Er der nogen her, der kender dem her?
Fra : Cyril Malka

Dato : 08-11-01 10:20

En ny bevægelse, ser ud til at kontakte folk via mail.

http://www.bjnewlife.org

Er der nogen af jer, der kender dem? Hvem er de?

Venligst

Cyril Malka

www.malka.dk -=- www.supermalka.dk -=- www.malkadesign.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 12:33

"Cyril Malka" <cyril@malka.dk> skrev i en meddelelse
> En ny bevægelse, ser ud til at kontakte folk via mail.
>
> http://www.bjnewlife.org
>
> Er der nogen af jer, der kender dem? Hvem er de?

Hej Cyril!

Du er vist blevet rigtig berømt på det seneste? ;-D

Jeg har ikke umiddelbart hørt om dem før, men så vidt jeg kan se er det en
slags "trinitariske IT-Jehovas Vidner", vi har med at gøre her.

Der lægges vægt på et forskellige ting i deres credo:

- De er trinitarer. - Modsat JV.

- Blandt andet beskrives Satan som denne verdens Gud.
og "at alle mennesker er totalt depraverede"?

- Jesu genkomst betragtes som nært forestående, så der er et klart element
af apokalyptik dér.

- Følgelig tror de på Himmel og Helvede i konkret forstand.

Så vidt jeg forstår er det Bibelen alene der dyrkes som autoritet, hvilket
vil sige at Trosbekendelsen fra Nikæa 325 og eventuelle katekismer ikke
anerkendes.

Det apokalyptiske element går igen i en af deres "Future releases" ved navn:
"The age of four events: the coming of 666, martyrdom, rapture and the
kingdom of one thousand years"
De skriver selv om den:
"You will learn God's end-time plan for His people and His impending
judgment on Satan and this world appeared in the Revelation by this book."

Se, SÅ er det at jeg bliver bekymret, for så har vi med en mand at gøre, der
mener at kunne fortolke Johannes Åbenbaring endegyldigt.
Problemet er bare at ifølge selvsamme Åbenbaring er det kun Jesus, der kan
fortolke den. (Lammet og Bogen med de syv segl - f.eks. David Koresh var
inde på dèn storhedsvanvittige tankegang)
Så er det, det begynder at lugte lidt af dommedagskult.
Det øvrige udgivelser virker ganske harmløse, men den forestående udgivelse
peger på en udvikling i retning af sekt eller kult.

Håber du blev klogere.

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-11-01 13:50

On Thu, 8 Nov 2001 12:32:33 +0100, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@post8.tele.dk> wrote:

>Du er vist blevet rigtig berømt på det seneste? ;-D

>Jeg har ikke umiddelbart hørt om dem før, men så vidt jeg kan se er det en
>slags "trinitariske IT-Jehovas Vidner", vi har med at gøre her.

Det er også mit indtryk, om end jeg godt kunne tænke mig at finde ud
af, om de rent faktisk er X-JV'er, Russeliter eller om der er tale om
en ny slags adventister, så at sige.

De er lidt svære at gennemskue, synes jeg.

>Der lægges vægt på et forskellige ting i deres credo:
>- De er trinitarer. - Modsat JV.

Ja.

>- Blandt andet beskrives Satan som denne verdens Gud.
>og "at alle mennesker er totalt depraverede"?

[...] cut [...]

>Se, SÅ er det at jeg bliver bekymret, for så har vi med en mand at gøre, der
>mener at kunne fortolke Johannes Åbenbaring endegyldigt.

Desværre er der mange af dem, der gør det. Det er lidt trivielt
efterhånden at så mange læser Bibelen i lyset af Åbenbaringen i stedet
for at læse Åbenbaringen i lyset af Bibelen.

> [...]
>Det øvrige udgivelser virker ganske harmløse, men den forestående udgivelse
>peger på en udvikling i retning af sekt eller kult.

Ja, det er lidt mit indtryk...

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, hvor de kommer fra...

>Håber du blev klogere.

