Problemer med voodoo3 kort
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-11-01 13:06

Hej

Jeg håber virkelig der er en der kan hjælpe lidt...

Problemet er med mit voodoo3 kort. Efter indstalleringen fungerede det
rigtig fint, og den forventede mer effekt på mine 3D spil var rigtig
god. For en måned siden koblede jeg en ekstra skærm på det "gamle" mac
stik. En almindelig 14" apple skærm. Og lige pludselig fungere 3D
accelarationen ikke særligt godt. Alt bliver til kæmpe firkanter og det
er absolut umuligt overhovedet og læse hvad der står i de forskellige
spil. Hvad går galt?

Jeg skal lige prøve at pille den gamle skærm fra igen og prøve om det
hjælper, men hvad er det der sker for voodoo kortet?

Problemet er muligvis opstået efter indstalleringen af OS 9.2.1 kan det
være den omtalte carbonlib (1.4) der er for ny?

Konfiguration: Beige G3(266/MT), Voodoo3 (2000), OS 9.2.1, alm.
multisync 17" og en fast sync 14"

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-11-01 13:28

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Jeg skal lige prøve at pille den gamle skærm fra igen og prøve om det
> hjælper, men hvad er det der sker for voodoo kortet?

Det hjalp ikke blot at pille den gamle skærm fra

> Problemet er muligvis opstået efter indstalleringen af OS 9.2.1 kan det
> være den omtalte carbonlib (1.4) der er for ny?

Skiftede til carbonlib 1.3.1 det hjalp heller ikke

Min dreng er helt vildt ked af at Starwars pod racer ikke virker mere

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-11-01 14:54

In article <1f2lxad.1evs70bl1jwmN%nicstone@mac.com>,
nicstone@mac.com (Nicolai Brandt) wrote:

> Det hjalp ikke blot at pille den gamle skærm fra

Reset PRAM.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-11-01 21:12

> Reset PRAM.

Hvor meget er det lige man "sletter" ved den manøvre?

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-11-01 21:17

"Nicolai Brandt" <nicstone@mac.com> wrote in message

> Hvor meget er det lige man "sletter" ved den manøvre?

Såvidt jeg husker... er det så ikke kun skærmindstillingerne, hukommelses
indstillingerne. Og måske også indstillingerne til det sjældne kontrolpanel
"Kort"?

Mvh Mark

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-11-01 23:25

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Og måske også indstillingerne til det sjældne kontrolpanel "Kort"?

Hvad blev der egentlig af det? Det er da forsvundet i de nyere systemer.

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-01 00:13

> Hvad blev der egentlig af det? Det er da forsvundet i de nyere systemer.

ja, tids zonen indstilles nu i "dato og tid" - visse ældre programmer
kræver dog stadig kontrolpanelet "kort", så det indstalleres stadig i
mappen "Apple ekstra arkiver"

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-11-01 23:53

In article <9shdj4$2hue$1@news.cybercity.dk>,
> [...]

> indstillingerne. Og måske også indstillingerne til det sjældne kontrolpanel

Hukommelsen bliver ikke rørt, men indstillingen i
AppleTalk-kontrolpanelet bliver sat til default.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 10-11-01 01:14

> Hukommelsen bliver ikke rørt, men indstillingen i
> AppleTalk-kontrolpanelet bliver sat til default.

Hmm... Jeg prøvede

Det er altså mærkeligt, UT virker fint, introsekvenser og video'er
virker fint, men når man skal vælge fly osv så er det bare store
firkanter... Jeg tror problemet må ligge i konfigureringen af selve
programmet eller når programmet skal fortælle hvordan grafikken skal
accelereres... Jeg har prøvet at smide indstillingsfilerne ud, men det
har heller ikke hjulpet. Problemet er lige nu specifikt Starwars
podracer. Jeg vil lige kigge på en genindstallering af programmet engang
i løbet af søndagen. Drengen tager nok heller ikke skade af at spille
lidt PS i stedet for

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-01 01:34

> [...]

