Søger og higer igamle bøger så det knager
Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 07-11-01 12:39

I bogen Mennesket og magterne udgivet på Gyldendal er jeg støt på et begreb
der heder vandre karismatikere.
Hvam var de og hvad stod de for var de medlem af Farisæerens parti eller?

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der er fra Viborg
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-11-01 15:58

"Børge Højlund Jensen" <bhj@tdcadsl.dk> skrev...

> vandre karismatikere.
> Hvam var de og hvad stod de for var de medlem af Farisæerens parti
eller?

Nu ved jeg ikke, om vi taler om det samme, men ikke-religiøse
religionshistorikere vil vide, at Jesus var en blandt mange karismatiske
vandreprofeter. Altså profeter, der vandrede rundt og forkyndte deres
budskaber og tiltrak menneskeskarer på grund af deres
karisma/udstråling.

Christina

Fra : Børge Højlund Jensen~

Dato : 07-11-01 16:10

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:9sbi28$h4a$1@sunsite.dk...
> "Børge Højlund Jensen" <bhj@tdcadsl.dk> skrev...
> Det ved jeg heller ikke men min religions lære på hf ved ikke hvad det var
for en støttese.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-11-01 19:53

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> mælte sligt:

>Nu ved jeg ikke, om vi taler om det samme, men ikke-religiøse
>religionshistorikere vil vide, at Jesus var en blandt mange karismatiske
>vandreprofeter. [...]

Bare af ren nysgerrighed: Hvorfor er denne opfattelse begrænset til de
ikke-religiøse religionshistorikere og hvad ville den religiøse
religionshistorikers hypotetiske indvending være?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Is it too fast? Not for normal people!"

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 07-11-01 21:15

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev...

> Bare af ren nysgerrighed: Hvorfor er denne opfattelse begrænset til de
> ikke-religiøse religionshistorikere og hvad ville den religiøse
> religionshistorikers hypotetiske indvending være?

Ingen, velsagtens - ikke professionelt i hvert fald. Det var bare for at
understrege den agnostistiske tilgang, og, indrømmet, det kunne have
været sagt klarere, for nu kom der til at stå, at religionshistorikeren
var ikke-religiøs frem for hans/hendes tilgang. Bare rolig, vi er vist
enige...

Christina

Fra : N/A

Dato : 07-11-01 20:21

Fra : Mr. D

Dato : 07-11-01 20:21

Kim Petersen <kim@vindinggaard.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:n11ya46b.fsf@localhost.localdomain...
> "Børge Højlund Jensen der bor i Viborg." <bhj@tdcadsl.dk> writes:
>
> http://www.themystica.com/mystica/articles/c/charismatics_the.html
> http://www.cephasministry.com/index_charismatics.html
> http://www.svchapel.org/studypaper/history-charismatics.html

Nej, det er en misforståelse. De karismatiske vandreprædikanter behøver
ikke at have noget at gøre med "Den kaismatiske vækkelse". Det samme ord
er brigt, men begreberne er totalt forskellige. De karismatiske
vandreprædikanter kunne sagtens være f.eks. Ny testamentes apostle. Det
virker som om, der måske har været et opgør i efterbibelsk tid mellem
vandreprædikanterne og de stedlige hyrder/ældste, som de stedlige vandt.

De karismatiske vandreprædikanter kunne også blot betegne de mennesker,
som rejste rundt med et eller andet budskab, som ikke behøvede at være
kristent. Man kan godt være en "karismatisk" person, uden at det har
noget med kristendom at gøre.

Mr. D

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 10:33