vinteromkostninger
Fra : Jayhawk

Dato : 09-11-01 14:21

Plejer i andre at hive pladerne af cyklen, når den er staldet op til
vinteren?

Jeg har overvejet om ikke man vil kunne spare en hel del hvis man i de næste
fire måneder dropper nr-plader og forsikring på mc'en.
En nyere mc kan jo klare syn så let som ingen ting.. hvis den da overhovedet
skal synes igen?
Hvad er egentlig reglerne for det? Og.. hvad koster et alm mc syn?

Endnu en grund til disse overvejelser et at jeg overvejer at sælge til
foråret, når solen skinner og priserne atter står i blomst. Til den tid kan
jeg vel få en forsikring (som kan opsiges indenfor 14 dage) og få plader på
den igen mens jeg sælger den.

Lyder det fornuftigt, eller har jeg overset et eller andet elementært
problem?

Fra : boe

Dato : 09-11-01 14:22

"Jayhawk" <a@a.a> wrote in message
> Lyder det fornuftigt, eller har jeg overset et eller andet elementært
> problem?

Det er ikke nødvendigvis sikkert, at dit forsikringsselskab synes at det er
særlig morsom måde at gøre det på. Hvad nu hvis de ikke vil tage dig ind
igen på samme vilkår? Men du kan da normalt aflevere pladerne til
forsikringsselskabet hvis der er tale om en helårsforsikring. Vægtafgiften
er så lav, at den vel ikke spiller den store rolle i denne forbindelse.

Bo, VF1000F

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-11-01 15:42

Jeg har tidligere afmeldt min MC om vinteren (mens jeg var hos TopDK). Hvis
du fx. ikke har plader på i 4 mdr. Ja, så får du en tredjedel af din
forsikring og vægtafgift retur.

Og det kan nemt betale prisen for en ny plade

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : AW på TRX

Dato : 09-11-01 15:46

Har du vinterforsikring på din MC ??
De typiske forsikringer dækker ikke kørsel i vintermånederne, men dækker
tyveri, brand, hærværk m.v.
Jeg kunne ikke finde på at droppe forsikringen for at spare de få kroner,
mod så ingen dækning at have.

Allan
TRX 850 - i kælderen fra i morgen.

Fra : albert

Dato : 09-11-01 16:17

"AW på TRX" <aw@teamunique.dk> wrote in message
> [...]
> tyveri, brand, hærværk m.v.
> Jeg kunne ikke finde på at droppe forsikringen for at spare de få kroner,

Få kroner ? For mit vedkommende var det 3.200 kr i forsikring + ca. 300kr i
vægtafgift !

Nr. plade koster så vidt jeg husker 550kr. Syn holder, så det er en pæn
besparelse.

Dog er der to ulemper man lige skal huske :
1 - ingen forsikring mod tyveri, brand etc - sørg for at have den godt
gemt!
2 - ingen ancinitet-opsparing

mvh Albert

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-11-01 17:13

Mange forhandlere forsikre den hvis du indlevere den til vinteropbevaring

Fra : Allan Wisborg

Dato : 10-11-01 04:40

Det er selvfølgelig forskelligt hvad man giver i forsikring.
Nu tænker jeg nok i de "lave" baner, da det er der jeg ligger i præmie.

Allan

Fra : Armand

Dato : 11-11-01 01:53

Jayhawk <a@a.a> skrev i en
> [...]
> næste fire måneder dropper nr-plader og forsikring på mc'en.
> Lyder det fornuftigt, eller har jeg overset et eller andet elementært

Helt down til basic:

Ved ansvarsforsikring:
Har man kun ansvarsforsikring på modellen er der ingen grund til at
bevare den vinteren igennem:
Afmeld modellen på motorkontoret, og man får restværdi af såvel
vægtafgift, som forsikring tilsendt sidenhen!

Modargumenter:
-Er modellen over 5 år gammel, skal du igennem et syn (= udgift!) før
den kan indregistreres igen (= koster også at få en ny #plade!)
-Hvis man kun har ansvar på, er det sikkert ikke en skinnende ny 100
hk's model, som ligesåvel kunne have kørt langt ind i (hvis ikke: hele-)
vinteren istedet
-Besparelsen skal endvidere vurderes i forhold til at der ikke optjenes
forsikrings anciennitet (bonus-klasse) i den periode hvor man ikke har
en motorcykel (indregistreret/forsikret)!

Ved kaskoforsikring:
Har man kaskoforsikring kan pladerne afleveres hos forsikringsselskabet,
der derved modregner i din præmie for perioden, men istedet dog tegner
en brand & tyveri -forsikring for køretøjet.
Eftersom at man af forsigtighed(?) har tegnet en kasko-dækning, passer
det godt i samme ånd at have modellen tyveri/brand forsikret hvor den nu
måtte stå vinteren igennem!
Bl.a. panthavere i køretøjet (bank/financeringsselskab) forventer
kasko-dækning således at de vedvarende har et helt køretøj at have pant
i, og samme vil være dem der protesterer hvis modellen bliver helt
afmeldt uden at pantet (=lånet) bliver indfriet
Så vær lige sikker på denne detalje omkring din evt. gæld i sagerne .-/

Nogle forsikrings-selskaber regner med en elementær(!) stilstandsperiode
hvorunder der kun er pågældende brand/tyveri -dækning (endsamt
ansvarsforsikring for at kune bevare pladerne på køretøjet ??), hvorved
at en "almindelig" stilstand ikke vil nedsætte årspræmien. Derimod vil
en regulær afmelding medføre tilbagebetaling af overskydende præmie
(endda til overflod, har jeg erfaret!).

Summa summarum:
Er modellen nyere, eller nysynet, og er du upåvirket af kendsgerningen
at der er nul dækning på modellen igennem den afmeldte periode, kan du
blot regne på beløbet helt kontant!

Hvis du alligevel kunne tænke dig en brand/tyveri -dækning, er det en
ide at betale for vinterophold hos en forhandler/værksted, hvis
forsikring vil dække køretøjet!

--
Armand.