Både og... Vi er (mindst) to om det indtryk, de giver, men jeg mangler
baggrundsstof... Hvis du falder over noget elelr nogen vil det blive
modtaget med kyshånd (så'an cirka

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-01 20:25

"Cyril Malka" <cyril@malka.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> eller om der er tale om
> en ny slags adventister, så at sige.

Hvilke advintistiske træk finder du ved denne bevægelse med hovedsæde
i Seul i Korea?

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk

Fra : Cyril Malka

Dato : 08-11-01 22:10

On Thu, 8 Nov 2001 20:24:56 +0100, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>[ ... ]
>Hvilke advintistiske træk finder du ved denne bevægelse med hovedsæde
>i Seul i Korea?

Der er meget andet i det, end lige dér, hvor de kommer fra.
--

Venligst

Cyril Malka

Bladet om sekterne: et-sect-era : http://www.malka.dk/etsectera/

www.malka.dk -=- www.supermalka.dk -=- www.malkadesign.dk

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-01 22:21

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse

> Der er meget andet i det, end lige dér, hvor de kommer fra.

Kunne så ikke fortælle hvad der får dig til at tro at der måske kunne
være "tale om en ny slags adventister, så at sige"?

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde noget på deres side, der kunne
tydes i den retning!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 23:06

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.malka.dk> skrev i en meddelelse

> Der er meget andet i det, end lige dér, hvor de kommer fra.

Njaaa, man bliver jo lidt paranoid over at også Moonbevægelsen jo også
stammer fra Korea, og de er jo - ligesom dine "kære venner" i Scientology -
eksperter i at lokke folk ind i forkellige underafdelinger af sekten, fordi
dækker deres reelle identitet under et nyt navn.

Dog tror jeg ikke at Moonbevægelsen står bag dem her, dog er det bare et
skægt sammentræf.
Men det forklarer jo også prædikantens efternavn "Jong", som jeg troede var
hollandsk eller tysk. Men manden er formodentlig asiat? Det ville
sandsynligvis forklare at der ikke er nogen billeder af ham på siden...På
grund af frygt for eventuelle racefordomme?

Bare han nu ikke går den "gode" pastor Moon for meget i bedene i håb om at
kapre moonier...

Anders Peter Johnsen

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-11-01 21:43

On Thu, 8 Nov 2001 23:05:53 +0100, "Anders Peter Johnsen"
> [...]

>eksperter i at lokke folk ind i forkellige underafdelinger af sekten, fordi
>dækker deres reelle identitet under et nyt navn.

Jeps, for nyligt i Frankrig er det under dække af en humanitær
organisation. I disse "hjælp til USA" eller "Hjælp til Afghanistan"
tider er der en del at hente dér.

>Dog tror jeg ikke at Moonbevægelsen står bag dem her, dog er det bare et
>skægt sammentræf.

Det ville også undre mig. Til at finde ud af det, skulle man nok til
at splitte hele deres undervisningsmateriale ad, m.m. og det er måske
meget at sætte i gang.

>Bare han nu ikke går den "gode" pastor Moon for meget i bedene i håb om at
>kapre moonier...

Både og... Det vil da ikke gøre noget, de udkonkurrerer lidt hinanden,
så er de da beskæftigede

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-11-01 15:06

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> trinitariske

Hvad betyder det ord?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 14:21

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 14:21

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 14:21

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 14:21

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 14:21

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-11-01 14:21

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message news:3beabd19$0$1963> > De
radikale. Bodil er medlem af et byråd, kreds, eller sådan noget
> lign.
>
> Som radikal er det måske slet ikke sikkert, at hun ved om det er et
> byråd, en kreds, eller blot sådant noget lignende

Uha, som I da kan.
Nej, jeg er ikke medlem af noget byråd el. lign.
Men jeg stiller op til amtsrådsvalget og folketingsvalget.

Og jeg ved godt, hvad jeg har gang i.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Mr. D

Dato : 09-11-01 16:10

Bodil Grove Christensen <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bebd846$0$247$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Uha, som I da kan.

Jeps

> Nej, jeg er ikke medlem af noget byråd el. lign.
> Men jeg stiller op til amtsrådsvalget og folketingsvalget.

