Simulering af COM port
Fra : Thomas Due

Dato : 09-11-01 11:01

Hej,

Er der nogen som ved om det kan lade sig gøre at simulere en COM
port? Dvs. at lave et program som bliver "registreret" som en COM
port under Windows. Et eksempel : Min PC har 2 COM porte. Jeg ville
så sætte mit program op som COM port 3.

Grunden til at jeg spørger er at jeg laver en del programmer som
kommunikerer med eksterne systemer via COM porten. Det ville derfor
være praktisk nogle gange at have en COM port simulator som opførte
sig som det eksterne system.

Dette kan være noget hardware af en eller andet art, eller software
på en anden PC. Jeg kan sagtens lave disse simulatore, men jeg har
ingen ide om, om det kan lade sig gøre at få Windows til at tro på
at jeg har en "3. comport" i form af mit program.

Jeg kan orienterer om at jeg anvender Windows 2000 Professional og
Delphi 6 Professional, på en DELL OptiPlex GX1 med en Pentium II 400Mhz.

Mvh
Thomas Due

Fra : R. A. Larsen

Dato : 09-11-01 22:09

tdue@mail.dk (Thomas Due) wrote:

> [...]
> port? Dvs. at lave et program som bliver "registreret" som en COM
> port under Windows. Et eksempel : Min PC har 2 COM porte. Jeg ville

Jeg spurgte om næsten det samme (Subject: Simulere seriel(le) port under
Windows 95) for 2-3 uger siden og jeg har ikke fået svar endnu.

MVH, René
--
Using Virtual Access
http://www.vamail.com

Fra : Yngve Damgaard

Dato : 12-11-01 09:28

Hej Thomas
Gennem årene har jeg ofte haft dette Comm-simuleringsbehov , men har aldrig
fundet
noget program der kunne optræde som erstatning for en registreret Com3.
Min løsning på problemet blev at forbinde 2 af PC'ens Comm porte
med et 0-modem kabel, så har man hvad man skal bruge, og det er
desuden i overensstemmelse med virkeligheden.
Yngve

Fra : Thomas Due

Dato : 12-11-01 19:21

> [...]
> med et 0-modem kabel, så har man hvad man skal bruge, og det er
> desuden i overensstemmelse med virkeligheden.

Jo men problemet er jo når man kun har to com porte, og den ene ER optaget
Så jeg har et reelt behov for at kunne simulere en com port. Jeg har en ide
om
at man skal skrive en driver som så kan registreres i Windows som en com
port,
men hvor man skal starte har jeg absolut ingen ide om.

Ellers har du jo da ret i at et nul modem imellem to porte er en ganske
brugbar
løsning.

Mvh
Thomas