Alarmcentralen (112) og hemmeligt nummer
Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 07-11-01 08:54

Kan det virkelig passe at alarmcentralen ikke får vist nummeret
på den der ringer op uanset om de har hemmeligt/skjult/... nummer?

Jeg blev noget chokeret, da jeg læste på (TV2 eller DR) tekst TV,
at alarmcentralerne har flere og flere problemer, da over (var det)
60% af alle abonnenter havde hemmeligt nummer, så de fik ikke vist
nummeret på hvem der ringede på alarmcentralen!!!

Har alarmcentralen kun almindelig nummervisning? Det lyder da for
tumpet!!!

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-11-01 10:35

"Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump)" <newandrew@rump.dk>
skrev i en meddelelse
> Kan det virkelig passe at alarmcentralen ikke får vist nummeret
> på den der ringer op uanset om de har hemmeligt/skjult/... nummer?

pt svjv ja.
"skjul nummer" ligger ret dybt i sikkerhedssystemerne i telefonnettet og
det kræver en avanceret integration med telefonsystemet at omgå det.
Alarmcentralerne har dog haft en aftale med sporing døgnet rundt.

I løbet af noget tid skulle alarmcentralerne blive koblet på et nyt
system så de altid direkte kan se navn og adresse på personen i den
anden ende.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 07-11-01 15:52

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Martin Højriis
Kristensen" <usenet@makr.dk> mumbled in news:3be900a0$0$233
$edfadb0f@dtext.news.tele.dk:
> [...]
> "skjul nummer" ligger ret dybt i sikkerhedssystemerne i
> telefonnettet og det kræver en avanceret integration med

Hmmm! Jeg var ret sikker på at nummeret stod opført 2 steder i de
kommunikations-protokoller telefoncentraler benyttede internt:

1) Kaldenummeret (A-nummeret hedder det vist), som kalderen kunne
vælge at undertrykke for at skjule nummeret for almindelige
dødelige.
2) Endnu et felt med A-nummeret, som altid kom frem til modtager
centralen, men normalt ikke videre til brugere, private
omstillings-centraler/borde, ... og som centralen i special
tilfælde, som alarmcentralen, kunne kopiere over i A-nummer
feltet.

> Alarmcentralerne har dog haft en aftale med sporing døgnet rundt.

Det er/var jeg klar over - men det troede jeg var forbi med
digitaliseringen!

> I løbet af noget tid skulle alarmcentralerne blive koblet på et nyt
> system så de altid direkte kan se navn og adresse på personen i den
> anden ende.

Det er da også det eneste fornuftige!!!

Andrew

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-11-01 16:26

skrev i en meddelelse
> Det er da også det eneste fornuftige!!!

Ja, men alting er jo en prioritering.
Jeg ved ikke nok om den tekniske løsning til at kunne udtale mig
sikkert.

Fra : klaus

Dato : 07-11-01 18:16

> [...]
> omstillings-centraler/borde, ... og som centralen i special
> tilfælde, som alarmcentralen, kunne kopiere over i A-nummer
Ja det er næsten rigtigt. Imellem centralerne benyttes en
bl.a. "Calling Party Number" og information om hvorvidt nummeret må
præsenteres for den kaldte abonnent.
På abonnentledning anvendes en protokol med lidt forskellige
betegnelser, bl.a. D-kanal signallering, Q.931, DSS1 (Digital Subscriber
Signaling).
Hvis kaldet kommer fra en abonnent med CLIR tror jeg ikke a-nummeret
videregives fra ISUP til Q.931 Udstyrsleverandørene kunne selvfølgelig
give mulighed for at annulere denne spærring og ignorere CLIP/CLIR
ønsket mod enkelte abonnenter, som f.eks alarmcentralen. Normalt tror
jeg bare ikke det er muligt. Det vil nok være i strid med
specifikationerne for de 2 signaleringsprotokoller.

For de meget interesserede er her et link:
http://webapp.etsi.org/action%5CV/V20010713/en_30035603v040201v.pdf

/Klaus

Fra : Christian Flintrup

Dato : 12-11-01 00:42

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
> det kræver en avanceret integration med telefonsystemet at omgå det.
> Alarmcentralerne har dog haft en aftale med sporing døgnet rundt.

Hvordan kan 80815544 egentlig vide ens A-nummer selvom det er hemmeligt?

