Magnoliatræ
Fra : S B

Dato : 08-11-01 20:45

Hvornår skære man et sådan ned, hvis de i det hele taget kan tåle det.
Er der noget man skal specielt skal passe på, afstand fra stamme hvor
grenene saves ect.

Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-11-01 21:17

On 08 Nov 2001 19:45:11 GMT, S B <sfb@privat.dk> wrote:

>Hvornår skære man et sådan ned, hvis de i det hele taget kan tåle det.
>Er der noget man skal specielt skal passe på, afstand fra stamme hvor
>grenene saves ect.

Om der er et tidspunkt som er 'bedst' tør jeg ikke helt sige...
Men jeg klippede lystigt i min sidste sommer, det klarede den fint. Og
jeg er også overbevist om at den nok skal klare det hvis du beskærer
den i vinterens løb, selv om det vil være synd.. vent hellere til den
er færdig med at blomstre.

Der er ikke noget bestemt at gøre mht. hvordan der skæres. Bare husk
at hvis du klipper grenene helt ved basis (der hvor de sidder på en
større gren/stamme) så kommer der yderst sjældent nye skud, klipper du
derimod en gren over på midten, eller så der sidder en lille stab
tilbage, så risikerer du at der kommer massevis af nye skud derfra.

Personligt klipper jeg næsten altid grene af ved basis, det er den
måde man bedst styrer træet/buskens udseende på, men i specielle
tilfælde kan det være at man ligefrem ønsker at få massevis af små nye
skud. Men det er næppe derfor du vil skære i din magnolia.

http://www.gartneriet.dk

Fra : S. B.

Dato : 09-11-01 18:43

> [...]
> tilfælde kan det være at man ligefrem ønsker at få massevis af små nye
> skud. Men det er næppe derfor du vil skære i din magnolia.

Næe det er fordi den i mange år har stået op ad en bambus, som jeg nu har
fældet.
Det giver magnoliaen et lidt komisk udseende, ligner nærmest et halv træ,
der er kun grene til den ene side.
Men jeg retter mig efter dit råd, og venter til den har blomstret engang i
foråret.
Så har jeg også stadig noget at hænge min lyskæde op på til jul

Søren