Fast tekststørrelse
Fra : [TBC]Franke

Dato : 07-11-01 11:11

Hej NG;

Da jeg endnu ikke er så hård til html, har jeg et par spørgsmål som jeg er
sikker på, der er nogle stykker her der kan svare på.

1. Jeg ønsker at låse tekststørrelsen, så man ikke kan ændre på det under
Vis>tekststørrelse.

2. Jeg har også ønske om at bruge tidsanvisning på siden. Jeg ved godt at
der gives flere man bare kan downloade, men de bruger CGI-script. Jeg ved
det også skal kunne lade sig gøre uden - bare med en html-streng.

Alle svar er velkomne

Franke

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 07-11-01 12:24

[TBC]Franke skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:
[klip]
> 1. Jeg ønsker at låse tekststørrelsen, så man ikke kan ændre på det
> under Vis>tekststørrelse.
I IE er det nok at bruge lidt CSS, f.eks:

body, td {font:500 12px Verdana, Arial, Helvetica, sans serif;}

> [...]
> at der gives flere man bare kan downloade, men de bruger CGI-script.
> Jeg ved det også skal kunne lade sig gøre uden - bare med en
Tænker du på en tid der løbende bliver opdateret eller bare et klokkeslet
af hvilken som helst art?
Alle de tider du kan få som ikke kommer fra serverside-scripts er jo
afhængige af klientens tid på computeren, men hvis det er ligemeget er den
simpleste jeg lige kan komme på denne:
<script type="text/javascript">
document.write(new Date());
</script>
.... der blot skriver den aktuelle tid. Hvis du vil have tiden opdateret,
kan du indsætte dette i din <body>:

<script type="text/javascript">
function skrivtid(){
var nu=new Date();
var tid=nu.getHours()+':'+nu.getMinutes()+':'+nu.getSeconds();
document.forms[0][0].value=tid;
setTimeout('skrivtid()',1000);
}
skrivtid();
</script>

- håber det var svar på spørgsmålene...

--
knæk og bræk
Morten @ E-bronx

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 07-11-01 12:30

Morten Abildgaard skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:
[klip]
> <script type="text/javascript">
> function skrivtid(){
> var nu=new Date();
> var tid=nu.getHours()+':'+nu.getMinutes()+':'+nu.getSeconds();
> document.forms[0][0].value=tid;
> setTimeout('skrivtid()',1000);
> }
> skrivtid();
> </script>
Hovsa, det ser lidt bedre ud hvis fjerner linien med "var tid..."
og indsætter disse to istedet:

var tid=nu.getHours()+':'+nu.getMinutes()+':';
tid+=(nu.getSeconds()<10)?'0'+nu.getSeconds():nu.getSeconds();

- min fejl...

--
knæk og bræk
Morten @ E-bronx