Ordet kom således fra Erik D:-)
Fra : Erik Larsen

Dato : 09-11-01 17:50

************
E. Dalgas
erik-dalgas@mail.sonofon.dk
**********************************

Og ordet kom således fra Erik D;-

>Dåb i vand er ikke = frelse. Og lad nu være med at gøre denne tråd til en
>dåbs- diskussion. Start det i en anden tråd, hvis du vil diskutere det,
Erik
>L..

OK det gør jeg så:

Hvad mener du med "Dåb i vand er ikke = frelse".

Hvad men den Guds Pagt, den Åndelige omskæring, som

sker med begravelsen i dåben (Vandet) Kol 3 v 11 & 12

Mener du at vandet i dåben ikke frelser os. For så modsiger

du 1 Pet 3 v 21.

Eller mener du; Jesus frelser os gennem dåbens vand og vand

Frelser os ikke i ordets forstand.

Eller mener du; der ikke er behov for vand (dåb) i forbindelse

Med frelsen. For så modsiger du bibelen:

Mark 16 v 16 siger, der tro og dåb mellem dig og frelsen

Erik L

Familiesammenføring kan give et radikal flertal til liste C.

Fra : E.Dalgas

Dato : 09-11-01 18:52

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk>

> [...]
> sker med begravelsen i dåben (Vandet) Kol 3 v 11 & 12
>
> Mener du at vandet i dåben ikke frelser os. For så modsiger

Nej, grundsproget fortæller at der her - er tale om et billede på noget
forudgående og den døbtes gensvar til dette forudgående, som er - den ny
fødsel også kaldet Kristus omskærelsen.

> Eller mener du; Jesus frelser os gennem dåbens vand

Ordets vand, frelser

> og vand
> Frelser os ikke i ordets forstand.

Vand frelser ikke i bogstavelig forstand.

> Eller mener du; der ikke er behov for vand (dåb) i forbindelse
> Med frelsen. For så modsiger du bibelen:
> Mark 16 v 16 siger, der tro og dåb mellem dig og frelsen

Hvad jeg mener er at dåb i vand, INTET er, uden TROEN på Jesus Kristus og
det er en PERSONLIG tro på Frelseren, jeg her taler om. Sådan at den der
døbes SELV må være kommet til tro på Jesus Kristus, inden han/hun træder ned
i vandet og lader sig døbe. Derved bliver det troen der frelser og ikke
vandet. Dvs. Jeg erklære mig uenig med den katolske kirkes lære om frelsende
sakrementer - herunder dåb i vand. Fordi den dåb jeg ser beskrevet i Bibelen
er en - troendes dåb.

Jeg erklære også at det er troen på Kristus Jesus og troen på ham ALENE der
frelser et menneskes sjæl også selvom dette menneske af en eller anden grund
ikke skulle have nået eller set og dermed forstået dåben i vand og denne
dåbs vigtige betydning.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-11-01 11:37

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Ordets vand, frelser

Ordets vand??

Mener du dermed at vi frelses gennem det Ord der tales fra talerstolen,
eller vi frelses ved Ordets befaling "Omvend Jer og lad Jer døbe"??

> [...]
grund
> ikke skulle have nået eller set og dermed forstået dåben i vand og denne

JA, det Tror jeg sandeligt også på.

Men mener du; at Gud ikke står ved sit Ord ApG 2,38 Mark 16,16 og alligevel
frelser dem der ikke vil eller når at blive døbt??

En anden ting er omskærelsen, Pagten med Gud i Jesus Kristus, som Paulus
henviser til i Kol 2v11&12, Kan man blive arving til herligheden hvis man
ikke
er omskåret på hjertet.

Kan man have del i Jesus død og opstandelse hvis man ikke er døbt Rom 6v4.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 10-11-01 13:20

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0s7H7.23$rl1.886@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Ordets vand??

Betyder at ordet der er gået ud fra Gud, allerede har udført det som vandet
i dåben synliggøre. Ordets virkning først, ellers har vandet ingen rensende
betydning.

> Mener du dermed at vi frelses gennem det Ord der tales fra talerstolen,
> eller vi frelses ved Ordets befaling "Omvend Jer og lad Jer døbe"??

Når det gælder grunden i den kristne lære - holder jeg mig til Apostlen
Paulus og den lære han af Jesus fik åbenbaret. Dette fordi der er forskel på
det budskab Jesus forkyndte til jøderne og det budskab Paulus forkyndte til
hedningene. Dette gælder også for de dåbsudsagn vi finder i de fire
evangelier + en del af Apg. Jeg støtter mig til omvendelses dåben når det
gælder dåbsform, men ikke når det gælder dåbens indhold.

> [...]
alligevel
> frelser dem der ikke vil eller når at blive døbt??

Gud står ved sit ord - Det drejer sig slet ikke om et sådant selvfølgeligt
spørgsmål Erik. Det drejer sig om hvad Guds ord rent faktisk lære os og der
ser jeg som sagt en forskel på dåbens indhold - i Jesu forkyndelse om Riget
for Israel og så Jesu forkyndelse gennem Paulus til hedningene.

> [...]
> henviser til i Kol 2v11&12, Kan man blive arving til herligheden hvis man

Nej, du må fødes på ny - omskæres på hjertet - for at kunne arve
herligheden. Det er jo dette mirakkel, dåben i vand synliggøre på herlig
vis.

> Kan man have del i Jesus død og opstandelse hvis man ikke er døbt Rom 6v4.

Det kommer an på hvad du mener med det du siger. Jeg mener at det vers du
taler om her må læses i sin kontekst og i det hele taget betragtes udfra en
større sammenhæng andre udsagn om samme emne bringer. Værd at bemærke er v3
i Rom 6, som siger at vi bliver døbt TIL hans (Jesus) død, hvilket kun kan
betyde at noget er gået forud for dåben der tales om i v4.

1519 eis {ice}
a primary preposition ; prep
See: TDNT - 2:420,211

AV - into 573, to 281, unto 207, for 140, in 138, on 58, toward 29, against
26, misc 321; 1773

1) into, unto, to, towards, for, among

Wigram's frequency count is 1770 not 1773. ++++ "For" (as used in Acts 2:38
"for the forgiveness...") could have two meanings. If you saw a poster
saying "Jesse James wanted for robbery", "for" could mean Jesse is wanted so
he can commit a robbery, or is wanted because he has committed a robbery.
The later sense is the correct one. So too in this passage, the word "for"
signifies an action in the past. Otherwise, it would violate the entire
tenor of the NT teaching on salvation by grace and not by works.

