Husky og Yamaha 4-takterne, måske holder mekanikken
endda lidt bedre. Tændinger lader dog til at være et ømt punkt.

> Hvor mange timer kan man forvente at stempel, ventiler, plejstang,
> plejstangslejer og hovedlejer holder?

Jeg ved det ikke. Jeg har haft en YZ400F, og et af mine spørgsmål var også:
Hvor længe holder det? På den er det vist nederste plejlstangsleje som er
det ømme punkt, et par af vennernes har høvlet nederste søle, og DET er
dyrt! Jeg panik-byttede min efter at en af kammeraterne havde puttet for
16.000 kr. stumper i sin, efter at nederste søle gav op. Jeg brød mig heller
ikke rigtig om at der var spåner i oliefiltret ved hvert olieskift (og de er
hyppige på YZ400F), det har der aldrig været på mine XR/XL'er.

> [...]
> plejstangslejer skiftes.
> Det hænger ikke rigtigt sammen med hvad folk som bruger dem i crosskarts

Alle 4-taktere der bruges til race skal have meget hyppige olieskift, og
olien må ikke være for ringe. Flere olietests har vist at der ikke er målbar
kvalitetsforskel på bil- og motorcykel-olier, men at der er markant forskel
på mineralske og delsyntetiske oliers holdbarhed, derfor bruger jeg altid en
delsyntetisk ikke-mc-olie til under 200kr. for 4 liter, og skifter hellere
lidt tit.

> Ved du hvad ydelsen / moment er på en husaberg 500 motor, samt max.
> omdrejninger?

Jeg ved det ikke. Berg'en har en del mere top end mine XR motorer, og en del
mere bund end min YZ400F, men hvor meget og hvor, det ved jeg ikke. Tal
interesserer mig ikke så meget, jeg går mere op i hvordan skidtet virker på
banen, og jeg kører ikke race med 4-taktere mere. Ole (som deler værksted
med Lindholt, og som har en tændingssvag Berg 500) har ikke fået kørt meget
på sin racer i år, men en af de gange den virkede, afslørede ihvertfald at
min '98 KX250 trækker noget bedre end hans '97 Berg 500. Vi er begge to gode
til starter, men jeg kan tage ham med 5 - 10 meter til første sving, og det
er meget. Ude på banen er han hurtigere end jeg, men det er altså næppe
motorens skyld.

> Har du iøvrigt nogen erfaring med om forskellige udstødninger ændre
> motorkarateristikken meget?

Ja, jeg har jo kørt med SuperTrapp i mange år, så jeg har en del erfaring i
justering af motorkarakteristik vha. udstødnings modstand.
Jeg tror ikke man kan ændre motorkarakteristikken meget vha. forrør. Det kan
nu ikke helt udelukkes, på min YZ400F kørte jeg med Big Gun udstødning, som
har konisk forrør, og det skulle ifølge Mike Young give et bedre træk i det
meste af registret, men om det lige er så meget at det faktisk kan
mærkes.... Tjek evt. Big Gun's hjemmeside, der står vistnok noget om emnet.
Modstanden i lydpotten derimod, kan ændre motorkarakteristikken meget! Øget
modstand giver mere bund og mindre top. Mindsket modstand giver mindre bund
og mere top. Efter meget justeren frem og tilbage, har jeg fundet et
passende kompromis, men Wild Ting (min kammerat som kørte med en lignende
White Bros potte på sin Yamaha TT600) kørte med meget mindre modstand end
jeg, så det er nok meget et spørgsmål om smag. De rene "racer-rør" (en
lyddæmper som på 2-takt motocross, et perforeret rør omviklet med dæmperuld
og ellers fri passage gennem røret) skal være ret lange for at yde nogen
nævneværdig modstand, syns jeg.

> Hvad med benzin, kan man bruger 95 oktan og "oktanboost" eller skal man
køre
> halvdelen af landet rundt for at finde en tank som har 98 oktan.

Det aner jeg ikke. Jeg tror Ole kører på 95 oktan, men jeg skal prøve at
spørge.

> PS var du ikke med i offroad klubben omkring 1989-90, jeg syntes at kunne
> huske dit navn fra dengang.

Jo. Jeg startede i off-road klubben i '86 og er med endnu. I '90 startede
jeg Aalborg Off-Road MC Klub sammen med 4 gode venner som alle har
off-roader endnu (selvom vi vist kun er 2 der stadig kører på dem).

> Det var godt nok nogle gode arrangementer man deltog i, havde man dog bare
> kunne køre på baghjulet så man kunne være kommet med i "onroad
> fraktionen"

Jep, jeg var også ret misundelig på dem der kunne. Kan du huske Ole Beck?
Han kørte en tid på en giftiggrøn Yamaha HL500, og han kunne får Erik W.
Petersens stuntshow til at ligne barnemad...

> Istedet blev man "nød" til at køre diverse jordveje tynde i selskab med
> nogle offrødder som var noget mere hardcore end en selv, jeg savner sgu
min
> offroader en gang imellem-:)

Det er der råd for. Køb en igen, bare en billig lille lege-ting.
Hvor kører du cross-cart henne? Bygger du den selv? Kan man komme og kigge?

Mvh.
Claus Rittig,
Dansk Off-Road MC Klub medlemsnr. 17.

