Søges: Opskrift på pastasalat
Fra : Jesper Winding

Dato : 10-11-01 14:19

Hejsa - er der ikke nogen der ligger inde med en rigtig lækker (nem)
opskrift på pastasalat

--
-=JESPER=-
http://jespersunivers.dk

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 11-11-01 22:17

Hej Jesper.

Prøv denne: http://www.karoline.dk/visopskrift.asp?id=682
Brug opskriften på kogning og marinaden og tilsæt så det fyld du har lyst
til.
F.eks - agurk, løgringe, tomat, majs, ærter, majs, skinke og/eller ostetern,
grøn salat, feta ost, oliven - der er mange muligheder.

M.v.h. Karina.

Fra : Deleuran

Dato : 12-11-01 13:33

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa - er der ikke nogen der ligger inde med en rigtig lækker (nem)
> [...]

Her er min favorit:

Pastasalat med bacon

250 g pasta, der er kogt og afdryppet
1 lille endviesalathoved
1 løg
1 bdt. purløg
1 tsk. olie
200 g bacon i tynde skiver
2 - 4 spsk. eddike
cayennepeber

Salaten snittes fint, løget hakkes, purløgen snittes fint. Olien varmes på
en pande, bacon steges sprødt og brunt og lægges til afdrypning på
køkkenrulle. Det hakkede løg svitses klart i fedtstoffet på panden, den
tages af blusset og eddiken røres i, marinaden smages til med cayennepeber.
Pasta, salat og purløg blandes med den varme marinade i en skål. De ristede
baconskiver smuldres ned i skålen og vendes i salaten, som serveres straks.

Lone

Fra : Flemming

Dato : 12-11-01 15:50

"Jesper Winding" <jesperw@privat.dk> wrote in message
> Hejsa - er der ikke nogen der ligger inde med en rigtig lækker (nem)
> opskrift på pastasalat
>
> --
> -=JESPER=-
> http://jespersunivers.dk
> Her har du mine 2 bud.
> pasta, agurk,ærter,feta,kogte broccolibuketter, hvidløg, lidt chili,
salt/peber,og frisk hakket persille.

Eller pasta, friske champignon, friske gulerødder,babymajs, ærter samt en
cremefraisedressing med salt, peber og godt med friskpresset hvidløg

mange hilsener Gitte

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 17-11-01 14:21

"Jesper Winding" skrev i en meddelelse

> Hejsa - er der ikke nogen der ligger inde med en rigtig lækker (nem)
> opskrift på pastasalat

Nedenstående opskrift er nem, fordi du kort sagt kun skal fire ting:

1. Marinerer noget kød
2. Stegekøddet
3. Kogepasta
4. Blande det hele

Det bliver bedst hvi du marinere køddet dagen før, og er let fordi du kan
lave marianden som du vil. De vigtigste ingredienser er olie, soja,
citron/limesaft, karry og sukker. Altså ingedienser man oftest har
alligevel.

Men prøv dig frem - opskriften er min egen, så der er ingen regler...

Lime- og karrymarineret pastasalat med kylling
Denne pastasalat indeholder tre dele.
· Marinade
· Fyld
· Pasta

Hvis pastasalaten er tænkt som tilbehør mere end som en ret i sig selv
udelades fyldet bare.
Marinade
Olivenolie
Sojasauce - f.eks. Kikkomans
Citron- og/eller limesaft
Balsamico Eddike
Hvidvinseddike
Karry
Gurgemaje (for den flotte gule farves skyld)
Paprika
Salt og Peber
Frisk chili
Basilikum, gerne frisk(kan udelades)
Oregano, gerne frisk (kan udelades)
Timian, gerne frisk (kan udelades)
Frisk citronmelisse
Sukker
Honning (kan udelades)
Fint hakket løg
Fint hakket hvidløg

Den ønskede mængde løg og hvidløg hakkes fint. Herefter tilsættes alle de
tørre ingredienser. Brug ca. ½ spsk. karry pr. hele løg - der skal meget
karry i. Tilsæt de øvrige tørre krydderier efter smag. Vær forsigtig med
salten, da sojaen også er meget salt. Tilsæt herefter olie, soja, de to
eddiker og citrussafterne. Vær forsigtig med eddikerne - marinaden må ikke
blive for sur - smag til med sukker og evt. honning. Hvis du ud over
citronsaft også bruger limesaft, så vær opmærksom på, at limesaften er meget
gennemtrængende i forhold til citronen, hvorfor der ikke skal ret meget i -
måske saften fra ½-1 limefrugt. Forholdet mellem olien og de øvrige "våde"
ingredienser er 1:1 - altså lige så meget olie som øvrige våde ingredienser.
Brug endelig friskekrydderurter hvis du har, men tørrere kan også bruges. I
sær er citronmelissen bedst frisk. Vær også varsom med den friske chili, og
udelad den evt. hvis pastasalaten ikke skal være for stærk - karryen er
stærk i sig selv.
Lad marinaden trække natten over. Umiddelbart inden marinaden skal bruges
varmes den igennem i en stor, tykbundet gryde ved høj varme og under
konstant omrøring - dette for at sukkeret og evt. honningen karamellisere og
at løgene svitses. Desuden fremhæver denne svitsning smagen i karryen.
Bemærk at paprika godt kan blive en smule bitter ved svitsning, hvorfor der
ikke skal så meget paprika i. Herefter blandes pastaen i lidt efter lidt, så
der er marinade nok til at alt pastaen bliver fedtet godt til. Serveres
umiddelbart efter så pastasalaten er lun, men ikke varm.

Variation:
Der kan evt. tilsættes ristet bacon eller sukkerristede pinjekerner

Fyld
F.eks. Kylling, kalkun og evt. ristet bacon. Hvis du ønsker at lave
pastasalaten med kylling eller kalkun skal kødet marineres i marinaden
natten over. Skær kødet i meget små stykker. Herefter giver det sig selv,
hvorfor det skal steges mørt i en gryde. Tilsæt evt. bacon og sukkerristede
pinjekerner.