At blive overset af en billist
Fra : albert

Dato : 09-11-01 10:45

Fra : Christian Stidsen

Dato : 09-11-01 11:49

> http://www.mc-avisa.no/default.asp?aid=3725

<CITAT>
I overskyet vær og i skumringslys kan det tenkes at fjernlys kan blende.
Motorsyklisten må derfor utøve skjønn, det sammen som en polititjenestemann
vil kunne gjøre med hjemmel i trafikkreglene: "Fjernlys må ikke brukes slik
at trafikant blir blendet".
</CITAT>

Jeg ved ikke hvad den nøjagtige ordlyd er i den danske færdselslov, men må
man godt bruge nærlys således at trafikanter bliver blændet ???

M.v.h.

Christian Stidsen

--
FZS600

Fra : RpR

Dato : 09-11-01 15:08

> Jeg ved ikke hvad den nøjagtige ordlyd er i den danske færdselslov, men må
> man godt bruge nærlys således at trafikanter bliver blændet ???

Så vidt jeg ved må dit nærlys ikke kunne blænde overhovedet. Sådan er det
ihvertfald til bil, kan ikke se det skulle være anderledes for mc.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Mads Lund

Dato : 09-11-01 18:55

> Så vidt jeg ved må dit nærlys ikke kunne blænde overhovedet. Sådan er det
> ihvertfald til bil, kan ikke se det skulle være anderledes for mc.

Med mindre man bruger gyro ophængte lygter kan det ikke undgåes at mc lygter
blænder. 9'eren har jo elipsoid lygte, som er ret skarp, og der sker ofte,
at bilister blinker ad mig, hvis vi passere hinanden i et sving. Og da det
er lidt umuligt at svinge uden at hælde mc'en hvilket medføre a lyskeglen
peger lige ind i snotten af den modkørende billist, så acceptere
færdselsloven vel på et eller andet plan, at motorcyklister kan blænde
modkørende.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RpR

Dato : 09-11-01 20:01

> [...]
> peger lige ind i snotten af den modkørende billist, så acceptere
> færdselsloven vel på et eller andet plan, at motorcyklister kan blænde

Der kan man bare se =)
Men jeg føler mig da ikke irriteret når jeg render på en modkørende mc om
natten (ihvertfald ikke når han husker at blænde ned, har jeg nu kun oplevet
én gang han ikke gjorde)

Fra : sf

Dato : 09-11-01 21:48

Bemærk også at FDM i flere år har anbefalet at køre med LANGT lys på
motorveje. Det er er i hvert ikke ulovligt. En evt. "blændig" er mere
psykologisk end reel. Derimod opvejes evt. ulemper for andre ved det bedre
fremsyn, der så også passer til hastigheden. Man må selvfølgelig ikke blænde
forankørende køretøjer.

Søren

Fra : Adam Christensen

Dato : 11-11-01 20:53

"sf" <sf@io.dk> wrote in message
> Bemærk også at FDM i flere år har anbefalet at køre med LANGT lys på
> motorveje. Det er er i hvert ikke ulovligt.

Faktisk er det i langt de fleste tilfælde, ulovligt at køre med KORT lys på
motorveje (med mindre vejen selvfølgelig er oplyst af andre bilister eller
gadelys).

Beregn selv bremseafstand med 110 km/t - den er næppe mindre end de 30 meter
som nærlyset oplyser

--
Adam
SV650S (nyvasket og vinterklar)

Fra : bo

Dato : 12-11-01 00:51

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> gadelys).
>
> Beregn selv bremseafstand med 110 km/t - den er næppe mindre end de 30

du har ret _hvis_ nærlyset kun lige er lovligt, men det er ikke forbudt at
have nærlys der lyser væsentligt bedre en de 30 meter loven sætter som
minimumskrav ...... for eksempel skulle et godt xenon anlæg kunne lyse
omkring de 100 meter, og dermed vil det være fuldt forsvarligt til
motorvejskørsel.

desuden mener jeg diskussionen gik på lysførsel i dagtimerne ... hvor
lygterne bruges for at gøre opmærksom på sin tilstedeværelse.

det er iøvrigt en dybt rystende oplevelse at køre i tyskland efter at være
vant til at bilerne har lys på om dagen .... kræver en del granskning af
vejen foran før overhalinger, specielt i skove hvor mørklagte biler har det
med at liste sig meget tæt på før man ser dem.
bo v - vs750

Fra : Anders Vinther

Dato : 12-11-01 17:50

"sf" <sf@io.dk> wrote in message
> [...]
> psykologisk end reel. Derimod opvejes evt. ulemper for andre ved det bedre
> fremsyn, der så også passer til hastigheden. Man må selvfølgelig ikke

Har FDM spurgt lasbilchaufførerne?

