ROM - gode ideer søges - restauranter - op~
Fra : Claus Christensen

Dato : 21-01-01 18:49

Hej

Vi er to fyre på 35 og 40 år der for første gang skal have en lang weekend i
Rom i april måned!

Er der nogen der kender nogle gode restauranter med god mad, atmosfære og en
god betjening?

Der så meget at vælg - hvad vil I foreslå af ting man skal opleve når man
kun har 2 dage?

Undskyld disse banale spørgsmål - jeg er ny her!

Hilsen

Claus

Evt mail direkte til clc@tropica.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 21-01-01 21:08

Rom på en dag:
Start i Santa Maria Maggiore om morgenen, gå til Piazza Victor Emanuele lige
nord for og nyd markedet. Derefter til Colosseum og så et kig ned på Forum
Romanum fra Capitolpladsen - alt samme til fods. Er I kommet af sted tidligt
så kig ind i San Clemente før Colosseum, og betal entre for at komme ned i
oldtidskirken og villaen nede under kirken - I er i bygninger fra a) 400 e.
Kr. f. og b) ca .70 e. Kr. F. Fra Capitol over pladsen med de mange
borgerligt viede ægtepar og (evt.) rytterstatuen, hvis der er
færdigrestaureret. Herfra ned ad trapperne forbi 'lagkagemonumentet' for
Italiens samling 1871 (ca). Videre mod nordvest ind på Marsmarken mod Piazza
Navona - tid. væddeløbsbane. Her spiser man is, men uden at sætte sig ved et
bord. Find Panteon, nu kirke, men et romerrigsk pragtværk af tidlig
betonarkitektur. Over Tiberen op ad pragtgaden - stadig til fods - til
Peterskirken. Husk lange bukser, gå igennem kirken og ud igen, herefter mod
nord - fra Sta. Maria Maggiore har I nu gået ca. 5 km. Find sporvognen, kør
med den igennem Villa Borghese, stå af og se museet, fortsæt med sporvogn
langs bymuren, stå af ved de forskellige kirker - gamle valfartskirker, der
giver bonuspoint i opsamlingen af aflad. Slut ved Porta Maggiore, se
Laterankirken og bagerens mausolæum udenfor muren, kast et blik ud af Via
Appia og tænk på feltherrernes pragtoptog og stanken af de korsfæstede
krigsfanger.
I området omkring Santa Maria Maggiore er der gode spisemuligheder, ellers
tager man en bus over Tiberen til Trastevere og bruger en god slat penge på
en fiskemiddag.
Vi gjorde det engang en søndag med sønneke på 12. Han var træt kl. 16.oo,
men da havde vi nået ovenstående.
God tur

Fra : N/A

Dato : 25-01-01 19:10

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-01-01 19:10

"Jørgen Behrend" <jbehrend@mobilixnet.dk> wrote in message

> selvfølgelig en tur til Vatikanet incl. museum.

....og selv om det ER et fantastisk rum - så prøv at glemme det Sixtinske
Kapel. Det er utroligt let at glemme at se de fantastiske skatte, man
passerer på vej til kapellet - hvor der garanteret er sort af mennesker.

mvh
Jan