VHS til Computer, hvordan ?
Fra : Elgen

Dato : 10-11-01 15:46

Hej, jeg har en række VHS-videobånd jeg godt kunne tænke mig at kopiere
over, så de kan ses på Computeren. Kan det lade sig gøre ? kvaliteten vil
den være ok ?

Hvilket format vil være bedst passende at køre båndene over I (divx,vcd,
.....) ? Skulle gerne kunne brændes ud på cd-rom.

Hvilke(t) programmer skal jeg evt. bruge, og hvor kan jeg finde en guide til
disse ?

Jeg har et Asus geforce 2 GTS deluxe grafikfort.
På forhånd Tak

Mvh. Carsten Damgaard

Fra : Torben B Chr

Dato : 11-11-01 01:14

"Elgen" <cda@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg har en række VHS-videobånd jeg godt kunne tænke mig at kopiere
> over, så de kan ses på Computeren. Kan det lade sig gøre ? kvaliteten vil
> den være ok ?

Ja, det kan lade sig gøre
Kvaliteten afhænger af dit udstyr og din PC's ydeevne på flere fronter (CPU
hastighed, HD hastighed, og [TV]kortet du bruger)

Af løsninger kan f.eks nævnes

- ATI's Radeon 8500
- WinDVR sammen med et kompatibelt TV-kort

- De 2 bruger software der real-time encoder til MPEG2, og det er altså
meget op til din PC ydelse (den skal være STOR, men så kan det også blive
godt)
En Athlon XP 1900+, mindst 512 Mb DDR PC-2100 Ram, og en HURTIG harddisk
skulle kunne sikre sig selv den mest optimale encoding setting
Under 1 Ghz, skal du ihvert fald til at gå på kompromis med den ultimative
setting iflg nogle reviews på nettet.

- Hauppauge Win-TV PVR, som er hardware enocoding på selve kortet. (Rimelig
kvalitet men ikke helt rolige farver)
- her skal du bare have en hurtig HD

> Hvilket format vil være bedst passende at køre båndene over I (divx,vcd,
> ....) ? Skulle gerne kunne brændes ud på cd-rom.

Vil du have det bedste skal du bruge MPEG2. - Men det kan godt fylde

Hvis du derfor/derefter ønsker at lave det til DIVX vil 2 pass med DivX 4.02
og en ordentligt bitrate også være til at forsvare.
vcd ser ud af r**** til

> Hvilke(t) programmer skal jeg evt. bruge, og hvor kan jeg finde en guide
til
> disse ?
>
> Jeg har et Asus geforce 2 GTS deluxe grafikfort.

- Så burde du også have video indgange på dit grafikkort ikke sandt ?

Prøv om WinDVR måske kunne være kompatibelt ???

(der er en trail version tilgængelig på www.intervideo.com)

TBC