Re: Optage tv
Fra : Torben B Chr

Dato : 07-11-01 13:50

"John Nielsen" <w@w.dk> skrev i en meddelelse
news:WbOF7.27$QN4.1401@news.get2net.dk...
> Kunne godt tænke mig at kunne optage tv programmer
> og brænde dem på en vcd men ved ikke hvilken tvkort
> man skal købe.
> Ingen penge har jeg nok af så det skal helst være billigt.
> Jeg drømmer så om at kunne se dem på mit tv og ikke
> kun på min PC.
> Jeg har ikke et grafikkort med tv out men kan det være
> på tvkortet?
> Hvis jeg nu ville optage en DVD over til en VCD vil det
> kræver andet hardware?

Hej John

Jeg kan med personlig erfaring anbefale følgende:

1. Hvis der er digitalt satellit tv der er tale om er den ULTIMATIVE løsning
et DVB-s kort. (f.eks. WinTV-DVB-S som er det jeg har - De fleste DVB-s kort
kan dog det samme). Dette giver en 100 % tabsfri optagelse og genafspilning
i MPEG-2 format, med samme kvalitet, opløsning og bitrate (den er variabel
som udsendelsen nu engang havde. (En almindelig MTV musikvideo fylder
normalt imellem 60 og 100 MB).

2. WinTV PVR som Thomas også nævnte. Kortet har indbygget tuner til analog
(NTSC/PAL/Secam) terestial eller kabelbåret TV. Her kan du indspille i
MPEG-1 (VCD) eller MPEG-2. Hvis du vælger MPEG-2 (som nu engang klart er det
bedste) definerer selv hvilken bitrate (predifinerede fra 2 til 12 MBit/s)
og opløsning du vil indspille i. (fra 160x144 til 704x576 - både med
interlaced såvel som progressive scanende muligheder). Kvaliteten er bedre
end en suveræn god S-VHS video, men ikke på højde med et DVB-s. Der er f.eks
få problemer med MEGET stærke farveflader som kan flimre lidt - F.eks hvis
du optager et prøvebillede)
- I højeste setting vil en almindelig musikvideo fylde >350 MB

- Hvis du bruger MPEG-2 kan optagelserne naturligvis også afspilles med
f.eks en software DVD-afspiller hos de af dine venner der ikke har samme
hardware som dig, eller du kan jo lave en DVD-brænding.

TBC

Fra : Henrik Bonde

Dato : 07-11-01 20:14

On Wed, 7 Nov 2001 13:49:46 +0100, "Torben B Chr"
<zuriel@worldonline.dk> wrote:

>- Hvis du bruger MPEG-2 kan optagelserne naturligvis også afspilles med
>f.eks en software DVD-afspiller hos de af dine venner der ikke har samme
>hardware som dig, eller du kan jo lave en DVD-brænding.

He he. Man skal læse før man poster
Jeg har i eftermiddag spurgt efter et alternativ til Matrox Marvel
G400 tv, og her var det jo
Har som følge deraf besluttet mig for et marvel dualhead kort og
omtalte wintv-pvr.
Jeg har dog et spørgsmål.
Wintv-pvr kan encode direkte til mpeg-2.
Skal noget konverteres før jeg kan brænde filen på en s-vcd?
Hvis ikke, er der så noget i vejen for, at cd'en kan brændes under
optagelsen, med f.eks direct-cd?
Eller er en vcd et andet format?

Mvh
Henrik Bonde

Fra : Torben B Chr

Dato : 08-11-01 02:42

"Henrik Bonde" <HBonde@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har dog et spørgsmål.
> Wintv-pvr kan encode direkte til mpeg-2.
> Skal noget konverteres før jeg kan brænde filen på en s-vcd?

Jeg har ikke nogen erfaring med vcd kvalitet da jeg personlig foretrækker
MPEG2 FullD1 kvalitet og at bruge min computer til afspilning (det passer
bedre med prograssive scanning til en CRT-projector) - Jeg bruger mest min
egen tweakede udgave af "MPEG2 8Mbit/s FullD1 VBR"

Jeg ved dog at MPEG2 meget nemt kan konverteres til diverse vcd standarder
med mange forskellige freeware programmer. Mener sågar også at hauppauge
selv har et MPEG konverteringprogram gratis tilgængeligt til PVR der f.eks
skulle kunne klare en MPEG2 til MPEG1 konvertering.
(http://www.hauppauge.de/sw_pvr.htm)

Har du iøvrig de seneste drivere installeret kan PVR også udover de mange
MPEG2 HalfD1(interlaced) & FullD1(progressive) settings, også sættes til at
optage i følgende predefinerede Standarder:
"MPEG1 VCD"
"MPEG2 SVCD EP"
"MPEG2 SVCD LP"
"MPEG2 SVCD SP" - har tjekket at denne setting er 2.3 Mbit/s og 480x576

- Dog skal du være opmærksom på at jeg har problemer med at få
tilfredsstillende optage-resultater fra afspillede VHS & S-VHS bånd
(aperture problemer = overstyret video-level), men der ikke er nogen
problemer med alle andre "on air" signaler eller andet med mere stabil sync,
....hvadenten det er fra en extern videokilde eller den indbyggede tuner.

