Tegne program
Fra : Jensen

Dato : 10-11-01 09:38

Jeg leder efter et forholdsvis enkelt og simplet tegneprogram.
Det skal bruges til tegning af tilbygning til hus.
Har i nogle forslag ??

Jensen

Prøv Jensen's "fanstastiske" web ting.
www.banankongen.dk

Fra : Jørgen Brix

Dato : 10-11-01 22:07

Hej Jensen

Mener du plantegninger, der er målfaste osv eller mener du mere "malende"
billeder, eller er det til 3d modelering ?

Iøvrigt en god hjemmeside du har - billedserien af badeværelsebyggeriet
lokkede en del smil frem.

Vh
Jørgen Brix

Fra : Jensen

Dato : 11-11-01 09:25

Hej Jørgen

Min første tanke var blot til plantegning.
Men det med 3D model har måske også interesse.
Det skal dog helst ikke være sådan at jeg skal bruge 19 dage på at lære
programet at kende.
Så bare det er muligt at lave en tegning forholdsvis nemt !!.

Jeg takker for de pæne ord om min hjemmeside.
Mod ikke de fleste gør-det-selv hjemme ombygger kan genkende lidt af dit &
dat.
Denne gang er min ide at "lige" lave en tilbygning og samtidige ombygge mit
køkken.

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 11-11-01 11:07

"Jensen" <jjn@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse news:9slcpo$2jd0$1@abnew01.sonofon.dk...

> Min første tanke var blot til plantegning.
> Men det med 3D model har måske også interesse.

Så skal du bruge et CAD-program. Flere 2D-CAD programmer kan downloades
gratis, mens 3D-CAD normalt kræver penge op af lommen.

> Det skal dog helst ikke være sådan at jeg skal bruge 19 dage på at lære
> programet at kende.

Så skal du ikke bruge et CAD-program, og slet ikke et 3D.

> Så bare det er muligt at lave en tegning forholdsvis nemt !!.

Alting er nemt når man har taget sig tid til at lære det.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jens S Lønborg.

Dato : 11-11-01 16:56

Jeg ville umiddelbart foreslå Microsoft Visio. Har selv brugt det med stor
succes!

--
- -
Jens Lønborg

Fra : Emil

Dato : 11-11-01 19:36

On Sat, 10 Nov 2001, Jensen wrote:

>Jeg leder efter et forholdsvis enkelt og simplet tegneprogram.
>Det skal bruges til tegning af tilbygning til hus.
>Har i nogle forslag ??

Jeg bruger AutoCad. Men til venner og bekendte anbefaler jeg det
gratis tegneprogram Microfrafx designer ver. 6. Det giver
målfaste tegninger med snap, layers og alt hvad "almindelige
dødelige" kan overkomme at bruge - plus en masse som de ikke
magter at gøre nytte af.

Begrænsningens kunst er den vanskeligste.

Alt om Data årgang 1998, oktober har programmet på en af deres
forside-CDére, og det kan lånes på biblo.
Jeg ved ikke om der er frigivet senere gratis versioner, men du
kommer ikke til at mangle noget.

Det skulle da lige være et gratis indretningprogram i 3D. Men her
er der hjælp at hente på en tysk internetside:

Direkter Download (Win9x/ME/2000 - 1 MB ~ 3 Minuten - deutsch)
<http://www.deutsche-bank-bauspar.de/download/eplaner.exe>

Det er noget ubehjælpsomt, men lidt morsomt, og selv om møblerne
har tyske navne, finder man lynhurtigt ud af, hvad det drejer sig
om. Det kan man jo se på skærmen. Fint til legebørn.
Jeg ved ikke om det findes i en engelsk version.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-11-01 20:03

"Jensen" <jjn@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg leder efter et forholdsvis enkelt og simplet tegneprogram.
> Det skal bruges til tegning af tilbygning til hus.
> Har i nogle forslag ??

Du skal nok have fat i et CAD-program. Prøv at kigge ind på www.ida.dk. Det
er Ingeniørforeningens hjemmeside og de har et eller andet sted nogle links
til gratis CAD-programmer. Held og lykke.

Fra : Robert Piil

Dato : 11-11-01 22:23

On Sun, 11 Nov 2001 20:03:06 +0100, "Peter Jensen"
<pmj@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

>Du skal nok have fat i et CAD-program. Prøv at kigge ind på www.ida.dk. Det
>er Ingeniørforeningens hjemmeside og de har et eller andet sted nogle links
>til gratis CAD-programmer. Held og lykk

Mon ikke nærmere det er denne her:
http://www.ing.dk/shareware/tek_cad.html

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Jørgen Brix

Dato : 11-11-01 20:07

Hej igen

Når det er plantegninger, det drejer sig om, så er der i mine øjne kun et
program, der gør sig gældende:
Xara X.
Der kan dowloades en 30-dages prøve version på www.xara.com, men man kan
også bare vælge at købe det til at starte med - det ender det som regel
alligevel med

Jeg er selv engang blevet "påduttet" Xara 1.5 af en ivrig tilhænger, og
efter at have leget lidt med det, må man overgive sig. Det er ganske enkelt
det mest overlegne vektorgrafik baserede tegneprogram, der findes.
Xara er ikke et CAD-program, men et tegneprogram, men lad dig ikke skræmme
af det. Jeg bruger dagligt det store CAD program MicroStation på mit arbejde
som programmør, men hvis jeg skal lave noget rigtig flot grafik (eller plan-
og facede tegninger af mit hus), så bruger jeg altid Xara. Det er meget mere
intuitivt og brugervenligt, end andre CAD-programmer.

Historien om Xara, som jeg kender den:
Det startede i sin tid med et lille engelsk firma,der udviklede et grafik
program til Acorn computeren. Senere konverterede de det til Windows. En af
styrkerne ved programmet, er dets hurtighed. F.eks. åbner det Corel Draw
tegninger 20 gange hurtigere end Corel Draw selv gør, for derefter at
manipulere tegningerne i real-time.
Det syntes Corel ikke var fedt, så det endte med, at firmaet blev opkøbt af
Corel og "Xara" blev til "Corel Xara". Senere er de vist igen blevet
løsrevet fra Corel, for nu hedder programmet igen Xara (og versionsnummeret
er så X)

Fra : Jensen

Dato : 19-11-01 17:57

Jeg siger tak for de mange svar.