Altså udtrykker ordlyden - til hans død - noget der allerede er sket for den
der døbes og ikke noget der bogstaveligt sker i selve dåbs handlingen.
Derfor v4 Fordi vi er genfødte - døde og opstandne - ved at høre og tro
Kristi ord - begraves vi i dåben med vand, som et billede på den nåde Gud
har vist os og som et pagtstegn på vores tilsagn og modtagelse af Kristi
frelsesværk.

Min overbevisning om dette har jeg bragt tidligere. Her er den igen :

Hvad skal vi da sige? skal vi blive i synden, for at nåden kan blive større?
Nej, langtfra! vi, som jo er døde fra synden, hvordan kan vi stadig leve i
den? Eller ved I ikke, at alle vi, som blev døbt til Kristus Jesus, blev
døbt til hans død? Vi blev altså begravet med ham ved dåben til døden, for
at, som Kristus blev opvakt fra de døde ved Faderens herlighed, således skal
også vi leve et helt nyt liv. Thi er vi sammenvoksede med ham ved en død,
der ligner hans, skal vi også være det ved en opstandelse, der ligner hans.
Vi ved jo, at vort gamle menneske er blevet korsfæstet med ham, for at det
syndige legeme skulle miste sin magt, så vi ikke mere skulle trælle for
synden. Thi den, som er død, er retfærdiggjort fra synden. Og er vi døde med
Kristus, da tror vi, at vi også skal leve med ham, fordi vi ved, at Kristus
er opvakt fra døde og dør ikke mere. Døden er ikke mere herre over ham. Thi
den død, han døde, døde han én gang for alle bort fra synden, og det liv,
han lever, lever han for Gud. Rom.6,1-10.

Her taler Paulus om det centrale budskab i hans evangelium, nemlig vores død
og opstandelse med Kristus. Døden med Kristus, er en død bort fra synden,
til et helt nyt liv, da vi også har del i Kristi opstandelse. Vores død med
Kristus er bort fra synden (v1) og dens konsekvenser, for den som er død er
retfærdiggjort fra synden (v7). Paulus flytter vores blik, væk fra os selv
og vore menneskelige tanker, hen på Kristus og hans værk. Vores liv er nu
skjult i Kristus (Kol.3,3) og vi kan regne os som døde fra synden og levende
for Gud, i Kristus. Loven og budene som dræbte os (Gal.2,19), har ikke
længere krav på os, for Jesus Kristus trådte i vores sted og løskøbte os
(Gal.3,13). Med Kristus blev vi korsfæstet, og det liv vi nu lever i kødet,
lever vi i ham (Gal.3,19-20.). Ikke længere os, men Kristus, dvs. ikraft af
hans liv og frelse, som vi modtog i opstandelsen. Vi døde, men blev også
levendegjort og denne levendegørelse er ligesom vores død, sket ikraft af
Kristi værk. For den samme vældige styrkes indgriben, som virkede i Kristus
da han opvaktes fra de døde er nu virksomme i os der tror (Ef.2,19-20).
Konteksten i versene fra Rom 6, taler om - fra død til liv - og dette er det
samme som at undfly dommen og have evigt liv. At dette ikke sker i dåben,
men at det sker ved at høre Kristi ord og tro det, har vi Jesu eget klare
udsagn for :

Sandelig, sandelig siger jeg eder: den, som hører mit ord og tror ham, som
sendte mig, han har evigt liv og kommer ikke for dommen, men er gået over
fra døden til livet. Sandlig, sandelig siger jeg eder: den time kommer, ja,
er nu, da de døde skal høre Guds Søns røst, og de, som hører den, skal leve.
Joh.5,24-25.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 10-11-01 22:34

> Jeg støtter mig til omvendelses dåben når det
> gælder dåbsform, men ikke når det gælder dåbens indhold.

STØTTER; omvendelses dåben? Jeg er sikker på at alle oplever
omvendelsen før det tages stilling til dåben. Mener du ikke Dåb
ved/efter omvendelse?

- - - - -
> Nej, du må fødes på ny - omskæres på hjertet - for at kunne arve
> herligheden. Det er jo dette mirakkel, dåben i vand synliggøre på herlig
> vis.

To gange bruger du ordene "Dåben synliggøre". mener du dermed at de der
ikke er døbt i vand, men har fået Helligånden ikke er synliggjort. F.eks de
folkekirkekarismadiker der løber rundt er da ganske synlige skønt de endnu
ikke er døbt troens dåb.

Man bliver jo også født på ny i dåben Tit 3 v 5. Paulus skriver kun det
Jesus sagde "-- Ikke bliver føde af Vand og Ånd." Joh 3v5.

> [...]
> i Rom 6, som siger at vi bliver døbt TIL hans (Jesus) død, hvilket kun kan
> betyde at noget er gået forud for dåben der tales om i v4.

Angående v3, siger mine to bibler Ny og Gammel overs. ikke det du skriver,
men der står i G.overs. " I som BLEV--- BLEV dåbt til hans død.
" Ny.overs. "-- som er BLEVET døbt til Jesus, ER døbt til hans død."
Altså noget der tog plads i dåben.

> [...]
> signifies an action in the past. Otherwise, it would violate the entire
> tenor of the NT teaching on salvation by grace and not by works.

Men Bibelen siger med klare Ord, Guds Ord; - I skal arbejde på jeres
frelse med frygt og bæven. DVS det er "salvation by grace" at få lov
til at samarbejde med Helligånden på vores frelse, med respekt for Gud.

> [...]
> har vist os og som et pagtstegn på vores tilsagn og modtagelse af Kristi

Det lyder nærmest som taget ud af LOs forkyndelse, og er den bedste
fældeskirkelige dåbsberetning der kan fortælles i alle kirkesamfund og
alle kan være genfødt, fordi Gud er stor og gavmild mod alle der tror,
uanset om dåb er med i troen.

Og meget lang, men tak nu ved jeg hvad du tror.

Jeg selv vil forholde mig til de oplevelser Gud åbenbarede mig den
dag jeg lod mig døbe (i vand), de lyver ikke men er sandhed, Jesus
satte mig fri og min trældom kom aldrig tilbage.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-11-01 00:30

> [...]
> fældeskirkelige dåbsberetning der kan fortælles i alle kirkesamfund og
> alle kan være genfødt, fordi Gud er stor og gavmild mod alle der tror,

Lige et øjeblik. Hvorfor tillægge mig noget jeg ikke har skrevet. Vis mig
det sted hvor jeg har skrevet at dåb ikke er indbefattet i troen ? Det er
den skam, men jeg har bevidst fokuseret på - TROEN - som det der frelser os
i dåben. Altså, du er ALLEREDE frelst når du træder ned i vandet og du
bliver ikke frelst FORDI du træder ned i vandet. Du blander desvære to
forskellige dåbs forståelser sammen, nemlig Rigets Dåb som Jesus forkyndte
for Israel, som har loven knyttet til sig og så den Kristne Dåb, som er uden
lov aspektet og kommer istand gennem den FRIE NÅDE vi frelses ved i troen på
Kristus Jesus.