Er det først og fremmets til at optage TV-Programmer med, bør du dog
anskaffe dig en parabol og et DVB-s kort ...Det den bedste kvalitet og det
bedste forhold mellem filstørrelse og kvalitet.

> Hvis ikke, er der så noget i vejen for, at cd'en kan brændes under
> optagelsen, med f.eks direct-cd?
> Eller er en vcd et andet format?

Aner det ikke. - Har ingen erfaring med det. Kan man brænde en fil der ikke
er "lukket" endnu men stadig "streames" ?
Filen splittes først når den (som default) overstiger 2 GB eller "lukkes"
når optagelsen afsluttes.
Spørgsmålet er også om din brænder er hurtig nok, særligt ved de hørere
Mbit/s settings.
(en 7200RPM 100 Gb hardisk koster idag < 2400 kr. - Det er billigere MB end
CD-R)

Mvh TBC

Fra : Torben B Chr

Dato : 08-11-01 03:17

"Henrik Bonde" <HBonde@mailme.dk> skrev i en meddelelse

>snip<

btw.

Hvis du har en hurtig internet forbindelse og er interreseret i at se nogle
samples kan du emaile mig direkte udenom gruppen.

skal du have samples over 5-10 MB skal det nok arrengeres som f.eks et ICQ
transfer

TBC

Fra : Kristian

Dato : 09-11-01 20:31

> [...]

>i MPEG-2 format, med samme kvalitet, opløsning og bitrate (den er variabel
> som udsendelsen nu engang havde. (En almindelig MTV musikvideo fylder

Øøøøh, den må jeg vist ha en gang til :-/

Som jeg forstår det på Hauppage's hjemmeside, så forbinder man
antenne-signalet direkte fra parabolen til DVB-s kortet (F-stik), men
hvad så med dekoder-kortet og din sat-receiver ? Vil det umiddelbart
virke med en viasat receiver - og hvordan forbinder man tingene ?

Og hvad med de analoge signaler fra din almindelige antenne ?

Jeg spørger primært fordi jeg, som dig, har CRT-projektor, og ønsker
det bedste billede.

--
Kristian

Fra : Torben B Chr

Dato : 10-11-01 01:56

"Kristian" <krm@_REMOVE_famol.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg forstår det på Hauppage's hjemmeside, så forbinder man
> antenne-signalet direkte fra parabolen til DVB-s kortet (F-stik),

Ja, du kan tænke på DVB-s kortet som din nye (eller ekstra) Digitale
sattelitreciever

> hvad så med dekoder-kortet og din sat-receiver ? Vil det umiddelbart
> virke med en viasat receiver - og hvordan forbinder man tingene ?

Som ekstra tilbehør skal du købe et Common Interface slot, til de relevante
Conditional acces modules (PCMCIA) som du sammen med programkortene kan få
fra din programudbyder. (CA-modulerne kan også købes hvis du måtte ønske
dette)

> Og hvad med de analoge signaler fra din almindelige antenne ?

De er "ude af billedet" i den her henseende (så skal du enten købe et
analogt sattelitkort, eller et TV-Capture kort hvis du vil have det til at
ha' noget som helst med din PC at gøre.

> Jeg spørger primært fordi jeg, som dig, har CRT-projektor, og ønsker
> det bedste billede.

Det er selvføgeligt klart at du vil have bedre billede med din PC's
progressive opløsning, fremfor det interlacede fra din eksterne reciever.
Man kan vel sammenligne det med en af de billigere line doublere eller
quardruplere vil jeg tro (afhængigt af den opløsning du vælger at køre på
din PC)
Med noget af den nyere software kan du endvidere sætte softwaren til f.eks
at BOB de-interlace mm. og altså ikke bare alene line scaling

- Det bedste billede opnår du dog fortsat med en rigtig prof
Quadroupler/scaler fra Faroudja til din 9" CRT projector
http://www.faroudja.com/products/dvp.dvp5000.html ---- Savle !
(selv har jeg en brugt
http://www.faroudja.com/products/prior_product.vp301401.html)

Men et DVB-s kort til din PC vil klart være et step-up, særligt hvis du ikke
i forvejen har en Quardrupler.
Du kan jo f.eks prøve at sammenligne en DVD film afspillet på din CRT
projector via en almindelig DVD afspiller mod en WinDVD
(http://www.intervideo.com/jsp/Home.jsp) afspilning på din PC. (Ja, den kan
give 5.1 output igennem SPDIF på dit lydkort) - Det burde kunne give et
finger-peg (mest reelt hvis du finder en interlaced DVD at afspille i og
de-interlace med WinDVD)

TBC

Fra : Kristian

Dato : 10-11-01 18:47

On Sat, 10 Nov 2001 01:55:39 +0100, "Torben B Chr"
<zuriel@worldonline.dk> wrote:

>"Kristian" <krm@_REMOVE_famol.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, du kan tænke på DVB-s kortet som din nye (eller ekstra) Digitale
>sattelitreciever

Takker mange gange for hurtigt svar. Min viden indefor
sattelit/parabol er lidt rusten, så derfor lidt flere
spørgsmål/afklaringer -:)

> [...]
>fra din programudbyder. (CA-modulerne kan også købes hvis du måtte ønske

OK, du køber altså et CI-Modul (PCI-kort) fra Hauppage, hvori du kan
proppe et CA-Modul (PCMCIA-kort), som du køber/lejer hos din udbyder,
hvori du endelig propper dit SmartCard ?
Hvis du så ønsker både VIA og CanalDigital skal du benytte 2 CI-kort ?

