Alanya - Villa Moonflower hotel
Fra : Frank Christensen

Dato : 10-01-01 07:14

Hej

Er der nogen der kender noget til Villa Moonflower Hotel i Alanya, og har
nogle gode oplysninger I vil dele med os....

M..v. Frank

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-01-01 23:40

Kender ikke hotellet specielt, men Alanya - I kan godt glæde jer !

Kik evt. forbi www.rejsebeskrivelser.dk hvor der ligger flere
rejsebeskrivelser fra Tyrkiet.

Kim

Fra : Bo

Dato : 12-01-01 17:31

"Kim Larsen" <webpoint@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Kender ikke hotellet specielt, men Alanya - I kan godt glæde jer !

Til hvad, egentlig ?

Du kan da ikke vide om Kim nødvendigvis tænder på en overdådig mængde
pågående personer, der alle - med alle midler - vil tæske ham ind på netop
DERES restaurant eller på mere end 200 ens boder, der sæger "mærkevare"
T-shirts.

Eller om han skulle være specielt interesseret i det enorme "marked" der
afholdes en gang om ugen, men som for 98 % vedkommende omfatter det rene
lort, som er nøjagtig det samme, som tilbydes over hele sydeuropa - og som
for det meste er fremstillet i Taiwan ! Og som i øvrigt som oftest kan købes
billigere i de rigtige butikker på stedet.

Men måske kender du Kim og ved, at det lige netop er det, han er ude efter ?

Bo

Fra : Bo

Dato : 12-01-01 17:33

Undskyld, jeg mente selvfølgelig Frank i mit svar
Bo

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-01-01 19:11

Sådan kan man også vælge at kikke på Alanya, hvis man partou vil være en
naiv nordscandinavisk charter rejsende.

Men prøv at kikke på de ting som du beskriver med andre øjne. Naturligvis er
der turistfælder, men gå ind i de små gader i midtbyen eller i den dybe ende
af markedspladsen, hvor de lokale handler.

Men endnu bedre, lej en bil og kør rundt i de fantastiske landskaber som
ligger rundt omkring Alanya.

Om man vil opleve Alanya som en progressiv og fremfusende turistfælde eller
om man vil kikke om bag facaden for at se den dagligdag som indbyggerne også
skal leve i Alanya er vel op til en selv.

Jeg har prøvet begge dele og jeg tror Bo at du desværre kun har fået lov til
at opleve den ene, som du så malerisk beskriver. Jeg skal kun beklage at du
ikke fik chancen for at lære Alanya på samme måde som mig, men tillad mig at
give dig og alle andre et tips.

Brug fornuften og vær venlig overfor dem som invitere dig ind. Venskaber
knyttets på de mest forunderlige måder og er man så heldig at knytte venskab
med en lokal, så er chancen for at lære Alanya på en helt anden måde !

Men til Frank, kan jeg stadigvæk kun anbefale Alanya som et besøg værd. Men
lyt også til Bo´s ord, for sådan ser Alanya også ud på overfladen.

Kim

Fra : Bo

Dato : 13-01-01 00:05

> Sådan kan man også vælge at kikke på Alanya, hvis man partou vil være en

> naiv nordscandinavisk charter rejsende.

Nej. Jeg vil nu ikke partout være en nordskandinavisk naiv rejsende - det er
jeg nemlig bestemt ikke. Men når en person spørger her i gruppen, må det vel
være fordi han ikke har været der før. Og på den baggrund skrev jeg mit
svar.

Og det dækker ganske godt mit indtryk af mit første besøg i Alanya. Men
selvfølgelig bliver man da mere erfaren og - hvis man er heldig - også
bekendt med nogle lokale personer - pudsigt nok næsten altid tjenere !!! - ,
når man kommer der mere end en gang.

Jeg kender Alanya ganske godt, og holder fast ved at en-uges-turister næppe
skal forvente meget mere end at være turistføde for den lokale "industri".

Men sådan kan man jo have så forskellige opfattelser - heldigvis !

Jeg er dog ikke enig med dig i at det "bare er lige til" at leje en bil og
fare ud i det blå ( eller ud til de ganske rigtigt mange interessante steder
omkring Alanya ). Med mindre du da også er habil på det lokale sprog kan du
komme helt på Herrens Mark når du kører ud på landet. Der kan de nemlig
absolut ikke tale andet end deres eget sprog. Og det kan godt være
problematisk, hvis man har brug for ret meget andet end at købe benzin -
hvis man da i øvrigt kan finde en benzintank.

Der vil jeg i stedet anbefale at stille sig op på vejen ( der er kun 2 - 3
større veje ud af Alanya ) og praje en Dolmus og bare sige til chaufføren,
at man skal "to the end of the line". Det har jeg da i hvert fald selv haft
stor glæde af. Og for at sige det lige ud: Så kan man også bedre prøve den
lokale vin til maden, hvis man ikke selv skal være chauffør !

Men O K: Måske var mit første indlæg lidt ensidigt og afskrækkende.
Sandheden ligger nok et sted mellem mit og Kims indlæg.

Men glæd dig alligevel, for Gu´er det en oplevelse at komme derned. Men at
være lidt forberedt på hvordan man lokalt opfører sig over for turisterne er
dog heller ikke at foragte.

Bo