> Og meget lang, men tak nu ved jeg hvad du tror.

Det er jeg langtfra sikker på at du gør.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-11-01 17:48

> [...]
uden
> lov aspektet og kommer istand gennem den FRIE NÅDE vi frelses ved i troen

Jeg tillæger dig intet, men du beskriver den samme dåbslærer som LO, hvor
du er frelst før "du træder ned i vandet ". Det er der ingen Bibelsk belæg
for.

Det siger mig kun, at du mener vi ikke bekøver at " træder ned i vandet "
fordi vi allerrede er frelste.

Det er for mig Gud der bestemmer hans frelservej, og der er mange grunde
til at tro på at Gud ikke frelser mennesker der ikke lader sig døbe, skønt
de
har modtaget Helligånden. F.eks. Omskærelsen, Genfødslen, Samvitigheds
pagten, syndernes forladelse, døden over det gamle menneske og
opstandelsen sker allt sammen gennem dåben.

Rom 6v1-11, Ef 4v22-24, Kol 2v9-15, Tit 3v3-8, Heb 9v14 og 10v19-25
1 Pet 3v18-22 og så er det kun dem der har tvættet (vasket) deres klæder
der står forand Guds trone JohÅb 7v13-15 og i JohÅb 22v14 er det kun de
mennesker der har tvættet deres klæder der kan opnå adgang til livets træ.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-11-01 19:24

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Det siger mig kun, at du mener vi ikke bekøver at " træder ned i vandet "
> fordi vi allerrede er frelste.

Hvordan du kan tro at det er hvad jeg mener, fatter jeg ikke. Dåben er
pagtstegnet i den frie nådes tidsalder, samt et spørgsmål om lydighed mod
Ordet og Ånden.

> [...]
> pagten, syndernes forladelse, døden over det gamle menneske og
> opstandelsen sker allt sammen gennem dåben.

Du gør dåben til et lov krav fra Gud, der hvis det ikke efterleves betyder
fortabelse. Sørgeligt Erik !

Vi mener nemlig, at et menneske bliver retfærdiggjort ved tro, uden
lovgerninger.Rom.3,28.

> [...]
> mennesker der har tvættet deres klæder der kan opnå adgang til livets træ.

Tja ! Som du læser disse skriftsteder, er det da klart at du får det ud af
dem som du gør. At du "glemmer" den nådes grund der gælder i den kristne
tidsalder, i din dåbs tolkning, står imidlertidig lysende klart.

--
************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-11-01 20:06

> [...]
>
> Hvordan du kan tro at det er hvad jeg mener, fatter jeg ikke. Dåben er
> pagtstegnet i den frie nådes tidsalder, samt et spørgsmål om lydighed mod

du skriver;- citat:
""Altså, du er ALLEREDE frelst når du træder ned i vandet og du bliver ikke
frelst FORDI du træder ned i vandet.""

Så spørger jeg;-
Hvorfor træde ned i vandet, hvis du allerrede er frelst og det gør ingen
forskeld når du træde ned i vandet?????

> Du gør dåben til et lov krav fra Gud, der hvis det ikke efterleves betyder
> fortabelse. Sørgeligt Erik !

Huuu, Huuuuuuuuuuuuuuu, Ha, Hvor du er fuld af trosbevægelsens
bortforklaring af den Guds indstiftede dåb.

Guds frelst har ingen lov, kun Nåde. Men Gud forlanger omvendelse og dåb før
du bliver frelst. ApG 37-38.

> [...]
> dem som du gør. At du "glemmer" den nådes grund der gælder i den kristne
> tidsalder, i din dåbs tolkning, står imidlertidig lysende klart.

Det er jo kun skriftsteder der handler om dåbsevangeliet, ikke andet. Jeg
kan kun opforder dig til at tage dem alvorligt, især 1 Kor 6 v 9-11 hvor
Paulus påpeger tiden før tvætningen og resultatet af tvætningen.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-11-01 20:36

> [...]

> Så spørger jeg;-
> Hvorfor træde ned i vandet, hvis du allerrede er frelst og det gør ingen

Pagtstegnet betyder noget, lydig mod Ordet betyder noget. Det jeg skrev, som
du citere, er taget ud af den sammenhæng jeg skrev i - At troen er det der
frelser i DÅBEN.

> Huuu, Huuuuuuuuuuuuuuu, Ha, Hvor du er fuld af trosbevægelsens
> bortforklaring af den Guds indstiftede dåb.

Prøv nu lige at glemme din LO mani og forhold dig til Rom.3,28. Forøvrigt
kan jeg beroglige dig med at jeg INTET har med trosbevægelsen at gøre og
heller ikke ønsker at have noget med dem at gøre.

Thi af nåden er I frelst ved tro; det skyldes ikke jer selv, Guds er gaven;
det skyldes ikke gerninger, så nogen kan rose sig. Ef.2,8-9.

> Guds frelst har ingen lov, kun Nåde. Men Gud forlanger omvendelse og dåb
før
> du bliver frelst. ApG 37-38.

Gud forlanger ! Men har ingen lov. hvordan får du det til at passe sammen ?

37 -38 ????? Du tænker vel på Peters tale til Jøderne - Ja, hvad med den ?
Har du slet ikke læst mine indlæg til dig ?

> Det er jo kun skriftsteder der handler om dåbsevangeliet, ikke andet. Jeg
> kan kun opforder dig til at tage dem alvorligt, især 1 Kor 6 v 9-11 hvor
> Paulus påpeger tiden før tvætningen og resultatet af tvætningen.

1 Kor.6,9-11. Har intet med dåb at gøre. Jesu blod er det der renser.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-11-01 22:53

> [...]
som
> du citere, er taget ud af den sammenhæng jeg skrev i - At troen er det der

Nej, Jesus død og opstandelse er det Gud frelser os med i dåben, troen på
Jesus har selv onde ånder, så derfor er det helt sikkert at troen ikke
frelser.

> Prøv nu lige at glemme din LO mani og forhold dig til Rom.3,28. Forøvrigt
> kan jeg beroglige dig med at jeg INTET har med trosbevægelsen at gøre og
> heller ikke ønsker at have noget med dem at gøre.

Dåb er et tilbud, "hvis du omvender dig og lader dig døbe". ikke en lov
eller
lovgerning. Rom 6v7 den der er død er retførdiggjort fra synd. Død med
Jesus på korset, Rom 6v3 vi blev døbt til hans død v4 da vi blev begravet
med ham ved dåben til døden.

> [...]
>
> 37 -38 ????? Du tænker vel på Peters tale til Jøderne - Ja, hvad med den ?
> Har du slet ikke læst mine indlæg til dig ?

ApG 2v 37-38 undskyld det manglende 2tal.

Jeg

> 1 Kor.6,9-11. Har intet med dåb at gøre. Jesu blod er det der renser.

Det har det i allerhøjeste grad, for det liv der var urent blev aftvættet i
vandet (dåben) vi døde bort fra vort gamle liv i dåben det gamle syndige
liv er sat ud af kraft, vi lever herefter for Jesus, Rom 6v 6

Ja Kun Jesus blod kan renser os for al syn.

Her står du igen i vand til over hovedet, for vender vi os til NT finder
vi renselsen i Jesus blod omtalt i Heb 9v 13&14, 10v 22 hvor blodet
har renset vor samvitighed og i 1 Pet 3v21 hvor Peter siger at dåben
er en god samvitighed med Gud ved Jesus Kristus.

Samlign indholdet af skriftstederne, et skriftsted bidrager kun til
sandheden.

Den dag Jesus blev korsfæstet og spidet i siden, løb der blod og
vand ud af ham og ned på jorden og ud i hele verden.
1 Joh 5
v6 Han er den, der er kommet gennem vand og blod, Jesus
Kristus. Han kom ikke kun med vandet, men med vandet og
blodet; og det er Ånden, som vidner, fordi Ånden er sandheden.
v7 For der er tre, som vidner:
v8 Ånden og vandet og blodet, og de tre bliver til ét.

Forstår du ikke desse vers, så Heb 6 v 1 & 2

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-11-01 23:59

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:GrCH7.208$Jh2.5632@news.get2net.dk...

> [...]
>
> Nej, Jesus død og opstandelse er det Gud frelser os med i dåben, troen på
> Jesus har selv onde ånder, så derfor er det helt sikkert at troen ikke

Forskellen er at de skælver (af frygt) mens vi jubler i frelsesfryd. Dit
argument kan IKKE tages alvorligt.

> ApG 2v 37-38 undskyld det manglende 2tal.

Og hvad var det du ville sige mig med disse vers ?

> Det har det i allerhøjeste grad, for det liv der var urent blev aftvættet
> vandet (dåben) vi døde bort fra vort gamle liv i dåben det gamle syndige
> liv er sat ud af kraft, vi lever herefter for Jesus, Rom 6v 6

Jeg har gennemgået disse vers fra Romerne 6, enda grundigt. Det virker ikke
som om du har fattet hvad det er jeg taler om, overhovdet. Derfor tonser du
bare derudaf med dit dåbs mix af Johannes dåb og Jesu dåb. Det bliver noget
rod!

> [...]
>
> Her står du igen i vand til over hovedet, for vender vi os til NT finder
> vi renselsen i Jesus blod omtalt i Heb 9v 13&14, 10v 22 hvor blodet

Hvad har det med dåb at gøre, intet!

>og i 1 Pet 3v21 hvor Peter siger at dåben
> er en god samvitighed med Gud ved Jesus Kristus.

Dette vers taler om en billedlig handling og et gensvar fra den døbte, mod
Gud i accept af Hans værk i Kristus Jesus. Har jeg også forklaret dig
tidligere.

> Samlign indholdet af skriftstederne, et skriftsted bidrager kun til
> sandheden.

Sandt - Derfor undre det mig at du ikke læser de skriftsteder jeg viser
dig - Rom.3,28, Ef.2,8-9. hvad med Rom.10,9. ?

> [...]
> v7 For der er tre, som vidner:
> v8 Ånden og vandet og blodet, og de tre bliver til ét.

Vandet her - er Johannes dåben - som viste at Jesus Kristus var Messias,
Frelseren. Hvad har det egentlig at sige i vores debat, er vi da ikke enige
om det ?

> Forstår du ikke desse vers, så Heb 6 v 1 & 2

Hvad mener du med dette ?

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 05:58

> [...]
> der

> Forskellen er at de skælver (af frygt) mens vi jubler i frelsesfryd. Dit

Hvorfor kan dele af Bibelen ikke tages alvorligt, er det fordi Jakob 2
uddyber troen på en sådan måde at dit argument om at vi skal være frelst
ved troen, alle kan komme og sige vi er frelste på grund af troen,
Men Jakob siger; det er ikke jeres tro der føre til frelse, for selv onde
ånder
tror. Men tro gerninger og handling på Guds ord føre til frelse.

> [...]
du
> bare derudaf med dit dåbs mix af Johannes dåb og Jesu dåb. Det bliver

Nej, jeg skriver om at lade sig korsfæste med Jesus i dåben til døden og
ikke andet.

Vil du forlade dit gamle liv i druk, hor osv, skal du korsfæstes med Jesus,
det tror du vel på ikke??? Og for at leve med Jesus skal vi have del i Hans
opstandelseskraft, Ikke??? Hvordan sker det, hvis ikke Rom 6,1-11 skal
medindgå i TROEN.

> Hvad har det med dåb at gøre, intet!

1 Pet 3v21, hvor Peter siger at dåben er en god samvitighed med Gud
ved Jesus Kristus. Det Peter siger at dåben er en renselse af sjælen og
en derfor god samvitighedspagt.

Heb 9v 13&14, 10v 22 siger at det er Jesus blod der renser vor sjæl og
samvitighed, ved tvætning.

> [...]
>
> Vandet her - er Johannes dåben - som viste at Jesus Kristus var Messias,
> Frelseren. Hvad har det egentlig at sige i vores debat, er vi da ikke

At du skulle starte på et kursus i renselser og tvætninger på GTs tid,
og du vil finde at Åbenbaringstidens og Tempelstidens renselser kun
er flyttet til Golgata.

Dåb var en ganske almindelig handling i GT-tiden.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-11-01 13:49

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lKIH7.4$0f3.345@news.get2net.dk...

> [...]
> ånder
> tror. Men tro gerninger og handling på Guds ord føre til frelse.

Sagen uvedkommende - Frelsende tro ER virksom. Som evangeliske kristne SKAL
troen og troen ALENE betones. Dernæst kan vi begynde at drøfte hvad livet i
troen på Jesus indebære og hvad Ordet lære os om dette liv. Jøde kristne
derimod, har Loven knyttet til deres frelse og derfor er det, Jakob skriver
som han gør.

> ikke
> du
> noget
>
> Nej, jeg skriver om at lade sig korsfæste med Jesus i dåben til døden og
> ikke andet.

