Strå-bær
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-01 19:12

Skal jordbær vinterdækkes med halm eller lign., eller er det spild af tid?

Jeg har nogen små udløbere i potter i drivhuset hvor de stortrives og gror
endnu, der er endda en der blomstrer, skal de ud nu eller skal de ud til
foråret?

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 09-11-01 20:21

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Skal jordbær vinterdækkes med halm eller lign., eller er det spild af tid?

Klip

Det har jeg aldrig hørt om før. Og jeg tror at det er spild af tid.

Det med halmen er vist mere for at holde ukrudtet mellem rækkerne nede.
- I sæsonen.
Det er ihvertfald i den forbindelse jeg kender det.!

Mvh. Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-11-01 21:45

On Fri, 09 Nov 2001 20:20:57 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-r@aa.sa.dk> wrote:

> [...]
>- I sæsonen.
>Det er ihvertfald i den forbindelse jeg kender det.!

Mig bekendt er halmen noget man ligger ud for at holde bærrene rene
(fri for jord). At det så også holder ukrudt nede er jo kun godt.
De jordbærmarker jeg kører forbi dagligt, der fjernes halmen efter
høst. Men jeg har ikke rigtig lagt mærke til om det er fordi det
direkte bliver fjernet eller om det bliver fræst ned i jorden. (Jeg
ved de fræser mellem rækkerne..)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-11-01 21:47

On Fri, 9 Nov 2001 19:11:52 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har nogen små udløbere i potter i drivhuset hvor de stortrives og gror
>endnu, der er endda en der blomstrer, skal de ud nu eller skal de ud til
>foråret?

Normalt siger man jo at jo før planterne bliver sat jo bedre er det.
Jo større bliver de inden næste sæson.
Men nu er det jo blevet vinter, så jeg tror det bedste vil være at
beholde planterne i drivhuset vinteren over og så plante dem ud
tidligt forår. Eller måske drive lidt på dem og så få ekstra tidlige
jordbær næste år?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-01 22:58

> [...]
> beholde planterne i drivhuset vinteren over og så plante dem ud
> tidligt forår. Eller måske drive lidt på dem og så få ekstra tidlige

Det regnede jeg også med. Jeg overvejer endda at beholde nogen til modenhed
inde i drivhuset. Er der nogen der har erfaringer med det? Sorter, andet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-11-01 22:31

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Normalt siger man jo at jo før planterne bliver sat jo bedre er det.

Vi sætter en potte, som ikke nødvendigvis skal være stor, med jordblandet
sphagnum ned i jorden under den enkelte udløber. Så klipper vi forbindelsen
til moderplanten over, når vi har fået plads i det ny bed.
Det går fint - stor klump, den mærker næppe omplantningen.

PEJ

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-11-01 23:17

On Sat, 17 Nov 2001 22:30:34 +0100, "Poul Erik Jørgensen"
<JR@aalborghus.dk> wrote:

> [...]
>til moderplanten over, når vi har fået plads i det ny bed.
>Det går fint - stor klump, den mærker næppe omplantningen.

Det bedste ved den metode er jo også at allerede efter en uges tid så
har planten sat rødder ned i potten og man kan klippe forbindelsen. Og
fjerne potten som stilles hvor der lige er plads indtil de kan komme
ud på blivestedet som måske først er klar flere uger efter.

Når man tager stiklinger af jordbær skal man være forsigtig med hvilke
planter man tager fra. Man kan godt komme ud for at en plante som
næsten ikke har båret bær har mange of store stiklinger. Så kommer man
jo nemt til at tage dem, men det er ikke smart, for det er jo en
plante som ikke sætter specielt mange bær... Det bedste man kan gøre
er at markere de planter som sætter flest/størst/bedste bær og så tage
stiklingerne fra dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-11-01 02:09

.... Det bedste man kan gøre
> er at markere de planter som sætter flest/størst/bedste bær og så tage
> stiklingerne fra dem.
>
> --
> Mads Lie Jensen

Ikke for at kloge. Jeg har hørt den der før, men da planterne i hele rækken
er genetisk ens bør resultatet blive det samme uanset hvor man tager
stiklingerne. Men hvis du kan henvise til, at de manglende bær har noget at
gøre med (ikke-genetisk) sygdom, har du ret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-01 11:00

On Wed, 21 Nov 2001 02:08:37 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>stiklingerne. Men hvis du kan henvise til, at de manglende bær har noget at
>gøre med (ikke-genetisk) sygdom, har du ret.

Genetisk ens... det ved du jo faktisk ikke. Det er rigtigt at de
stiklinger du tager er fuldstændig magen til den moderplante de kommer
fra. Men du kan ikke være sikker på at alle moderplanterne er genetisk
ens. Alle dine moderplanter kommer jo næppe fra en enkelt moderplante.
På et eller andet tidspunkt er der vel kommet planter ind fra
sidelinien, enten købt eller fra naboen.

Jeg har fået det fortalt af en jordbæravler, det med at holde øje med
hvor stiklingerne kommer fra. Og når man tænker lidt nærmere over det,
så lyder det altså logisk nok.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-11-01 21:30

> Jeg har fået det fortalt af en jordbæravler, det med at holde øje med
> hvor stiklingerne kommer fra. Og når man tænker lidt nærmere over det,
> [...]

Det er i hvertfald uskadeligt, men man kunne jo holde øje med om der til
stadighed kom nittere, det skulle jo ikke kunne ske hvis teorien er rigtig.
Eller mærke 5-10 børn af planter uden bær, og så se om de virkelig ikke
sætter bær.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen