Omlægning!
Fra : J.L.

Dato : 08-11-01 19:21

Hej Gruppe.

Nogen forslag til hvad man bør gøre med ens kreditforeningslån i disse
lav-rentetider. 1 mill. i et nuværende 6% oblig.lån resttid .20 år, hvad er
det smarteste at gøre nu ? Flex eller et nyt oblig.lån ?

Håber på nogle gode forslag.

JL.

Fra : peter herzberg

Dato : 09-11-01 00:33

> [...]
er
> det smarteste at gøre nu ? Flex eller et nyt oblig.lån ?

Det kan man ikke sådan svare på.

Hvis du vil af med din gæld hurtigt og have lavere ydelser men med risiko
for rentestigninger og dermed højere afdrag så læg om til 1årige flexlån på
20 år.
Hvis du vil have flere penge mellem hænderne, så læg om til 1årige flexlån
på 30 år.
Hvis du vil være sikker på faste ydelser og flere penge mellem hænderne, så
tænk 5%32 fastforrentet.
Hvis du er tilfreds med din afdragsprofil men vil mindske tiden, så tænk
1årige flexlån på 15-17 år.
Hvis du vil have lavere ydelser og en vis sikring mod rentestinginger så
tænk 5årige flexlån i 30 år.

Tages flexlån er rabatten lidt større ved at gøre det i EURO istedet for
Danske kroner.

Og så kan du også dele risikoen ved fx 50% 1årige flexlån 20årige og 50%
5%32 og på mange andre måder.
Det er enafvejning, hvad man synes. Det er ikke matematik og der et intet
kompendium med de rigtige svar.

Om 30 år kan du sige, hvad du burde have gjort.
Det anbefales ofte, at omlægges til 1årige flexlån, så skal man tage det man
sparer og spare op - i tilfælde af rentestigninger.

Men du sidder klart dyrere i det end hvad du behøver.
Hvis du tror på faldende korte renter - det gør jeg selv - er flexlån det
mest oplagte indtil der en dag kommer rentestininger, så kan du lægge om til
fastforrentede igen.