Hvilket jeg har forklaret dig sker ved - troen på Jesus Kristus - og ikke i
dåben til Jesus Kristus. Johannes dåb derimod, er sammen med troen på Jesus,
et klart krav for frelse, men denne dåb er knyttet til RIGET FOR ISRAEL og
skal derfor ikke sammenblandes med den kristne dåb

> Vil du forlade dit gamle liv i druk, hor osv, skal du korsfæstes med
>Jesus,
> det tror du vel på ikke???

Jo og du korsfæstes i tro !

>Og for at leve med Jesus skal vi have del i
>Hans
> opstandelseskraft, Ikke???

Jo og du opstår i tro !

og hvor overvældende stor hans magt er i os, som TROR. Det er den samme
vældige styrkes indgriben, hvormed han virkede i Kristus, da han opvakte ham
fra de døde og satte ham ved sin højre hånd i den himmelske verden,
Ef.1,19-20.

>Hvordan sker det, hvis ikke Rom 6,1-11 skal
> medindgå i TROEN.

Disse vers medindgår i troen, ingen tvivl om det. Dåben er synliggørrelsen
af det Kristus allerede har gjort i os der tror. Et pagtstegn der indføre
den døbte i fællesskabet med kristus gennem de hellige (menigheden). Dåben
forklare os det mirakkel troen på Jesus bringer - den ny fødsel -. Den er
vores offentlige bekendelse og bekræftigelse af genfødslen.

> [...]
> en derfor god samvitighedspagt.
>
> Heb 9v 13&14, 10v 22 siger at det er Jesus blod der renser vor sjæl og

Hvordan får du Jesu blod til pludselig at være dåbsvand ? Vandet kan, for en
kristen, ALDRIG blive andet end pagtstegnet der symbolisere blodets
virkning.

> At du skulle starte på et kursus i renselser og tvætninger på GTs tid,
> og du vil finde at Åbenbaringstidens og Tempelstidens renselser kun
> er flyttet til Golgata.

Dette er vi enige om, men relevansen for emnet, har da ikke den store
betydning for os Hedninge Kristne, der ikke er påbudt Moselov med dens
regler og aldrig har været det. For jøderne derimod, er denne sandhed helt
anderledes afgørende, pga af traditioner for tvætninger og ofre - der bygger
på Moselov.

> Dåb var en ganske almindelig handling i GT-tiden.

Ja, men her går du galt i byen. Vi er ikke Jøder, vi har ikke fået Mose lov
med alle dens regler for renselse. Johannes dåb, omvendelses dåben - gælder
Riget for Israel og skal forvaltes af de Jesus troende Jøder i dette Rige.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 16:36

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

Stort klip;
En fortsættelse virker for mig som gentagelser af tro kontra dåb.
~~~~~~~~~~~¨
Men herunder er der tale om renselser og hvor de tager plads??

> Hvordan får du Jesu blod til pludselig at være dåbsvand ? Vandet kan, for
en
> kristen, ALDRIG blive andet end pagtstegnet der symbolisere blodets
> virkning.

Ved at følge renselsen af samvittigheden i 1 Pet 3v21 som sker sammen med
frelsen i dåben, og Heb 9v13-14 og 10v 22 bringer samvitigheden i et andet
aspekt, forholdet mellem blodet og samvitigheden hvor tvætning også indgår.
Derefter ser jeg hvad Johannes siger i 19 v 34-35 og 1 Joh 5 v 6-8. vandet
og blodet kommer sammen, fra Jesus Kristus.

> [...]
> regler og aldrig har været det. For jøderne derimod, er denne sandhed helt
> anderledes afgørende, pga af traditioner for tvætninger og ofre - der

Jesus siger da elles selv; "Jeg er ikke kommet for at nedbryde loven eller
profeterne Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at fuldkomme."

Alt er det samme som i GT, bare meget, meget bedre og evigt, også dåben.

> [...]
gælder
> Riget for Israel og skal forvaltes af de Jesus troende Jøder i dette Rige.

Jeg ved ikke med dig, men Gud har omskåret mig på hjertet og derved gjort
mig til en " Jøde " Rom 2 v 28-29, Gud har kun et omskåret folk, dem han
har omskåret på hjertet i dåben Ez 24-27, Kol 2 v 11-13
~~~~~~~~~~~~~~~~

Men nok om det, jeg har valgt den gamle Pinsevækkelse forkyndelse, den
som Pinsevækkelsen har forladt de sidste 25 år, for at bevæge sig imod en
fældeskirkeholdning omkring dåb, nadver og tjænseter. En lærer LO har
danset for at få gennemført, en tro, en dåb, et legeme hvor alle kirker er
lemmer på Jesus legeme, uanset genfødt eller ikke, selv SDH og JV har
prøvet på at blive anerkendt iblandt dem.

Erik L.

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-11-01 20:04

> [...]
> mig til en " Jøde " Rom 2 v 28-29, Gud har kun et omskåret folk, dem han
> har omskåret på hjertet i dåben Ez 24-27, Kol 2 v 11-13

Og det du skriver her er selve omdrejningspunktet for vores uenighed og den
dåbslære du lægger for dagen. Gud har kun et folk ! Javel, ok, men det folk
består af to afdelinger, hvoraf den ene - Kristi Legeme - er kaldet ved
forkyndelsen gennem Paulus, mens den anden, den Israelske nation endnu må
vente på opfyldelsen af de profetier der blev udtalt over dem i fædrenes og
profeternes tid. Dette har du intet blik for overhovdet og begår derfor den
brøler at sammenblande de to afdelingers læremæssige indhold. Det er galt
Erik og det giver et fordrejet billed af den Kristne Menigheds læremæssige
grundvold, samt et fordrejet billed af Israels stilling ind for Herren, både
nutidigt, men såsandelig også fremtidigt.

> [...]
> lemmer på Jesus legeme, uanset genfødt eller ikke, selv SDH og JV har
> prøvet på at blive anerkendt iblandt dem.

Andetsteds skrev du at din dåbs lære var folkekirkens, nu siger du at den er
pinsekirkens. Jeg blev selv døbt i en pinsekirke og deres dåbs lære er den
jeg forkynder dig. Jeg har heller ingen kendskab til at pinsekirkens dåbs
lære skulle have ændret sig, sådan som du påstår det, så glem bare det. At
du kan finde på at bebrejde eksisterende menigheds samfund, hvis
trosbekendelse er fuldt i tråd med Bibelsk lære, for at forskellige
forvrængede kristendomsforståelser forsøger at komme indenfor hos de
etablerede og velfunderede menigheder og kirker, må stå for din egen
regning, jeg kan slet ikke følge dig i dette.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 21:27

> [...]
både
> nutidigt, men såsandelig også fremtidigt.

Der er kun frelse i navnet Jesus og kun en menighed her der tilhører Gud
nemlig Jesus legeme. Der er ikke andre menigheder, der er ikke andre veje
dine jordiske Jøder kan blive frelste, hvis de ikke kommer til Jesus
Kristus.

citat fra Gal 3v 27-28;
"Thi alle I som er døbt til kristus, har iført jer kristus her er ikke
forskeld på
Jøde og græker, træl og fri, mand og kvinde thi alle er I et` i Jesus
kristus"

Enda Bibelen, Paulus skriver at der kun er en Guds kirke i dag. Jøderne skal
også omskæres på Hjertet.

> [...]
> regning, jeg kan slet ikke følge dig i dette.

***Andetsteds skrev du at din dåbs lære var folkekirkens***
ja, det gjorde jeg, med meget meget mere vand.

Pinsevækkelsen kunne omkring dåb som folkekirken godt læse
Bibelen, når dåben blev beskrevet. Det overrasker deg vel ikke
at selve udfaldet af bibellæsningen er den samme, for Pinsev. og
folkekirken???

Pinsev. bruger bare meget mere vand, men praktisere Helligåndens
dåb, og ikke som folkekirken der får Helligånden i dåbsgave.

Den dåb du omtaler er meget lignende Jørgens og den de
Økumeniske kirker forkynder i dag, deriblandt LO.

Gider du undersøge det, vil du om et halvt år give mig ret.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-11-01 23:27

> [...]
> Bibelen, når dåben blev beskrevet. Det overrasker deg vel ikke
> at selve udfaldet af bibellæsningen er den samme, for Pinsev. og

Følgende er hentet fra siden: Pinsekirkerne i danmark.
http://www.pinsekirkerne.dk/pinsen/omos/default.asp

Læg godt mærke til * *

Frelse

Tilbudet om genoprettelse af det oprindelige forhold mellem Gud og
mennesker, må modtages af os som enkeltpersoner. Fra Guds side er alt parat
til at dette kan ske. Han elsker alle og længes efter fællesskab med enhver.

Når vi som mennesker vender os til Gud, idet vi erkender vort behov for at
slippe af med synden og *tror* på at Jesus døde for vor skyld, vil Gud
tilgive os al synd. Et helt nyt liv fyldt med glæde og fred vil da begynde -
et liv som ikke ophører med døden. Bibelen lærer, at alle som tager imod
Guds frelse skal leve evigt med Ham i Himmelen.

Dåb

Dåben er en betydningsfuld handling for den troende. Man bekender for alle
mennesker, at man nu tror på Jesus som sin personlige frelser. Samtidig
markerer dåben afslutningen på det liv, man levede, før man blev frelst og
begyndelsen på et nyt. Man siger farvel til livet i synd og forpligter sig
til at leve et nyt liv for Jesus Kristus. Der er altså tale om en dåb *til*
Kristus. En af Bibelens forfattere, Paulus, udtrykker dette således: "Det er
ikke længere mig, der lever men Kristus lever i mig". I Bibelen kaldes dåben
derfor en begravelse. Heraf følger at dåben må ske ved fuldstændig
neddykkelse, sådan som også de første kristne gjorde det.

> Pinsev. bruger bare meget mere vand, men praktisere Helligåndens
> dåb, og ikke som folkekirken der får Helligånden i dåbsgave.

Troendes dåb er IKKE den samme dåb som folkekirkens barnedåb - at påstå det
er for langt ude.

> Den dåb du omtaler er meget lignende Jørgens og den de
> Økumeniske kirker forkynder i dag, deriblandt LO.

Livets Ord består jo for en stor del af tidligere pinse folk og apostolere.
Derfor er det ikke underligt, hvis de har samme dåbs lære.
Desuden høre dåbs læren heller ikke ind under de forandringer
Livets Ord har bragt med sig.

> Gider du undersøge det, vil du om et halvt år give mig ret.

Der er ikke noget at undersøge. Men kom endelig med noget mere konkret, så
skal jeg da nok se på det. Et link måske ?

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 13-11-01 19:37

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Følgende er hentet fra siden: Pinsekirkerne i danmark.
> http://www.pinsekirkerne.dk/pinsen/omos/default.asp
>
> Læg godt mærke til * *

Læg du mærke til; - **

Jeg skrev; - citat.
[...]
~~~~
Dengang kunne du ikke for en tjæneste i menigheden eller synge med
i koret, før du var døbt. Alt er forandret, for at bevæge forkyndelsen
nærmere til den Økumeniske Fældeskirkes fældesskab.

> [...]
> Derfor er det ikke underligt, hvis de har samme dåbs lære.
> Desuden høre dåbs læren heller ikke ind under de forandringer

Ja, af pinsefolk der var herligt frelst og fulde af Helligånd og fuld
af Jesus. Men som de siger i dag, " De har set et stører lys".

> Der er ikke noget at undersøge. Men kom endelig med noget mere konkret, så
> skal jeg da nok se på det. Et link måske ?

1 Pet 3
v18 For også Kristus led én gang for menneskers synder, som retfærdig led
han for uretfærdiges skyld for at føre jer til Gud. Han blev dræbt i kødet,
gjort levende i Ånden, v19 og i den gik han til de ånder, der var i
fængsel, og prædikede for dem; v20 det var dem, som var ulydige, dengang
Gud ventede langmodigt i Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle
få, nemlig otte sjæle, frelst gennem vand. v21 Det vand er et billede på
den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god
samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, v22 han som er
faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at engle og
myndigheder og magter er blevet underlagt ham.

Mere konkret kan jeg ikke komme, det som jeg mener om den dåb der nu frelser
os, har jeg taget direkte ud af bibelen.

Erik L

Fra : Live4Him

Dato : 11-11-01 00:43

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Jeg selv vil forholde mig til de oplevelser Gud åbenbarede mig den
> dag jeg lod mig døbe (i vand), de lyver ikke men er sandhed, Jesus
> satte mig fri og min trældom kom aldrig tilbage.
~~~~~~~~~~~~~~
Jamen, det er jo godt for dig, Erik. Man kan bare ikke bygge doktrin og lære
udfra personlige oplevelser og følelser, uanset hvor stærke de må have
været.

Vi må gå til bibelen og studere hvad den lærer om dåb og frelse, fremfor at
bygge på følelser og oplevelser.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-11-01 17:26

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> været.
>
> Vi må gå til bibelen og studere hvad den lærer om dåb og frelse, fremfor

Kære Jørgen? Jeg ved ikke hvad jeg kan svare dig, for jeg vil nødigt være
den der er skyld i at forværer din tilstand i en diskution om dåb, der til
tider
kan være meget oprørende. Derfor lader jeg beskyldninger om "at jeg ikke"
har læst Bibelens lære, om dåb ligge. Og særligt når min lærer om dåben er
nøjagtigt den samme dåbsforkyndelse og dåbslærer som Folkekirken har,
kun med mere vand.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-11-01 19:41

> [...]