> podracer. Jeg vil lige kigge på en genindstallering af programmet engang
> i løbet af søndagen. Drengen tager nok heller ikke skade af at spille

har du problemet i både glide, rave og openGl spil ?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 10-11-01 16:43

> har du problemet i både glide, rave og openGl spil ?

Nej det tror jeg ikke. Som sagt så fungere min UT men ikke Starwars
podracer. Har du et bud på hvor man kunne prøve at ændre noget?

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-01 17:20

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Nej det tror jeg ikke. Som sagt så fungere min UT men ikke Starwars
> podracer. Har du et bud på hvor man kunne prøve at ændre noget?

ok, UT kører forhåbenlig i glide og SWPR kører i openGL.

Star Wars Episode I Racer - 1.0.1 Update for the popular podracing game

What's new in this version:
Now allows for 3D accelerator cards using 3Dfx Voodoo2/Voodoo3 chipsets
to run without 32-bit Z buffering enabled (see 16-bit buffer Setting in
updated Switches.txt file). Issue with assigning a function to the mouse
button when using mouse controls fixed. Added ability to manually
calibrate joysticks via Switches.txt file. Troubleshooting information
added to Read Me regarding lockups and virtual memory, QuickTime 4.1,
and controllers.

hent opdateringen hvis ikke du allerede har gjort det:
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=4222/RaceMac1
01.sit.bin>

Som jeg tidligere har nævt, er der et generelst problem med seneste
OpenGL udvidelse og V3 driverne - det kan i al fald løes ved at
nedgradere udvidelsen "OpenGLEngine" til version 1.21

NB. Fungerer UT perfekt?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 11-11-01 19:55

> [...]
> [snip]
>
> hent opdateringen hvis ikke du allerede har gjort det:

Jeg henter den med det samme. Det lyder som om det er løsningen på mit
problem

> Som jeg tidligere har nævt, er der et generelst problem med seneste
> OpenGL udvidelse og V3 driverne - det kan i al fald løes ved at
> nedgradere udvidelsen "OpenGLEngine" til version 1.21

Jeg har nok misset meningen med OpenGL men det er sikkert det der er
problemet.

> NB. Fungerer UT perfekt?

Det ser ud til at fungere, har du en bagtanke når du skriver perfekt?

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-01 20:08

> Det ser ud til at fungere, har du en bagtanke når du skriver perfekt?

nej, det er for at indkredse problemet

du skrev:
Det er altså mærkeligt, UT virker fint, introsekvenser og video'er
virker fint, men når man skal vælge fly osv så er det bare store
firkanter...

Jeg tolkede det som du også havde problemer med UT, men det er åbenbart
blevet rettet ved at du zappede PRAM. Ellers ville jeg have haft dig til
at redigere din "voodoo-fil" i indstillingsmappen (jeg kan ikke huske
hvad den hedder), så den passede til din skærm.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-11-01 11:31

> [...]
> Det er altså mærkeligt, UT virker fint, introsekvenser og video'er
> virker fint, men når man skal vælge fly osv så er det bare store

Ahh, ja det er jo' ikke helt nemt at se hvad jeg mener

> [...]
> at redigere din "voodoo-fil" i indstillingsmappen (jeg kan ikke huske
> hvad den hedder), så den passede til din skærm.

Nu har jeg fundet synderen

Og det var selvfølgelig OpenGL der var problemet. Efter en nedgradering
fra 1.2.2 til 1.1.2 så virker SWPR igen.

Men hvorfor er det lige at den nye version ikke fungere sammen med mit
system? Mit eget bud ville være pga de meget gamle grafikkort jeg har
siddende, og at den nye version er skrevet til de nye Mac'ers grafikkort
(ATI og Nvidia).