Okay

> Og jeg ved godt, hvad jeg har gang i.

Hvad ka´ du bedst li? Kippers eller salami?

Mr. D

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-11-01 16:54

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message news:3bebf157$0$214

> Hvad ka´ du bedst li? Kippers eller salami?

Hvad har det med dette (valg-)flæsk at gøre?

Som fastlandskrabbe kan jeg naturligvis bedst
lide salami.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Mr. D

Dato : 10-11-01 18:30

Bodil Grove Christensen <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bed4dc1$0$742$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Som fastlandskrabbe kan jeg naturligvis bedst
> lide salami.

Det var dog et godt radikalt (i ordets egentlige betydning) svar. Jeg
har bemærket mig, at radikale de sidste år faktisk er blevet mere...
radikale, f.eks i deres støtte til NATO

Mr. D

*Off Topic*

Det næste her er lige så off topic som radikale og salami, men jeg kunne
simpelt hen ikke lade være med at bringe den. Jeg undskylder på forhånd.
Fik den tilsendt af en ven, som lige er kommet på nettet og vistnok er
mere tosset med sådanne ting end jeg selv.

Det skal bemærkes, at linken absolut ikke på nogen måde udtrykker mit
eget politiske ståsted - men sjovt, det er det

http://www.socialdemokratiskungdom.dk/bb/index.html

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 21:18

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-01 21:18

"Samleren" <yes@trustme.dk> skrev i en meddelelse

> [cut]

> Hvorfor er det så vigtigt at drage paralleller til Jehovas Vidner?

Halløj, oh mystiske fremmede!

"Trinitariske". fordi de er trinitarer, i modsætning til JV.

"IT-Jehovas Vidner" fordi de missionerer i lighed med Jehovas Vidner, blot
over nettet.

Desuden dyrker de voksendåb og er fikserede på Johannes' Åbenbaring og
Dommedag.
Igen to træk som minder om Jehovas Vidner.

Got it?

> Eller bruge Jehovas Vidner som en slags "målestok"/preference?

Fordi det er dem, der i tankegang ligger nærmest, så vidt jeg kan se.
Bortset fra at de er trinitarer.

> Og i det hele taget at omtale dem som "trinitariske IT-Jehovas
> Vidner", hvad er det. bortset fra et intetsigende begreb, der er mere
> vildledende end vejledende?

Jeg har bare prøvet at skabe en definition på noget nyt og ukendt ved at
anvende kendte begreber.
Den slags er MEGET almindeligt.

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 08-11-01 22:14

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Fordi det er dem, der i tankegang ligger nærmest, så vidt jeg kan se.
>Bortset fra at de er trinitarer.

Jeg undrede mig også over din formulering. Ganske vist har de
fundamentalismen til fælles med Jehovas Vidner, men mon ikke en langt
nærmere parallel, som Simon også har påpeget, ville være de mange
fundamentalistiske kredse i USA med baptistisk-calvinistisk baggrund,
hvor alle de pågældende træk findes: de er trinitarer, de regner Satan
for "denne verdens gud", de mener, at mennesker er "totalt depraverede",
de tror på himmel og helvede i konkret forstand, de er fundamentalister
og de betragter Jesu genkomst som nært forestående.

Alle ovenforstående punkter kan (med mulig undtagelse af de to sidste) i
øvrigt da også hæftes på såvel Luther som Calvin.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I have a great big golem,
I made him out of clay.

Fra : Erik Larsen

Dato : 08-11-01 21:00

"Cyril Malka" <cyril@malka.dk> wrote in message
> En ny bevægelse, ser ud til at kontakte folk via mail.
>
> http://www.bjnewlife.org
>
> Er der nogen af jer, der kender dem? Hvem er de?

Citat; -
We believe that the church, the body of Christ, consists only
of those who are born again, who are baptized by the Holy Spirit
into Christ at the time of regeneration, for whom He now makes
intercession in heaven and for whom He will come again.

Det her er lidt uden for bibelens budskab; man bliver ikke genfødt
ved at modtage Helligåndens dåb.

Erik L