> har læst Bibelens lære, om dåb ligge. Og særligt når min lærer om dåben er
> nøjagtigt den samme dåbsforkyndelse og dåbslærer som Folkekirken har,

Så du vil altså godt godkende dåb af spædbørn, som værende i fuld
overenstemmelse med Bibelens lære, hvis blot det blev gjort ved fuld
neddykkelse ? Og du kalder mig økumenikker, he he.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-11-01 20:11

> [...]
> overenstemmelse med Bibelens lære, hvis blot det blev gjort ved fuld
> neddykkelse ? Og du kalder mig økumenikker, he he.

Nej; jeg skriver samme dåbsevangelium, med meget mere vand, Overøsning
er ikke dåb og ingen har kunne fortælle mig, hvilken af de tre håndfulde
vand
der er den såkaldte "Barnedåb" for i Ef 4 skriver Paulus der er kun én dåb:

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-11-01 20:40

> [...]

> vand
> der er den såkaldte "Barnedåb" for i Ef 4 skriver Paulus der er kun én

Du svare jo ikke på mit spørgsmål : Ville du godkende dåb af spæde børn,
HVIS de blev døbt ved FULD neddykkelse ?

--
************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 11-11-01 22:07

> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> dåb:
>
> Du svare jo ikke på mit spørgsmål : Ville du godkende dåb af spæde børn,
> HVIS de blev døbt ved FULD neddykkelse ?

Nej, det er ikke bibelsk. Der står "Den som tror---", og det gør spædbørne
som regel, mig bekendt ikke.

Erik

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-11-01 23:13

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:FrCH7.207$Jh2.5632@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Nej, det er ikke bibelsk. Der står "Den som tror---", og det gør spædbørne
> som regel, mig bekendt ikke.

Erik L. Jeg takker og bukker for dit klare svar. Hermed behøver vi jo slet
ikke at tærske langhalm i dette spørgsmål. Det vi er uenige om, er hvorvidt
dåben er knyttet til troen eller frelsen - Jeg siger det første, du det
sidste.

--

************
E. Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 11-11-01 23:44

> [...]
hvorvidt
> dåben er knyttet til troen eller frelsen - Jeg siger det første, du det
~~~~~~~~~~
Erik L's dåbssyn ligger langt fra evangelisk kristendom, idet han sætter
lighedstegn mellem genfødsel og dåb.

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-11-01 00:10

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3beeff35$0$268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> hvorvidt
> ~~~~~~~~~~
> Erik L's dåbssyn ligger langt fra evangelisk kristendom, idet han sætter

Jeg ved det Jørgen. Men jeg tror nu ikke Erik L er skyldig i andet end det
typiske (desvære) at sammenblande Guds løfter til Israel og de særlige
forhold der gælder dem, med de løfter og særlige forhold der gælder for os i
den kristne tidsalder. Hvis Johannes dåb er "vores" dåb, har han jo ret, men
det er den IKKE.

--

************
E. Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 12-11-01 00:32

> Jeg ved det Jørgen. Men jeg tror nu ikke Erik L er skyldig i andet end det
> typiske (desvære) at sammenblande Guds løfter til Israel og de særlige
> forhold der gælder dem,
~~~~~~~~~~
Jeg vil påstå at han er skyldig i mere end det. Når han taler imod
retfærdiggørelse ved tro alene, så er han på kant med selve bibelens
hovedtema, som jo netop er retfærdiggørelse ved tro på Jesus Kristus.

Hvis Erik går rundt og lærer nykristne eller potentielle kristne at vi ikke
frelses ved tro alene, men at vi frelses i dåben, så fører han vranglære og
er en vranglærer.

jørgen.

Fra : Live4Him

Dato : 12-11-01 00:35

Hvis nogen fører vranglære og ikke holder sig til vor Herre Jesu Kristi
sunde ord og den lære, der fører til gudsfrygt, er han hovmodig og forstår
ingenting. Han er bare syg efter diskussioner og ordkløverier, og det skaber
misundelse, kiv, bagtalelse, mistænkeliggørelse, rivninger mellem mennesker,
der har mistet deres dømmekraft og sat sandheden over styr; de mener, at
gudsfrygt skal kunne lønne sig. 1 Tim 6,3-5

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 05:12

> [...]
> der har mistet deres dømmekraft og sat sandheden over styr; de mener, at
> gudsfrygt skal kunne lønne sig. 1 Tim 6,3-5

Kære Jørgen;
Jeg forstår ikke du læser mine indlæg, når du får det dårligt deraf. Er det
kun for at finde noget at smide i hovedt på mig, som her???

Men;-
Jak 2,19;- "Du tror, at Gud er en`; deri gør du ret; Det tror de onde ånder
også-og skælver"

Svar mig Jørgen, er disse Troende onde ånder frelste, for du siger jo at
troen frelser os????

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-11-01 14:31

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> onde ånder også-og skælver"
>
> Svar mig Jørgen, er disse Troende onde ånder frelste, for du

Når vi taler om "tro" er det vigtigt at definere hvad ordet "tro"
dækker i de forskellige situationer hvori vi benytter dette ord.

Når der er tale om, at de onde ånder tror på Jesus er det i
betydningen, at de erkender og vedkender sig rigtigheden af Jesu
eksistens og hans position. Men en sådan erkendelse frelser ingen.

Den frelsende tro, nøjes ikke kun med at erkende eksistensen, den
tibeder også. Deri ligger forskellen.