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 11:44

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Og det var selvfølgelig OpenGL der var problemet. Efter en nedgradering
> fra 1.2.2 til 1.1.2 så virker SWPR igen.

det skull eikke være nødvendigt at gå helt ned til 1.12, 1.21 er
kompatibelt med V3 drverne. Det er først med den nyeste version 1.22 at
der er problemer.

> [...]
> system? Mit eget bud ville være pga de meget gamle grafikkort jeg har
> siddende, og at den nye version er skrevet til de nye Mac'ers grafikkort

Korrekt. V3 er totalt u-understøttet og beta driverne udvikles ikke
længere efter Nvida overtog det fleste af 3Dfx's patenter og 3Dfx
lukkede resten af biksen.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-11-01 12:25

> det skull eikke være nødvendigt at gå helt ned til 1.12, 1.21 er
> kompatibelt med V3 drverne. Det er først med den nyeste version 1.22 at
> der er problemer.

Okey, jeg prøver lige om jeg kan finde v. 1.2.1 Den eneste jeg lige
havde da jeg testede forskellige ting igennem var 1.1.2'eren. Gad vide
om det er 1.2.1 der ligger på OS 9.1 CD'en...

Jeg synes i denne sammenhæng at det er blevet ret besværligt at grave
ældre versioner frem på Apples donwload side. Specielt når det kun er en
DK version af OpenGL der kan bruges.

> Korrekt. V3 er totalt u-understøttet og beta driverne udvikles ikke
> længere efter Nvida overtog det fleste af 3Dfx's patenter og 3Dfx
> lukkede resten af biksen.

Lidt ærgeligt at jeg selvfølgelig endelig får købt et V3 kort på samme
tid som 3dfx lukker biksen

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-01 12:28

> [...]

> Jeg synes i denne sammenhæng at det er blevet ret besværligt at grave
> ældre versioner frem på Apples donwload side. Specielt når det kun er en

brug tomeviewer til at åbne installationsarkivet, så du kan bruge en
engelsk OpenGL

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-11-01 12:52

> brug tomeviewer til at åbne installationsarkivet, så du kan bruge en
> engelsk OpenGL

Smart, takker og bukker

--
Mvh Nicolai Brandt

- Snart flygel ejer?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-11-01 16:29

> [...]

> være den omtalte carbonlib (1.4) der er for ny?
>
> Konfiguration: Beige G3(266/MT), Voodoo3 (2000), OS 9.2.1, alm.

Vi har næsten samme konstellation - en Beige G3 233 DT med 9.1 US samt
et Voodoo 3dfx kort og en 21" samt en 17" - det spiller fint.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-11-01 17:03

In article <1f2m5p5.x2pwkn1809rbiN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Vi har næsten samme konstellation - en Beige G3 233 DT med 9.1 US samt
> et Voodoo 3dfx kort og en 21" samt en 17" - det spiller fint.

Den afgørende forskel, er nok at jeres 17" skærm er en multisync-skærm.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-11-01 17:23

> Den afgørende forskel, er nok at jeres 17" skærm er en multisync-skærm.

V3 kortet burde virke uanset om det er en fasfrekvens skærm eller ej -
jeg har kørt et v3 kort på en skod 640*480@60Hz 14" skærm i en dual
skærm konfiguration. - det bloet et spørgsmål om korrekt konfiguration
af V3 driverens text fil i indstillingsmappe.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-11-01 17:43

In article <1f2m831.v0j2gdvgpvdeN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]
> skærm konfiguration. - det bloet et spørgsmål om korrekt konfiguration
> af V3 driverens text fil i indstillingsmappe.

Øeh ja, men har du en multisync-skærm tilsluttet slipper du for det
bøvl, det var sådan set bare det jeg ville sige.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-11-01 16:34

> [...]

> være den omtalte carbonlib (1.4) der er for ny?
>
> Konfiguration: Beige G3(266/MT), Voodoo3 (2000), OS 9.2.1, alm.

hvilken version af OpenGL ?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-11-01 21:12

> hvilken version af OpenGL ?