Såvidt jeg har hørt generer det vistnok dem en hel del idet de sidder
væsentligt højere over kørebanen end bilister og mc-ister...

Anders V.

Fra : Pein

Dato : 12-11-01 18:52

"Anders Vinther" wrote ...

> Har FDM spurgt lasbilchaufførerne?
>
> Såvidt jeg har hørt generer det vistnok dem en hel del idet de sidder
> væsentligt højere over kørebanen end bilister og mc-ister...

Jeg ville tro det var omvendt, men måske er mit lys bare specielt.
Mit fjernlys har en helt klar afgrænsning i højden, og det er ikke engang
særligt højt oppe. Det kan f.eks. være generende (for mig selv) i bakket
terræn, at jeg mangler lys der peger lidt mere opad. Så vidt jeg husker
var problemet det samme på mine tidligere maskiner Yamaha XJ900 og Honda
CX650E.

Hvordan fungerer det på andre maskiner?

/Pein
Honda TransAlp
Yamaha DT125R

Fra : Mads Lund

Dato : 12-11-01 19:43

> Jeg ville tro det var omvendt, men måske er mit lys bare specielt.

hmm, jeg har nu også lidt svært ved at sætte mig ind i problemet.

> Mit fjernlys har en helt klar afgrænsning i højden, og det er ikke engang
> særligt højt oppe. Det kan f.eks. være generende (for mig selv) i bakket
> terræn, at jeg mangler lys der peger lidt mere opad.

Se det lagde jeg også mærke til da jeg var ude og lege i går aftes. Jeg tror
det var Rittig der var ved at fable om en svensk løsning, hvor man anvender
2 nærlygter, men vender den ene på hovedet. Og da jeg har en totalt
ubrugelig kåbe til KTM'en med 2 badeværesels halogen spot's i, agter jeg at
ombugge den med 2 billige elipsoid nærlygter, som jeg har en ide om burde
kunne holde til lidt stenslag. Jeg skal nok vende tilbage med resultatet af
forsøget.

> Hvordan fungerer det på andre maskiner?

på 9'eren giver langlyset en cirkulær kegle, med en meget begrænset
spredning. Men da den lyser samtidigt med nærlyset sørger der for oplysning
i breden. men god til ret meget andet en at lave dagslys 300 m frem på
motorvejen tror jeg ikke det er. det er f.eks totalt umuligt at læse de høje
vejskilte.

MAds Lund
Ninja9RT

Fra : Anders Vinther

Dato : 09-11-01 16:11

"albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message
> Tjek lige
>
> http://www.mc-avisa.no/default.asp?aid=3725
>

> mvh Albert

Så må jeg da have meget følsomme øjne...

Har da været ude for at blive generet af modkørende (biler i al fald, men
hvorfor skulle det være anderledes med MC), der har kørt med langt lys i
dagtimerne.

Jeg er dog ikke kørt galt af den grund...

Mvh.

Anders V.

Fra : madcat

Dato : 09-11-01 16:26

"Anders Vinther" <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> skrev >
> Har da været ude for at blive generet af modkørende (biler i al fald, men
> hvorfor skulle det være anderledes med MC), der har kørt med langt lys i
> dagtimerne.

Det er det heller ikke. Jeg er et par gange blevet blændet af
motorcyklister, der kører med fjernlys i dagtimerne. En gang af en
modkørende, en anden gang af en bagfrakommende, så jeg ikke ku' se noget som
helst i mine sidespejle.

Det er ret ubehageligt, omend det heller ikke for mit vedkommende er
resulteret i nogle uheld.

Susanne