Smedens Kande
Fra : Frandsen

Dato : 08-11-01 21:03

Jeg ved ikke om mit spørgsmål hører til gruppen, men jeg prøver.....

I tidernes morgen, hvor jeg gik en del på værtshus, kunne man få en
Kande" - den blev nogle steder også kaldt for "Smedens kande".
Ingredienserne skulle bl.a. være alm. øl, porter, citronvand, pernod og så
kan jeg ikke huske mere (ej heller om der var et bestemt blandingsforhold).

Håber nogen kan hjælpe med en opskrift - på forhånd tak !

Hilsen
Per

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 09-11-01 00:34

Lyder som den der vistnok hed "havskum" på Duus Vinkælder i
Aalborg. Måske kan det bringe os nærmere bryggen?

vh/Torben

Frandsen skrev

Fra : Michael Olsen

Dato : 09-11-01 01:13

Næh, Torben.
Havskum skal du vist til Ceres efter. Jeg husker en "kande" fra mine
gymnasieår på FG, hvor vi fredag eftermiddag gik over på Tordenskjold på Gl.
Kongevej. (Det var dengang, en lille fadøl kostede 3,50 kr.) Foruden de
nedennævnte ingredienser skulle der en rød ålborg i. Så indholdet er såmænd
bare en af hver. Plain simple og lidt ulækkert.

mvh Michael

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 09-11-01 12:25

Olsen korreksede:
> [...]
>nedennævnte ingredienser skulle der en rød ålborg i. Så
indholdet er såmænd
>bare en af hver. Plain simple og lidt ulækkert.

Kære Michael
Du kan muligvis have ret. Årene (og muligvis også kanderne
selv) har mildt sænket kanderne i glemslens skær. Ikke desto
mindre er det jo et emne af yderste vigtighed, hvorfor jeg
vil vie en mørk januaraften i en by fuld af yndige studiner
til grundig research.

;D Torben

Fra : Michael Olsen

Dato : 09-11-01 18:19

Det lyder som en god ide - jeg tager med. Gruppen vil senere blive indviet i
resultaterne.

mvh Michael Olsen

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 09-11-01 18:31

Især, hvis vi kan huske det...

<9sh36o$4rf$1@sunsite.dk>...

Fra : Michael Olsen

Dato : 09-11-01 21:40

Nemlig

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-11-01 23:00

Michael Olsen <Michael.Olsen@bt.dk> wrote:

> Nemlig
Referencen til ovenstående er nok ikke så klar.
Men vi kom fra 'Kander' og 'Støvler' ... jeg mener, at Frandsen har ret
i ingredienserne. Måske har der nok været (er?) varianter hvor Rød
Aalborg indgår (ref: dig selv).
Balancen derimod .... tror jeg nok er sådan, at det er porteren der
dominerer. Øllet er lidt opspædning, Pernod'en er et levn fra dengang,
hvor vi ikke kendte andre mærker af Pastis i Danmark. Lad mig foreslå
Ricard eller Pastis 51 i stedet. Citronvanden (se andet indlæg) er for
det let sure og brusende.
Mit forslag (og det er kun et forslag til afprøvning) er derfor:
2 portere (Carlsbergs er god)
1 pilsner
1 citronvand (eller bare en halv, den anden halve kan hældes .... ja,
hvorsomhelst hen, bare ikke direkte i halsen - )
2 cl. Pastis (eller 4 om man er til det)
Et stænk AngstOgUro er en smagssag. Men jeg mener ikke det skal med.

Beholderen skal være rimelig stor - +1 ltr. ... det her er vel nærmest
Porter Light i smagen, men ikke i styrken.
Færgekroen i Skolegade i Århus havde sådan en slags drik på 'kortet' i
Thyras og Cosmys tid. Måske nok med et andet blandingsforhold? Om de har
det i dag ved jeg ikke.
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 09-11-01 09:11

> [...]
> Ingredienserne skulle bl.a. være alm. øl, porter, citronvand, pernod og så
> kan jeg ikke huske mere (ej heller om der var et bestemt

hej per,

det lyder jo grangiveligt som det, vi i min omgangskreds kalder en støvle;
udover de ingredienser du selv nævner, skal der bare lige et stænk angustura
i!

blandingsforholdet er vist en smagssag - vi bruger som regel:
1 citronvand, 1 porter, 1 alm. øl, 2-3 cl. pernod og så angusturastænket

mvh. kristina (1)

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-11-01 09:27

Hvad Gud har skabt adskilt - såsom porter og citronvand - skal mennesket
ikke sammenføje.

Lars

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-11-01 23:00

Lars M. Pedersen <lars@tyf.dk> wrote:

> Hvad Gud har skabt adskilt - såsom porter og citronvand - skal mennesket
> ikke sammenføje.
Elementært enig, men, men det lidt syrlige til porteren er faktisk
forfriskende.
I den engelske Shanty (stavemåde?) er der jo også citronvand(slignende
sodavand), og det er da ret friskt i varmt vejr. I Frankrig drikker man
osse Panaché som er en sådan blanding. Den er lækker i det sydlige med
høje temperaturer.
Har læst at man på restauranterne i Danmark for ca. 100 år siden
serverede østers og porter. Saltvandet klæder sikkert porteren godt (og
omvendt). Har desværre aldrig prøvet det