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 12-11-01 09:22

Hej Claus

> [...]
for
> svag, men kunne du nu finde en Husky eller Yamaha eller sådan noget...?
Crosskart reglementet siger 250 ccm totakt eller 500 ccm firtakt (begge en
cyl.) det er faktisk den eneste begræsning lige bortset fra trykladning og
div. former for "alternativ" brændstof.
Indtilvidere har det været husa og husquarna, men til næste sæson skulle der
vist være nogle som har lagt 30kkr på bordet, og stille op med ktm, der er
endnu ingen som har prøvet yamaha 426, men det kommer nok også.
Karten skal have en min. vægt på 190 kg, derfor må motoren ikke være for
tung.
Det var iøvrigt også derfor jeg at jeg skrev til dfm, udstødningen på den
kart jeg lige har købt, har en vægt på 8,5 kg, det mener jeg er for meget,
og derfor må jeg jo lave en udstødning som er lettere.
Reglementet foreskriver iøvrigt også kun to forskellige typer dæk, og det er
(heldigvis) dem som sætter begrænsningen for hvor meget effekt der kan
overføres til underlaget, dette begrænser til en vis grad hvor meget det kan
betale sig at "tune" motoren.

> [...]
> derfor bruger jeg altid en
> delsyntetisk ikke-mc-olie til under 200kr. for 4 liter, og skifter hellere
Hvad med koblingen, har du haft problemer med den pga. "bil motor olier"?

> Tal interesserer mig ikke så meget, jeg går mere op i hvordan skidtet
virker på
> banen,
Du har helt ret, jeg er også mest nervøs for om motoren kan overdrejes (i
den hellige sags navn naturligvis og dermed med lave "ventilsalat" eller
er motorkarateristikken sådan at den taber pusten på toppen.

> [...]

> Han kørte en tid på en giftiggrøn Yamaha HL500, og han kunne får Erik W.
> Petersens stuntshow til at ligne barnemad...
Yes, han var godt nok mand for at få gang i den ved hver en lejlighed
Når man tænker tilbage, så var der faktisk en hel del farverige personer der
virkelig gjorde det til en fornøjelse at deltage i arrangementer.

> Det er der råd for. Køb en igen, bare en billig lille lege-ting.
I mit værksted står to crosskarts, en gade motorcykel, en roadracer, gokarts
m.v., jeg tror ikke tiden er inde til at investere i mere isenkram
iøjeblikket.

> Hvor kører du cross-cart henne? Bygger du den selv? Kan man komme og
kigge?
I DK kører vi på de samme baner som de bruger til folkerace, auto og
ralleycross, det samme gælder i Sverige, her er der dog en del flerebaner
end i Dk, og nogen størrere mulighed for at træne, men sådan er det vist med
alt motorsport, DK kontra Sverige.
Man kan bygge selv, men det er lettere at købe en "færdig" der er så
mulighed for at sætte sit eget præg på den, med ens egne "geniale" tekniske
løsninger. I DK er der vistnok tre som bygger og sælger crosskarts, en ny
koster ca. 35kkr uden motor. brugte kan fåes fra 15kkr. og opefter (med
motor)
Til træninger er der fri adgang, ved løb kræver arrangørerne i de fleste
tilfælde entreindtægt, men der er vel altid et par fribilleter i
overskud.-).
Desværre er crosskart en sommersport, hvilket vel er den eneste ulempe ved
den.
Prøv iøvrigt at se www.crosskart.dk

Hilsen Bjarne
(det blev vist lidt OT iforhold til MC)

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-11-01 16:56

> lidt tit.

> Hvad med koblingen, har du haft problemer med den pga. "bil motor olier"?

Jeg har altid brugt bil-olier i alle mine motorcykler, såvel til motorsport
som til leg, og jeg har prøvet MANGE forskellige olier. Ikke een eneste gang
har jeg haft det mindste problem med min kobling!
Søg på nettet after nogle olietests, alle dem jeg har kunnet finde har kåret
en bil-olie som vinder, og hver gang man har testet mod motorcykelolier har
der været en markant prisforskel på de to "typer", ofte op til 100% mere for
den ringere motorcykel olie.

> [...]
eller
> er motorkarateristikken sådan at den taber pusten på toppen.

Den bliver meget svær at overdreje, jeg har set nogle kiksede gearskift, men
den taber pusten når du kommer for højt op i omdrejninger, så jeg tror også
du i en cross-kart vil kunne mærke når det hele bliver til omdrejninger
istedet for træk.

> Når man tænker tilbage, så var der faktisk en hel del farverige personer
der
> virkelig gjorde det til en fornøjelse at deltage i arrangementer.

Ja, det bliver aldrig som i de gode gamle dage...
Nå, der er nu igen nogle virkelige originaler i miljøet, som kan skabe en
fest af ingenting, så jeg kører stadig lidt off-road, selvom jeg tror jeg er
ved at blive for gammel til at wheelie gennem McDrive og den slags.

> I mit værksted står to crosskarts, en gade motorcykel, en roadracer,
gokarts
> m.v., jeg tror ikke tiden er inde til at investere i mere isenkram
> iøjeblikket.

Næh, det forstår jeg. Jeg er vist lidt i en lignende situation, jeg ville
gerne køre std. 125 RR, men konen synes jeg har isenkram nok.

> Prøv iøvrigt at se www.crosskart.dk

Jepper, jeg kigger ind.

Rittig