--
!! Se min signatur. Se min signatur. Se min signatur !!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-11-01 00:51

Christian Flintrup skrev:

>Hvordan kan 80815544 egentlig vide ens A-nummer selvom det er hemmeligt?

Har jeg selv tænkt over... Har det noget at gøre med, at man selv skal
taste sit nummer - og den så bare skal fortælle om det er rigtigt
eller forkert hvad man har tastet?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic med flere...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-01 01:00

"Christian Flintrup" <chr@mac.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan 80815544 egentlig vide ens A-nummer selvom det er
hemmeligt?

Enligthen me. Hvad er det nummer?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-11-01 01:13

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Enligthen me. Hvad er det nummer?

Prøv

Det er et testnummer hvor du kan indtaste dit nummer, så får du at
vide om du har tastet rigtigt eller forkert. Bagefter kan du vælge, om
du vil ringes op igen (og få en dejlig irriterende hyletone i øret).

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : N/A

Dato : 08-11-01 19:48

Fra : klaus

Dato : 08-11-01 19:48

"IT-Sektionen" <no@mail.nn> skrev i en meddelelse
> Well... nu kan "Skjul nummer" jo ophæves ved fx på en fastnettelefon
at
> taste
> *31* før motagernummeret og da de fleste moderne telefoner har
indbygget
> nummersender el. lign. kan man jo evt. kode alarmcentralen ind med
*31*112

Det lyder da som et godt løsningsforslag til teleselskaberne. Hvis
*31*-funktionen automatisk blev aktiveret når man tastede 112, så ville
alarmcentralen altid få a-nummeret. Dette skal ganske vist aktiveres i
samtlige lokale telefoncentraler i Danmark, så det er et omfattende
arbejde, men det lyder som om det er teknisk muligt.
Jeg kan ikke huske om *31* betyder at a-nummervisning bliver aktiveret,
eller om det betyder at man vælger det modsatte af sin "default", men
det burde kunne lade sig gøre.
/Klaus

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 08-11-01 21:04

klaus skrev:

>Jeg kan ikke huske om *31* betyder at a-nummervisning bliver aktiveret,
>eller om det betyder at man vælger det modsatte af sin "default", men
>det burde kunne lade sig gøre.

Man vælger det modsatte, dvs. hvis man IKKE har hemmeligt nummer og
trykker *31* - så vises ens nummer ikke ved det pågældende opkald.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : N/A

Dato : 09-11-01 12:08

Fra : IT-Sektionen

Dato : 09-11-01 12:08

Olsen skrev i meddelelsen <3beb15a5$0$357$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Nu må jeg blande mig. For at få vist skjulte numre, er alt man behøver at
>ændre en parameter på centralen på det pågældende nummer.
>Voilá, så vises skjulte numre. Men denne funktion SÆLGES IKKE til kunder.
>Men de nye alarmcentraler der skal laves bliver vist nok efter denne model.

Det er nok korrekt, men nu har jeg hemmeligt nr. men min mor må fx gerne
vide at det er mig, som ringer og så trykker jeg blot *31* før hendes nr. og
vupti vises nummerer på hendes Vis-nummer enhed. Det er nemlig så sindigt at
*31* ved ikke hemmelige numre skjuler det og ved hemmeligenumre viser det.

Mvh - JHørgen

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 09-11-01 13:38

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "IT-Sektionen"
<no@mail.nn> mumbled in
> [...]
> hendes nr. og vupti vises nummerer på hendes Vis-nummer enhed. Det er
> nemlig så sindigt at *31* ved ikke hemmelige numre skjuler det og ved

Nu er der jo os der ved så meget - og alligevel ved så lidt!

Så hut jeg visker er der flere grader af hemmeligt nummer: skjult
nummer og hemmeligt nummer - vistnok. Har man "skjult" nummer, kan
man tvinge det frem ved at trykke *31* (ligesom hvis man ikke har
skjult nummer, kan trykke *31* for at skjule nummeret). Men hvis
man har hemmeligt nummer virker *31* (vist) ikke.

Andrew

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-11-01 16:57

skrev i en meddelelse
> Så hut jeg visker er der flere grader af hemmeligt nummer: skjult
> nummer og hemmeligt nummer - vistnok.

Der er kun en teknisk "skjul nummer" og den hedder CLIR
De ting du omtaler er administrative ting

http://www.makr.dk/ - Nu med pop og knæfald for diverse standarder