Motensaften
Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 07-11-01 22:36

Nu nærmer Mortensaften sig.
Jeg har en gås fra Brogården liggende og gæsterne er inviteret.
i morgen skal jeg rense 6kg bæstet.

Gåsen fyldes med svesker, appelsiner, æbler og kastanier og skal
serveres med rødkål og brune kartoffler. - ikke noget nyt under solen.

Desserten skal være en tunesisk jordnødekage med yoghurt og mangosirup.

men forretten....?
Har i nogle ideer?
Er der nogen, der har en opskrift og erfaring med foi gras?

hilsen
Sebastian

Fra : Peter Westh

Dato : 08-11-01 11:59

"Sebastian Loeck Sebastian Løck" <sebalo_nounderscore_@worldonline.dk> wrote
in message news:1f2ix6c.j22tlqgf26woN%sebalo_nounderscore_@worldonline.dk...
> Desserten skal være en tunesisk jordnødekage med yoghurt og mangosirup.
>
> men forretten....?
> Har i nogle ideer?

KUN hvis du øjeblikkeligt poster opskriften på den dessert

Jeg vil umiddelbart tro, at foie gras er lige i overkanten som forret til
gås med hele svineriet.... hvad med en salat af jordskokker og skaldyr? Jeg
har en opskrift hjemme (i Jane Grigsons Vegetable book), jeg poster den i
aften eller i morgen tidlig....

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 09-11-01 07:12

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad med en salat af jordskokker og skaldyr? Jeg
> har en opskrift hjemme (i Jane Grigsons Vegetable book), jeg poster den i

1 kg jordskokker
125 rejer uden skal
Olivenolie-vinaigrette
Masser af hakket persille og purløg
Nogle rejer i skal til dekoration.

Jordskokkerne koges med skindet på, køles af, pilles og skæres i pæne skiver
(der går en masse til spilde.) Anrettes pænt på et fladt fad med resten af
ingredienserne. Må gerne lige trække en lille time.

Jeg ved ikke om det er noget.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-11-01 07:59

Peter Westh skrev:

> 1 kg jordskokker
> 125 rejer uden skal
> Olivenolie-vinaigrette
> Masser af hakket persille og purløg
> Nogle rejer i skal til dekoration.

Jeg har ganske vist ikke prøvet det sammen med rejer, men jordskokker
smager fortryllende i en dressing af valnøddeolie og citronsaft.

// Klaus

Fra : Thorfinn

Dato : 09-11-01 13:06

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> wrote
> 1 kg jordskokker
> 125 rejer uden skal
> Olivenolie-vinaigrette
> Masser af hakket persille og purløg
> Nogle rejer i skal til dekoration.

kære Peter,
tak for opskriften.
glimrende ide med en jordskokke salat - det syrlige vil bane vejen til
dyret.

Men rejerne... vi har november. Det er ikke ligefrem rejsesæson.
(Når jeg snakker rejer så mener jeg fjordrejer eller vådehavsrejer og
ikke smagsløse dybhavs rejer som fås året rundt). Men jeg skal spørger
for en sikkerheds skyldt fiskeforhandleren.

I går rensede jeg bæstet. For første gang gås og så skulle jeg også
selv rense den - det var spændende. Desværre var det ikke helt prof og
jeg skulle sye en del. Nu ligger jeg inde med maven, lever og hjerte.
Hjertet, halsen og måske maven vil jeg bruge til sovsen. Hvad synes i?

Og leveren? Hvordan få man sådan noget smørreagtigt foi gras? Jeg fand
nogle opskrifter i de franske grupper, men øv mit franske sprog er
simpelthen blevet for dårligt.

Hvis der er nogen der vil skræmme nogle børn, har jeg lapperne til fri
afhentning.

hilsen
Sebastian

ps.
Den tunesiske kage er desværre ikke noget jeg har fundet på. se Kille
Enna "mit solskinskøkken" s. 159.

Fra : Peter Westh

Dato : 09-11-01 13:29

"Thorfinn" <thorfinn@forum.dk> wrote in message
> [...]
> (Når jeg snakker rejer så mener jeg fjordrejer eller vådehavsrejer og
> ikke smagsløse dybhavs rejer som fås året rundt).

Du har ret. Måske kunne man bruge noget andet? Krebs eller Rokke f.eks.? Jeg
er ikke så godt inde i fiskesæsoner...

/P