>De er "ude af billedet" i den her henseende (så skal du enten købe et
>analogt sattelitkort, eller et TV-Capture kort hvis du vil have det til at
>ha' noget som helst med din PC at gøre.

OK, jag har et ATI Radeon AIW, som klarer de analoge kanaler.

>Det er selvføgeligt klart at du vil have bedre billede med din PC's
>progressive opløsning, fremfor det interlacede fra din eksterne reciever.

Se det var jo netop mit mål: Den digitale MPEG datastrøm direkte ind i
PC'en. Så er det selvfølgelig op til de medfølgende programmer (og
PC'en iøvrigt), at behandle dette signal fornuftigt.

> [...]
>give 5.1 output igennem SPDIF på dit lydkort) - Det burde kunne give et
>finger-peg (mest reelt hvis du finder en interlaced DVD at afspille i og

Efter min mening er stand-alone DVD afspillere ikke noget værd til
projektor-brug. Selv bruger jeg ATI-playeren på mit Radeon-kort. Hvis
jeg kan forvente DVD-kvalitet fra et DVB-s kort skal jeg vist til at
spare sammen nu

--
Kristian

Fra : Torben B Chr

Dato : 11-11-01 00:42

> [...]
> hvori du endelig propper dit SmartCard ?
> Hvis du så ønsker både VIA og CanalDigital skal du benytte 2 CI-kort ?

Ja
- Jeg ved at Canal Digital giver dig CA-moduler med gratis til åbne
recievere (common interface) hvis du abbonerer på mere end blot lokal
pakkerne, ellers skal man betale 995 kr eller deromkring i depositum
(købsprisen hos f.eks. http://www.eldanmark.dk/butik/default.asp?U=444&H=200
er noget nær det samme)

Conax bruges af Canal-Digital
Viacces bruges af viasat

> [...]
> PC'en. Så er det selvfølgelig op til de medfølgende programmer (og
> PC'en iøvrigt), at behandle dette signal fornuftigt.

Ja, præsist

> [...]
> projektor-brug. Selv bruger jeg ATI-playeren på mit Radeon-kort. Hvis
> jeg kan forvente DVD-kvalitet fra et DVB-s kort skal jeg vist til at

Nogle DVD plader er inspillet således at din PC-baserede player kan
reconstructe et progressivt scannet 720 x 576 som det bedst tilgængelige
format (det skal din player altså ingengang interlace på din PC), andre er
720 x 576 i interlaced format, som din software så skal/kan de-interlace

DVB-s optagelserne er i 528x576 interlaced (iflg. FlaskMPEG)
Så det er altså stort set ligeså godt (afhængigt af tv-udsendelsernes
kvalitet og bit-rate iøvrigt) - Som du kender det fra sin nuværende reciever

TBC

Fra : Torben B Chr

Dato : 11-11-01 00:48

"Kristian" <krm@_REMOVE_famol.dk> skrev i en meddelelse

> OK, jag har et ATI Radeon AIW, som klarer de analoge kanaler.

Hvis du f.eks er ICQ-bruger kunne jeg godt tænke mig at du henvendte dig til
mig via min private email mhp udveklsling af ICQ# . Jeg kunne nemmelig godt
tænke mig at se kvaliteten af AIW'ens MPEG 2 Encoding, idet jeg skal have
orienteret mig ifht kvalitet/muligheder hvad angår analoge "TV-kort" og MPEG
2 encoding af min gamle S-VHS materiale

Omvendt kunne jeg ICQ sende dig nogle optagelser fra DVB-s kortet, så du kan
se hvordan det ser ud.

TBC

Fra : Torben B Chr

Dato : 10-11-01 02:09

"Kristian" <krm@_REMOVE_famol.dk> skrev i en meddelelse

> hvad så med dekoder-kortet og din sat-receiver ? Vil det umiddelbart
> virke med en viasat receiver - og hvordan forbinder man tingene ?

Du skal slet ikke bruge din "gamle" viasat reciever, med i stedet DVB-s
kortet sammen med CI, CA & programkort (se forrige besvarelse)
Du vil dog hvis du bruger den medfølgende software til DVB-s kortet undvære
Open-TV = den interaktive del.

- Så kun ekstra tilbehøret, CI interfaced,
(http://www.hauppauge.de/prod_ci_s.htm) skal forbindes med DVB-s kortet.
Og CA modul(erne)+kort(ene) skal stikkes der i.

TBC