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : Live4Him

Dato : 12-11-01 14:56

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

~~~~~~~~~~~~
Ja, den frelsende tro frelser os. Men det er ikke den tro som Jakob omtaler
her, eller som dæmonerne har. Den tro Jakob taler om er en tro som alene er
intellektuel. En tro i hovedet, men ikke i hjertet. En tro der ikke fører
til handling og forandret liv, men er død. Jeg skrev iøvrigt et indlæg om
dette fornylig - prøv at læs det også.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 16:58

> [...]
> til handling og forandret liv, men er død. Jeg skrev iøvrigt et indlæg om

Jeg læser, men komentere ikke i dine indlæg.

De onde ånder tror på Gud, og EF siger i kap 4, at der kun er 1 tro på Gud.

Hør, hvad de onde ånder bekender med deres mund " Jesus, du den højeste
Guds søn". Ånderne bekender at Jesus er Guds søn og så siger du at det er
en anden tro, vil du også sige at bekendelsen er en anden. Luk 8,28

Jeg bekender også at Jesus er den højeste Guds søn, det er måske forkert???

Erik L

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 05:25

> [...]

hvorvidt
> dåben er knyttet til troen eller frelsen - Jeg siger det første, du det

Det, er ikke hvad jeg tror; -

Omvendelse, Troen og Dåben er uadskellige. Omvendelse til Gud er altid
forbundet til en begyndende tro, af det man hører eller oplever. Når troen
har indfundet sig vil en handling på troen være nødvendigt, også for at vise
Gud at du tror på ham, ved at lade dig dåbe.

Mark 16,16 "den der tror og bliver døbt, skal blive frelst--". Er det samme
som jeg tror på og hvad jeg altid har skrevet.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-11-01 13:57

> [...]
vise
> Gud at du tror på ham, ved at lade dig dåbe.

Sådan som du formulere dig her, nærmer vi os hastigt hinanden. Kun ordet
"nødvendig" og det du lægger i dette, skiller os nu.

> Mark 16,16 "den der tror og bliver døbt, skal blive frelst--". Er det
samme
> som jeg tror på og hvad jeg altid har skrevet.

Jeg tror på Guds løfter til Israel, at de står ved magt ! Jeg tror på at
Jesus kom for, KONKRET, at opfylde disse løfter ! Derfor kan jeg ikke bruge
dette dåbsudsagn som du gør det. Jeg benytter verset, til at påvise
nødvendigheden af TRO før dåb og ikke andet. Mao. Johannes dåb og den
kristne dåb - har samme FORM - men ikke samme indhold og bedydning.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 15:13

> [...]

> nødvendigheden af TRO før dåb og ikke andet. Mao. Johannes dåb og den
> kristne dåb - har samme FORM - men ikke samme indhold og bedydning.

Betydningen er den samme for Johannes dåb og den kristne dåb, det er kun
offerpladsen og offeret der er forskelligt på grund af tiden mellem GT og
NT. Frelsen og Frelseren er den samme.

Gud er den samme, Påskeofferet er kun flyttet fra Tempelets etårige pagt,
hvor det var Lammets blod der var sprøjtet på Jøderne og ypperstepræsten der
påtog sig folkets synd og gik hend for at tvætte sig for folkets synd.
Ypperstepræsten var hvert år et forbillede på Jesus, gennem ham rensede Gud
Israels folk, på samme måde Gud med et evigt offer i Jesus renser hans folk
fra alt synd.

Pagten i Jesus Død og opstandelse er blevet meget beder og evigt, hvor
pagten i GTs præstetid kun et år ad gangen. Blodet fra bukke og tyre havde
den samme rensende virkning som Jesus blod, men var ikke evigt som Jesus
blod er. I GT døbte Israelliterne sig hele tiden og da Johannes kom og
forkyndte Jøderne omvendelsesdøb til syndsforladelse, vidste alle hvad han
talte om, fordi dåb var almindeligt blande Jøderne.

Det samme i dag, ingen får syndernes forladelse uden dåb. ApG 2v38

Erik

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-11-01 20:17

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Det samme i dag, ingen får syndernes forladelse uden dåb. ApG 2v38

Erik, du har åbenbart tænkt dig at fortsætte i samme stil. Iorden - men
forstå at jeg på den baggrund, ikke ser noget formål i at forklare dig en
lang række forhold der modsiger dit standpunkt. Det føre os ganske enkelt
ingen steder hen i denne debat, derfor holder jeg inde for nu. Dog vil jeg
senere lave et indlæg der koncentrere sig om det jeg været inde på i denne
tråd. Riget for Israel / Den Kristne Menighed.

--

************
E. Dalgas

Fra : Erik Larsen

Dato : 12-11-01 22:33

> [...]
> senere lave et indlæg der koncentrere sig om det jeg været inde på i denne
> tråd. Riget for Israel / Den Kristne Menighed.

Der er kun en pagt, kun en kirke, Det gamle pagt med Israel er væk og en ny
er kommet i Jesus Kristus, både for Jødefolket og Hedningefolket, der er
ingen forskæld mellem nogen. Vi skal alle frelses gennem Jesus Kristus Gal 3
v 27-29

Heb 8; - (Jeamias 31 v 29-34)
v7 For havde den første pagt ikke været at dadle, havde der ikke været brug
for en anden i stedet. v8 For han dadler dem under den første pagt, når han
siger: »Der skal komme dage, siger Herren, da jeg opretter en ny pagt med
Israels hus og med Judas hus, v9 en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede
med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten.
De blev ikke i min pagt, derfor lod jeg hånt om dem, siger Herren. v10 Men
sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger
Herren: Jeg lægger mine love i deres indre og skriver dem i deres hjerte.
Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. v11 Ingen skal længere
belære sin landsmand og sin broder og sige: >Kend Herren!< For alle kender
mig, fra den mindste til den største. v12 Jeg tilgiver deres uret og husker
ikke længere på deres synd.« v13 Ved at tale om en ny pagt har han gjort
den tidligere forældet; men det, som er gjort forældet og er gammelt, er nær
ved at forsvinde.

Gud har ingen pagt med nogle "Jøder" i Jerusalem, med mindre de er døbt til
Jesus Kristus.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-11-01 23:55

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> for Jødefolket og Hedningefolket, der er ingen forskæld
> mellem nogen. Vi skal alle frelses gennem Jesus Kristus

DET kan du da ikke forvente at folk skal kunne forstå! Mange har jo
gennem de sidste ca. 150 år genoptaget den af jøderne misforståede
lære om en materialistisk Mesiasrige her på jorden!

Fra : Erik Larsen

Dato : 13-11-01 19:15

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
> [...]
> gennem de sidste ca. 150 år genoptaget den af jøderne misforståede
> lære om en materialistisk Mesiasrige her på jorden!

Forstå det hvem der kan, men når Jesus står og siger; -
"Mit rige er ikke af denne verden",

Så prøver de igen at oprette Guds rige i Istael???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-01 22:26

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message

> Forstå det hvem der kan, men når Jesus står og siger; -
> "Mit rige er ikke af denne verden",
>
> Så prøver de igen at oprette Guds rige i Istael???

Det er jo netop ikke Guds Rige de prøver at få oprettet i Israel, men
et menneskeskabt rige, de gerne vil gøre til Guds Rige!

På dette punkt er vi to jo nok meget enige! )

Fra : Erik Larsen

Dato : 13-11-01 23:43

> [...]
> et menneskeskabt rige, de gerne vil gøre til Guds Rige!
>
> På dette punkt er vi to jo nok meget enige! )

Halleluja! Brother.

Erik L